Istoria veche a Bistriței
“.....
Intre anii 1243 - 1280 (dupa invazia tatara din 1241-1243) viata
sociala şi
economică
începe
să
prindă
avânt
în
Transilvania, astfel încât
documentele vremii pomenesc despre ridicarea unor localităţi
la rang de oraşe
precum: Ocna Sibiului (1263), Bistriţa
(1264, 16 iulie), Hunedoara (1265), Mediaş
(1267), Deva (1269), Braşov
(1271), Blaj (1271), Târnăveni
(1278), Sighişoara
(1280), Agnita (1280) s.a.
Pe
fondul încercării
convertirii populaţiei
de pe Valea Bistriţei
şi
a Năsăudului
la catolicism, în
Bistriţa
se construieşte
între
anii 1268 - 1280 o biserică
Franciscană.
Biserica iniţială
care avea ca protector pe Sf. Nicolae fusese arsă
şi
distrusă
în
timpul invaziei tătare
din anul 1241. Construită
iniţial
în
stil gotic, de-a lungul timpului va suferi modificări.
Secolul al XVIII-lea aduce transformări
majore: nava a fost modificată
în
stil baroc şi
de asemenea s-a construit un cadran solar, pe unul din stâlpii
de consolidare ai clădirii.
În
prezent această
biserică
este Catedrala Protopopiala Ortodoxă
din Bistriţa.
“ *(1)
“Un
alt oraș
menționat
la începutul
secolului XIII este Bistrița.
Prima mențiune
este din jurul anilor 1203, legată
de “întemeierea”
lui, făcută
de către
coloniștii
franci veniți
din Valea Moselei, Principatul Luxemburg. În
anul 1206, orașul
va fi recolonizat cu sași
și
ulterior, ridicat la rangul de comitat, în
anul 1222.
Legat
de “întemeierea”
sa, într-un
document din anul 1295 se menționează
însă,
că
la venirea primilor coloni, în
1203,
aici exista o populație
română
destul de numeroasă,
organizată
într-o
localitate de tip rural, cunoscută
sub numele de Villa Latina. Lângă
această
localitate, colonii aduși
de către
coroana maghiară
și-au
întemeiat,
la rândul
lor, o nouă
localitate pe care au numit-o Rossmarct. Cetatea Bistriței
s-a format prin unirea celor două
sate.
Nosen pe Bistrița ! |
Partea
de jos a orașului,
locuită
de români,
avea să
fie numită
în
documentele ulterioare, Klein Wall(ac)dorf (micul sat valah) sau
Alsowalldorf (satul valah de jos). Primii
conducători
administrativi ai cetății
sunt amintiți
în
anul 1274, “magister” Paulus de Rodna și
Bistrița
(Bysterce) și
în
1295, “magister” Vivianus.
În
timp însă,
sașii
își
vor extinde autoritatea asupra întregii
localități,
impunând
până
și
numele cetății:
Nossen, “al nostru”, în
locul celui mai vechi de Bistrița ! Românilor,
cu timpul, le-au
fost
restrase
drepturile, interzicându-le
construcția
bisericilor
sau chiar
să
le repare pe cele ruinate, să
participe la breslele orașului
și
la conducerea lui, ajungând
chiar să
fie alungați
din cetate.
Aceste
fapte ale
sașilor,
sprijiniți
de coroana maghiară,
vor conduce,
de-a lungul timpului, la escaladarea unui numeros șir
de conflicte între
români
și
sași:
“Oamenii
care locuiesc pădurile,
... nu îi
lasă
în
pace pe noii locuitori, stau la pândă
prin tufișuri
și
năpustindu-se
asupra bărbaților
germani, îi
ucid, răpindu-le
oile și
dând
foc satelor lor.” (Kisch
Oscar – Evenimente mai însemnate
din istoria Bistriței
și
ținutul
Nossen).” *(1)
Turnul Dogarilor |
“ Este
demn de menţionat însă că documentele care prezintă colonizarea
ţinuturilor din actualul judeţ Bistriţa – Năsăud cu coloni,
fac precizarea că aceşti coloni şi-au
întemeiat aşezări lângă localităţile valahe, existente, la
venirea lor. (!)
Şi ca dovadă că aceştia au fost de multe ori considerati
“venetici” putem aminti veşnica dispută istorică dintre
valahi, pe de o parte, şi maghiari şi saşi, pe de alta parte, atât
pe Valea Someşului cât şi pe Valea Bistriţei şi în ţinuturile
învecinate. “ *(1)
Istoria Bisericii
Evanghelice din Bistrița
“Sub
zidurile actualei biserici se află fundațiile lăcașului de cult
ridicat de primii coloniști sași Cel dintâi paroh atestat documentar a fost Johannis
plebanus de Bystricia care
figurează în registrele de evidență ale dijmelor papale pe
anii 1332 - 1333.
Prosperitatea economică datorată unei activități meșteșugărești
și comerciale tot mai active, precum și înlesnirile majore
acordate bistrițenilor de către regina Elisabeta,
mama împăratului Sigismund de Luxemburg,
au încurajat cetățenii să înalțe o nouă biserică. Zidirea
noii biserici, în a doua jumătate a secolului al XIV-lea, a dus la
ridicarea unei bazilici romanica cu
trei nave, având un cor poligonal și două turnuri ce flancau
intrarea principală a peretelui nordic al corului, ce va fi lărgită
după mijlocul secolului al XVI-lea.
Într-o a doua etapă, biserica
a fost reconstruită în stilul unei bazilici gotice:
navele sunt despărțite prin stâlpi octogonali, care au luat, odată
cu refacerea bolților din veacul al XVI-lea, în partea superioară
o formă cilindrică. În biserică și în cimitirul perimetral au
fost ridicate mai multe altare și capele amintite în documentele
vremii. Un exemplu în acest sens este un altar închinat
apostolilor Petru și Pavel ce
a fost ridicat în biserică la 1499.
O a treia etapă de construcție
începe în 1475 și este finalizată în 1520. Biserica devine o
biserică hală în stil gotic. Așa cum figurează în planurile mai
vechi ale orasului,
avea o incintă de zid pe al cărui traseu va începe în anul 1487
edificarea unui turn de apărare și supraveghere a orașului.
Includerea turnului în corpul bisericii va duce la demolarea
turnului nordic și ridicarea unui turnuleț cu scară în spirală
prin care se asigură un acces independent spre turnul nou construit.
Între acesta și turnul orașului s-au păstrat două ferestre din
vechea fațadă din secolul X. În 1478, după demolarea unuia dintre
cele două turnuri ale bazilicii romanice, s-a început construirea,
alături de turnul păstrat, a unui nou turn care era inițial plasat
în afara zidurilor bisericii și care va fi legat, prin lucrări de
zidărie și tâmplărie, abia în 1487. De la început, turnul a
aparținut orașului, rolul lui fiind preponderent acela de pază și
supraveghere în vremuri de primejdie, dar mai ales ca loc de
observare a izbucnirii unor incendii. Turnul a fost construit în mai
multe etape: în 1487 s-a ajuns până la mijlocul etajului al
doilea, după cum arată cifra 1487 săpată pe peretele exterior
nordic, anul 1509 este săpat apoi la marginea superioară a
peretelui nordic la etajul trei, la nivelul patru este înscris anul
1513, iar la etajul ultim al cincilea este menționat anul 1519, deși
lucrările vor fi finalizate, așa cum reiese din registrul de
socoteli al Primăriei, abia în 1544. Concomitent a fost montat în
turn un ceas care la 1521 era în reparație și căruia, la 1570 i
se vopsea cadranul și i se aureau limbile pentru o mai bună
vizibilitate.
În anul
1533, episcopul Transilvaniei
răspunde pozitiv dorinței enoriașilor din Bistrița de refacere a
bisericii. În această etapă constructivă vechiul plan bazilical
face loc unei desfășurări planimetrice de tip hală. Pentru
finalizarea acestor lucrări se încheia, la 17 ianuarie 1560, un
contract între consiliul orășenesc și arhitectul Petrus Italus,
originar din Lugano pentru
refacerea și consolidarea bisericii parohiale, în valoare de 3000
de florini. Încheiate în anul 1563, după cum consemnează și
inscripția de pe aticul portalului vestic, lucrările meșterului
elvețian au încorporat în structura și aspectul bisericii
parohiale din Bistrița elemente noi ale limbajului plastic
renascentist. Cu această ocazie, fațada vestică se schimbă
fundamental prin construirea unui pilon de zidărie de dimensiuni
impresionante care își are corespondența în spațiul polonez - de
unde și denumirea de atic polonez.
Stranele
Bisericii Evanghelice din Bistrița sunt o capodoperă a
mobilierului renascentist din
Transilvania. Ele au fost realizate de meșterul Johannes Begler în
secolul al XVI-lea. Stranele de la Bistrița sunt prevăzute cu un
amplu coronament în formă de baldachin și
sunt decorate cu intarsii geometrice.
“*(2)
Incendiul
din 1857
“În
anii următori biserica nu mai cunoaște refaceri majore, dar în
urma incendiului din 1857, când este distrus acoperișul și ceasul
turnului, va fi refăcut ultimul etaj al acestuia în stilul
neogotic. Ultima renovare a monumentului s-a realizat în 1926 după
planurile arhitectului Hermann Phleps din Danzig. Atunci a fost zugrăvit în culoarea actuală interiorul și a fost
introdusă lumina electrică. “ *(2)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu