ISTORIA ŢĂRII
OAŞULUI ŞI A ŢINUTURILOR SĂTMARULUI
Reşedinţa lui
Attila în ţinuturile Sătmarului ?
Marele istoric,
Alexandru Filipaşcu (1902 – 1952) în opera sa “Istoria
Maramureşului” face o afirmaţie considerată “şocantă” de
către unii istorici, despre originea ausonilor şi a poziţionarii
capitalei lui Atilla (n.406 – d.453, conducător al hunilor între
anii 433 – 453.).
“O
însemnată parte din ausonii de limbă latină - pe care retorul
Priscus, ambasadorul împăratului Teodosiu, îi găsi locuind în
mare număr în jurul capitalei lui Attila s-au stabilit în regiunea
deluroasă a Ugocei, unde au înfiinţat 28 sate, care formează Ţara
Oaşului de azi, locuită numai de oşeni sau ausoni. Un grup de
ausoni s-a stabilit pe Valea Cosăului, unde a format un cnezat care
în 1381 încă purta numele de „Keneshtum possessionis nostrae
Olachalis Ozon vocatae".
În anul 448
Împaratul bizantin Teodosiu al II-lea (416-450) trimite o solie de
pace la huni, condusă de generalul Maximinus. Între însoţitorii
acestuia va face parte şi cronicarul Priscus din Panion (n.cca
410/420 – d.472) cel care va scrie despre lungul drum făcut spre
capitala lui Attila şi despre oamenii pe care i-au întălnit în
călătoria sa.
Solia bizantină
va pleca de la Constantinopol pe traseul Serdica (Sofia, Bulgaria)
unde va ajunge după 13 zile, si apoi spre Naissus (Nis, Serbia). De
la Naisus se vor îndrepta spre nord ajungând în dreptul
localităţii Orşova, unde vor trece Dunărea cu bărcile. Solia îşi
va relua drumul prin defileul Timişului, mergând “saptezeci
de stadii”
circa 12,50 km până la locul de întălnire cu Attila.
Dupa prima, scurtă
întălnire cu Attila, solia bizantină, se va îndrepta spre nord,
ieşind din defileul Timişului şi intrând în Câmpia Banatului.
“De
acolo am călătorit pe un drum neted, aşezat într-o campie, şi am
trecut peste multe râuri navigabile, dintre care cele mai mari, după
Istru, erau aşa numitele Drecon, apoi Tigas si Tifisas. Pe acestea
le-am trecut în bărci monoxile, de care se foloseau locuitorii de
pe malurile râurilor, iar pe celelalte le-am trecut pe plute, pe
care barbarii le poarta în căruţe, deoarece locurile sunt
mlăştinoase”
“ Prin
sate ni se aducea de mâncare, şi anume, în loc de grâu, mei <
cereala tradiţionala a dacilor > ,
iar în loc de vin, mied <băutură
făcută prin fermentarea mierii> ,
după cum îl numesc localnicii. Slujitorii care ne însoţeau aveau
şi ei mei şi o băutură preparată din orz. Barbarii o numesc
cadmos. “
După
un drum lung de circa 3 zile, solia bizantină şi însoţitorii lor
vor ajunge undeva în zona Buziaşului, unde vor campana pentru a se
odihni. Surprinşi de o puternica furtuna, vor fi nevoiţi să-şi
părăseasca corturile şi să se refugieze într-un sat. “ Cănd
am ajuns la colibele din sat(căci toţi ne-am îndreptat spre acesta
pe diferite cai) ne-am întălnit la un loc şi am început să-i
chemăm prin strigăte pe cei care rămaseră în urma. La strigătele
noastre sciţii < baştinaşi daci, Priscus diferenţiaza clar
neamurile huniilor, fiind huni, iar sciţii populaţia bastinaşa>
au iesit afară din locuinţele lor, au aprins trestii, de care se
folosesc pentru foc, au făcut lumina şi ne-au întrebat dacă avem
nevoie de ceva, de facem atâta gălăgie. Însoţitorii noştrii
barbari < hunii > au răspuns că ne-am speriat din pricina
furtunii. Apoi sciţii <dacii> ne-au poftit la dânşii, ne-au
primit şi ne-au dat adăpost şi au aprins mai multe trestii.
Stâpana
satului era una din soţiile lui Bleda <fratele lui Attila>. Ea
ne-a trimis hrana şi femei frumoase pentru culcare ( la sciţi
aceasta este un semn de cinste). Noi le-am poftit pe femei să
mănânce din mâncărurile aduse, dar ne-am ferit să ne atingem de
ele”
Dupa
ce au mulţumit pentru ospitalitate soţiei lui Bleda, solia a plecat
din nou la drum, ajungând după 7 zile într-un sat “ foarte
mare unde.... lui Attila i-au ieşit în întâmpinare fete tinere,
mergând într-o anumită rânduiala şi fiind acoperite cu voaluri
subţiri şi albe, pe care le ţineau în sus aşa ca sub fiecare
voal, ţinut sus de mâinile femeilor de pe delături, mergeau şapte
sau mai multe fete. Erau multe şiruri de femei sub voaluri, şi
cântau cântece scitice. Când Attila a ajuns aproape de casa lui
Onogesius, deoarece drumul spre palatul regelui trecea pe la el, i-a
ieşit înainte sotia lui Onogesius împreuna cu o mulţime de
sclave. Unele aduceau bucate, altele vin, căci aceasta este cea mai
mare cinste la sciţi. Ea l-a salutat şi l-a rugat să mănânce din
ceea ce adusese cu atâta bunăvoinţa. Atilla a mulţumit soţiei
prietenului său şi a gustat din mâncari stând călare, iar
barbarii ce-l însoţeau i-au ridicat în sus tava, care era de
argint. După ce a gustat şi din cupa ce i s-a întins, a mers la
palatul său, mai arătos ca celelalte case şi aşezat pe un loc mai
înalt. ..... ......se spunea că <aici > se afla cea mai
stralucită dintre toate locuinţele lui Attila, construită din
bârne şi scanduri frumos poleite şi bine încheiate şi
înconjurată cu o împrejmuire de lemn, pusă de frumuseţe, nu
pentru întăritură.
După locuinţa
regelui se găsea locuinţa lui Onogesius, împodobită şi aceasta
cu o împrejmuire de lemn de jur împrejur, dar nu era infrumuseţata
cu turnuri la fel ca cea a lui Attila. Nu departe de împrejmuire era
o baie, construită de Onogesius cel mai bogat dintre sciţi după
Atilla, cu piatră adusă din tara peonilor, deoarece la barbarii din
părţile acelea nu se gaseste piatra şi lemn, ci se folosesc de
material adus de aiurea.”
Istoricii
în încercarea lor de a situa geografic capitala lui Attila au
propus localităţi din Câmpia Pannonica, sau mai recent în zona
Banatului.
Ipoteza lui
Alexandru Filipaşcu atingător de existenta capitalei lui Attila, în
nordul Transilvaniei poate fi susţinută şi de opinia actualilor
istorici occidentali, anglo-saxoni, care plaseaza capitala lui Attila
în sud-vestul actualului judeţ Satu-Mare.
Studiind
poziţionarea pe hartă a capitalei lui Attila, putem opina că
aceasta era situată în zona localităţii Tăşnad , localitate
aşezată la limita zonei colinare cu deschidere spre Câmpia
Someşului şi a Tisei, localitate vestită în bogaţia ei de ape
termale. Astfel nu s-ar justifica efortul făcut de către Attila şi
Onogesius de a-şi construi o baie termala fastuoasă cu materiale
aduse chiar din cariere din Câmpia Pannonică. În sprijinul acestei
afirmaţii vine şi distanţa parcursă de către Priscus, din zona
Buziaşului până la ipotetica localizare Tăşnad. Conform
afirmaţiei lui Priscus, solia parcurgea in medie 44,60 km pe zi.
Distanţa dintre localităţile Buziaş şi Tăşnad este de cca. 312
km, ceea ce după ritmul de mers al soliei înseamna 7 zile, exact
durata de timp menţionată de Priscus. Priscus nu afirmă că a
ajuns în capitala lui Attila, ci într-un sat mare în care se afla
cea mai strălucită reşedinţă a lui Attila.
În sprijinul
acestei afirmaţii stă şi faptul că în anul 435, noii conducători
ai hunilor, fraţii Bleda şi Attila vor încheia un armistiţiu de
pace cu Imperiul Bizantin la “ Margus
, un oraşel din nordul Carpaţilor apuseni, pe teritoriul României
de azi
“ (Hans-Cristian
Huf – Sfinx, Tainele Istoriei, cap. Hunii iau cu asalt Europa de
Jens-Peter Behrend si Eike Schmitz).
“ Învingătorii
au strâns şurubul, Bleda si Attila i-au primit călare pe solii
Bizanţului, care au fost obligaţi de etichetă să negocieze tot
călare, într-o poziţie incomodă pentru ei. Pacea încheiată în
435 ... a fost un dictat al hunilor” (Hans-Cristian
Huf – Sfinx, Tainele Istoriei, cap. Hunii iau cu asalt Europa de
Jens-Peter Behrend si Eike Schmitz).
Să
fie “Margus” numele vechiului Tăşnad sau este un nume deformat
de catre cronicarii timpului. Cert este însă faptul că din
descrierile cronicarilor timpului, poziţionarea celor doua
localităţi se suprapune cel mai bine cu actualul orăşel Tăşnad
din judeţul Satu-Mare.
Un alt factor
care confirmă aşezarea capitalei/reşedinţei lui Attila în aceste
ţinuturi este şi faptul că fratele său Bleda îşi va aseza şi
el capitala/tabara mai la vest de această zonă, “ pe
Tisa inferioară, într-un teritoriu situat azi la graniţa dintre
Ungaria şi România”
(Hans-Cristian
Huf – Sfinx, Tainele Istoriei, cap. Hunii iau cu asalt Europa de
Jens-Peter Behrend si Eike Schmitz).
Aceste
informaţii sunt confirmate şi larg prezentate şi de către
istoricul maghiar Bóna
István (1930
- 2001) în
lucrarile sale: „Das
Hunnenreich” (1991) si „A hunok és nagykirályaik” (1993)
Priscus în
descrierea lui sesizeaza amestecul de popoare şi obiceiuri în
spaţiul dacic, făcând diferenţa dintre huni, sciţi şi ausoni. “
Sciţii
erau o populaţie amestecată , la întâmplare, care pe lângă
limba lor barbară, se silesc să vorbească în limba hunilor, a
goţilor sau a ausonilor şi anume aceia dintre ei care au de a face
cu romanii”Termenul
de scit şi ausoni il extinde însă asupra intregii populaţii
băştinaşe.
Denumirea dată de
catre Priscus populaţiei băştinaşe din nord, de ausoni, provine
de la un trib antic din nordul Italiei, existent anterior creşterii
puterii romane, al carei limba era apropiată de latină. Este mai
mult ca sigur ca Priscus a fost surprins găsind în acest nord
îndepărtat al Daciei, o populaţie care vorbea o limbă
asemănătoare limbii ausonice. Ipoteza lui Alexandru Filipaşcu,
precum că ausonii sunt actualii oşeni, capătă astfel un important
punct de sprijin prin descrierile cronicarului bizantin.
Se pare că cei din
urma erau întradevăr descendenţi a-i triburilor dacice
transilvănene, diferenţiaţi dupa zonarea lor, sciţii,
transilvăneni de sud iar ausonii, transilvănenii de nord, din
ţinuturile Oaşului şi Maramureşului, diferenţiaţi între ei
prin graiul caracteristic, asemeni în ziua de azi, graiului
bănăţenilor şi cel al maramureşenilor. Academicianul Atanasie
Marian Marienescu ( 1830 – 1915) abordând şi el spre cercetare
termenul de ausoni în articolul “Ausonii în Italia, Ausonii în
Dacia” apărut sub forma de serial în revista Familia în anul
1894 scrie ca şi o concluzie : “ Scriitorii
care s-au ocupat de opul lui Priscus, explică, ei care e limba
ausonică? Nielbuhr zice: limba ausonică e româna rustica adică:
cea româna poporală, a ţăranilor. Matheas Bell: Priscus aminteşte
de limba Ausonilor, care e cea română sau latină. Otrocotsius (în
Origines Hungarorum), care e citat de Bell, zice: Unde prin limba
Ausonilor
înteleg
limba valahică (adica românească) ca şi limba coruptă.”
Cronicarul
povesteşte de mâncăruri ciudate precum turtele de mei, în loc de
grâu, miedul în loc de vin de struguri, precum şi despre obiceiul
primirii lui Attila cu “pâine şi sare” de către soţia lui
Onogesius.
După întălnirea
cu Attila, solii bizantini vor fi invitaţi de către acesta la o
cină festivă. Mesele musafirilor au fost plasate în imediata
apropiere a mesei lui Attila. Oaspeţii au fost serviţi pe platouri
de argint cu carne şi pâine. Attila însă a mâncat doar puţină
carne de pe un “fund/clopotor de lemn”. În ciuda faptului că
musafirii au fost serviţi cu băutura în pocale de aur şi argint ,
Attila a folosit un pahar din lemn.
Priscus precizează
că Attila era îmbrăcat foarte modest faţă de musafirii lui
“sciţi” care erau împodobiţi cu bijuterii de aur şi pietre
preţioase.
“O
masă fastuoasă a fost pregătită, pe tipsii de argint, pentru noi
şi oaspeţii barbari ai lui <Attila>. Dar Attila mânca de pe
un platou de lemn şi era foarte chibzuit, în toate privinţele. Pe
cand oaspeţii săi beau din cupe de aur şi argint, pocalul său era
de lemn. De asemenea, îmbrăcămintea lui era simplă şi curată.
Sabia de lângă el şi legăturile încălţărilor sale scitice <
opinci (?!) > nu aveau nici o podoaba” ( Priscus
– În solie la Attila).
Se pare că şi
Attila şi-ar fi însuşit obiceiurile baştinaşilor daci. Este
uluitoare asemănarea dintre descrierea făcută de Priscus cu cea
făcută de către Diodor din Siclia, atingător de masa oferită de
către Dromichaites lui Lisimach. Attilla preferă să mănânce pe
un fund/clopotor de lemn decât de pe platouri din argint şi să bea
dintr-un pocal de lemn. Legat de această descriere a obiceiurilor
regelui Attila, cărturarul Petru Maior (1756 – 1821) studiind
documentul lui Priscus face o observaţie demnă de luat în
considerare.
Hunii au ajuns la
hotarele Daciei în jurul anilor 373 d.Chr., reuşind cu timpul să
ocupe mari ţinuturi ale ei, adoptând însă o poziţie de toleranţă
faţă de baştinaşi şi chiar convieţuind cu ei. Attila s-a născut
în anul 406, mai mult ca sigur în spaţiul dacic. Este posibil ca
Attila să fi cunoscut din copilărie limba ausonică şi prin
aceasta să preia unele obiceiuri de la baştinaşi, odata ce la
curtea lui erau toleraţi hunii, goţii şi ausonii.
Dintre musafirii
prezenţi la masă, sunt menţionaţi în mod deosebit conducătorii
“ sciţi” care prezenţi la masa regelui hun îşi afişau cu
nonşalanţă bijuteriile de aur şi pietre preţioase, obicei
pomenit şi de Herodot referitor la agatârşi, trib dacic antic din
Transilvania. Este posibil ca la această cină oferită de către
Attila să fi participat şi aliaţii lui daci, sau valahi cum vor fi
numiţi ulterior de cronicarii timpului, dar Priscus nu-i aminteşte,
nefiindu-i probabil prezentaţi.
În schimb
cronicarul bizantin pomeneşte despre un rege al acatirilor pe nume
Curidachus.
“
Se
întamplase ca Onogesius, împreună cu fiul cel mai mare a lui
Attila, fusesera trimişi la acatiri, un neam scitic căzut în
stăpânirea lui Attila din următoarea pricină. Acest neam era
condus de mai mulţi sefi, pe triburi şi ginti. Împăratul
Theodosius le-a trimis daruri spre a-i deslipi din alianţa cu Attila
şi a-i atrage în alianţă cu romanii. Purtătorii acestor daruri
nu le-au împărţit după rânduiala fiecaruia dintre regii acestui
neam.
Astfel
Curidachus, deşi era mai vechi în domnie, a primit daruri de rangul
al doilea, s-a simţit ofensat şi lipsit de daruri şi a chemat în
ajutor pe Attila împotriva celorlalţi regi. Attila n-a stat mult la
îndoială şi a trimis o armată mare, care i-a zdrobit pe unii din
ei, iar pe altii i-a subjugat.
Apoi l-a chemat
la sine pe Curidachus spre a împărţi cele câstigate în luptă.
Dar de frica să nu cadă într-o cursă acesta a răspuns ca este
lucru anevoios pentru un om să vie in faţa unui zeu, căci dacă nu
este cu putinţa ca cineva să priveasca discul soarelui, cu ochii
deschişi, cum ar fi în stare să se uite, fără vătămare, la cel
mai mare dintre zei. Astfel Curidachus a ramas în ţinuturile sale
şi şi-a păstrat domnia, iar partea cealaltă a neamului acatirilor
a căzut sub stăpânirea lui Attila.”
Părerea unor
istorici, păstrată de pe vremea influenţei rusofone, este că
acatirii erau un trib situat undeva pe Volga, care în urma unor
lupte duse cu hunii au fost supuşi şi înglobaţi în confederaţia
hună.
Numai că două
cuvinte din textul lui Priscus, contrazic acest lucru: “acatiri”
şi “Curi-Dachus”.
Cuvântul “acatiri”
este sinonim cu agatârşi, numele dat de către Herodot dacilor care
stăpâneau Transilvania şi Moldova de nord. Memoria timpului a
păstrat numele poporului dac al agatârşilor, Priscus preluându-l
sub o forma oarecum deformată.
În schimb numele
regelui acatirilor, Curidachus, nu este numele real al conducătorului
acestora. Prezentat ca şi un mare rege, de către huni aceştia l-au
botezat folosind doua cuvinte: dachus si kuri. Primul cuvânt este
clar că defineşte identitatea de neam al regelui, dac din neamul
agatarşilor. Al doilea cuvânt este însă hunic din familia
cuvintelor mongole şi turcice care înseamnă: adunare, întrunire
în sens politic. Acest cuvânt stă la baza termenului de
“Kurultai”, Marele Consiliu al Mongolilor, care prin adunările
sale stabileau urmaşul la tronul mongol. Astfel că sensul
cuvântului Curidachus poate fi, Marele Consiliu Dacic, respectiv
Conducatorul Marelui Consiliu Dacic.
Priscus prezintă
neamul dacilor ca fiind unul foarte divizat “condus
de mai multi şefi, pe triburi şi ginti”, asemeni
cnezilor şi voievozilor maramureşeni în timpul ocupaţiei maghiare
din Transilvania.
Probabil Curidachus
era cel mai puternic dintre aceşti conducatori, fapt dovedit şi
prin modul în care a abordat relaţia cu Attila.
Priscus ne
povesteste că împăratul bizantin Theodosius al II-lea (408 –
450) a încercat să atragă cu daruri, neamul acatirilor de partea
sa, ca aliaţi, împotriva hunilor. Darurile făcute acestora însa
aveau să provoace discordie între conducătorii lor cea ce va duce
la conflicte razboinice. Curidachus conştient de puterea hunilor, va
rezolva problema într-un mod abil, folosindu-se de Attila, pentru
a-şi elimina adversarii.
Attila va incerca
să-l elimine şi pe Curidachus, chemându-l să împartă cele
câştigate în urma luptelor duse împotriva celorlalţi acatiri,
dar şiretul rege dac, nu va cădea în capcana întinsă de către
Attila, neprezentându-se la întălnirea cu regele hun. Impresionat
de abilitatea lui Curidachus, Attila va prefera să şi-l facă
aliat.
În scrieri
ulterioare de la sfârşitul mileniului I şi începutul mileniului
II, vor mai apare enumeraţi conducători daci, numiţi însă
valahi, aliaţi ai regelui Attila: Ramung, Konig of Wallachen, “
principele,
care stăpânea în Ţara Valahiei, venea având cu el vreo şapte
sute de oaste, tot cavaleri aleşi’’
(Cantecul Nibelungilor), Sigeher of Walaghen <Sigeher al
Valahiei>, (Cantecul Nibelungilor), ’’Malduca,
domn al valahilor, care se trăgea dintr-un neam foarte nobil
’’(Historia delle azioni d’Attila cognominato
flagello di Dio – D.Gio. Battista Pitoni), ’’ Rege
Maudelos, care era foarte crud, mare, pternic, trufaş, semăna a
uriaş, ţinea ţara şi palatul Brahiei <Valahiei>”
(cronica franco-italiana).
Din păcate nu cunoaştem prea
multe despre aceşti conducători daci/valahi, chiar numele lor ne
parvin sub o formă deformată, germanizate sau francizate de către
cronicarii timpului. Ramung, nume conform lui Alexandru Filipaşcu,
este prezent în memoria maramureşenilor sub forma de Romoniţa
Robon-ban, Sigeher, nume dacic Zeget, care se regăseşte în numele
capitalei Regatului Dac, Sarmi – zeget – usa, Malduca, posibil
acelaşi personaj cu Maudelos, puternic rege al valahilor care va
intra la un moment dat în conflict cu Attila.
Având şi sprijinul acestora
de partea lui, Attila nu va pregeta să se auto-intituleze „Rex
Hunnorum, Medorum et Dacorum „.
Cornel Bîrsan - Istorie Furată.Cronică Românească de Istorie Veche.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu