Utopica
“Dacia Felix”
“Etnogeneza românilor reprezintă un
eveniment istoric fundamental în istoria noastră naţională,
întrucât arată cum s-a format civilizaţia noastră. Ea a fost un
proces complex, îndelungat la care au contribuit statalitatea dacică
şi creşterea puterii acesteia, cucerirea Daciei de către romani,
colonizarea, romanizarea dacilor,
continuitatea populaţiei daco-romane în condiţiile convieţuirii
cu populaţiile migratoare, răspândirea creştinismului, ducând în
final la crearea unei etnii distincte în spaţiul central-sud-est
european.”
“În
Dacia locuia populaţia unitară şi omogenă sub raport etnic şi
lingvistic: tracii şi geto-dacii. Ei au fost integraţi în
formaţiile provinciale, ocrotiţi şi supuşi procesului de
romanizare. Romanizarea a prins rădăcini durabile la populaţia
băştinaşă, prin înlocuirea limbii şi culturii, a numelor
proprii şi a credinţelor, a organizării social-economice
constituind un fenomen de masă cu valori formative esenţiale în
etnogeneza poporului român.”
“
Romanizarea lingvistică, fundamentală
şi decisivă pentru apariţia limbii române, a constat în
învăţarea limbii latine de către populaţia autohtonă;
generalizarea latinei a determinat fenomenul contrar, de regres şi
de eliminare treptată a limbii materne, traco-dacă. Aceasta
substituţie de limbi s-a produs în cadrul unui proces încet,
îndelungat, paşnic şi mai ales necesar; numai latina putea garanta
populaţiilor cucerite posibilitatea de comunicare cu reprezentanţii
imperiului – soldaţi, funcţionari publici, colonişti şi
comercianţi, în astfel de conditii limba latină era elementul de
unitate şi coeziune, situat deasupra diversitaţii sociale,
politice, etnice şi lingvistice.”
“Pentru
fostul stat al lui Decebal, cucerirea şi ocupaţia romană au
însemnat o cotitură a destinului istoric al vechiului popor de
plugari, păstori şi meşteşugari rurali. Ca provincie romană,
Dacia cunoaşte o perioadă de glorie în timpul lui Traian. Noile
forme de viaţă romană stabilite pe vechile temelii ale aşezărilor
geto-dacice au cunoscut o intensitate excepţională de ale cărei
dimensiuni ne putem da seama din marele număr de oraşe şi sate,
castre şi aşezări mărunte, de drumuri şi clădiri publice,
cariere, mine şi variate alte înteprinderi şi exploatări, produse
ale unui uriaş proces de muncă susţinut cu dârzenie, într-un
efort colectov inoitor de tara. “
“ Odată
cu integrarea Daciei în imperiu, se poate vorbi şi despre o
integrare a majorităţii traco-dacilor în lumea romană, cu
excepţia unui număr restrâns de
daci,
rămaşi în afara frontierelor provinciei create de Traian. Cu
timpul însă, datorită legăturilor economice cu imperiul şi
atraşi de civilizaţia romana ei –sau romanizat treptat. “
“În
urma pătrunderii influenţei cultural-economice şi politice romane,
dar mai ales în urma ocupării unei considerabile porţiuni din
vastul teritoriu traco-dac de către romani, populaţia autohtonă ce
vorbea limba indo-europeană tracică a trecut prin transformări
culturale, politice şi chiar social-etnice profunde, supusă unui
larg proces deznaţionalizator în general lent şi îndelungat, pe
alocuri însă mai accelerat, violent, având ca primă urmare
înlocuirea treptată a limbii proprii indigene şi adoptarea limbii
latine (romanice) în care s-au strecurat şi câteva elemente
lexicale trace. Dovada optimă a unei intense desfăşurări a vieţii
social-economice şi a romanismului provincial între limitele Daciei
carpatice o constituie bogăţia exuberantă a produselor si a
diverselor materiale cu caracter practic sau artistic. “
“ Durata
romanizării în Dacia nu coincide cu durata stăpânirii romane,
aproximativ 170 de ani, cuprinşi între 106 – 274/5. Această
perioadă, ferm delimitată istoric, acoperă numai faze de maximă
forţă şi eficienţa a romanizării ca proces oficial şi
organizat, durata reală fiind sensibil mai mare.Procesul a continuat
şi după părăsirea Daciei , cu aproximaţie, până în secolul al
VII-lea; limba latină sau diverse forme de civilizaţie materială
şi spirituală n-au fost retrase o data cu armata sau cu
funcţionarii publici.”
“ Putea
populaţia autohtonă a Daciei să rămână străină de formele
romane şi de limba oficială care se auzea în toate ungherele
provinciei, în viaţa publică, administrativă, militară,
economică, socială din toate centrele mai mari sau mai mici? Este
foarte greu de presupus că, cel puţin după două-trei generaţii,
băştinaşii să fi continuat a se ţine mereu departe de contactul
cu civilizaţia şi viaţa romană, să fi păstrat nepotolită ura
contra Romei.”
“ Din examinarea ansamblului şi a detaliilor materialului documentar din Dacia (epigrafic, arheologic etc) rezultă cu absolută certitudine că aici elementul conducător şi „exploatator” al provinciei, armatei şi municipalităţilor îl formau nu indigenii supuşi, în mare parte deposedaţi şi exploataţi, ci imigranţii, italici sau provinciali.
Astfel, reţinem dublul aspect al romanizării ca proces oficial, organizat şi sistematic: romanizarea lingvistica si romanizarea nonlingvistica.”
“ În
ceea ce priveşte religia, dacii împărtăşeau obiceiuri şi
credinţe păgâne peste care s-au revărsat mentalităţile
civilizate ale cuceritorilor latini. Creştinismul s-a intins cu
usurinţa în întregul Imperiu Roman prin convertirea unui numar
mare de oameni. Dacia a beneficiat de numeroşi propovăduitori
laici, creştini, fie ei soldaţi, fie civili, care umpleau
închisorile imperiului şi pentru a nu fi sacrificaţi, au gasit
uşor scăpare în trimiterea lor în noua colonie imperiala. Acesta
este sensul golirii inchisorilor şi colonizarii Daciei, cu creştini,
nu cu tâlhari, condamnaţi pentru cine stie ce delicte grave.
Printre cei trimişi în Dacia s-au aflat cavaleri, tribuni, senatori
si chiari foşti consuli, datorită, probabil soţiilor lor, femeile
fiind acelea care s-au convertit mai lesne.”
Aceste
fragmente de texte sunt preluate din referate ale elevilor
,studenților
postate pe internet. Ne surprinde în
primul rând
limba de lemn adoptată
de la răposatul
Nicolae Ceausescu, modul de a încerca
să
explice cea ce nu au înteles
nici ei, dar nici profesorii lor, grandoarea
exprimării
dar și
extazul anormal în
fața
civilizației
romane, care de altfel nu era decât
un popor invadator, interesat de bogățiile
dacilor și
nu de culturalizarea lor. Romanii nu și-au
propus niciodată
să
romanizeze nici un popor, ci doar să-l
supună
și
să-l
exploateze în
interesul Romei și
a cetățenilor
romani.
Textul
de mai sus abundă
de inexactități
dar și
de afirmații
aberante de natura science fiction-ului; dar din păcate
este cea ce se învată
în
școlile
românești.
Această
istorie dogmatica, ireală
din punct de vedere al evenimentelor, este preluată
de la marii istorici români
clasici,care la vremea lor încercau
să
incropeasca o istorie a neamului din puținele
documente pe care le aveau, sau a puținătății
descoperirilor arheologice, la
acea vreme.
Un
exemplu în
acest sens este însuși
istoricul
Constantin
C.Giurescu care prezentând
fenomenul de romanizare se blochează
în
propriile lui explicații.
” Dacia
a rămas
sub stăpânirea
romană
ceva mai putin de 170 de ani (106 – 275, dupa Christos),
deci timp de cinci generații.
Totusi efectele au fost decisive: în
urma acestei stăpâniri
s-a născut
poporul român.
În
alte părți
în
care legiunile au stat de două
ori mai mult, ca de pildă
în
Panonia și
Britania, nu constatăm
același
lucru. .....
Cum
se explică
această
extraordinară
putere a romanismului dacic ? Cum s-a putut ca , într-un
interval așa
de scurt, el să
prindă
rădăcini
atât
de puternice ? Răspunsul
, după
părerea
noastră
, nu poate fi decât
unul singur: romanismul
a biruit în
Dacia fiindcă
el a câștigat
pe autohtoni. Aceștia
atrași
de avantajul și
strălucirea
vieți
romane, au învățat
limba cuceritorilor, și-au
însușit
numele lor și
s-au romanizat. Dacă
romanii nu izbuteau să
câstige
pentru civilizația
și
cultura lor pe daci, s-ar fi întâmplat
și
la noi ce s-a întâmplat
în
Panonia și
în
Britania: dispărea
romanismul. Fiindca numai cu funcîionari
și
cu oameni veniți
din altă
parte nu poți
imprima unui
ținut
un nou aspect, o nouă
viață.
Trebuie să
ai neapărat
și
concursul baștinașilor,
care să
se simtă
atrași
spre această
nouă
viață.
.....
Aceia
dintre autohtoni care voiau să
ajungă
a juca un rol în
administrație,
în
conducerea orașului
de pildă,
de asemenea trebuiau să
învețe
latinește.
Să
mai adaugăm
apoi și
moda, spiritul de imitație,
care în
toate vremurile și
la toate popoarele a găsit
adepți.
“ ( Costantin C.Giurescu - Istoria
Românilor,
vol I, pag. 142-143)
Giurescu
susține
teoria romanizarii , dar nu este convins de ea. Logica lui nu găsește
răspunsul,
de ce dacă
în
Pannonia și
Britania, ocupația
romană
a durat dublu față
de cea din Dacia, acolo nu s-a format un popor romanic. În
lipsa de argumente, hotărește
însă
doctrinar ca: “romanismul a
biruit în
Dacia fiindca el a câștigat
pe autohtoni” și
“Dacă
romanii nu izbuteau să
câștige
pentru civilizația
și
cultura lor pe daci, s-ar fi întâmplat
și
la noi ce s-a întâmplat
în
Panonia și
în
Britania: dispărea
romanismul.”
Aceste
încercări
disperate ale istoricului de a susține
teoria romanizării
forțate
sunt după
părerea
noastră,
fără
a încerca
să-l
denigrăm
pe marele istoric român,
jalnice și
penibile.
Se
simte însa
si la Constantin C.Giurescu incertitudinea existenței
fenomenului romanizării
forțate
a dacilor și
o încercare
de a lămuri
acestă
problemă
enigmatică,
asemeni lui Nicolae Iorga, care la un moment dat făcea
afirmația
că
nu crede în
utopia romanizării:
’’Nu mai
credem în romanizările minunate, prin legionari de şaizeci de ani
căsătoriţi cu femei barbare- care, cu tenacitatea conservativă a
femeilor, mai curând ele i-ar fi putut deznaţionaliza – cu
alergarea, pe alocuri, în Transvaalul – Daciei şi îmbulzirea
atâtor căutători de aur şi nestatornici vânători de noroc uşor,
care, nicăieri şi în nici o vreme, n-au obicei să se aşeze şi
să înmtemeieze. Nu credem în minunile făcute abia în decurs de
un veac şi jumătate cu asemenea oameni şi în asemenea situaţii
(. .
.).’’
De
altfel într-un
mod mai impudic, Constantin Daicoviciu, avea să
scrie foarte convins că:
“Românii
nu-și
au originea în
culcusul amoros a lui Traian, cu o femeie dacică
de moravuri îndoielnice.
“ (?!).
Un alt articol jalnic scris de o sluga a stapanilor de sclavi care ne vor disparuti fara urma din istorie. Rusine celui ce scrie sau rescrie aceste minciuni fara fundament si fara esenta. Autorul si-a pierdut nu numai identitatea si radacinile ci si sufletul. Cei care il aproba si accepta sunt si ei pierduti irecuperabili.
RăspundețiȘtergereSe pare ca nu ati inteles inca nimic ! Asteptati urmatoarele parti si va veti lamuri !
RăspundețiȘtergereSituatia din Britania si mersul evenimentelor de acolo a diferit radical.In primul rand chiar si limbile germanice au suferit influente latine.Nu s-a ajuns la romanizare, dar in Britania au fost sanse reale de asa ceva, a fost o colonie romana puternica, cu multa populatie civila romana stabilita acolo.Cand iceni s-au revoltat insa, au ras 2 orase de pe fata pamantului, Londinium si Camulodunum, omorand zeci de mii de civili, in buna parte romani (inclusiv femei si copii).Practic posibilele elemente romanizatoare au fost eliminate.Pe de alta parte, din acel moment orice idee de conciliere a disparut.Dupa infrangerea lui Boudicca, au urmat doar represalii puternice si tinere sub calcai.In Dacia nu s-a intamplat asa ceva.
RăspundețiȘtergere