Alba
Iulia si Voievodatul familiei Iuliu (cca. 940 – 1046)
Primele
informaţii despre Iuliu cel Bătrân
În
documentele cancelariei maghiare, primul voievod (principe) al
Transilvaniei este pomenit la
anul 1111, în
persoana unui anume Mercurius. Studiind însă
documentele timpului (lucrările
cronicarilor maghiari și
bizantini)
rămânem
surprinși
să
aflăm
că
această
funcție
de voievod al Transilvaniei a fost preluată
de către
unguri
de la organizarea statală
a lui Iuliu cel Bătrân,
care conducea un voievodat independent în
centrul Ardealului încă
din anul 940 (informație
nedovedită,
însă, documentar),
continuitate
a fostului voievodat al
lui Gelu.
Comparând
“Cronica Ungurilor” a lui Simon de Keza cu Cronica lui Anonymus,
vom observa că
acesta a preluat
multe din informațiile
cuprinse în
“gesta” lui Anonymus, dar le-a
interpretat
după
bunul său
plac și/sau
a intereselor oficialităților
timpului.
Astfel,
Keza a preluat
lista căpitanilor
lui Arpad de la Anonymus, dar făcând
o "mică
modificare" semnificativă,
respectiv: Zobole,
Jula, Urs,
Cund,
Lel
și
Bulchu.
Anonymus
îi
prezintă,
pe parcursul cronicii
sale,
pe
mai mulți
conducători
maghiari, respectând
generațiile:
-
Zobolsu,
Ound,
Ketel, Borsu, Usubuu, Velec, Thosu, Tuhutum, Bulsuu
si Ousadunec, din generatia lui Almus;
-
Ursuur,
Zuard, Cadusa, Huba, Lelu,
Botond si Usubuu, din generatia lui Arpad.
Constatăm
că cinci dintre căpitanii menționați de către Simon de Keza se
regăsesc în lista lui Anonymus: Zobole = Zobolsu, Cund = Ound, Urs
= Ursuur, Lel = Lelu și Bulchu = Bulsuu, iar unul nu, respectiv,
Jula.
Care
este explicația acestei omisiuni? Anonymus a avut acces, față de
Keza, la mult mai multe date și documente care au stat la baza
scrierii “gestei” lui. Simon de Keza a preluat ceea ce i-a fost
util din “gesta”, compilând-o și modificând-o după bunul lui
plac și după interesele de moment ale coroanei regale.
Apariţia
acelui personaj pe nume Jula, în calitate de căpitan al lui Arpad
și care nu există în cronica lui Anonymus, a fost pentru
dezinformare și ca să-i ascundă identitatea persoanei care a stat,
de fapt, în spatele acestui nume: Iuliu.
Pentru
a-i
conferi
o naționalitate
pură,
maghiară,
voievodul transilvănean
de origine valahă,
Iuliu cel Bătrân
(dux
magnus et potens,
sau rex
Iulus), care
s-a botezat ortodox la Constantinopol, în anul 953, este ridicat la
rangul de căpitan al lui Arpad. Ori din punct de vedere cronologic,
la vremea morții lui Arpad, Iuliu era, mai mult ca sigur, un copil
sau poate nici măcar nu se născuse (cum argumentăm acest lucru în
text).
Apariția acestui
misterios Iuliu (Gyula în cronică) și a descendenților săi este
menționată de trei ori de către Anonymus.
Prima dată
face referire la Iuliu cel Bătrân - Gyula Major ca fiind nepotul
lui Tuhutum (Tuhutum,
tatăl lui Horca, bunicul lui Geula
şi Zumbor).
A
doua oară se referă la descendentul lui Iuliu cel Bătrân, Iuliu
cel Tânăr – Gyula Minor și la copiii acestuia (Căci
ţara foarte păduroasă au stăpânit-o urmaşii lui Tuhutum până
în timpul sfântului rege Ştefan şi ar fi stăpânit-o şi mai
departe, dacă Gyula
cel Mic
ar fi voit să fie creştin împreună cu cei doi fii ai săi, Biuia
şi Bucna,
şi dacă n-ar fi lucrat totdeauna împotriva sfântului rege, astfel
cum se va spune în cele ce urmează).
A
treia oară, Anonymus face o prezentare amănunțită familiei Iuliu
(Iar
Tuhutum a născut pe Horca. Horca l-a născut pe Geula
şi Zombor. Geula
a născut două fete, din care una s-a numit Caroldu
şi alta Saroltu
şi Saroltu
a fost mama sfântului rege Ştefan. Dar Zumbor l-a născut pe Geula
cel
Mic,
tatăl lui Buc
şi Bucne,
în timpul căruia sfântul rege Ştefan a subjugat ţara foarte
păduroasă. Şi pe însuşi Geula
l-a dus în Ungaria înlănţuit şi l-a ţinut pe toate zilele
vieţii sale încarcerat, pentru că era fără credinţă şi n-a
voit a fi creştin şi multe împotriviri făcea sfântului rege
Ştefan, deşi fusese neamul de sânge al mamei sale.)
Începutul
conflictelor dintre Români şi Maghiari, sec.IX
Și
pentru a înțelege mai bine cele ce urmează, este necesară o
explicație despre existența unor voievodate din Transilvania,
conduse de valahi chiar după anul 907.
În
urma conflictele dintre unguri și băștinașii din Câmpia
Pannonică și Transilvania, putem trage următoarele concluzii:
-
ducele “de Loborcy” este învins de către maghiari și
asasinat, iar fortăreața lui trece în stăpânire maghiară;
-
în urma bătăliilor dintre Salanus și maghiari se ajunge la un
armistițiu, Salanus păstrându-și domnia și o parte din
proprietăți;
-
Gelu Blacul este învins de către maghiari și ucis, iar voievodatul
lui trece sub conducerea lui Tuhutum;
-
între Glad și maghiari se semnează o convenție de pace, drept
dovadă că urmașii lui Glad (precum Ahtum) aveau să conducă
cnezatul până în anul 1030;
-
în schimbul “încuscririi” cu Arpad, Menumorout își păstrează
domnia voievodatului Bihorului, iar urmașii lui o vor păstra încă
mult timp, cel puțin pe perioada domniei regelui maghiar Zoltan.
Aceste
fapte dovedesc că încercarea de cucerire a Câmpiei Pannonice și a
Transilvaniei de către maghiari s-a dovedit deosebit de dificilă și
s-a derulat pe parcursul a sute de ani. “Ducatele” lui Glad, Gelu
și Salanus vor fi conduse, după moartea lor, de către urmasii lor,
acceptând suveranitatea maghiară, dar fiind independenți din punct
de vedere administrativ și economic.
Ducatul
lui Gelu, în Transilvania centrală, va fi condus de către
Tuhutum, probabil până la moartea acestuia, după care îi va urma
fiul Horca și aşa zişi nepoţi: Geula și Zumbor.
Cine
este acest misterios Geula, prezentat în decursul istoriei și ca
Gyula sau Jula și identificat cu rang de vice-rege?
Să
ne amintim că Tuhutum a condus în pace și înțelegere cnezatul
transilvan, parte a convenției încheiate cu conducătorii valahi ai
lui Gelu, rămași în viață.
Este
mai mult ca sigur că acest nepot, Geula sau Jula, forme derivate ale
numelui valah Iuliu,
să fi fost adoptat de către Tuhutum, sau fiul lui Horca, parte a
bunei înțelegeri cu conducerea băștinașă a voievodatului, sau
poate nu.
Pe
ce se bazează aceste afirmații:
-
numele latin (Iuliu) al viitorului mare conducător al cnezatului
este în discrepanță totală cu numele celui de-al doilea nepot, pe
nume Zumbor;
-
în vederea întăririi așa zisei lor rudenii, Zumbor își va numi
un fiu Gyula, probabil botezat de fratele lui adoptiv, Iuliu;
-
creștinarea
lui Iuliu la Constantinopol, în
rit ortodox, în
anul 953;
-
conflictul care se va naște între familia lui Iuliu și regii
maghiari va ține până după anul 1046, fiind continuat prin Iuliu
cel Tânăr și fiii acestuia;
-
încercarea cronicarilor și a istoricilor de a ignora existența
acestei familii, identificând numele lui Iuliu cel Bătrân cu o
funcție onorifică, “Gyla”, respectiv rangul de vice-rege.
Cum
se face aceasta? Simplu, iar pentru înțelegere vă voi prezenta o
altă manipulare a datelor istorice, făcută chiar de către Nicolae
Iorga, cu sau fără voie, dar care a influențat cunoștințele
istorice ale multor generații.
Vorbind
despre bătălia de la 1330 dintre Carol Robert de Anjou, regele
Ungariei și Basarab I, domnitorul Țării Românești, Nicolae Iorga
precizează locul unde a avut loc renumita luptă ca fiind Posada.
Ori, până la Iorga, nici un cronicar medieval sau istoric nu
precizează vreun nume al zonei sau al localității unde s-a
desfășurat bătălia. Nicolae Iorga pur și simplu a preluat
termenul “Pazzata“,
cuvânt care se referă la caracteristicele locului bătăaliei de la
1395 dintre Vlad I, domnitor al Țării Românești și Sigismund de
Luxemburg și îl transferă
ca
denumire a localității/zonei bătăliei de la 1330. Astfel,
generațiile următoare lui Iorga vor identifica totdeauna victoria
lui Basarab sub numele de “bătălia de la Posada “, fapt nereal
și nedovedit din punct de vedere istoric.
Astfel
de manipulări și dezinformări s-au făcut în toate timpurile, din
diverse interese, nu numai de către cronicarii medievali, ci și de
cercetătorii istorici recenți.
Paul
Lendvai, în lucrarea sa "Ungurii", ne prezintă foarte
amănunțit acest proces: “Una
din moștenirile din timpul lui Ladislau Cumanul este "noua
imagine istorică"
a maghiarilor, inventată de la A la Z de Simon Kezai, predicatorul
de la Curtea lui. Pe termen lung, această moștenire a fost cea mai
importantă din punct de vedere istoric, politic și mai ales
psihologic. În anul 1252, în celebra lui scrisoare către Papă,
regele Bela îi compară pe mongoli cu regele Attila și cu hunii
săi, faptuitori de omoruri și pârjoluri. Nu mai târziu de o
generație, între 1282 și 1285, grămăticul de la Curtea nepotului
îi vede pe huni cu totul altfel: plăsmuitor talentat de legende,
maestrul Simon Keza îl descoperă pe Attila ca pe un mândru strămoș
al regilor creștini. Din izvoare pe care le-a găsit peste tot în
Italia, Franța și Germania’, clericul curtean – care se trăgea
dintr-o familie de oameni simpli și care, în prefață, se declara
adept entuziast al regelui Ladislau IV – a
înjghebat imaginea istorică evident așa cum era dorită
<subl. n>.
Grămăticul
Curții ne servește surprinzătoarea teorie a unui ‘dublu
descălecat’: cele 108 triburi primitive ar fi format, încă din
negura timpurilor, unul și același popor, numit atunci huni, astăzi
unguri. .... Cele
108 triburi din anul 280 sunt deci, după
Simon Kezai, urmașele
comunității
primitive – fără
nici cel mai mic amestec. În
felul acesta, se realizează
o continuitate istorică,
numai că
ea nu a existat niciodată
în
forma astfel prezentată.
Acest
‘fantast inventiv’, observa Jeno Szucs, furnizează
o fundamentare istorică,
juridică,
ba chiar ‘morală’
pentru ‘dreptul istoric’ al
maghiarilor asupra bazinului carpatic
și
pentru voința
de autoafirmare a nobilimii de jos în
lupta ei pe viață
și
pe moarte împotriva
oligarhiilor. “ < subl. n.>
Plecând
de la aceste interpretări
și
manipulări
ale
cronicarilor,
vom face câteva
precizări
absolut
necesare.
Identificarea
rangului de vice-rege cu numele de Gyla este pur și
simplu o speculație
apărută
în
cronici și
datorată
cunoștințelor
insuficiente
și
neînțelegerii
limbii maghiare de către
cronicarii bizantini, ruși
sau germani ai timpului. Din aceste
motive,
multor personalități
istorice li se va echivala numele cu o funcție,
dealtfel absolut inexistentă
în
cadrul organizații
administrației
coroanei maghiare.
Cele
mai ciudate astfel de relaţionări sunt legate de aşa zisele
ierarhii conducătoare ale regatului maghiar:
-
Kundu – ierarhie I, cu rangul de conducător suprem (în
cronici
apare
“kundu”
Curszan);
-
Gyla – ierarhie II, cu rangul de vice – rege (În
cronici apare simplu “gyla”);
-
Horka
– ierarhie III, cu rangul de general, conducător a armatei
maghiare ((în
cronici apare “horka” Bulcsuu).
Manipulare
şi dezinformare
Pentru a realiza
penibilul unor astfel de concluzionări savante, să vedem de unde
rezultă aceste aberaţii de aşa-zisă factură “istorică”.
Kundu
era numele tatălui lui Curszan, conducătorul suprem al maghiarilor
până la anul 902 (sau 904, după alţi istorici), cel care va fi
ucis de către conducătorii germani în timpul unui ospăţ la
Ficha, lângă Viena. Moartea acestuia îi deschide drumul spre
domnie lui Arpad, întemeietorul dinastiei arpadiene, care va conduce
Ungaria între anii 905 şi 1301.
Gyla
era numele lui Iuliu cel Bătrân, prezent în anul 953 la
Constantinopol pentru creştinare în rit ortodox. În acest moment,
cronicile bizantine prezintă personajul cu rang de “gyla” prin
necunoaşterea şi neînţelegerea limbii maghiare.
Horka
este fiul lui Tuhutum, cel care, probabil, avea să conducă cnezatul
transilvan (ţara
păduroasă)
după moartea tatălui său, până la Iuliu cel Bătrân.
Toate aceste
“identificări şi intoxicări” savante nu doresc decât să
ascundă adevărul istoric, manipulând şi dezinformând, în scopul
negării existenţei voievodatelor şi cnezatelor din Transilvania
înainte de venirea maghiarilor şi până după sfârşitul
dinastiei arpadiene (la 1301), cnezate conduse de către români.
“Absenţa
toponimelor derivate din numele lui Tuhutum şi Horca în nord-vestul
Transilvaniei a fost explicat în mod diferit de către cercetători.
Pentru Kristo Gyula, ea este o dovadă concludentă a faptului că
Tuhutum, Horka, Zombor şi neamul Maglod nu au de-a face cu istoria
Ardealului“.
<Kristo
Gy., A 10 szazadi Erdely polotikai tortenetehez, in Szazadok, 123
1988>.
Anonymus
i-ar fi atribuit lui Tuhutum cucerirea Transilvaniei în mod
arbitrar, din pură întamplare, datorită necunoaşterii
realităţilor istorice şi a fanteziei sale prea bogate. Kristo
Gyula crede că Ardealul a fost cucerit de către acel Gyula,
menţionat în opera lui Simon de Keza …“
(Tudor
Sălăgean – Ţara lui Gelou).
Atat
K. Gyula, cât şi istoricii români T. Sălăgean şi A.Madgearu
pică în plasa unei duble dezinformări. În baza informaţiei
falsificate de către Simon de Keza, care-l prezintă pe Gyula ca şi
unul dintre cei şapte conducători maghiari, K. Gyula demitizează
pe Tuhutum, care-l trădase pe Arpad, conferindu-i lui Gyula,
asimilat ca şi căpetenie maghiară, rolul de “descălecător”
în Transilvania.
Scopul
lui K. Gyula, asemeni lui Simon de Keza, este acelaşi, respectiv
confirmarea dreptului de stăpânire asupra Transilvaniei a regilor
din dinastia arpadiană, prin prisma existenţei unui oarecare
comandant maghiar pe nume Gyula, care ar fi cucerit, în numele
ducilor maghiari, Ardealul. Chiar dacă A. Madgearu şi T. Sălăgean
se raliază parţial la această teorie a lui K. Gyula, îşi vor
pune unele semne de întrebare legate de identitatea personajului
istoric care a fost Iuliu cel Bătrân: “Pare
prin urmare posibil ca termenul de gylas (gyula), să fi dobândit,
la un moment istoric dat, semnificaţia generică de “şef militar”
al unei formaţiuni oarecare, echivalentă, în mediile slavone cu
termenul de voievod. Acest fapt ar putea explica, între altele,
fenomenul reluării titlului voieovodal de către conducătorii
transilvăneni purtători ai titlului de guyla, dar şi acela al
asimilării numelui Gyula de către familii voievodale româneşti –
aşa cum a fost, de exemplu, cea a Giuleştilor maramureşeni.
(Tudor
Sălăgean – Ţara lui Gelou). < subl.n.>
Identitatea
reală a lui Iuliu cel Bătrân
Dar,
în sfârşit, să vedem cine este acest Gyula – Jula – Geula.
Cronicarii
medievali maghiari susţin că acest Gyula – Iuliu era fiul lui
Horca, fiul lui Tuhutum, deci nepotul lui Tuhutum. Mai sus am
explicat motivele care ne fac să nu credem posibilă această
descendenţă, pe care o mai putem motiva şi prin afirmaţia făcută
în Chronicom
Pictum (Cronica Pictată), în
care autorul afirmă clar că Iuliu cel Bătrân avea ascendenţă
dintr-un conducător pe nume Ladislaus
şi nu Horca, fiul lui Tuhutum. Trebuie să remarcăm în special
terminaţia latină –
us
a
numelui tatălui lui Iuliu. Este mai mult ca sigur că acest
Ladislaus era un descendent al lui Gelu Blacul, urmând la conducerea
voievodatului odată cu dispariţia lui Tuhutum şi Horca. Din
documentele istorice dispar toţi aceşti conducători, prima
menţiune istorică făcându-se în anul 953, când Iuliu cel Bătrân
îşi stabileşte capitala voievodatului la Alba Iulia, se
creştinează la Constantinopol în rit ortodox, construieşte o
biserică ortodoxă în capitala sa (ale cărei ruine s-au descoperit
în luna aprilie 2011) şi-l numeşte pe Hierotheus, adus de la
Bizanţ, ca primul episcop ortodox al valahilor.
Chronicon
Pictum Vindobonense relatează că: „Acest
Gyula era un prinţ mare şi puternic care găsise într-o vînătoare
a sa în Ardeal o mare cetate, ce fusese construită mai de mult de
Romani”.
Chronicon Posoniense semnalează că oraşul găsit de Gyula în
Transilvania, cu ocazia unei vânători, se numea „…civitas
Alba in Erdeuel”,
respectiv Alba Iulia. Bineînţeles că iarăşi cronicarii fabulează
pe tema “descoperirii” oraşului Alba Iulia, invocand aceeaşi
temă legendară ca şi în cazul lui Dragoş, că cetatea ar fi fost
descoperită în timp ce mergeau la vânătoare. Alba - Iulia există
din timpuri imemoriale, comunitatea dacilor preluată de către
romani şi întărită cu castru şi fortăreţe a continuat să
găzduiască între zidurile sale pe valahi şi conducătorii lor şi
după plecarea romanilor din Dacia.
Existenţa
unei formaţiuni politice prestatale, anterioară venirii
maghiarilor, un voievodat la Balgrad (Alba – Iulia) a fost
susţinută pentru prima dată de către istoricul sas Kurt Horedt
(1914 – 1991). Ştefan
Pascu considera şi el că Alba – Iulia era cel mai important
centru politico-economic al voievodatului lui Iuliu.
Episodul referitor
la creştinarea voievodului Iuliu, la anul 953, este relatat de către
scriitorii bizantini Skylitzes, Kendros şi Zonaras, aceştia făcând
specificaţia că însuşi împăratul Constantin al VII-lea îi va
acorda voievodului titlu de “patricius”. Cert este că în jurul
anilor 940 – 970, acest Iuliu cel Bătrân va conduce voievodatul
Transilvaniei.
În
urma bătăliei de la Lechfeld, din anul 955, pierdută de către
maghiari, se va face simţită ameninţarea permanentă a germanilor
şi creşterea presiunii slavilor moravi.
Regele
maghiar Taksony (947 – 972) se vede nevoit să-şi caute aliaţi
împotriva acestor duşmani, şi în acest sens îl abordează pe
voievodul Iuliu cel Bătrân, la acea vreme puternicul conducător al
Transilvaniei centrale. Înţelegerea dintre cei doi conducători se
întăreşte prin căsătoria fiicei lui Iuliu, Sarolta, cu Geza,
fiul regelui maghiar. Astfel,
în jurul anului 971, fiica lui Iuliu cel Bătrân, Sarolta (cca.
947/957 - 997) se căsătoreşte cu viitorul rege al Ungariei, Geza I
(972 – 997), căsătorie din care vor rezulta patru fete: Juditha,
Margareta, Şarolta, Gizella şi un băiat, Ştefan, născut în anul
975.
Băiatul
va fi botezat iniţial Voicu şi creştinat în rit ortodox, ca apoi,
la vârsta de 10 ani, respectiv în anul 985 să fie botezat catolic,
sub numele de Ştefan, devenind astfel primul rege creştin al
maghiarilor sub titulatura de Ştefan cel Sfânt (997-1038).
Pentru a infirma descendenţa valahă a regelui Ştefan I,
istoriografii maghiari “au descoperit” (sic?!) că Geza I ar fi
avut două neveste, pe Şarolta şi pe o prinţesă de origine
poloneză care ar fi fost, de fapt, mama viitorului rege, ipoteză
care nu este susţinută de dovezi documentare şi care nu stă în
picioare, deoarece polonezii erau orientaţi la acea vreme pe drumul
care ducea spre catolicism, iar Ştefan (Voicu) a fost botezat la
naştere în religia ortodoxă a mamei lui.
Ciudat
este faptul că din această căsătorie vor proveni câţiva dintre
viitorii regi ai dinastiei arpadiene, plecând de la Ştefan şi
continuând cu Petru Orseolo, fiul Şaroltei, la rându-i fiica
reginei Şarolta, căsătorită cu Otto Orseolo, doge de Veneţia şi
Samuel Aba, a cărui soţie a fost Gizella, altă fiică a Şaroltei.
Ca o menţiune, nu putem să nu amintim că şi celelalte fiice ale
Şaroltei vor fi căsătorite cu principi întemeietori de dinastii:
Iuditha cu viitorul rege al Poloniei, Boleslav I, iar Margareta cu
viitorul ţar al Bulgariei, Gavril Radomir.
Nu
putem concluziona decât că o parte a dinastiei arpadiene creştine
a fost “infuzată” cu sange valah!
Dar
să revenim la partea bărbătească a familiei lui Iuliu cel Bătrân.
Urmaşii
lui Iuliu cel Bătrân: Iuliu Ştefan Procui, Şarolta şi Carolta.
Istoriografii
maghiari pomenesc ca descendenţi ai acestui voievod transilvănean
doar două fete: Carolta şi Şarolta, fără a mai pomeni (din nou!)
despre o descendenţă masculină.
Dar
în lucrarea Chronicon,
scrisă
de episcopul Thietmar of Merseburg, acesta pomeneşte despre unchiul
lui Ştefan I, Iuliu Prokui (pomenit uneori ca Iuliu Ştefan), frate
cu Şarolta şi care este catalogat ca un “vechi inamic” al
regelui maghiar.
Mai
mult ca sigur că după moartea lui Iuliu cel Bătrân, la conducerea
voievodatului Transilvaniei va veni acest fiu numit Iuliu II (Procuj,
în alte documente Paraid sau Iuliu, botezat Ştefan). Cert este că
între acesta şi regele Geza, ulterior Ştefan, vor interveni
frecvente conflicte cauzate de dorinţa de păstrare a autonomiei
Transilvaniei şi neincluderea ei în coroana maghiară.
Ortodoxa
Şarolta, Regină a Ungariei !
Nu
trebuie să omitem, însă, nici puternica personalitate a celei care
a fost Şarolta, mama regelui maghiar Ştefan.
Cronicarii şi
istoricii încearcă, de cele mai multe ori, să falsifice
identitatea acestei femei. Cu toate că Anonymus îi prezintă
descendenţa din Gyula, istoricii maghiari alătură la acest nume
cuvântul Zombor (Zombor Gyula), care era defapt cu totul un alt
personaj istoric. Binenţeles că acest lucru se face pentru a
ascunde relaţia ei de rudenie cu Iuliu cel Bătrân (era fiica lui).
O altă ipoteză bizară este cea facută de către istoricul german
G. Schmidt care, în jurul anului 1861 (articol tradus de Iuliu
Marţian sub denumirea de ”Cucerirea Ardealului de către unguri”)
afirma că Gyula era peceneg, teorie preluată apoi de alţi numeroşi
istorici, fără a fi supusă unei analize documentare. Ne punem din
nou întrebarea: atunci de ce istoricii maghiari îl prezintă în
mod obsesiv pe Gyula ca fiind nepotul lui Tuhutum, deci de origine
maghiară.
Numele ei,
Şarolta, este prezentat ca o deformare a unui cuvânt turcesc:
“sar–oldu” care, după părerea acelor savanţi istorici,
înseamnă “jderul alb”. Care a fost fundamentul pentru a boteza
strănepoatai conducătorului maghiar Tuhutum cu un nume derivat din
limba turcă? Din nou se caută devierea atenţiei de la adevărata
identitate a Şaroltei.
Dacă analizăm cu
atenţie numele de Şarolta, vom descoperi şi surpriza care se
ascunde in spatele lui. Cronicarul Anonymus precizează că Iuliu cel
Bătrân a avut două fete, Şarolta şi Karolta, dar omite să-l
menţioneze pe Iuliu Procui.
Analizând
originea numelor celor două fete, constatăm că:
-
Şarolta este formată din Şar şi Oltea; Sar este termenul maghiar
pentru “noroi”, iar Oltea este vechiul nume valah al râului Olt
(Alutus);
-
Karolta se împarte şi el în doua silabe: Kar şi Oltea, unde
cuvântul Kar este termenul maghiar pentru “păcat”, iar Oltea
deja îl cunoaştem.
Ce
putem deduce din aceasta? Este mai mult ca sigur ca această persoană
să fi fost una singură, numită Oltea, fiica lui Iuliu cel Bătrân.
Această afirmaţie se bazează pe faptul că de la căsătoria ei cu
ducele Geza, ea va fi cea care va prelua conducerea Ungariei, după
cum bine ne spune cronica lui Qurfurti Bruno: “stăpânea
ţara ungurilor cu mână bărbătească” .
Această
calitate şi ambiţia ei nu le va pica bine supuşilor maghiari care,
în mod normal, o vor bârfi şi prezenta ca pe Oltea
cea murdară (Şarolta)
sau ca pe Oltea
cea păcătoasă (Carolta),
ţinând
cont că religia ei era ortodoxă şi, poate şi din alte motive.
Aceste nume întinat al Şaroltei va rămâne în memoria
maghiarilor, fiind preluat de către Anonymus cu mari inadvertenţe.
Aproape imediat
după căsătoria ei cu ducele Geza şi înscăunarea acestuia, la
anul 972, Şarolta îşi va face simţită puterea şi dorinţa de
dominare a soţului ei. Se pare că puterea acestei femei şi faptul
că era rebotezată în rit catolic avea să fie văzut ca o posibilă
extindere a dominaţiei bizantine asupra Transilvaniei şi Ungariei.
Şarolta este
descrisă în cronici ca o femeie foarte hotărâtă, cu un adevărat
caracter bărbătesc. Episcopul Thietmar of Merseburg povesteşte că
ea l-ar fi omorât pe un soldat care a îndrăznit să-i oprească
calul, regina fiind în stare de ebrietate. Cronicile ne mai
informează şi că această femeie foarte energică scria cu litere
ale alfabetului chirilic şi că a construit la Vezprem o catedrală
ortodoxă asemănătoare cu rotonda (baptisteriul) ridicată de tatăl
ei, Iuliu cel Bătrân, la Alba Iulia.
Conflictul
dintre Iuliu Ştefan Procui, Iuliu cel Tânăr şi Regele Ştefan I
cel Sfânt, conflict de familie.
Moartea
lui Geza I, în anul 997, va duce la izbucnirea unor lupte interne
pentru succesiune. Unchiul lui Ştefan, Koppany, fratele lui Geza I,
îşi revendică dreptul la succesiunea coroanei maghiare în
defavoarea lui Ştefan, solicitând, conform “tradiţiilor
maghiare” şi dreptul de a se căsători cu Şarolta. Este mai mult
ca sigur că şi Iuliu II Procui a fost implicat în aceste lupte
legate de succesiunea la tronul maghiar, deoarece, în urma
înfrângerii oştilor lui Koppany de către Ştefan I, acesta este
tranşat în patru părţi, din care o bucata din trup este trimisă
special ca avertisment lui Iuliu II, cu obligaţia de a o expune pe
zidurile cetăţii lui, Alba Iulia. Celelalte bucăţi din trupul lui
Koppany au fost expuse pe zidurile cetăţilor din Gyor, Veszprem şi
Estergom. “Şi
dându-se astfel lupta, s-au bătut mult timp vitejeşte din ambele
părţi, şi, cu ajutorul milostivirei divine, fericitul duce Ştefan
a obţinut o victorie strălucită. În aceeaşi luptă, comitele
Vencellinus a ucis pe ducele Cupan şi a fost răsplătit cu mare
dărnicie de fericitul Ştefan, pe atuncia numai duce. Iar pe Cupan
fericitul Ştefan a pus să-l taie în patru părţi: prima parte a
trimis-o la poarta Strigoniului, a doua la cea a Vesprimului, a treia
la cea a Jaurinului, a patra în Ardeal.” (Cronicum
Pictum Vindobonenese)
Execuţia
lui Koppany, prezentată în Cronica Pictată
Tot în anul 997
moare şi mama regelui Ştefan I, Şarolta, nu se ştie dacă de
moarte naturală sau a fost scoasă de pe scena politică prin
otrăvire.
După eliminarea
lui Koppany şi intimidarea familiei Iuliene, Ştefan se încoronează
ca rege al maghiarilor la 25 decembrie anul 1000, adoptând
catolicismul ca religie de stat. Încercările lui ulterioare şi a
clerului catolic de a-i converti din ortodoxism la catolicism pe cei
din familia Iuliană se soldează cu reluarea conflictelor între
cele două părţi.
În
timpul conflictelor din anii 1002 şi 1003 dintre coroana maghiară
şi voievodatul transilvan, alături de Iuliu II Procui va participa
şi fiul acestuia, Iuliu III cel Tânăr. În anul 1003 regele
maghiar atacă Transilvania şi ocupă voievodatul condus de Iuliu
II. Din dispoziţia lui Ştefan I, Iuliu II părăseşte teritoriul
transilvan şi se refugiază în Polonia, la curtea regelui Boleslav
I, cel care era căsătorit cu nepoata sa, Iuditha, fata Şaroltei.
Boleslav îi va da funcţia de comandant al unui fort de frontieră.
Fiul lui Iuliu II,
Iuliu cel Tânăr (Iuliu III), va fi prins şi el de către regele
maghiar şi ţinut captiv pentru tot restul vieţii.
Momentul capturării lui Iuliu cel Tânăr (cronica pictată)
În
urma înlăturării lui Iuliu cel Tanar, Ştefan I oferă conducerea
voievodatului, în anul 1.003, unei rude de-a lui, pe nume Zoltan
Ardeleanul.
După 43 de ani,
în anul 1046, fiii lui Iuliu cel Tânăr, Bua şi Bucna, declanşează
o mare răscoală “anticreştină” (anti-catolică şi
anti-maghiară), intervenind în luptele de succesiune pentru tron.
Regele Andrei, pe care ei l-au susţinut, este înscăunat în locul
lui Petru Orseolo. Demn de remarcat este faptul că Petru Orseolo
era fiul Şaroltei mici, fiica reginei Şarolta, Bua şi Bucna fiind
veri de rangul II cu acesta! În ciuda acestui fapt, fraţii sprijină
o altă ramură a familiei arpadiene, cea a lui Andrei I, care era
fiul lui Vazul, tot frate al lui Geza I, tatăl lui Ştefan cel
Sfânt. Este posibil ca în urma acestui ajutor, fiii lui Iuliu cel
Tânăr să-şi fi recuperat şi păstrat drepturile de conducători
asupra voievodatului Transilvaniei.
Femeile
generatoare ale dinastiei arpadiane !
Pentru înţelegerea
istoriei acelor vremuri este necesar să abordăm evenimentele
istorice şi din punct de vedere al “maternităţii”, element
determinant şi modelator al întregii istorii a omenirii.
Istoria, în
general, a fost scrisă de către bărbaţi, care au încercat
permanent să prezinte cursul istoriei din punctul lor de vedere
războinic şi constructiv, dar misogin, eliminând, ca şi în cazul
Bibliei, aportul femeilor.
Însă
este foarte bine cunoscut faptul că femeile, în decursul întregii
istorii a omenirii, au avut un cuvânt greu de spus, fiind în
preajma conducătorilor-bărbaţi, determinând şi modificând
cursul istoriei după ambiţiile şi aspiraţiile lor. Fapte şi
decizii edificatoare pot fi amintite şi specificate în întreaga
istorie a lumii, începând din antichitate şi până în epoca
modernă, la orice popor din lume, indiferent de ţară sau de
continent.
Dacă analizăm
istoria din punctul de vedere al descendenţei materne şi al
evenimentelor istorice pe care le-au generat soţiile, mamele şi
amantele conductătorilor acelor vremuri, ascunse în negura
timpurilor din lipsa dovezilor şi documentelor istorice, constatăm
că lucrurile primesc o ”claritate” aparte.
În acest sens,
legat de subiectul pe care ni l-am asumat, să analizăm efectul
istoric pe care l-au avut soţiile şi mamele primilor conducători
din dinastia arpadiană, mai ales că, pe linie maternă, descendenţa
primilor regi din sorgintea lui Arpad a fost de origine valahă!
Istoricii maghiari susţin că la venirea lui Arpad în Câmpia
Pannonică, acesta îşi ia o soţie băştinaşă, fiică a unui
“duce” local, deci, mai mult ca sigur de origine valahă.
Fiul lui Arpad,
Zulta/Zoltan, va fi parte într-o înţelegere “amiabilă” dintre
ducele maghiar şi Menumorout, hotărându-se “încuscrirea”
celor doi conducători, Zulta devenind soţul fiicei lui Menumorout.
Această soluţie a fost adoptată de către Arpad pentru că i-a
fost imposibil să-l înfrângă pe Menumorout. Alianţa “familială”
avea să asigure, în schimb, fiului său rangul de conducător al
Bihariei.
Din căsătoria
fiicei lui Menumorout cu Zulta se va naşte un fiu, pe nume Tacsany,
care va fi conducător al maghiarilor între anii 947 şi 972.
Anonymus precizează că acest fiu al lui Zulta se va căsători cu o
femeie din Ţara Cumanilor.
Cine era, de fapt,
această femeie de origine cumană (?) sau, după cum se bănuieşte,
valaha (?), deoarece la acea vreme teritoriul Moldovei era denumit şi
Ţara Cumanilor. Este evident că fiica lui Menumorout, mama lui
Zulta, a avut un cuvânt greu în alegerea soţiei pentru fiul ei,
preferând o femeie din neamul ei uneia străine (lucru deloc ciudat
şi în vremurile noastre dacă analizăm pretenţiile mamelor faţă
de nurori!).
Din căsătoria
lui Tacsany cu “femeia din Ţara Cumanilor” se va naşte
următorul conducător al maghiarilor, Geza (care a domnit în
perioada 972-997), care va avea soţie pe fiica lui Iuliu cel Bătrân,
Şarolta, mai mult ca sigur în urma intervenţiei şi influenţei
mamei lui. Nu avem nici o dovadă istorică scrisă că Ştefan I
cel Sfânt, botezat de mama lui în rit ortodox sub numele de Voicu,
ştia sau nu să vorbească limba română, dar este un lucru aproape
imposibil să nu fi cunoscut şi vorbit limba română, fiind crescut
de către mama lui în credinţa ei.
Şarolta,
imediat după naşterea lui Ştefan I al Ungariei. (Cronica pictată)
Găsim
însă o informaţie dată de către episcopul Mihail din Devol, la
anul 1118, care spune clar că ţarul bulgar Gavril Radomir, soţul
Margaretei de Ungaria, fiica Şaroltei, purta supranumele de Romanos.
Supranumele se datorează căsătoriei lui cu o prinţesă de origine
“romanică”,
vorbitoare de limbă valahă într-o lume bulgară şi slavă. Fiul
lui Radomir şi al Margaretei, Petru Delian, în momentul răsculării
lui împotriva imperiului bizantin, va căuta ajutor la rudele lui
din Ungaria şi Transilvania (1041).
Această
informaţie aduce o altă confirmare decisivă asupra originii valahe
a familiei lui Iuliu cel Bătrân şi a descendenţilor lui.
Cunoaştem luptele
interne pentru succesiunea la tron şi contestarea legitimităţii
lui Ştefan I pentru accedere la tron de către rudele sale, atât
neamurile tatălui său cât şi neamurile mamei sale. Cert este
faptul că, în urma conflictului generat în anul 1003 între el şi
familia Iuliană, după ocuparea voievodatului lui Iuliu II Procui,
măsurile de pedepsire aplicate nu sunt radicale, alegând să-l
expulzeze pe unchiul său, Iuliu II Procui şi să-l întemniţeze
sau, mai bine zis, să-l aibă sub supraveghere pe vărul său Iuliu
cel Tânăr pe parcursul întregii lui vieţi.
“În
urmă fericitul Ştefan, după ce a primit din mila lui Dumnezeu
coroana înălţimii regeşti, a purtat un vestit şi rodnic război
împotriva unchiului său cu numele Gyla, care pe acea vreme avea
domnia peste întreg regatul Ultrasilvaniei. Deci în anul 1.002,
fericitul Stefan a prins pe ducele Gyla împreună cu
soţia şi cei doi fii ai săi şi i-a trimis în Ungharia. Aceasta
însă pentru acee a făcut-o, fiindcă deşi i s-a atras atenţia
foarte adeseori luarea aminte de către fericitul rege Ştefan, nici
nu s-a întors la legea creştină, nici n-a încetat de a ataca pe
unghuri. Şi întregul regat, foarte mare şi foarte bogat, l-a unit
cu regatul Unghariei”.
“În
cele din urmă, fiindcă Gyula a fost duşman al Ungurilor ce locuiau
în Pannonia şi şi-a făcut o situaţie grea în multe privinţe, a
fost trecut de regele Ştefan cel Sfânt în Pannonia. Totuşi nu
acest comandant Gyula, ci al treilea după acesta”.
(Cronica pictată
de la Viena, P. Lisseanu, volumul XI, Bucureşti, 1937, p.148)
Ce ne confirmă
cronica:
-
Iuliu II Procui era voievod al Transilvaniei;
-
Iuliu II era unchiul lui Ştefan I după sora lui, Şarolta, mama
regelui;
-
Iuliu III cel Tânăr a fost luat în captivitate împreună cu soţia
şi cei doi copii, Bua şi Bucna;
-
Iulienii erau duşmanii maghiarilor, deci nu erau maghiari !
Acestea,
coroborate cu informaţia dată de episcopul Mihail din Devol, la
anul 1118, ne confirmă clar faptul că familia Iulianeştilor era de
origine română, descendenţi ai lui Gelu Valahul !
Este clar că
amintirea mamei lui l-a determinat pe Ştefan să nu ia măsuri
punitive faţă de familia din care el însuşi descindea, ţinând
cont că represaliile împotriva unchiului său Koppany, fratele
tatălui său, au fost foarte violente şi de o cruzime extremă.
Domnia lui Ştefan
I cel Sfânt se termină în anul 1038, odata cu moartea sa şi fără
urmaşi direcţi, copiii lui, Imre, Otto şi Hedvig murind înaintea
tatălui lor. Lupta pentru succesiune se dă între membrii familiei
lui din partea tatălui şi familia din partea mamei lui.
În
primă fază, de la moartea lui Ştefant I cel Sfânt şi până în
anul 1046, tronul maghiar este disputat de către fiicele Şaroltei:
Şarolta Mică, mama lui Petru Orseolo (rege al Ungariei între 1038
-1041 şi 1044 -1046) şi Gizela, soţia lui Samuel Aba (rege al
Ungariei între 1041-1044).
După anul 1046,
conducerea Ungariei trece în cealaltă ramură a lui Tacsany prin
Vazul, fratele lui Geza. Primul rege maghiar din această spiţă
arpadiană va fi Andrei I (1046-1060), fiul lui Vazul.
Interesant este şi
faptul că în urma înfrângerii şi a prinderii lui Petru Orseolo
de către Andrei I, acesta va fi orbit cu argint lichid şi castrat
pentru a nu avea urmaşi, lucru ce dovedeşte frica şi ura lui
Andrei I faţă de ramura familiei descendente din Şarolta.
Care sunt
concluziile prezentării acestei epopei a familiei iuliene?
Regii maghiari
Ştefan I cel Sfânt (997 – 1038), Petru Orseolo (1038 – 1041 şi
1044 – 1046) şi Samuel Aba (1041 – 1044) au avut sânge românesc
în urma căsătoriei dintre Şarolta, fata lui Iuliu cel Bătrân şi
regele Geza I, ei mai beneficiind de descendenţă valahă şi după
fata lui Menumorut, soţia lui Tacsany (906 – 947), tatăl lui Geza
I (972 – 997).
Datorită puterii
familiei lui Iuliu cel Bătrân şi a voievodatului lui, regii
maghiari, sub influenţa nobilimii din regat, vor creea o instituţie
de conducere a Transilvaniei şi o înaltă funcţie, cea de Voievod
al Transilvaniei. Prin aceasta se va câştiga o autonomie a
provinciei faţă de coroana maghiară, având conducere
administrativă proprie şi uneori şi judecătorească proprie.
Această autonomie
va sta la baza înfiinţării Principatului Transilvaniei, în anul
1526, în urma bătăliei de la Mohacs. Victoria otomanilor va diviza
Ungaria pentru o perioadă de aproximatic 150 de ani între Imperiul
Otoman, Imperiul habsburgic şi Principatul Transilvania
fragment
din lucrarea Istorie Furata.Cronica Romaneasca de Istorie Veche -
Cornel Birsan, Ed.Karuna, Bistrita, 2013
Aceasta este istoria noastra , istorie ce ar trebui predata in toate scolile din lume unde se studiaza Istoria Romanilor !
RăspundețiȘtergereAhton urmas de-a lui glad s-a batut cu stefan I la 1020. deci atunci de unde pana unde teritoriul lui iuliu cel batran a fost luat de unguri. a fost luat prizonier iuliu insa populatia nu a supus-o stefan I. la fel cum l-au luat in captivitate pe lituon insa tara sa nu au luat-o sub stapanire. romanii au fost o nuca tare pentru unguri fata de alte etnii din jur ca sarbii, slovacii, croatia care au fost supusi repede de unguri in intregime. croatia in totalitate si slovacia.
RăspundețiȘtergereungurii nici nu au stapanit decat doar vestul ardealului pana la muntii apuseni unde era tara zarandului. restul teritoriilor precum bistrita, mures(regin, sighisoara),sibiu, brasov, parti din alba au fost stapanite de sasi. iar hunedoara de familia lui iancu de hundoara incepand cu secolul XV.
RăspundețiȘtergerein cluj, salaj au condus voievozii transilvaneni. voievozi din germania precum kan, lack(lackfi) era din nunberg, stiborz din polonia.
RăspundețiȘtergere