de demult, Tucidide, care ne-a descris
căderea Atenei, vorbind despre stră –
moşii săi, ne spune că nu erau mare
lucru. Şi probabil, aşa era. Aveau obi-
ceiuri foarte urâte. Trăiau ca porcii şi
aruncau cadavrele duşmanilor la câinii
care le păzeau turmele. N-aveau nici
un respect pentru drepturile altora :
măcelăreau băştinaşii din peninsula
grecească, numiţi pelasgi, le prădau
gospodăriile, le furau vitele, le robeau
femeile şi ficele şi cântau cântece lungi
şi nesfârşite în care proslăveau vitejia
aheilor
( . . . )
Hendrik Willem van Loon
(
Istoria omenirii )
II.
CONFRUNTAREA
Anii
2000 – 1950 î.Hr. aduc asupra Vechii Civilizaţii Europene o nouă ameninţare :
invazia grecilor. De unde veneau aceste triburi seminomade de ahei şi ionieni ?
După ultimele cercetări efectuate de arheologi şi istorici, se pare că originea
lor este din stepele pontice ce mărginesc coastele de Nord – Est ale Mării
Negre, dincolo de Peninsula Crimeia în sudul Rusiei.
Nu
se cunosc motivele care au generat
o migraţie de asemenea proporţii :
posibil o presiune din partea altor popoare din zonă asupra lor, sau o creştere
bruscă a numărului populaţiei, care necesita un spaţiu vital. Cert este că
în migraţia lor au urmat două căi : prima care a traversat întregul nord al Mării Negre, teritoriul ţării
noastre de la Nord la Sud şi nu s-a oprit decât în partea de Sud a Peninsulei
Balcanice ; a doua cale a fost ocolirea
Mării Negre pe la Est, traversarea podişului anatolian şi trecerea Mării
Egee.
Ce
anume a determinat aşezarea lor în acestă zonă sudică a Balcanilor şi nu mai la
nord ?
Dar să
dăm citire la ceea ce scrie un reputat elenist, Pierre Lévêque în cartea sa ‘’
Aventura greacă ‘’ despre condiţiile geografice şi climatice din sudul
Balcanilor : ‘’ Dintre marile peninsule mediteraneene, Grecia e cea mai
săracă. Solul ei sterp, capriciile climei sunt deosebit de neprielnice pentru
agricultură baza celor dintâi aşezări umane. Dar în însăşi indigenţa aceasta,
un popor curajos găseşte o salutară constrângere ; această nenorocire funciară
nu-i îngăduie să somnoleze într-o viaţă plină de înlesniri. Fixat pe un sol
ingrat, munceşte din greu pentru a-l pune în valoare, defrişând pădurea,
acoperind cu terase coastele dealurilor. Mai târziu va fi nevoie pentru a
supravieţui, să născocească alte expediente. (. . . )
Iernile
sunt aspre, verile călduroase. La Atena, temperatura variază în medie de la 19o la maximum 38o. Tesalia şi Beoţia se prezintă vara, ca
nişte stepe arzătoare peste care vântul ridică vârtejuri de praf. ( . . . )
Tessalia |
La est
de Pind, numai munţii cei mai înalţi se bucură de precipitaţii mai bogate – Olimpul
e acoperit de brazi şi castani, iar coamele Parnasului sunt înzăpezite până în
iunie, dar regiunile joase cunosc o lungă şi neîndurătoare epocă de secetă,
căci din iunie până în septembrie nu plouă niciodată.
Vânturile
contribuie şi ele la asprimea climei. Vara, presiunea scăzută a Mediteranei
aspiră aerul Balcanilor, dând naştere vânturilor de nord care devastează
lanurile, mătură Marea Egee şi alternează adesea cu răbufnirile arzătorului sirocco. Iarna, rafale
violente de vânt răcesc brusc atmosfera.
Îngustimea câmpiilor, caracterul excesiv al climei
sunt prea puţin prielnice agriculturii. Pe solurile mai puţin sărăcăcioase se
cultivă cereale (cu precădere orz în detrimentului grâului, mai ales în Atica),
iar pe cele pietroase viţă de vie şi măslini. Muntele în mare parte despădurit
încă din antichitate (...) nu oferă un mediu complemetar propice vieţii omului
:versantele, roase de puhoaie, nu oferă decât locuri pentru păşunatul din
timpul verii. Între câmpie şi munte, sărăcăcioase intinderi acoperite cu tufe
de pipernicite de fistic, de mirt, cu feluriţi arbuşti, cu crini şi zambile
sălbatice iar ici acolo câte un stejar pietros : domeniu predilect al caprelor
şi oilor.
Bogăţii
minerale nu se găsesc nici ele în prea mare măsură. Câteva neînsemnate
zăcăminte de fier şi cupru’’.
Un
adevărat peisaj deyolant şi terifiant. Şi totuşi grecii s-au aşezat aici după
un drum chinuitor de lung pe care numai un popor hotărât şi curajos putea să-l
facă.
De ce
au ales aceste zone sălbatice şi sărace, când în drumul lor au cunoscut bogăţia
şi splendoarea arcului Carpatic, câmpiile Pontice întinse, roditoare, numai
bune de cultivat, podişuri înalte ferite de eroziunea apelor de primăvară,
păşuni întinse şi grase adevărată mană pentru caii lor obosiţi. Ne se poate să
nu fi fost atraşi de clima blândă şi temperată propice activităţii umane.
Darurile solului şi subsolului nu se poate să nu le fi făcut cu ochiul : hrană din belşug, materiale
de construcţii nelimitate, resurse minerale la discreţie.
Ne
punem întrebarea de ce oare un popor războinic şi sălbatic cum erau grecii la
acea oră, plecaţi în căutarea unui spaţiu vital nu au ocupat aceste zone bogate
ale ţării noastre şi s-au mulţumit cu sărăcia din sudul Peninsulei Balcanice.
Istoria
trebuie înţeleasă şi judecată, şi nu lăsată la discreţia tuturor prezumţiilor
şi ipotezelor care mai de care fantastice.
Motivul este foarte simplu, el este de natură umană : grecii au fost alungaţi de pe aceste
teritorii după care au jinduit, de către populaţiie pelasge care trăiau paşnic
în acele zone. Confruntarea dintre cele două civilizaţii, a fost teribilă,
aceeaşi ca şi dintre pelasgi şi vechile popoare kurgane, dar de data aceasta
localnicii învăţaseră arta războiului şi o foloseau în beneficiul lor.
Prima
invazie greacă are loc în jurul anilor 2000 – 1950 î.Hr. Primii invadatori au
fost ionienii, triburi seminomade şi războinice. Înfrânţi de populaţia pelasgă
, localnica, pe teritoriul ţării noastre se retrafg spre sud, un ţinut cu o
populaţie mai rară datorită condiţiilor de mediu. Grecii
distrug totul în drumul lor. Iată ce ne spune despre acestea Pierre Leveque : ‘’ Se impune totuşi o
analiză mai nuanţată. Primii greci sunt ionienii, care recunoşteau drept stăbun
eponim un zeu fluvial tămăduitor,
Ion, de la care ar fi păstrat temperamentul lor impetuos (cuvântul ionian ar fi
avut semnificaţia de înflăcărat).
Cadrele
sociale – împărţite în patru triburi – care îi caracterizează în epocile
următoare, par să fi existat chiar de la aşezarea lor în Grecia. Ei au ocupat, într-un mod, fără îndoială,
destul de laşi, întreaga Grecie continentală şi Peloponezul, fără să impună
populatiei preelene, pe care au subjugat-o un regim mai dur.’’
Se
poate vedea foarte bine cine au fost primii invadatori de neam grecesc.Ce putem
înţelege din acest citat : în primul rând un fapt foarte important despre
religia acestor triburi ; credinţa într-un zeu numit Ion, de la care îşi iau
numele şi nu Zeus. În al doilea rând artitudinea lor conciliatoare în momentul
ocupării Greciei. Este şi normal ca o dată bătuţi şi izgoniţi din nord să se
aşeze pentru a-şi trage sufletul într-o zonă aproape pustie. Tovărăşia
puţinilor locuitori ai acestei zone le
va fi benefică, învăţând de la aceştia cultura pământului, specifică Greciei
(măslin, viţă-de-vie, smochin) şi mai ales artă ceramică, meşteşugărească şi
artizanală.
Legat
de aceasta să-l cităm din nou pe Pierre Leveque : ‘’ s-a
observat că majoritatea cuvintelor graceşti care ţin de domeniul agriculturii
nu se pot explica prin limba greaca (astfel spus nu au corespondente
indo-europene). Iată câteva exemple tipice:
sitos – grau ; pisos -
mazare ; sicyos -
castravete ; colocyntha - dovleac ; olynthos -
smochina ; elaion - untdelemn ; rodon -
trandafir ; hyacinthos - zambila ; narcissor - narcisa . Cuvintele acestea, sunt, după toate
aparenţele împrumutate din ‘’pelasga’’ (de la pelasgi, denumire pe care grecii
le-au dat-o celor dintai locuitori ai tarii
lor), limbă care trebuie să fi fost comună anatolienilor din Grecia şi Creta.
Şi subliniază cât se poate de bine tot ceea ce au învăţat grecii de la
populaţiile pe care le-au subjugat.’’
Nu ni se mai
pare şocant, ne-am obişnuit cu toate aceste afirmaţii. Să remarcăm doar două
lucruri care rezultă foarte simplu din acest text : atât troienii cât şi
cretanii erau civilizaţii pelasgice care vorbeau aceeaşi limbă prelatină. Şi
dacă ne amintim şi acelaşi scris, identic de pe tăbliţele din Tărtăria şi
Creta. Această mare comunitate minoică din Creta, insulă situată la jumătatea
distanţei dintre Grecia peninsulară, Asia Mică şi Egipt, este una din cele mai
strălucite civilizaţii ale Europei mileniilor 3 şi 2 î.Hr. Beneficiind de
condiţii pedoclimatice favorabile, de legături cultrale cu Asia Mică, Grecia şi
Egipt, pelasgii au creat aici bazele unei vieţi economice şi spitrituale
infloritoare. Ne stau mărturie construcţiile lor monumentale, dezvoltarea
meşteşugurilor, construcţiilor de nave care îi transformă în adevăraţi prim
cuceritori ai mărilor.
Este
suficient să dăm citire concluziilor lui Horia C. Matei în caracterizarea
acestei civilizaţii pentru a ne da seama de superioritatea spirituală a
pelasgilor în ansamblu. ’’Descoperirile
aeheologice atestă un înalt nivel de civilizaţie materială si spirituală
: oraşe şi sate prospere, reţea de drumuri şi poduri de piatră, sisteme de
canalizare, de aducţie a apei sau de desecari, cunoştinţe arhitectonice
ilustrate de somtuozitatea palatelor, a vilelor sau a caselor cu unul sau două
etaje, remarcabil progres în construcţia navală. La începutul epocii (2000 –
1600) este iniţiată construcţia celebrelor palate din Cnossos, Phaistos, Mallia ca reşedinţe
principale, dar totodată şi centre administrative, de cult, meşteşugăreşti şi de
depozitare a mărfurilor. În magaziile palatelor erau adăpostite grâne, ulei,
vin, produse meşteşugăreşti din ceramică, lemn, fildeş, aur, textile destinate
comerţului cu Grecia, Egipt, Siria ; mărfurile cretane vor fi descoperite şi în
îndepărtata Mesopotamia. ’’
Palatul de la Cnossos |
Palatul de la Mallia |
Palatul de la Phaistos |
Dar
toate acestea vor fi distuse de două cutremure survenite în jurul anilor 1700
şi apoi 1400. Populaţia puternic lovită, nu va mai reconstrui vechile palate.
Anii 1400 – 1200 î.Hr. aduc asupra lor a nouă nenorocire : invazia unui popor
războinic şi crud, aheii greci.
Apariţia
în Europa a cestui popor se produce în jurul anilor 1580 î.Hr. Drumul lor spre
Europa urmează cele două căi deja cunoscute. Lovindu-se puternic de comunitatea
care trăia în zona carpatică se retrag spre sud, trecându-i pe verii lor,
ionienii, sub dominaţia lor, ocupând
mare parte din Grecia. Alte triburi de ahei pătrund prin Anatolia ajungând la coastele asiatice ale Mării Egee.
Acum va avea loc distrugearea altei comunităti pelasge înfloritoare,
Troia.Informaţii despre aceasta ne dă chiar Homer în opera sa Iliada. Data distrugerii Troiei este incertă,
oscilând între 1183 după Eratostene şi 1280, dată pe care o propune Herodot.
Povestea Troiei este cunoscută, remarcabil este faptul că după distrugerea
cetăţii, grupul de supravieţuitori conduşi de Enea ajung în Italia, cerând
sprijinul şi ajutorul lui Latinus şi a latinilor, altă comunitate pelasgică.
Este şi normal ca un conducător foarte
inteligent şi conştient de soarta oamenilor lui, precum Enea, să ceară ajutor
de la un neam şi de un sânge cu el.
Dar să
revenim la cronologia istorică, anii următori năvălirii triburilor aheene nu
aduc pace populaţiilor pelasgice din nord, implicit acelor de pe teritoriul
ţării noastre. În jurul anului 1000 î.Hr. trece cel de-al treilea val al
emigraţiei greceşti: dorienii care se deplasaseră din stepele asiatice odată cu
aheii, dar în drumul lor au făcut un popas de mai lungă durată la sud –vest de
Dunăre (pe teritoriul actual al Serbiei). Nu am putea afirma că relaţiile
dintre dorieni şi băştinaşi au fost idilice, odată ce şi aceştia sub presiunile
populaţiei pelasgice se retrag spre sud, deplasând şi ocupând cele două
populaţii –ionică şi aheeană. Cele trei grupări vor da naştere în timp
poporului grec şi a unei civilizaţii antice strălucite.
Dorieni |
Dar tot
acum comunităţile pelasgice din întreaga Europă îşi definesc identitatea ca
popoare, devenind un micromozaic de culturi, începând să se diferenţieze prin
tradiţii, port şi specific de limbă, dar păstrând fondul original.
Să dăm
citire uneia din concluziile lui Nicolae Densuşianu în a sa carte ’’Dacia
preistorică’’ :’’Iata aici o listă de popare barbare, care mai vorbeau şi în
timpul lui August o limbă rustică latină : locuitorii din Bosporul cimeric,
getulii, hiperboreii, colchii, dacii, galii, de lângă Rhodan şi iberii din
peninsula de apus ’’.
Completând tot el, alţi vorbitori de limbă barbară ca :
ilirii şi macedonienii din zona Balcanică, latinii şi etruscii din peninsula
Italică, tursenii din zona cuprinsă între Italia, Corsica, Sardinia şi Sicilia,
turdetanii din Spania, ligurii din Galia, arimanii din Germania.
Este
necesar să înţelegem comunitatea acestor limbi europene prin acest simplu
mecanism care le-a creat şi nu invers.
Grecii
au considerat din totdeauna această limbă, vulgară, iar pe vorbitorii ei
barbari, fie că au fost troieni, cretani, traci sau romani.
Şi
totuşi grecii le-au învăţat obiceiuile
şi cunoştiinţele, împrumutând de la barbari chiar şi elemente de limbă.
Dar cel mai important lucru este că au luat de la pelasgi baza religiei şi
mitologiei lor. Să-l cităm pe Densuşianu pentru a vedea că ‘’Zeii cei mari’’
(Uranus, Gaeea, Saturn, Zeus ) au fost zeii ocrotitori ai băştinaşilor.
De
aceea pentru o jumătate de Europă, cu jumătatea sudică, panteonul zeiltăţilor a
fost acelaşi, fie că oficianţii lor s-au numit greci, romani sau traci.
Ahei |
Odată
cu ultimul val grec apare menţionată şi cea mai veche dată cunoscută din
istoria poporului nostru, anul 657 î.Hr. când potrivit tradiţiei, Dorienii
înfiinţează prima colonie greacă de pe litoralul Mării Negre cu numele de
Istros, colonie care ca şi următoarele vor încerca să faciliteze comerţul şi
schimbul cultural între cele două civilizaţii. Se pare că aceste aşezări
greceşti de pe malul pontic au fost tolerate şi aprobate de către băştinaşi, ca
un mijloc de a-şi procura unele obiecte necesare sau a vinde din abundenţă
produsele lor. Astfel Istros şi puţin mai târziu Callatis şi Tomis devin
porturi comerciale importante în care vinul, uleiul,armele, ceramica pictată,
obiecte de lux şi podoabă, cerealele, mierea şi ceara, piele şi blănuri devin
mărfuri de schimb necesare atât coloniştilor cât şi băştinaşilor.
Începând
din acest moment în istoria universală poporul de nord de Dunăre va purta
numele de geţi în izvoarele greceşti şi de daci în izvoarele romane.
Nicolae Densusianu |
fragment din lucrarea "Revansa Daciei"
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu