partea a VIII-a - LATINITATE “ROMANICĂ” SAU LATINITATE “DACICĂ” ?
Spre
deosebire de Muntenia și
Moldova, în
Transilvania problema afirmării
identității
ca neam descedent din romani și
“pretenția”
arogării
statului de băștinaș
au fost până
în
anul 1918, nevăzute
cu ochi buni de către
regalitatea maghiară
dar și
de către
Imperiul Austro-Ungar. Românii
aveau statutul de “tolerați”
cu istoria furată
de sași
și
supuși
celor trei nații
“priviliegiate”, maghiarii, sașii
și
secuii.
Primul
care va lua atitudine împotriva
acestei stări
va fi Inocențiu
Micu-Klein / Ioan Micu (1692 - 1768), episcop greco-catolic român,
cel care va deschide drumul spre afirmare a conceptului de națiune
pentru românii
transilvăneni.
Micu-Klein,
singurul român
în
Dieta Transilvaniei, va cere drepturile poporului său
utilizând
argumente bine întemeiate:
-
Românii sunt cei mai vechi locuitori ai țării;
-
Românii sunt populația cea mai numeroasă din Ardeal;
-
Românii lucrează pământul și ocnele (muncile cele mai grele);
-
Românii dau cele mai mari contribuții și, în virtutea voinței
imperiale exprimată prin cele două diplome leopoldine, trebuie să
se facă dreptate și poporului român.
Micu-Klein
prin demersul lui cerea ca românii
sa fie recunoscuți
ca națiune,
a patra în
Transilvania, dar se va lovi de împotrivirea
celor trei nații
privilegiate, pe motivul că
cererea Episcopului cuprinde
„niște lucruri pe care nu le-a cerut nimeni până acum” (?!)
La
sinodul convocat în
anul 1744, episcopul a declarat clerului prezent, că
dacă
Maria Tereza, Împărăteasa
Imperiului
Austro-Ungar, nu va acorda drepturile cerute pentru români,
va trece munții
în
fruntea credincioșilor
săi.
Micu-Klein
va fi chemat și
cercetat la Viena, de către
autoritățile
austro-ungare, pentru răzvrătire.
Intuind, sau avertizat de faptul că
Maria Tereza intenționa
să-l
arunce în
închisoare,
se va autoexila la Roma, unde va mai trăi
încă
24 de ani, cu speranța
că
va
fi iertat și
se va putea întoarce
în
țară.
Avea
să
moară
la 23 septembrie 1768, la Roma, unde a și
fost înmormantat
în
biserica Madona del Pascolo. Abia în
anul 1997 rămășițele
sale pământești
vor fi reinhumate în
Catedrala Sfânta Treime din Blaj, așa
cum își
dorise.
Inochentie
Micu-Klein a fost cel care a pus bazele Școlii
Ardelene.
În
anul 1781, Franz Josef Sulzer (1727 - 1791) publica o lucrare
intitulată Istoria Daciei Transalpine
în care teoretizează
că românii nu
se trag din coloniștii români
aduși în Dacia,
aceasta fiind părăsită în
totalitate în urma retragerii armatei
romane, iar românii
au apărut undeva la sud de Dunăre,
între albanezi și
bulgari, de la care au primit influența
slavă și
credința ortodoxă,
după care în
secolul al XVIII-lea au emigrat în nordul
Dunării. Sulzer este generatorul teoriei
imigraționiste și
principalul precursor a lui E.R.Rösler. La această
teorie vor adera și istoricii, I.C.Eder,
Bolla Marton (1751-1831) și Johann
Christian von Engel (1770 - 1814). Justificarea teoriei
imigraționiste se face prin absența
surselor scrise privitor la românii din
anii marilor migrații, invocându-se
chiar absența românilor
în acea perioadă
în spațiul
carpato-dunărean. Engel va
extinde data emigrarii românilor
din Peninsula Balcanică la nord de Dunare,
stabilind-o undeva în secolul IX, migrație
făcută sub presiunea Bulgarilor.
Membrii cei mai de seamă
a Școlii Ardelene, Gheorghe Șincai
(1754 - 1816), Samuil Micu (1745 - 1806), Petru Maior (1756 - 1821)
și Ioan Budai Deleanu (1760 - 1820) aveau
să reacționeze
la această teorie imigraționista
a lui Sulzer într-un mod destul de extrem.
Teoria latinității
pure dezvoltată de Școala
Ardeleană
încercă să
impună ideea că
dacii au fost exterminați, iar românii
se trag din coloni romani, iar limba româna este
latina pură.
Realizarea lor demnă
de menționat este însă
faptul că au reușit
forțarea introducerii grafiei latine în
scrisul românesc în
locul scrierii chirilice.
Împăratul
Austro-Ungariei, Iosif al II-lea (1765 - 1790), adept al
iluminismului avea să încerce
o apropiere față de romănii
din Transilvania, astfel încât el va
vizita în anii 1768, 1770, 1773, 1783 și
1786, Banatul, Transilvania și Bucovina,
acceptând chiar să
primească petițiile
oamenilor de rând. Iosif al II-lea , avea
să aprobe construirea a numeroase biserici
ortodoxe în Transilvania, intrând
în conștiința
românilor ca “bunul împărat”.
Iosif îi socotea, în
contrarul părerii nobililor maghiari și
austrieci, pe români cei mai vechi și
numeroși locuitori ai Transilvaniei. Ca o
paranteza, lui i se datorează și
faimosul joc de cuvinte rostit în limba
latină, realizat din numele localităților
de pe Valea Somesului, Salva, Parva,Nepos si Romuli: “Salve
parvae nepos Romuli “ - Vă
salut mici nepoți ai Romei.
După moartea
lui Iosif al II-lea, românii transilvăneni
vor conștientiza că
situația lor politică
și de nație nu
se va schimba. Astfel încât în
anul 1791 ei înaintează
noului împarat al Sfantului Imperiu Roman,
Leopold al II-lea (1790 - 1792) doua memorii cunoscute sub numele de
Supplex Libellus Valachorum Transsilvaniae ( Petiția Valahilor din
Transilvania)
Documentul a fost redactat de cei mai mari
clerici ai națiunii române
din Transilvania, dar și de reprezentanții
Scolii Ardelene: Iosif Meheși de la Cancelaria Aulică,
Ignatie Darabant episcopul de Oradea, Ioan Para vicarul de Nasaud,
Samuil Micu, Petru Maior, Gheorghe Șincai, Ioan Piuariu-Molnar,Ioan
Budai Deleanu,s.a.
Preambulul memoriului este un document de
excepție care sintetizeaza teoria
latinistă pură
susținută de Școala
Ardeleană, necesară
în acel moment pentru câștigarea
drepturilor ca nație în
rândul “națiilor
privilegiate” din Transilvania.
„Fericite auguste
împărate! (...) Națiunea română este cu mult cea mai veche
dintre națiunile Transilvaniei din vremea noastră, întrucît este
lucru sigur și dovedit, pe temeiul mărturiilor istorice, al unei
tradiții niciodată întrerupte, a asemănării limbii, datinilor și
obiceiurilor, că ea își trage originea de la coloniile romane
aduse la începutul secolului al doilea de către împăratul Traian,
în nenumărate rînduri, în Dacia, cu un număr foarte mare de
soldați veterani, ca să apere Provincia. Urmașii lui Traian
Augustul au stăpînit Dacia cîteva secole. Sub a lor neîntreruptă
stăpînire, în această Provincie a fost răspîndită și credința
creștină după ritul bisericii răsăritene prin străduința
episcopilor Protogen, Gaudențiu, Niceta și Theotin, mai ales în
secolul al IV-lea, după cum ne-o arată această întreagă istorie
bisericească. (...) Cînd ungurii, către sfîrșitul secolului al
IX-lea, sub ducele (lor) Tuhutum, au năvălit în părțile
Transilvaniei, locuitorii romani ai acestor (părți) se numeau cu
numele, schimbat, de vlahi, după mărturia celui mai vechi scriitor
al Ungariei, Anonymus, notarul regelui Béla: în fruntea lor se afla
în clipa aceea ducele lor propriu, Gelu, cu putere supremă,
nenorocos însă în lupta la care a pornit cu ungurii spre apărarea
patriei sale, de vreme ce în acea luptă el și-a pierdut și domnia
și viața. (...) Atît istoria Patriei cît și istoria romană ne
arată că românii au locuit în părțile Transilvaniei desigur cu
multe secole înainte de a fi venit ungurii, și, cînd ei, pierzînd
în luptă pe propriul lor duce Gelu, nu s-au mai împotrivit
ungurilor, ci mai curînd, de bunăvoia lor, prin chiar acest fapt au
admis de la sine pe unguri la conlocuirea cu dînșii, la
concetățenie, ca și la comunitatea drepturilor regnicolare.
Ungurii au fost mulțumiți cu această liberă și spontană acțiune
a românilor, și amîndouă neamurile și-au găsit în concetățenie
și în comunitatea drepturilor fericirea lor, pe care n-au voi s-o
încreadă sorților unui război ulterior, de al cărui sfîrșit
nesigur amîndouă trebuiau să se teamă. (...) Că sașii au venit
în părțile Transilvaniei în secolul al XII-lea, (iar) armenii și
bulgarii în secolul al XVII-lea și că au obținut (și ei)
admisiunea, ne mărturisesc, afara de istorie, privilegiile și
diplomele principilor. Mai rămîn germanii, cetățeni ai Patriei,
care, după cum ne-o dovedește de asemenea istoria, au venit în
Provincie mai ales pe la sfîrșitul secolului al XVII-lea cu armata
fericitului împărat Leopold și au obținut admisiunea exact în
același fel în care (au obținut-o) și ungurii, care au venit pe
la sfîrșitul secolului al IX-lea. (...)”
Drepturile nației
române solicitate de memorandiști
erau:
- românii să
nu mai aibă statutul de tolerați
în Transilvania și
să fie considerați
ca a patra nație;
- să nu mai fie ocărâți
și jigniți;
- să fie repusi în
drepturile civile și regnicolare (drepturi
istorice vechi medievale);
- clerul să fie tratat
în mod egal cu cel al clerului celorlalte
nații;
- alegerea deputaților
în dieta
Transilvaniei să fie
proporțională raportat la numarul
populației.
Din păcate la acea
data Dieta țintea la o restabilire a
privilegiilor feudale maghiare, si nu se
accepta o revizuire fundamentală în
care să fie incluși
și românii.
Atunci cand memoriul a ajuns la Împărat,
el cazuse deja de acord cu marea nobilime maghiară
interesată în
susținerea intereselor lor. Totusi Leopold
va trimite documentul memorandului Dietei spre dezbatere.
Cancelaria Aulică
în frunte cu contele Samuel Teleki vor
respinge punct cu punct revendicărilor
românilor, considerând
inutilă recunoașterea
unei a patra “nați” în
Transilvania. Memoriul a fost citit în
Dietă în luna
iunie 1791, provocând consternarea
și indignarea membrilor (din 422 de
membrii ai Dietei, românii
erau reprezentați printr-o singură
persoană !).
Petiția a fost
respinsă iar statutul românilor
a rămas neschimbat pâna
în anul 1918.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu