În baza documentelor
cancelariei maghiare, Voievod al Maramureșului
în secolul al XIII-lea a
fost Ladislau Bârsan (n.cca
1230 - d.cca 1290), dupa care i-a urmat fiul, Stan Bârsan (n.cca. 1260- d.cca.1300).
Fii lui Stan Bârsan,
Codrea (n.cca 1280 - d.cca 1340) și
Stanislău (n.cca. 1285 - d.1245) vor
deveni la rândul
lor, Codrea, Voievod al Maramuresului, și
Stanislău, cneaz de Strâmtura (Bârsana).
Confirmarea rangurilor voievodale și cneziale ale familiei
Bârsan sunt
mult anterioare celor deținute
de către
Dragos
Vodă și
Bodgan Vodă.
Fii lui Codrea Voievod, Opriș și
Mariș, nu i-au
moștenit rangul de Voievod, urmașii lor fiind pomeniți în
actele cancelariei maghiare, în
conflicte cu nobili maghiari.
Fii Cneazului Stanislău - Micu, Neagu, Marin și Radu și-au adjudecat proprietățile
în anul 1346, după care, se pare, că pe baza conflictului dintre
Bogdan Vodă și coroana maghiară, parte, s-au alăturat voievodului maramureșan și
au trecut în
Moldova.
Se mai impune o corecție a istoriei.
Conform pisaniei de la Mănăstirea
Bârsana se afirmă că mănăstirea și
biserica a fost ctitorită
de către familia Dragoș în
anul 1390. Aceasta datare este legată de diploma acordată în anul 1390, la 1 mai, de regele maghiar Sigismund de Luxemburg, fraților Balc și
Drag, din familia Dragoșeștilor, prin care primesc în dar toate moșiile
deținute anterior de familia Bârsan, aceștia din urma fiind dezmoșteniți, în
urma conflictelor survenite între ei și coroana maghiară.
Se știe că
prim diploma emisă la 26 septembrie 1326, cneazul Stanislău Bârsan este
confirmat cu titulul de cneaz și proprietar al moșiei Zurduky, care cuprindea satele:Bârsana,
Strâmtura, Onceşti, Corneşti, Năneşti şi Fereşti. La acea dată fratele său
Codrea era la rândul lui Voievod al Maramureșului, această informație fiindu-ne
oferită prin diploma din 28 decembrie 1345, care precizează rangul avut de
fratele lui Stanislău, Voievod, avand în proprietate ținutul Sărăsăului.
Ținuturile
avute în posesie de cei doi conducători se întindeau de la Strâmtura și până la
Tisa, în granița actuală cu Ucraina, incluzând multime de localități și
comunități umane, locuite în preponderent, la acele vremuri de români ortodoxi.
Este normal
ca prin puterea și influența lor să sprijine comunitățile prin ridicarea de
biserici și mănăstiri, lăcașuri de cult, începute probabil de pe vremea
părinților și bunicilor lor.
Mănăstierea
de la Bârsana, are o istorie destul de ciudată, dar normală în virtutea
evenimentelor care au dus la construirea și ulterior mutarea ei.
Inițial, Biserica și Mănăstirea ridicată
de familia voievodală Bârsan, a avut amplasamentul la circa 8-9 km, față de
pozitia actuala a mănăstirii, pe Valea Slatinei, la locul numit La Părul
Călugărului. Datorita lipsei de documente este greu de stabilit perioada în
care a fost ridicată, cert este faptul că în tradiția locală se vorbește despre
această mănăstire ca fiind mult mai veche și importantă decât cea de pe dealul
Humana, unde există în prezent.
„Viața monahală în sihăstria din
Valea Slatinei se pierde în negura vremurilor, începutul ei poate că a avut loc
în secolul al XIII-lea sau în primii ani ai secolului al XIV-lea. Cu timpul, în
jurul acestei sihăstrii s-au adunat călugări și frați, care și-au făcut acolo
chilii și biserica de lemn și așa cum s-au petrecut lucrurile cu majoritatea
mănăstirilor de pe teritoriul românesc, și aici, modesta sihăstrie a devenit
mănăstire.” (www.manastireabarsana.ro)
La sfârșitul
secolului al XIII-lea , începutul
secolului al XIV-lea, familia Voievodală Bârsan, era singura în putere să clădească
și ctitoreasca biserici într-o zonă care era pur și simplu voievodatul lor,
recunoscut și de
coroana maghiară.
Deoarece accesul pentru populație la bisericș și
mănăstirea pe Valea Slatinei erau
foarte anevoios, Stanislău
și Codrea mută, posibil după anul 1326 această mănăstire
și biserică în
zona în care se
află
și în prezent.
În
urma desmoștenirii
familiei Bârsan de către regele maghiar, familia Dragoșeștilor intră în
posesia ei, punându-și în mod incorect numele pe piatra de
pisanie a mănăstirii.
Pe ce ne argumentam acest fapt, pe foarte multe considerente, dar în
primul rând pe
faptul că și în prezent lăcașul de cult se numește “Bârsana” și nu “Dragos”, primul
ctitor rămânând în memoria vie a maramureșenilor.
Blazonul familiei Bârsan prin:
Voievod Codrea / Solovăstru de Sărăsău
şi Cneaz Stanislău de Strâmtura şi Bârsana
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu