partea a IX-a - LATINITATE “ROMANICĂ” SAU LATINITATE “DACICĂ” ?
În
anul 1871, Eduard Robert Röesler (1836 - 1874), istoric austriac
publică lucrarea “Romänische
Studien. Untersuchungen zur älteren Geschichte Rumäniens”
[Studii românești. Cercetări asupra istoriei mai vechi a României]
în care va relua și
dezvolta teoria imigraționistă propusă
de Franz Iosef Sulzer.
Teoria lui Röesler are la baza ipoteze și
speculatii care au în vedere
imposibilitatea romanizarii dacilor de către
romani; opinie care se sprijină pe
urmatoarele considerente:
- dacii au
fost total masacrați în cele două războaie daco-romane;
- românii
s-au format la sud de Dunăre şi apoi au migrat spre nord, dovadă
fiind după parerea lui asemănările câtorva cuvinte din limbile
română şi albaneză;
- Dacia a
fost părăsită în totalitate de romani, aceasta rămânând
pustie;
- pretinsa
lipsă a izvoarelor istorice timpurii, care să furnizeze informaţii
despre români;
-
imposibilitatea romanizării Daciei în numai 165 de ani.
După părerea
lui Röesler, românii au trecut Dunărea
pe la mijlocul secolului al XIII-lea, după
marea invazie tătară din anul 1241-1242.
Autorul “Studiilor românești”
motivează acesta trecere ca un refugiu al
românilor de la sud de Dunăre,
la nord, în urma intensificării
procesului de slavizare a Împeriului
vlaho-bulgar.
Acesta teorie imigraționistă
avea să fie câștig
de cauză pentru cele trei nații
privilegiate din Transilvania (maghiarii, secuii și
sașii) prin demonstrarea migrației
românilor, abia, în
secolul al XIII, pe fondul afirmării
principiului de “primul venit” mai ales din partea maghiarilor.
Teoria va deveni o dogmă
pentru istoricii maghiari și germani ai
timpului, dar și a celor din generațiile
următoare, precum: Pal Hunfalvy / Paul
Hunsdorfer (1810 - 1891), Balint Homan (1885 - 1951), Pal Engel (1938
- 2001) s.a.
Aceasta teorie va fi combătută
însă de
istoricii români ai timpului.
Dimitrie
Onciul (1856 - 1923) în
lucrarea sa Teoria lui
Roesler. Studii asupra stăruinții românilor în Dacia Traiană
publicată
în
anul 1885 va respinge teoria imigraționistă,
demonstrând
argumentat formarea poporului român
pe o arie extinsă
pe ambele maluri ale Dunării.
Alexandru
Dimitrie Xenopol (1847 - 1920) va scrie între
anii 1888 - 1893, Istoria
românilor
din Dacia Traiană,
lucrare în
șase
volume de aproape 4000 de pagini, în
care va contesta teoria imigraționistă,
și
va explica mecanismul de romanizare al dacilor.
De fapt
promotorul teoriei romanizării
a fost Bogdan Petriceicu Hașdeu
(1838 - 1907) care în
anul 1860 (la 22 de ani !) publica lucrarea Pierit-au
Dacii ?. Tânarul
istoric va
demonstra că
Școala
Ardeleană
și
continuatorii ei au făcut
o interpretare forțată
a izvorelor antice legat de dispariția
dacilor și
formarea poporului român
din romani puri. Hașdeu
susține
formarea poporului român
pe substratul dacic dar cu infuzii de elemente romane și
ale popoarelor migratoare.
În contradictie cu Xenopol și Hasdeu, Nicolae Densusianu (1846 - 1911), adept al tezelor Școlii Ardelene oscilează între latinismul pur prin colonizare și romanizarea a dacilor, chiar dacă în monumantala sa lucrare Dacia Preistorica cauta dovezi despre geneza dacilor.
Marele
istoric roman, Nicolae Iorga (1871 - 1940) va fi cel care va
dezvolta teoria romanizării
dacilor și
colonizarii cu veterani și
cetățeni
romani. Istoricul va motiva reușita
romanizării
printr-o re-romanizare petrecută
în
timpul scurs dintre Împăratul
Dioclețian
și
Împăratul
Constantin cel Mare (283 - 337), prin demonstrarea legăturilor
strânse
dintre teritoriile de la nord de Dunăre
cu cele de la sud aflate în
componența
Imperiul
Roman.
Constantin
C.Giurescu (1901 - 1977) autorul celei mai citite istorii a
românilor,
păstrează
linia deschisă
de către
Nicolae Iorga, dezvoltând
în
special sistemul posibil de romanizare în
Dacia Felix, precum și
afirmarea continuității
daco-romane și
legitimitatea ei.
Aceasta
teorie a romanizării
va fi preluată
și
de istoricii ulteriori cei din zilele de astazi, din păcate
neinsistându-se
la nivel academic, în
virtutea ultimelor descoperiri arheologice din ultima vreme, să
“reconsidere” istoria.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu