În
toamna anului 1867 la Sibiu s-au întâlnit doi mari viitori titani
ai culturii românești: Mihai Eminescu ( 1850 - 1889 ) și Nicolae
Densușianu (1846 - 1911). Cel va fi determinat pe mai tânărul
Eminescu, la acea vreme avea doar 17 ani, să-l caute pe Densușianu,
și el un tânăr student în vârstă de 21 de ani ?
Care
au fost motivele dorinței lui Eminescu de a-l cunoaște pe
Densușianu, nu-l cunoaștem, dar îl putem bănui : dragostea comună
pentru poezie, mitologie, dar mai ales pentru Îstoria Românilor !
Ce
au povestit în cele trei zile pe care le-au petrecut împreună, nu
vom ști, Densușianu în amintirile lui pomenind doar faptul că l-a
îmbrăcat, hrănit și adăpostit timp de trei zile pe mai tânărul
rebel !
Interesant
este faptul că după această întâlnire ei nu s-au mai văzut în
cursul vieții, niciodată, fiecare urmându-și propriul destin atât
de fatidic.
Cert
este însă faptul că Nicolae Densusianu va renunța la poezie, în
anul imediat următor, 1868, publicând în revista „Familia”
primul său studiu de mitologie comparată: „Scrutări mitologice
la români”, lucrare ca-i va deschide drumul spre monumentala lui
operă “Dacia Preistorică”
.
La
rândul lui însă, Eminescu, se va apleca cu o mai mare insistență
asupra studiului istoriei publicând în decursul vieții numeroase
articole și texte de factură istorică. În anul 1878, poetul va
traduce din limba germană primul volum din „Fragmente din Istoria
Românilor” al lui Eudoxiu Hurmuzachi.
Mihai Eminescu Nicolae Densusianu
În
continuare voi atașa un fragment din scrisoarea lui Nicolae
Densusiuanu către Nicolae Petra-Petrescu, datată 7 februarie 1892,
în care Densușianu povestește despre întâlnirea lui cu cel care
fusese Mihai Eminescu.
Scrisoarea
a fost publicată în articolul „Din junețea lui
Eminescu.Amintiri.” apărut în revista Familia, an XXXVI, nr. 2,
ianuarie 1900.
[...]
Eram jurist, sau, folosindu-mă de galicismul din Țara Românească,
eram student în drept la facultatea din Sibiu în anii 1865 - 1870.
Într-o
zi de toamnă, anul nu-mi pot aduce bine aminte <
n.a. 1867>, pe când treceam pe strada măcelarilor, mă
întâmpina din jos de poștă un tânăr de la institutul
teologic-pedgogic de acolo și-mi prezintă pe un alt om tânăr, cu
fața negricioasă, cu ochii mari deschiși, cu un zâmbet pe buze și
îmi spune că este Eminescu, care anume mă caută pe mine. Până
aici, între mine și Eminescu nu existase nici o cunoștință
personală.
Dânsul
publica pe timpul acela în Familia < Revista
Familia > d-lui Vulcan < Iosif
Vulcan (1841 - 1907) > primele sale încercări poetice, și
eu, care eram pe timpul acela un tânăr începător în cariera cea
grea și foarte grea a literaturii noastre, făceam din când în
când exerciții de versuri prin Familia d-lui Vulcan.
Așa
că din Familia ne cunoșteam amândoi, noi, care în același timp
alergam cu tot zelul tinereții după favorurile muzelor. Eu citeam
cu deosebită atențiune versurile sale și mărturisesc că-mi
plăceau. Erau simple fantezii drăgălașe și ușoare, mai mult
orientale decât românești, îmbrăcate în o limbă moale, aproape
efeminată. Vorbesc de primele sale încercări.
Acum
vă puteți închipui bucuria ce o simțeam când văzui înaintea
mea pe acest tânăr scriitor îmbrăcat într-un costum cu totul
singular. O spun, nu în dezonorarea acestui om, ci pentru
cunoașterea crudei sale sorți, că, în adevăratul înțeles al
cuvântului, curgeau zdrențele de pe el. Abia se mai vedea pe la
gât un mic rest de cămașă neagră, iar pieptul de sus și până
jos era gol și cu mare necaz cerca bietul om să-și acopere pielea
cu o jachetă ruptă, în toate părțile zdrențuită de la mâneci
până la coate, și cu niște simpli pantaloni zdrențuiți din sus
și zdrențuiți din jos.
Era
întru adevăr dureroasă înfățișarea externă a acestui tânăr
și atunci am zis în mine: cumplită mizerie a trebuit să sufere
omul acesta în viața lui, încă atât de fragedă. Și cu toate că
el se afla în costumul celei mai crude suferințe, îți zâmbea
întruna, cu atâta mulțumire, ca și când întreaga lume ar fi
fost a lui.
L-am
dus numaidecat la mine acasă, i-am dat cămașă, cravată, vestă,
jachetă, ghete, așa că din vechiul costum nu-i mai rămăsese
nimic. Eminescu bani sau mijloace pentru a putea studia nu avea. Și
de unde să aibă sărmanul, el, pe care soarta îl aruncase în lume
încă de mic copil. După moartea lui Pumnul (1866) <
Aron Pumnul (1818 - 1866) > , sub a cărui protecțiune
începuse studiile în Cernăuți și pentru care bărbat dânsul
avusese o sfântă venerație, în toată viața sa, Eminescu a
plecat să-și continue studiile la Blaj, în Transilvania. Cât timp
va fi stat aici, nu pot ști, dar din Blaj a plecat apoi la Sibiu, ca
din Sibiu să treacă în Țara Românească. În
Sibiu a stat la mine în casă vreo trei zile și ,spunându-mi că
nu are pasport, mă ruga ca să fac tot posibilul ca el să poată
trece peste frontieră.
Pe
timpul acela, trăia în Rășinari un amic bun al juriștilor din
Sibiu și pe care cred că d-ta îl vei fi cunoscut de asemenea,
acesta era popa Bratu <n.a. bunicul
lui Octavian Goga>, care a lăsat plăcute suveniruri la
toți colegii mei. Puțini juriști vor fi fost în Sibiu care în
zilele de sărbători să nu fi cercetat casa acestui bun român, și
de la care numai după trei, patru zile se poate întoarce. I-am dat
lui Eminescu o scrisoare de recomandare către părintele Bratu,
rugându-l să-i deie pe cineva din poporenii săi, care să-l treacă
pe potecile rășinărenilor în Țara Românească. Și așa a
plecat Eminescu de la mine.
Trebuie
să amintesc aici că, Eminescu încă de copil aflându-se sub
protecția și direcția lui Pumnul, se vede că caracterul cel bun
și blând al acestui om influențase așa de mult asupra lui, încât
el chiar și în România petrecea mai mult timp în societatea cu
ardelenii.
În
București, ca și peste Carpați, amicii, protectorii săi erau
ardeleni și bucovineni. Cu ardelenii cu deosebire el se asimilase
aproape în toate, în idei și în sentimente. Admira foarte mult
naționalismul, puterea de viață și bunătatea inimei ce exista în
poporul ardelean. Din cauza acestei amiciții cu ardelenii, din cauza
ideilor sale mai mult ardelenești, el era aici în București
înjurat, persecutat, ca un străin, ca un ardelean.
Un
singur punct era în care Eminescu se deosebea cu totul de ardeleni.
Dânsul ajunsese un om disperat pentru orice bine în viitor. Lipsit
de entuziasm, lipsit de energie, de voința tare de a lupta cu toate
piedicile spre a ajunge la o țintă anumită, el vedea tot viitorul
numai în negru.
Eu
cred că defectul acesta nu era înnăscut în Eminescu. Eminescu
ajunsese un om disperat în urma suferințelor cu care avusese să
lupte încă de mic copil. Și poate că în câtva influențase
asupra dânsului și ideile rătăcite ale unor filozofi nemțești.
Pesimismul
este o plantă nordică, care nu s-a născut și nici n-a existat
vreodată la popoarele meridionale, și românii, după originea și
caracterul lor, sunt un popor meridional.
Românul
este și trebuie să fie optimist. [...]
Chiar ca ISTORIE FURATA. Consider ca Nicolae Densusianu, in calitate de sibian, exagereaza influenta ardelenilor in viata lui Eminescu. In primul rand, a stat mai putin de un an in ardeal- din iun 1867 (cand pleaca din Cernauti la Blaj) pana la inceputul lui 1868 (cand pleaca din Sibiu si se angajeaza la Teatru National din Buc.). Cat priveste protectorii lui ardeleni, sunt supozitii, in schimb se stie cu certitudine despre moldovenii, Creanga, Negruzzi etc. Cat priveste saracia hainelor, in care l-a gasit Densusianu, stim ca Eminescu era un rebel, dar mai are legatura si cu ruperea relatilor cu fam. Stim ca in 1869 (19 ani), fratele lui Iorgu, il sfatuieste in Buc sa reia legatura cu fam., iar el refuza. In 1870, tatal ii promite o bursa regulata pt Univ din Viena.
RăspundețiȘtergereEi, asta e ce spune Densusianu la multi ani dupa faptele intamplate. Dumneata mai stii ce ai facut acum cativa ani? Si cum ti-ai descrie un vizitator de trei zile, devenit faimos dupa aceea? Ce impresie ai avea, cum ai descrie totul? Automat intervine subiectivul, oricat de obiectivi ne-am crede.
Ștergere