ISTORIA TRANSILVANIEI până în anul 997 (part 3)
Voievodatele româneşti
în sec. IX - X
În
ciuda afirmaţiilor unor istorici maghiari, cum că invazia maghiară
în Transilvania şi Pannonia a găsit un spaţiu nelocuit permanent,
cronicile maghiare evidenţiază prezenţa şi opozitia românilor
încă din primul moment al evenimentelor. Cronica ”Gesta
Hungarorum” a lui Anonymus descrie în mod detaliat felul în care
s-au deşfăşurat ostilităţile şi mai ales, urmările lor. De la
începutul infiltrarii maghiarilor în Câmpia Pannonică (anul 896)
şi ulterior în Transilvania, cronicarul face o prezentare
geografică detaliată, specificând locaţiile voievodatelor şi
cnezatelor existente la acea vreme.
Ţara
de la vest, dintre Tisa şi Dunăre (respectiv Câmpia Pannonică)
este administrată de către Kean, numit şi mare duce al Bulgariei,
bunicul lui Salanus, iar ulterior de către acesta din urmă. Ţara
dintre Tisa şi Munţii Carpaţi (pe direcţia vest – est), situată
între râurile Mureş şi Someş (pe direcţia sud – nord, cu
specificaţia că se afla în Erdeulu – Ardeal), zona Crişana –
Satu Mare, este condusă de către ducele Morout, bunicul lui
Menumorout, iar ulterior de către acesta din urmă.
Ţara
cuprinsă între râul Mures şi Dunăre (castrul Orşova), actualul
Banat este condusă de către voievodul Glad, strămoşul lui Ohtum.
Ţara aflată în zona centrală a Transilvaniei, între Carpaţii
Apuseni, Meridionali şi Răsăriteni era condusă de către Gelu,
zis şi Blacul (Valahul).
Voievodatul
lui Salanus, urmaşul lui Kean (cca.
895 – 907 şi ulterior)
În
jurul anului 895, cetele maghiare trimise ca iscoade spre vest şi
sud-vest aveau să descopere Câmpia Pannonică. Anonymus ne
informează că în această ţară trăia o comunitate formată din
slavi, bulgari şi valahi, amintindu-i pe aceştia din urmă ca fiind
păstorii romanilor (!), precizând, în acelaşi timp, că această
ţară/păşune ar fi aparţinut romanilor şi descenţilor acestora,
după moartea regelui Attila.
Aici
aveau să întâlnească pe un oarecare duce pe nume Salanus, strămoş
al lui Kean, mare duce plecat din Bulgaria, care, cu ajutorul
împăratului Bizanţului, avea să ocupe Pannonia în numele lui.
Semnificativ este faptul că numele conducătorului voievodatului
este prezentat în cronică sub forma latină, Salanus,
neputându-i-se invoca astfel o descendenţă bulgară sau slavă.
Acest duce valah avea să intre în conflict cu maghiarii începând
din anul 903. Conştient de puterea militară prea mare a acestuia,
Arpad se vede nevoit să câştige bunăvoinţa ducelui valah
trimiţându-i daruri. Salanus transmite ducelui maghiar ameninţarea
puterii lui şi faptul că poate chema în ajutor bulgarii şi
grecii. Remarcabil este textul lui Anonymus, unde Salanus nu spune că
îşi cheamă în ajutor rudele bulgare, ci simplu, pe aliaţii săi
bulgari şi greci, acei bizantini care l-au ajutat pe bunicul lui să
se stabilească în Câmpia Pannonică.
Pentru
a evita războiul, Salanus oferă maghiarilor un teritoriu unde să
se stabilească, dar cu condiţia respectării păcii. Maghiarii însă
interpretează acest gest ca un o renunţare a ducelui la întregul
său cnezat şi supunere faţă de ei, cu toate că ocupau doar o
mică parte din voievodatul lui Salanus şi respectând legile şi
tradiţiile băştinaşilor.
Nu
după mult timp, aproximativ pe la anul 903, pe fondul emiterii unor
noi pretenţii teritoriale din partea maghiarilor, reîncep
conflictele dintre ducele Salanus şi Arpad, conducătorul maghiar.
Salanus nu le acceptă pretenţiile emise şi decide să-i înfrunte
pe maghiari, fiind susţinut de aliaţii săi bulgari. După o luptă
foarte sângeroasă cu maghiarii, care a fost undeva pe cursul râului
Tisa, ambele părţi au suferit pierderi grele, chiar dacă Anonymus
face precizarea că pierderile au fost doar în partea grecilor şi a
bulgarilor. Cert este că rezultatul bătăliei a fost unul indecis,
ducele Salanus se retrage cu oastea în cetatea Belgradului, iar
armata bulgară se repliază spre graniţa ţaratului.
Maghiarii
organizează un atac împotriva cetăţii Belgradului, dar asediul
este împiedicat de către armatele bulgare. Bătălia dintre
maghiari şi bulgari se dă pe malul Dunarii, la confluenţa cu râul
Sava, în apropierea cetăţii Belgrad. După o luptă sângeroasă,
armata bulgară se retrage în cetatea Belgrad. Pierderile masive ale
ambelor tabere duce la încheierea unui armistiţiu, Salanus rămâne
conducătorul voievodatului său, cu condiţia plăţii unui tribut
către maghiari şi a cedării unor teritorii în folosul acestora.
Istoricul
Alexandru Madgearu, în lucrarea sa “The
Roumanians”,
face dovada convingătoare a acestui conflict româno-bulgaro-maghiar,
fapt ignorat până în prezent de istorici. Urme
ale acestui voievodat s-au păstrat până în anul 1211. Pe ce ne
bazăm această afirmaţie?
În
anul 1055, regele maghiar Andrei I (1046 – 1060) fondează o
mănăstire pe malul lacului Balaton, numit de localnici Balotin,
înzestrând-o cu mai multe sate şi moşii. Interesant este însă
numele lor: Petra, Zăcădat, Ursa, Lupa, Gămaz, Gislav, Genusara,
Vila Popii, Petru, s.a.m.d., toate nume româneşti, dacice sau de
factură slavă.
În
documentul din 1211 se precizează şi personalul mănăstirii, cu
numele de: Albeus, Micu, Foca, Florian, Volcu, Micula, Petruş,
s.a.m.d., tot de factură românească, ceea ce ne conduce la
întrebarea : care era naţionalitatea ducelui Salanus?
Voievodatul
lui Menumorut, nepotul lui Morout (
cca. 890 – dec. 906)
După
ce se liniştesc relaţiile cu ducele Salanus, ungurii încep să
întrevadă o nouă posibilitate de extindere, respectiv voievodatul
lui Menumorout din Ţara Bihariei. Anonymus spune că acesta preluase
conducerea voievodatului său de la bunicul lui, Morout, ceea ce ne
conferă dreptul să afirmăm că voievodatul existenta încă de la
începutul anilor 800, ca şi în cazul strămoşului lui Salanus,
Kean. Existenţa şi continuitatea românilor pe aceste meleaguri
este atestata chiar prin confirmarea ascendenţei conducătorilor
voievodatelor din acele timpuri.
Iată
cum ne prezintă cronicarul prima întrevedere dintre solii lui Arpad
şi Menumorut, voievodul valah care stăpânea teritoriul cuprins
între Mureş, Someş şi Tisa: ’’În
adevăr, trimişii lui Arpad, Usubuu şi Veluc, au trecut peste râul
Tisa în vadul Lucy, şi după ce au plecat de aici, venind în
fortăreaţa Bihar, au salutat pe ducele Menumorut şi i-au prezentat
darurile pe care ducele lor i le trimisese. La urmă însă,
comunicându-i ce aveau să spună din partea ducelui Arpad, au
pretins teritoriul numit mai sus. Ducele Menumorut i-a primit însă
cu bunăvoinţă şi încărcându-i cu diverse daruri, a treia zi
le-a cerut să se întoarcă. Totuşi le-a dat răspuns zicându-le:
Spuneţi lui Arpad, ducele Hungariei, domnul vostru: datori îi
suntem ca unui amic, cu toate ce-i sunt necesare fiindcă e un om
străin şi duce lipsă de multe. Teritoriul însă ce l-a cerut
bunei voinţe a noastre nu îl voi ceda niciodată, câtă vreme voi
mai fi în viaţă. ’’
Cuvintele
lui Menumorut sunt identice cu cele ale lui Dromichete în faţa
pericolului macedonean sau ale lui Decebal în faţa puterii romane,
devenind un ideal şi un crez pentru toţi domnitorii neamului.
În
urma acestui refuz foarte diplomatic al lui Menumorut, maghiarii
pornesc ostilităţile, atacând din mai multe părţi voievodatul
Bihariei. Nevoit să se angajeze în luptă, Menumorut va pierde
rând pe rând toate cetăţile sale, fiind nevoit să se refugieze
în cetatea lui de scaun. După un asediu susţinut timp de
treisprezece zile, cetatea Bihariei avea să cadă în mâinile
năvălitorilor, iar voievodul transilvănean este nevoit să accepte
condiţiile de pace oferite de Arpad. Tratatul
de pace dintre cei doi conducători va fi consfinţit de căsătoria
fiului lui Arpad, Zulta, cu fiica lui Menumorut. După moartea lui
Menumorut, survenită în anul 906, voievodatul va trece în mâinile
lui Zulta şi implicit, sub dominaţie maghiară.
Tragic
este faptul că memoria acestui conducător valah nu va fi cinstită
de către urmaşii lui, actualii istorici, din motive necunoscute
nouă, au încercat să-l identifice în postura unui conducător
khzar sau slav. Ridicol este faptul că deşi sunt istorici, nu
înţeleg şi nici măcar nu încearcă să înţeleagă istoria în
ansamblul ei, nu pe bucăţi. Khazarii, cei care erau câţi erau în
oştile maghiare, erau aliaţii acestora şi nu duşmanii lor. De
unde şi până unde se afirmă că khazarii au ocupat teritoriul
Biharei înainte de maghiari este chiar o enigmă, istoria nu
menţionează nici o invazie khazară în spaţiul european şi mai
mult în ţările române, nici înainte de venirea ungurilor, nici
după.
Voievodatul
lui Gelu (cca. 890 – 904/5)
Cel de-al doilea
voievod transilvănean care va avea de suferit datorită politicii de
expansiune maghiară va fi Gelu, stăpânitor al teritoriului
”Ultransilvan”, teritoriul aflat în partea centrală a
Ardealului. Menţionat în cronici ca şi conducător al valahilor şi
slavilor, de origine ’’blacă’’, Gelu va avea de înfruntat
triburile maghiare conduse de Tuhutum. Referitor la existenţa
cnezatului lui Gelu, Anonymus este mai mult decât ironic,
caracterizându-l pe acesta “ca un oarecare blach care deţinea
stăpânirea”.
Chiar dacă Tuhutum era
implicat într-un război împotriva lui Menumorout, el iniţiază o
“campanie de spionaj” în teritoriul stăpânit de Gelu Blacul.
Aflând despre bogăţia acestei ţări (aur de o calitate superioară
~ aurul
acelei ţări este foarte bun şi
zăcăminte de sare din abundenţă), conducătorul maghiar începe
să-şi facă planuri de cucerire a teritoriilor în propriul lui
folos (voia
să-şi câştige prin sine nume şi pământ). Alianţa
dintre Tuhutum şi Arpad nu era una de siguranţă şi înţelegere,
Tuhutum aspira la mai mult, avea ţeluri ascunse: preluarea
teritoriilor central – transilvănene în nume şi administraţie
proprie.
Anonymus, în stilul său
caracteristic, se referă cu ironie şi sarcasm la adresa vlahilor
lui Gelu, numindu-i cei “mai
neînsemnaţi din toată lumea”,
menţionând că sunt slab înarmaţi şi având ca ustensile de
război doar arcul şi săgeţile.
Dar realitatea istorică
răzbate chiar din scrierile lui, Anonymus însuşi ne comunică
fptul că valahii lui Gelu luptau din greu contra pecenegilor şi
cumanilor, cu mari eforturi şi pierderi.
Prima bătălie care
se va da între Gelu şi Tuhutum va fi undeva în apropierea porţilor
Meseşului. Ostaşii din cele două tabere “s-au
luptat între ei cu înverşunare, dar ostaşii ducelui Gelu au fost
biruiţi şi mulţi dintre ei omorâţi şi încă şi mai mulţi
făcuţi prizonieri”.
Cu puţinii
oameni rămaşi, Gelu s-a retras în ideea de a ajunge la fortăreaţa
lui, situată pe malul râului Someş. Urmărit de trupele lui
Tuhutum, au fost fost ajunşi din urmă, ajungându-se la o nouă
luptă undeva lângă râul Căpuş. Gelu
este ucis în această luptă.
Acesta
este momentul în care se încheie un armistiţiu între cele două
părţi, urmat de un sfat al conducătorilor valahi rămaşi în
viaţă, care, “din
propria lor voinţă”,
îl acceptă ca şi conducător pe Tuhutum. Trebuie înţeleasă
această hotărâre prin războiul dus de către băştinaşi pe două
fronturi: cel cu pecenegii şi cumanii şi cel îndreptat împotriva
ungurilor. Acceptarea ungurilor înseamnă alianţa cu aceştia
împotriva pecenegilor şi a cumanilor, vechii duşmani ai
maghiarilor.
Voievodatul
lui Glad (cca.890 – 927)
Glad,
ducele Banatului, va fi atacat de către armatele conduse de Zuard,
Cadusa şi Boyta, comandanţii lui Arpad. Trupele maghiare vor
înainta pe cursul râului Timiş. Glad le va ieşi în întâmpinare
cu o oaste formată din valahi, cumani şi bulgari. Superioritatea
numerică a maghiarilor avea să-şi spună cuvântul, Glad va fi
înfrânt şi nevoit să se retragă în fortăreaţa sa, Kevea. A
treia zi de la bătălia de pe râul Timiş, maghiarii încep să
asedieze fortăreaţa. Luptele duse sunt sângeroase, cronicarul
făcând menţiunea că în acele războaie şi-au pierdut viaţa doi
duci ai cumanilor şi trei cneji ai bulgarilor şi că însuşi Glad
s-a aflat în siţuatia de a-şi pierde viaţa.
Din
acest moment situaţia devine neclară, cronicarul Anonymus susţine
că Glad ar fi fost înfrânt şi le-ar fi cedat fortăreaţa în
semn de supunere. Dar se contrazice şi spune că aceleaşi trupe ar
fi plecat de la fortăreaţa Kevea spre fortăreaţa Orşovei, pe
care au asediat-o şi au ocupat-o. Deoarece
tot el afirmă că din ducele Glad se trage şi viitorul duşman al
lui Ştefan I, Ahtum, nu putem să înţelegem doar faptul că
maghiarii nu au reuşit să cucerească şi să ocupe cetatea Kevea
şi de comun acord cu Glad, au semnat un armistitiu,
Glad rămânând, în continuare, domnitor asupra teritoriului său.
Se
pare însă că au mai existat formaţiuni statale mici, conduse de
voievozi şi cneji valahi în partea de nord şi de sud a Ardealului,
care şi-au păstrat suveranitatea şi independenţa, în ciuda
tuturor atacurilor maghiare. Cronicile maghiare menţionează ca
teritoriu trecut sub severanitate maghiară centrul si estul
Ardealului, dar nu şi ’’ţările’’ Maramureşului,
Haţegului, Făgăraşului şi Almaşului, Bârsei.
Infiltrarea maghiară în
Transilvania (900 – 997)
Denumirea dată
spaţiului intracarpatic, Ardeal, vine din timpuri imemoriale, ale
existenţei dace. Tot mai mulţi cercetători vin să confirme
identitatea numelui de Ardeal ca fiind o denumire de origine dacă
sau anterioară, trecută în fondul foarte bogat de denumiri
geografice ale dacilor. Romanii au folosit termenul de Ultrasilvania
sau Transilvania – teritoriu de dincolo de păduri – sau – în
mijlocul pădurilor. Această denumire, împreună cu cea de Ardeal,
va forma, în limba maghiară, grupul de cuvinte erdö-erdély
(silvania – pădure), determinând mai târziu pe lingviştii
maghiari să susţină originea maghiară a numelui Ardealului
(maghiarii fiind de origine locuitori de pustă, nu aveau în
vocabularul lor termenul de pădure, astfel că au fost nevoiţi să
şi-l creeze prin adaptare). De altfel, limba maghiară a preluat din
română foarte multe cuvinte şi expresii, adaptându-le exprimării
lor fonetice.
Urmare a
cuceririi celor celor trei ducate din Transilvania, maghiarii îşi
vor continua politica de expansiune. Rând pe rând, vor fi atacate
şi celelalte „ţări” independente. Maghiarii nu vor avea de
data aceasta aceiaşi sorţi de izbândă ca şi cu ducatele lui
Menumorut, Gelu şi Glad, având nevoie de mai mult timp pentru a le
cuceri şi supune în totalitate. Dovada incontestabilă este faptul
că până în anul 1400, cnezatele şi voievodatele vor avea
autonomie în schimbul plăţii unor dări către coroana maghiară.
De altfel şi
infiltrarea maghiară în Transilvania, în primii 60 de ani (905 –
955) a fost foarte redusă, urmare a orientarii lor către ţinuturile
din vestul Europei. Maghiarii vor teroriza prin expediţiile lor,
ţinuturile germanilor, slavilor boemi, francezilor şi italienilor,
ajungând până în Spania.
Abia în anul 955,
în bătălia de la Lechfeld, din 10 august, regele german Otto I cel
Mare (936 – 973) va reuşi să-i înfrângă pe maghiari, decimând
aproape toată oastea maghiară şi va executa, prin spânzurare sau
în furci, pe toţi comandanţii maghiari. Acest dezastru pentru
maghiari va însemna sfârşitul expansiunii lor spre vest şi la
începutul consolidării statului maghiar în Câmpia Pannonică.
Odată stopată expansiunea spre vest, se va deschide pentru unguri o
nouă cale de extindere spre est şi sud - est, având ca ţintă
principale Ţările Române.
În finalul
capitolului vom aborda o problemă mai ciudată din punct de vedere
istoric, respectiv continuitatea maghiarilor în Europa.
Poporul maghiar,
la origine, a fost un popor de rasă mongolă, având
caracteristicile antropologice tipice acestei rase. Pe parcursul
timpului acest caracter va dispărea în primul rând datorită
luptelor pe care le-au dus. Marea majoritate a luptătorilor veniţi
din Asia vor pieri pe câmpurile Europei, fiind la un moment dat
exterminaţi de pecenegi şi de armatele franco-germane. În acest
moment ponderea elementului mongol va scădea considerabil, fiind
înlocuit de elementul turcic sau caucazian (să ne amintim de
khazari), evreiesc (idem momentul khazar), german şi slav (prin
asimilarea locuitorilor pustei Panonice), valahi (prin maghiarizări
forţate şi acceptate benevol), etc. Numai astfel se poate explica
de ce actualul popor maghiar are aceleaşi caracteristici fizionomice
cu celelalte popoare europene, singura particularitate fiind limba de
origine ugro-finică pe care au adoptat-o toţi cei convertiţi.
Şi
tot aşa se explică de ce mulţi dintre conducătorii lor au fost de
origine khazară: Usubuu, Velus, Bulcsu. Fiind acceptaţi (khazarii)
de masa maghiară, ei s-au deplasat împreună cu aceştia spre
Europa. Astfel
se explică şi existenţa monumentelor funerare evreieşti prezente
pe teritoriile ţării noastre (nordul Transilvaniei şi al Moldovei)
începând încă din sec. al X-lea. Mulţi
dintre primii regi maghiari vor fi de origine evreiască: Samuel,
Solomon, Coloman.
Fenomenul maghiarizării,
asemănător celui uzitat de evrei prin convertirea la iudaism, a
fost absolut necesar pentru salvarea populaţiei de la dispariţia de
pe scena istoriei.
În Transilvania,
maghiarii au dus permanent o politică de deznaţionalizare, trecând
în rândurile lor, forţat sau în schimbul acordării unor
privilegii, mari mase de populaţii româneşti, cumane, slave,
secuieşti. Nu este lipsit de interes să prezentăm lista primilor
regi maghiari, pentru a înţelege implicaţiile unei astfel de
substituiri istorice. Primii patru regi sunt descendenţii direct ai
maghiarilor originari din Asia: Arpad, Zsolt, Taksany şi Geza,
următorii poartă deja nume latineşti, fie de împrumut, fie că au
o origine valahă: Ştefan, Petru, Andrei. Cronologic, următorii
sunt cei amintiţi mai sus, de origine evreiască: Samuel, Solomon,
Colomann, apoi urmează o combinaţie internaţionalistă: Otto,
Ludovic, Sigismund de Luxemburg – germani, Venceslav, Vladislav –
slavi, Ladislau – cuman, Carol, Robert – franco-italian, Iancu de
Hunedoara, Matei Corvin – români şi lista ar mai putea continua.
Tot aşa se prezintă
lista şi în Transilvania; majoritatea principilor şi
guvernatorilor acestei provincii vor fi de origine română. De
altfel, majoritatea familiilor de viţă nobilă maghiară au o
ascendenţă românească.
Trecerea multor cneji şi
mici nobili români în rândurile nobilimii maghiare s-a făcut fie
cu sabia, fie ca o asigurare pentru păstrarea proprietăţilor.
Numele vechilor cneji de Maramureş, Dragoş a devenit Dragfy, cel al
cneazului Vladislav Românul din Zlaşti s-a adaptat la Zaladi,
numele voievodului de Hunedoara a devenit Hunyadi, la fel cum au fost
maghiarizate şi numele familiilor Cândea în Kendefy, Zeicu în
Zeyc, Pop în Papp, Crai în Kiraly, s.a.m.d.
“Unul
dintre cele mai uluitoare fapte ale istoriei ungare – mai târziu
minimalizat sau pur şi simplu trecut sub tăcere de istoriografii
naţionalisti – este acela că făuritorii mitului naţional, mult
cântaţii eroi ai războaielor cu turcii, conducătorii politici şi
militari ai luptei pentru libertate ..... au fost în întregime, sau
parţial, de origine germană sau croată, slovacă, română
sau sârbă.” (
Paul
Lenvai – Ungurii)
de ce nu precizati in acest articol ca ostile ungare conduse de tosu si zobolcsu au fost invinse de menumorut. spune anonimul ca vroind sa treaca sa dea lupta cu ducele menumorut le-a fost taiata calea de armata ducelui menumorut si ca de acolo au plecat calare si iar calare pana au ajuns la tisa pe care au traversat-o bucurandu-se ca au scapat teferi. si pe urma arpad trebuie sa trimita pe usubu si velec contra lui menumorut datorita faptului ca tosu si zobolcsu deci au pierdut in fata lui menumorut care i-a infrant si i-a pus pe fuga. au fugit de-au mancat pamantul peste tisa inapoi la corturile lor. deci prima data arpad trimite trei osti contra ducelui menumorut. una condusa de tosu si zobolcsu si una condusa de tuhutum. acesta din urma nu da lupta cu ducele menumorut de frica sau a dat-o si a pierdut iar pe urma tosu si zobolcsu incearca si ei dar la fel din ce spune anonimul descriere pierd si ei contra lui menumorut.
RăspundețiȘtergereAtunci cand au cucerit Transilvania daca tot pe fuga au fost prostii astia maghiarizati !
Ștergeredar ati insirat asta pe alt blog. am vazut. este o alternativa sigura. ori este fals ceea ce spune anonimul in lucrarea sa gesta adica cele teritoriile acelea pe care spune ca le-au ocupat ungurii mai ales acelea din zone montane, deluroase din europa si ungurii defapt au ocupat doar zone de campie precum jumatatea vestica a slovaciei, croatia partea nordica, serbia. ori in tari precum croatia de centru, sud, slovacia estica centrala, cehia, germania, austria au reusit sa ocupe zone de munte si deal insa in ardeal nu deoarece ardelenii erau foarte buni in lupta in zona de deal si munte. de aceea la moartea lui zolta nici nu se pomeneste de ardeal ca facand parte din ungatia ci anonimul spune ca s-a fixat regatul in serbia la nord de dunare, croatia la split si in vest tara teutonilor adica germania. ungurii nomazi chiar daca cereau pamant undeva nu inseamna ca aceia in special in ardeal acei ardeleni le si dadeau acel pamant pe tava. urmau alte lupte pe care anonimul nu le mai spune. nu spune continuarea. deci romanii ardeleni erau foarte redutabili in zona de deal si munte. si cred ca totusi anonimul minte cu zonele de deal si munte din europa cum spun in bavaria, cehia, sudul, centrul croatiei pe care ungurii le-au ocupat deoarece niste nomazi nu sunt in stare sa cunoasca drumuri si sa urce in zona de deal nu mai spun montana.
RăspundețiȘtergereAveți dreptate
Ștergere,,Petra, Zăcădat, Ursa, Lupa, Gămaz, Gislav, Genusara, Vila Popii, Petru, s.a.m.d., toate nume româneşti, dacice sau de factura slava".....De ce factura sunt - insa - GLad (?)....Menumorut ...Morout ?? - nu par a avea aceeasi factura cu celelalte ,,romanesti" - Doar Gelu (blacul) e intr-adevar de factura romaneasca....
RăspundețiȘtergereErau nume de origine dacica. Glad, Gelu si Menumorut au fost daci - dacii sunt strabunii romanilor de azi.
Ștergere