PREFAȚĂ
Cunoscând
omul și împătimitul de istorie, autorul prezentei carți, știam
de ceva timp despre demersul istoric pe care îl avem în față, dar
când am ajuns în posesia manuscrisului am rămas profund surprins,
nu atât de mult de vasta lucrare, cât de amploarea temporală si
istoriografică abordată.
Lucrarea
este rezultatul a lungi ani de muncă, realizându-se prin clădirea
cărămida cu cărămida al acestui tratat de istorie a românilor ce
acoperă cu meticulozitate ardelenească, milenii întregi de
istorie, ce nu mai trebuie negociată cu istoriografiile din vecini.
Putem
vedea și crede acum, că istoria este una dintre cele mai vii
științe, iar progresul ei, netezește drumul spre adevăr și
cunoaștere, ridicând vălul „milenar”
ce încetoșează
originile și
devenirea omului în
spatiul carpatic, și
nu numai.
Soluțiile
ce au fost găsite
în
timp de istoriografia românească
au fost, întotdeauna,
confiscate de nevoia unui scop politic ce trebuia legitimat sau
susținut,
fapt
ce nu a ajutat deloc un demers obiectiv și
susținut
și
care, s-a diluat sau exacerbat functie de interesele unora sau
altora.
Nici
astăzi,
nu s-a reușit
o susținere
unitară
a unui astfel de demers, și,
datorită
unor forme de conservatorism care persistă
în
lucrarile unor istorici români
si străini
din diferite generații.
Cârpirea
și/sau
cosmetizarea trecutului poate fi dată
la o parte de cei care scriu istorie sincera și
care nu au surse “agreate”, ci muncesc pentru a pune cap la cap,
cât
mai multe surse și
izvoare, și
pot argumenta o realitate istorică
mai aproape de evenimentele petrecute.
Cartea
de față
impune o astfel de abordare și
încearcă
să
răspundă
la întrebările
pe care fiecare dintre
noi le-am rostit, măcar
o dată:
de unde ? când
? sau cum ?. Amploarea demersului a generat o structurare si o
periodicizare necesară
unei perioade atât
de îndelungate,
ce se întinde
din preistorie și
până
la anul 1400;
perioadă
care
de multe ori era considerată
ca
fiind cea
mai puțin
bogată
în
artefacte și
documente.
Munca
autorului prezentei lucrari, subsumeaza informație
știută
sau inedită,
pusă
în
contexte noi sau extinse, și
care au
ca finalitate o cursivitate
în prezentarea faptelor și evenimentelor petrecute.
Formatia
tehnică
a autorului își
pune amprenta în
ordonarea evenimentelor și
a deducțiilor,
dar mai ales în
folosirea mijloacelor istorice de lucru. Avem în
față
o eficientă
folosire a știintelor
auxiliare ale istoriei, de la genealogie și
heraldică,
combinate cu formele critice clasice de argumentare, și
de o abundență
de informație
și
ipoteze, studii de caz, istorii locale și
de mare suprafață,
toate în
slujba logicii și
a acurateții
formulării.
Aparatul
critic este unul amplu dar realizat într-un
stil personal, cu fixare punctuală,
în
urma citării,
lucru ce rezolvă
posibilele erori în
argumentare, fiind și
unul dintre elementele de cursivitate a lecturii, atât
pentru cel
inițiat
cât
și
pentru profan.
In
luna iulie a anului 2011, impreuna cu autorul prezentei lucrari si un
grup de prieteni din Bistrita, am ajuns pana la Sanctuarul Dacic de
la Sarmisegetusa. Nici unul dintre cei prezenti nu fusese pana atunci
in acel loc sacru. Asumandu-mi rolul de ghid, ca si gazda, am
incercat sa transmit tututor conceptia realizarii sanctuarului si
implicatiile lui in gandirea religioasa a dacilor. Toata lumea era
fascinata de dumbrava care gazduia templele si calendarul dacic,
vorbind in soapta. Ulterior femeile aveau sa-mi spuna ca la intrarea
in padure, si explorarea drumului dacic si a sanctuarului in sine
simteau organismul pus pe o vibratie interioara.
Trecand
la treburi mai concrete, intr-un dialog cu autorul prezentei carti,
aveam sa fiu contrariat de unele afirmatii. Vorbind despre alcatuirea
zidului de aparare a sanctuarului, Cornel Birsan, mi-a atras atentia
ca unele pietre masive folosite la zidaria fortificatiei nu erau
asezate corect. De asemenea vasul sarcedotal din andezit folosit de
catre daci pentru ritualuri era asezat lateral fata de intregul
sanctuar si nu in zona ritualica de la templul mare. Aceste afirmatii
mi-au dat de gandit, mai ales ca nu vizitase niciodata sanctuarul. A
treia afirmatie insa ma pus pe ganduri. Domnia sa sustinea ca
romanii, nici in primul razboi dacic si nici in al doilea, nu au
ajuns la Sarmisegetusa din Gradistea Muncelului, capitala dacica
Sarmisegetusa, cucerita si arsa de romani fiind in alta parte.
Binenteles ca argumentele de o parte si alta au continuat pana a doua
zi la vizitarea termelor dacice de la Geoagiu Bai (in opinia mea,
romane).
Ulterior
aveam sa aflu ca in anul 1980, in preajma sarbatoririi a
2050 de ani de la „crearea
primului stat dac centralizat”, aferent domniei regelui Burebista,
restaurarea, in graba, a zonei sa facut de catre militari,
nesupravegheati de specialisti istorici sau arheologi, aparand “mici”
erori de conceptie datorate soldatilor.
Legat
de afirmatia, autorului prezentei carti, ca adevarata capitala
administrativa a dacilor nu a fost la Sarmisegetusa, Gradistea
Muncelului, ci cu totul in alta parte aveam sa aflu din studiile
facute de catre colonelul Constantin
Zagorit si
Gligor Hasa.
Pare
ciudat, dar argumentele documentate a unui “impatimit” de istorie
pot convinge printr-o abundenta de fapte si evenimente, imposibil de
contrazis, in contrariul unui studiu, sec, intocmit de un
specialist.
Prin
paginile sale autorul ne convinge rand pe rand de eruditia lui
carturareasca, astfel incat aceasta voluminoasa lucrare se va
transforma intr-o restituire firesca a unei istorii uitate.
Redescoperirea
este o alta caracteristica a volumului de fata, proiectata pe doua
directii, prima a textelor de argumentare si a doua a oamenilor de
istorie; incepem sa-l (re)cunoastem pe G.Popa - Lisseanu, Constantin
Kogalniceanu, G.I.Bratianu, Al.Xenopol sau Iorga, dar si texte antice
pe care le stiam partial functie de cel care le folosea in scopul
demersului lui. Legatura
fireasca a demonstratiei poarta marca autorului, in fata noastra
ajungand cea ce are acesta de transmis, asta in cazul cand nu ai
nimic de spus, atunci problema se schimba si discursul de asemenea.
Autorul
prezentei lucrari are ceva de spus in fiecare capitol si paragraf, in
fiecare opinie ce o justifica, dar si printre randuri cand lasa loc
de apreciere personala a fiecaruia dintre noi.
Ne pare greu de
inteles ca acolo unde s-a nascut o civilizatie au continuat-o urmasii
celor dintai si am avut sansa sa o mostenim noi ! Cum la fel de
simpla pare istoria unei limbi ancestrale cu graiuri multe si totusi
unitara pe care nu am dobandit-o de cate ori spun altii. Noi o aveam
!
Astfel
de lucruri are de spus autorul, fara sa polemizeze cu cineva anume si
fara sa distruga mituri, dar asezand pe un fagas normal acte si unele
evenimente de istorie nationala ce pot si trebuie sa schimbe o
perceptie si dogmele ce o sustin.
Sa
recenzezi si numai partial astfel de lucrare devine un demers de mare
intindere si sincer sa fiu fara rost, oricum Cornel Birsan are sa ne
spuna la fiecare din noi cate ceva, un acel fel de ceva pe care il
asteptati sau va era teama sa-l enuntati singuri, si care vine acum
tors din furca istoriei de un mester ardelean, sigur de el si de cea
ce are de spus.
prof. Cornel Gheorghe Cozma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu