MOTO :’’ Voi ucide pe orice valah care se va găsi în calea mea.
Voi ucide pe oricare din ei, nu va exista milă. Noaptea voi incendia
satele valahe.. Voi otrăvi fântânile şi atunci nu va mai fi în
Transilvania decât o singură naţionalitate, acea maghiară."
""Ducso Csaba Nici o îndurare – 1939’’
XII. INVAZIA
MAGHIARA
’’ Informaţiile
despre primul habitat al triburilor ce vor constitui mai târziu
poporul ungar, după migrarea lor în Câmpia Panonică, sunt destul
de confuze. Studiul limbii a arătat că este vorba de elemente de
origine fino – ugrică, analoage cu cele care populează încă
Siberia vestică, amestecată cu triburi turcice ; aceste din urmă
au furnizat clasa conducătoare. Nu este imposibil ca însuşi numele
de =unguri= sub care îi cunoaşte Europa după instalarea lor în
Panonia să fi derivat din cel de =onogurii=, trib turcic înrudit
cu protobulgarii.’’ ( Gheorghe I. Brătianu – Marea Neagră )
Angrenaţi în
mişcarea obişnuită a popoarelor asiatice spre vest, spre mirajul
european, ungurii îşi părăsesc habitatul originar din stepele
siberiene şi începând cu secolele I d.Hr.- II d.Hr. îi găseşti
aşezaţi într-un spaţiu cuprins între Munţii Urali şi fluviul
Volga, teritoriu dominat de Imperiul Khazar.
Khazarii,
populaţie turcică de tip caucazian, se aflau datorită zonei pe
care o stăpâneau în veşnic conflict cu Imperiul Bizantin.
Conflict acutizat şi de prezenţa masivă în rândurile lor a unei
diaspore evreieşti emigrate din Constantinopol ca refuz la
încercarea de convertire a lor la creştinism, iniţiată de Leon,
la acea dată împărat bizantin (723 d.Hr.). Ceea ce nu reuşise
Leon, vor reuşii evreii în scurt timp : convertirea le iudaism a
clasei conducătoare şi a unei mari părţi a populaţiei khazare.
Într-un
imperiu conglomerat care îi cuprindea şi pe cumani, pecenegi şi
bulgari, maghiarii vor fi toleraţi în schimbul ajutorului lor
militar în lupta dusă de aceştia împotriva Imperiului Bizantin.
Dar nu pentru
mult timp, pentru că în urma unor disensiuni dintre maghiari şi
pecenegi, primii se vor vedea nevoiţi să se deplaseze din nou.
Împinşi de populaţiile pecenege, blocaţi la nord de ruşi, vor
înainta spre vest, cucerind şi ocupând un teritoriu cuprins între
Prut şi Nistru căruia îi vor da numele de Atelkuz ( ţara dintre
râuri).
De pe acest
teritoriu vor începe în jurul anilor 850 – 860 primele atacuri
împotriva cnezatelor şi ducatelor româneşti de dincolo de Prut.
În această
situaţie băştinaşii valahi şi slavi de pe teritoriul Basarabiei
actuale, împreună cu cei de dincoace de Prut vor iniţia lupte de
eliberare şi blocare a continuităţii invaziei maghiare,
hărţuindu-i atât în interiorul teritoriului ocupat cât şi în
timpul expediţiilor de jaf.
Datorită
acestei opoziţii hotărâte, triburile maghiare, se văd nevoite să
ocolească partea centrală a ţării mai bine organizată şi
apărată, mulţumindu-se să o tranziteze pe la nord.
În timpul
acestor expediţii de jaf şi cucerire, în jurul anuli 862 pătrund
în Câmpia Panonică, spaţiu slab populat şi asemănător locului
lor de origine asiatic. Descoperirea unui asemenea teritoriu precum
şi veşnica ameninţare a pecenegilor îi determină să părăsească
Atelkuzul şi să se îndrepte spre această ’’ţară a
făgăduinţei’’. Această mişcare de populaţie se va face
într-un timp destul de lung, 38 de ani, timp caracterizat prin
veşnice hărţuieli duse de băştinaşi ca răspuns la expediţiile
de jaf organizate de triburile maghiare.
Numai datorită
acestui fapt, ungurii îşi modifică traseul de infiltrare în
Câmpia Panoniei, forţând teritoriul ţării noastre pe la sud pe
un drum paralel cu cursul Dunării. Modul lor de pătrundere violent
şi distructiv va provoca riposta bulgarilor, care aliaţi cu cumanii
vor da o grea lovitură hoardelor maghiare învingându-i într-o
mare bătălie dată, probabil în Câmpia Română, în anul 895.
Această bătălie va determina grăbirea deplasării est-vest şi
aşezarea lor în Panonia.
Astfel se
încheie prima etapă a invaziei maghiare prin limitarea puterii lor
în zona Panonică, în urma neputinţei de a ocupa teritoriul ţării
venind dinspre est.
Aşezaţi în
Panonia şi organizaţi sub forma unor uniuni de triburi conduse de
Arpad, maghiarii îşi vor îndrepta ţelurile expansioniste spre
Occident, ajungând până în Germania şi Franţa şi spre
Transilvania, teritoriu mirific al spaţiului carpatic.
În ciuda
afirmaţiilor unor istorici maghiari că invazia maghiară din
Transilvania a găsit un spaţiu pustiu din punct de vedere
populaţional, cronicile maghiare evidenţiază prezenţa şi
opozitia românilor din spaţiul intracarpatic încă din primul
moment al evenimentelor. Cronica ’’ Gesta Hungarorum ’’,
întocmită de notarul anonim al regelui Bela pe la 1150 descrie în
mod detaliat modul în care s-au deşfăşurat ostilităţile şi
urmările lor.
Iată cum ne
prezintă cronicarul întrevederea dintre solii lui Arpad şi
Menumorut, voievodul valah care stăpânea teritoriul cuprins între
Mureş, Someş şi Tisa: ’’În adevăr, trimişii lui Arpad,
Usubuu şi Veluc, au trecut peste râul Tisa în vadul Lucy, şi după
ce au plecat de aici, venind în fortreaţa Bihar, au salutat pe
ducele Menumorut şi i-au prezentat darurile pe care ducele lor i
le trimisese. La urmă însă, comunicându-i ce aveau să spună din
partea ducelui Arpad, au pretins teritoriul numit mai sus. Ducele
Menumorut i-a primit însă cu bunăvoinţă şi încărcându-i cu
diverse daruri, a treia zi le-a cerut să se întoarcă. Totuşi le-a
dat răspuns zicându-le :=Spuneţi lui Arpad, ducele Hungariei,
donmnul vostru : datori îi suntem ca unui amic, cu toate ce-i sunt
necesare fiindcă e un om străin şi duce lipsă de multe.
Teritoriul însă ce l-a cerut bunei voinţe a noastre nu îl voi
ceda niciodată, câtă vreme voi mai fi în viaţă.’’
Cuvintele lui
Menumorut sunt identice cu cele ale lui Dromichete în faţa
pericolului macedonean sau ale lui Decebal în faţa puterii romane,
devenind un ideal şi un crez pentru toţi domnitorii Ţărilor
Române.
Ce altă
dovadă mai bună trebuie pentru a demonstra continuitatea daco-getă
decât acest ideal şi comportament curajos specific neamului
românesc.
În urma
acestui refuz foarte diplomatic a lui Menumorut de a le ceda teren,
maghiarii pornesc ostilităţile, atacând din mai multe părţi
voievodatul Bihariei. Nevoit să se angajeze în luptă, Menumorut
va pierde rând pe rând toate cetăţile sale, fiind nevoit să se
refugieze în cetatea lui de scaun. După un asediu susţinut timp de
treisprezece zile, Biharea avea să cadă în mâinile năvălitorilor,
iar voievodul transilvănean este nevoit să accepte condiţiile de
pace oferite de Arpad. Tratatul de pace dintre cei doi conducători
va fi consfinţit de căsătoria fiului lui Arpad, Zulta, cu fiica
lui Menumorut. După moartea acestuia, voievodatul va trece în
mâinile lui Zulta şi implicit sub dominaţie maghiară.
Cel de-al
doilea voievod care va avea de suferit datorită politicii de
expansiune maghiară va fi Gelu, stăpânitor al teritoriului
’’Ultransilvan’’ teritoriul aflat în partea centrală a
Ardealului. Menţionat în cronici ca şi conducător al valahilor şi
slavilor, de origine ’’blacă’’, Gelu va avea de înfruntat
triburile maghiare conduse de Tuhutum. Situaţia voievodului
transilvănean este foarte delicată, hărţuit permanent de cumani
şi pecenegi, el va fi prins la mijloc între aceştia şi triburile
maghiare. Angajându-se într-o bătălie fără sorţi de izbândă
el va fi prins şi ucis lângă râul Căpuş. Voievodatul lui va
trece în stăpânirea luiTuhutum şi a urmaşilor acestuia.
Cu ceva mai
mult noroc Glad, voievodul Banatului îşi va păstra independenţa
ţării lui, acceptând însă suzeranitatea maghiară.
Se pare însă
că au mai existat formaţiuni statale mici, condse de daci şi cneji
valahi în partea de nord şi de sud a Ardealului, care şi-au
păstrat suveranitatea şi independenţa în ciuda tuturor atacurilor
maghiare. Cronicile maghiare menţionează ca teritoriu trecut sub
severanitate maghiară centrul Ardealului nu şi ’’ ţările’’
Maramureşului, Haţegului, Făgăraşului şi Almaşului, Bârsei.
Pentru că
este momentul , aş dori să fac aici o precizare legată de numele
sub care vor apărea în cronici provinciile româneşti de-a lungul
timpului şi originea acestor nume.
Denumirea dată
spţiului intracarpatic, Ardeal, vine din timpuri imemoriale ale
existenţei pelasge. Tot mai mulţi cercetători vin să confirme
identitatea numelui de Ardeal ca fiind o denumire de origine pelasgă,
trecută în fondul foarte bogat de denumiri geografice ale dacilor.
Romanii au folosit termenul de Ultrasilvania sau Transilvania –
teritoriu de dincolo de păduri – sau – în mijlocul pădurilor
-. Această denumire împreună cu cea de Ardeal va forma în limba
maghiară grupul de cuvinte erdö-erdély (silvania – pădure),
determinând mai târziu pe lingviştii maghiari să susţina
originea maghiară a numelui Ardealului ( maghiarii fiind de origine
locuitori de pusta, nu aveau in vocabularul fonetic termenul de
padure, astfel ca au fost nevoiti sa si-l creeze prin adaptare ) .
Limba maghiară a preluat din română foarte multe cuvinte şi
expresii adaptându-le exprimării lor fonetice.
Denumirea dată
teritoriului estic de dincolo de Carpaţi de Moldova, este de origine
dacică, fiind la origine Moldava. Alcătuit din doi termeni ’’mol’’
ce intră în componenţa numeşlui Zamolxe şi ’’dava’’,
termen ce denumeşte cetăţile dace, cuvântul Moldova s-a păstrat
nemodificat de-a lungul timpului.
Teritoriul
sudic al ţării v-a purta iniţial numele de Muntenia, nume originar
în denumirea dată de romani acestui teritoriu ce se întindea la
poalele Carpaţilor :Trans-Montana. Ulterior va mai fi folosit şi
termenul de ’’Terra Valahorum’’ – folosit în relaţiile
dintre voievozii munteni şi şi regii maghiari pentru a delimita
identitatea specială a băştinaşilor Câmpiei Române. Acest
termen va deveni mult folositul nume al Munteniei – Ţara
Românească.
Pentru că nu
este lipsit de interes, vom prezenta şi termenul general care
denumea în evul mediu timpuriu întreg teritoriul ţării : DACIA !
Primii
cincizeci de ani ai sec. X sunt pentru maghiari anii organizării
unor incursiuni fructuoase în Occident. Rând pe rând sunt călcate
regatele şi ducatele morave, france şi germane. Expediţiile devin
din ce în ce mai frecvente ceea ce determină pe regii francezi şi
germani să se organizeze în scopul apărării şi contracarării
efectelor invaziei maghiare.
Astfel încât
la 10 agust 955, regele german Otto Cel Mare înfrânge şi distruge
puterea maghiară, oprindu-le pentru totdeauna drumul spre vest.
Rămăşiţele acestor triburi se vor grupa în pusta panonică iar
sub regele Stefan vor forma baza statului maghiar.
Odată cu
sedentarizarea definitivă a maghiarilor, se vor acutiza conflictele
dintre regalitatea maghiară şi populaţia băştinaşă din
Transilvania.
Astfel încât
în jurul anului 1000, urmaşul lui Glad, Ahtum sau Ohtum respinge
dominaţia maghiară şi acceptă suveranitatea bizantină, iar ca
semn de vasalitate se botează în rit ordoxos bizantin. Acesta este
şi un răspuns la catolicizarea regelui Ungariei, Stefan I. Replica
regelui Stefan nu se lasă aşteptată trimiţând împotriva lui
Ahtum o oaste bine organizată condusă de unul dintre cei mai
capabili conducători de oşti maghiare :Chanadinus.
Învingător
în toate luptele purtate, Ahtum îşi proclamă independenţa
stabilindu-şi capitala în cetatea Morisena. Pentru o asemenea
jignire adusă coroanei maghiare, în anul 1003 Ahtum este asasinat,
ducatul lui trecând sub conducerea lui Chanadinus.
O mai
interesantă morală au evenimentele desfăşurate între urmaşul
lui Tuhutum, Jula şi regele Ungariei, Stefan Cel Sfânt.
Dar să ne
întoarcem la momentul Tuhutum.
După trecerea
voievodatului lui Gelu în mâinile lui Tuhutum, urmaşii acestuia îl
vor stăpânii respectând regulile vasalităţii maghiare. Nepotul
lui Tuhutum, Jula cel Bătrân, fiul lui Horca a avut la rândul lui
doi nepoţi, Stefan, fiul fiicei lui căsătorite cu ducele Geza şi
Jula denumit cel Tânăr.
În anul 1000
cei doi veri vor fi în culmea gloriei şi a puterii. Jula va stăpâni
cnezatul lui Gelu extins precum ’’dux magnus et patens’’, iar
Stefan va fi rege al Ungariei. În spiritul lui Ahtum şi Jula se va
împotrivi dominaţiei maghiare, iniţiind lupte de eliberare şi
atodeterminare. Considerat ca periculos coroanei maghiare el va fi
capturat, posibil prin trădare şi dus la Alba Iulia şi creştinat
cu forţa în rit catolic. Pentru a nu mai constituii o ameninţare,
Jula va fi şi el asasinat în anul 1003, eliminându-se o posibilă
concurenţă la tronul maghiar.
Despre cel
de-al treilea voievod menţionat în cronicile maghiare, Kean, se
cunosc foarte puţine date, limiţându-se doar la delimitarea
spaţiului care-l administra : sud-estul Transilvaniei.
Fapt
interesant în desfăşurarea acestor evenimente este continuarea
luptelor de eliberare de sub dominaţia maghiară şi respingerea
oricărui statut de suveranitate al coroanei ungare. De ce este
important acest lucru ? Pentru că în acest refuz de a accepta
ocupaţia maghiară vor fi implicaţi atât români cât şi slavi,
cumani, pecenegi, secui şi chiar maghiari, cum a fost cazul lui Jula
cel Tânăr.
De ce ridic
acestă problemă ? Pentru că, continuitatea maghiară în spaţiul
european este o ciudăţenie. Şi am să vă explic de ce.
Poporul
maghiar la origine a fost un popor de rasă mongolă, având
caracteristicile antropologice tipice acestei rase. Pe parcursul
timpului acest caracter va dispărea în primul rând datorită
luptelor pe care le-au dus. Marea majoritate a luptătorilor veniţi
din Asia vor pieri pe câmpurile Europei fiind la un moment dat
exterminaţi de pecenegi şi de armatele franco-germane. În acest
moment elementul mongol se va substitui prin infiltrarea elementului
turcic sau caucazian (să ne amintim de khazari), evreiesc (idem
momentul khazar), german şi slav ( prin asimilarea locuitorilor
pustei Panonice), valahi ( prin maghiarizări forţate şi acceptate
benevol) etc. Numai astfel se poate explica de ce actalul popor
maghiar are aceleaşi caracteristici fizionomice asemănătoare cu
popoarele din prejur şi europeene, singura particularitate fiind
limba de origine ugro-finică pe care au adoptat-o toţi cei
convertiţi.
Aşa se
explică de ce mulţi dintre conducătorii lor au fost de origine
khazară : Usubuu, Velus, Bulcsu. Fiind acceptaţi de masa maghiară,
ei s-au deplasat împreună cu aceştia spre Europa. Astfel se
explică şi existenţa monumentelor funerare evreieşti prezente pe
teritoriile ţării noastre (nordul Transilvaniei şi al Moldovei)
începând încă din sec. al X-lea. Mulţi dintre primii regi
maghiari vor fi de origine evreiască : Samuel, Solomon, Coloman.
Fenomenul
maghiarizării asemănător celui uzitat de evrei prin convertirea la
iudaism, a fost necesar implicit pentru salvarea populaţiei de la
dispariţia de pe scena istoriei.
În
Transilvania, maghiarii a dus permanent o politică de
deznaţionalizare trecând în rândurile lor, forţat sau în
schimbul acordării unor privilegii, mari mase de populaţii
româneşti, cumane, slave, secuieşti. Nu este lipsit de interes să
prezentăm lista primilor regi maghiari, pentru a înţelege
implicaţiile unei astfel de substituiri istorice. Primii patru regi
sunt descendenţii direct ai maghiarilor originari din Asia : Arpad,
Zsolt, Taksany şi Geza ; următorii poartă deja nume latineşti ,
fie de împrumut, fie că au o origine valahă : Stefan, Petru,
Andrei ; urmîtorii sunt cei amintiţi mai sus de origine evreiască
: Samuel, Solomon, Colomann ; apoi urmează o combinaţie
internaţionalistă : Otto, Ldovic, Sigismund de Luxemburg - germani
; Venceslav, Vladislav – slavi ; Ladislau – cuman ; Carol, Robert
– franco-italian ; Iancu de Hunedoara, Matei Corvin – români şi
lista ar mai putea continua.
Tot aşa se
prezintă lista şi în Transilvania ; majoritatea principilor şi
guvernatorilor acestei provincii vor fi de origine română. De
altfel majoritatea familiilor de viţă nobilă maghiară au o
ascendenţă românească.
Trecerea
multor cneji şi mici nobili români în rândurile nobilimii
maghiare s-a făcut fie ci sabia fie în asigurarea nepierderii
vechilor privilegii. Numele vechilor cnezi de Maramureş, Dragoş a
devenit Dragfy ; cel al cneazului Vladislav Românul din Zlaşti s-a
adaptat la Zaladi ; numele voievodului de Hunedoara a devenit Hunyadi
, precum s-au maghiarizat şi numele familiilor Cândea în Kendefy,
Zeicu în Zeyc, Pop în Papp, Crai în Kiraly.
Şi originea
acestei ciudăţenii se află în povestea de începuturi a
descendenţei maghiare.
La moartea lui
Gelu, Tuhutum avea să-l căsătorească , pentru a linişti
spiritele băştinaşilor, pe Horca cu una din ficele voievodului
român. Din această alianţă avea să se nască acel personaj
misterios care va fi numit de cronica lui Anonimus, Jula. Mulţi
cercetători au lansat diferite ipoteze privind numele acestui
personaj istoric real, care mai de care mai interesantă. Interesant
este faptul că atât Chronicon Budense cât şi Chronicum Pictum
Vindobonense asociază numele marelui duce maghiar cu oraşul Alba
Iulia. Nu este exclus ca acest conducător să fi fost educat în
spirit românesc iar numele lui de origine să fi fost de fapt Iuliu.
Povestea descoperirii de către el a cetăţii Alba Iulia fondată de
către romani fiind un fapt perfect normal. Valahii transilvăneni
nu puteau dezvălui locul unai cetăţi sacre decât unuia dintre ei.
Ca dovadă că maghiarii au rebotezat oraşul după numele
redescoperitorului – Gyulafehérvár – oraşul oraşul alb a lui
Iuliu. Iată cum nu este exclus ca originea primului rege catolic
maghiar, vorbim despre Stefan I, să fie de sorginte valahă. De
altfel vărul lui, Iuliu (Jula) cel Tânăr a demonstrat-o cu
prisosinţă.
De ce m-am
legat de aceste amănunte, pentru că nu putem înţelege statutul
Principatelor Transilvaniei decât explicând cazele care i-au
conferit acest drept.
Istoria se
măsoară prin ciudăţeniile ei şi nu prin evenimentele normale şi
clare. Cum poate fi clasificat gestul învingătorului lui Ahtum,
Chanadinus atunci când omagiindu-l pe regele lui catolic porneşte
împotriva Transilvaniei, iar odată ajuns aici şi învingător nu
găsaşte alt lucru de făcut decât să construiască şi să
ctitorească la Morisena o mănăstire ORTODOXĂ !
După moartea
lui Stefan I, românii reiau lupta de eliberare a Transilvaniei
coalizând în jurul lor toate forţele existente. Astfel în anul
1068 o alianţă valaho-pece-negro-cumană zdruncină siguranţa
coroanei maghiare, obţinând victorii după victorii, obligând
elementul maghiar să se retragă din Transilvania. În această
situaţie armata maghiară pătrunde în Principat, obligând alianţa
valahă şi cumană să se retragă. Bătălia decisivă se va da
lângă oraşul Dobuka pe muntele Kyrieleys, bătălie câştigată
de regele Solomon. Interesant este faptul că această alianţă a
fost condusă se pare de un conducător de origine valahă, pe nume
Osul.
Sub regii
maghiari Ladislau I (1077 – 1095) şi Coloman (1095 – 1116)
procesul de maghiarizare se intensifică sporind efectul dominaţiei
maghiare. Conştienţi de imposibilitatea alipirii Ardealului
coroanei maghiare, i se conferă acestei provincii statutul de
Principat care îi asigură autonomia, dar cu recunoaşterea
suveranităţii maghiare.
Primul
principe transilvănean va fi începând din anul 1111 Mercurius
(oare maghiar get-beget ?).
Într-un imper
Voi ucide pe orice valah care se va găsi în calea mea. Voi ucide pe oricare din ei, nu va exista milă. Noaptea voi incendia satele valahe.. Voi otrăvi fântânile şi atunci nu va mai fi în Transilvania decât o singură naţionalitate, acea maghiară." "Ducso Csaba Nici o îndurare – 1939’’
RăspundețiȘtergereDe-asta pot inventa și eu.
Plus că: cine e amicul?
După cum: și-a pus zisele în practică?
Îmi place a fi curajos: nu plănuia să incendieze pe lumină.
Mama e din sat picat la Horthy.
Nici gînd de poveștile de-aici.
Au maghiarizat nume, la școală. Unde bătaie se lua și pe vremuri românești (discuție cu vărul Sandu Pogăcean).
De unde romani si valahi in 850 , aia au aparut in hrisoave deebia pe la 1200...
RăspundețiȘtergere