ISTORIA ŢĂRII MARAMUREŞULUI
Maramureşul, Ţara Dacilor Mari.
Istoria
Maramureşului coboara până în timpurile îndepărtate ale epocii
mijlocii a bronzului, 1600 – 1300 i.e.n. Descoperirea făcută
între anii 2009 – 2011 în localitatea Lăpuş avea să pună la
grea încercare dogmele istoricilor privitor la confirmarea
existenţei unei populaţii şi comunităţi bine organizate,cu
evoluţii îndelungate, adevărate epicentre economice, politice şi
religioase. Săpăturile făcute la Lăpuş au adus la lumină una
dintre cele mai mari clădiri preistorice din Europa de Est.
Fundaţiile executate din piatra au forma dreptunghiulară cu
laturile de 25 x 11 m. Suprastructura clădirii se pare a fost
executată din lemn de stejar. Destinaţia clădirii era cea de
sanctuar, destinat efectuarii ceremoniilor de înmormântare dar şi
a comemorărilor ritualice ale strămoşilor. Dimensiunile
fundaţiilor şi existenţa unui drum pavat cu piatra de râu îi va
face pe arheologi să boteze situl cu numele de Troia Maramureşului.
Descendenţa
dacilor din această populaţie pre-dacică este dovedită şi de
asemănarea ritului înmormântării , prin înhumare sau încinerare,
între „ preistoricii lăpuşeni” şi Dacii Mari, trib daco-getic
numit de greci „Megaloi dahai”.
Comunităţile
umane sunt atestate din preistorie, în Paleoliticul Superior si
Neolitic, precum cele de la Sighet, Câmpulung la Tisa şi pe malul
stâng al râului Iza, între localităţile Rozavlea şi Strâmtura.
Vestigii ale epocii bronzului sau descoperit la Săpânţa, Sărăsău,
Sighet, Tisa, Călineşti, Şieu, Rozavlea, Ieud, Cuhea, Sălişte şi
Moisei.
Perioada dacică
este şi ea bine reprezentată prin cetaţile dacice de la Sighet,
Onceşti, Slatina şi Călineşti.
Urme ale dacilor
au reieşit cu ocazia săpăturilor efectuate între anii 1964 –
1965 la Onceşti lângă Sighet, pe dealul Cetăţuia, săpături
care atestă existenţa unei aşezări de crescători de animale.
Anterior în anul 1938 la Mireşul Mare, sa descoperit un vas mare de
lut care conţinea aproape 1000 de monede de argint din timpul lui
Filip al II-lea (359-336 î.Chr) şi Alexandru Macedon (336-323
î.Chr. ). Din păcate detaşamentul militar de geniu care găsise
vasul nu a mai efectuat şi alte săpături in zonă.
După ocuparea
Regatului lui Decebal, romanii nu vor mai încerca extinderea
provinciei „Dacia” spre nord, dincolo de limesul Someşului, si
nici spre est, dincolo de Carpaţi, spre Moldova. Triburile dacilor
mari, costobocilor şi a carpilor îşi vor continua viaţa de zi cu
zi, fără a suferii intervenţii armate romane. În schimb
campaniile organizate de dacii liberi în provincia Dacia vor deveni
din ce în ce mai puternice ducând, în final, la părăsirea ei de
către administraţia şi armata romană în anul 271 d.Chr.
Dacii liberi vor
prelua din nou controlul asupra fostei provincii romane reimpunând
tradiţiile şi legile vechi dacice.
Cnezate şi voievodate maramureşene
Teritoriul
numit Maramureş, situat în nordul Transilvaniei era organizat din
cele mai vechi timpuri în mici unităţi statale, numite cnezate şi
voievodate, acestea fiind la rândul lor grupate în aşa numitele
“ţări”.
Maramureşul
istoric cuprindea astfel Ţara Lăpuşului, Ţara Chioarului şi Ţara
Codrilor, precum şi teritoriile, numite ulterior „comitate” de
către maghiari : Beregh, Ugocea,
Ung şi Arva aflate în prezent pe teritoriile Ungariei şi Ucrainei.
În general
istoriografia maghiară, prezintă ţinuturile Maramureşului şi
Oaşului , ca fiind “terra deserta” în momentul asa zisului
“descălecat” al lor (honfoglalas – termen care se traduce ad
litteram prin “cucerirea patriei”), iar “triburile”
maramureşenilor au venit , de undeva din Serbia (¿) , în jurul
anilor 1340-1350, şi asezate prin “mila” regilor maghiari în
actualele ţinuturi ale Maramureşului si Oaşului (Pal Engel –
Regatul Sfântului Ştefan, Istoria Ungariei Medievale, 895 –
1526).
Prima menţiune
despre Maramureş este făcuta cu ocazia unei donaţi atribuită de
către Ştefan cel Sfânt (997 – 1038) în jurul anului 1000, unei
familia, donaţie reconfirmată ulterior printr-un document din anul
1445. În timpul domniei lui Stefan se începe infiltrarea si
ocuparea treptata a Transilvaniei şi implicit a Maramureşului.
Această ocupare treptată a Maramuresului s-a
facut în decurs de mai bine de 250 de ani.
În jurul anului
1199, Maramureşul şi Ţara Oaşului sunt menţionate ca şi
terenuri regale de vânătoare al regelui maghiar Imre (1196 –
1205), devenind apoi în anul 1231, domeniu regal, în timpul regelui
Andrei al II-lea (1205 – 1235). Într-un
document din anul 1214, românii din Maramureș apar în funcțiunea
de străjeri
ai codrilor - custodes silvarum
Înainte de
venirea maghiarilor, românii din Maramureş se conduceau prin forme
de organizare proprii,
preluate de la strămoşii lor geto-daci.
Dimitrie Onciul scria despre cnezat
că „este
o instituţie veche românească, anterioară cuceririi maghiare,
când se numeau judeci <giuzi – jude de sat> , iar judecia se
prezenta ca o instituţie străbună, moştenită din epoca romană,
fapt ce se constată prin numele ei latin”.
Termenul de
origine latină „jude” reprezenta persoana conducătoare a
comunităţii, mai mari sau mai mici, însarcinat cu anumite
atribuţii administrative şi legiuitoare. Acest termen va fi
înlocuit cu timpul cu cuvântul: cneaz, de la latinul „cneus”
care înseamnă cavaler. În general istoricii fac afirmaţia că
termenul de cneaz provine din limba germană, kuningaz, fiind
ulterior preluat prin slavonizarea lui, sub forma de cneaz. Ipoteză
total greşită de altfel, după cum am specificat mai sus . Acest
termen va inlocuii vechii termeni de „jude” şi „duce” cum
erau pomeniţi primi conducători români în cronicile maghiare şi
ruseşti. Termenul de „vodă” provine din slavonă, cu întelesul
de conducător, iar „voievod” este alcătuit din doua cuvinte
slavone, „vajna” si „voda” , respectiv conducator pe timp de
război (vajna=război)
Cnezii
maramureşeni erau o clasă de nobili ridicaţi din rândurile
obştilor săteşti, care preluau stăpânirea satelor (moşiilor) şi
aveau drept ereditar asupra lor.
Voievozii
erau conducătorii aleşi dintre cnezi care administrau o grupare mai
mare de comunităţi, respectiv cnezate, organizate în voievodate
independente şi autonome.
Funcția
de voievod era electivă, şi alegerea lui se făcea dintre cei mai
vrednici și
mai puternici cnezi.
În
Maramureş regii maghiari aveau să-i recunoască oficial pe aceşti
cnezi şi voievozi, acordându-le autonomie, în schimbul unor
favoruri şi servicii.
Prima menţiune
despre existenţa structurilor formaţiunilor politice din Maramureş
şi
a conducătorilor acestora este făcută în timpul regelui maghiar
Stefan al V-lea (1270 – 1272) când sunt pomeniţi cneazul Negrilă
care stăpânea regiunea Vişeului, şi cneazul Radomir care stăpânea
Valea Izei.
În anul 1299 se
pomeneşte
în cronici despre existenţa unui conducător al Maramureşului nord
– estic, Nicolaus Voievod, fiul lui Mauriciu. Nicolaus era voievod
de Ugocea şi Beregh, teritorii aflate în prezent în componenţa
Ucrainei şi a Ungariei.
Tot la începutul
secolului XIII este pomenit, Tatomir, voievodul de Ung şi de
Beregh. Tatomir îi are ca fii pe Seneslau de Dolha, Voievod de Ung,
Crăciun de Bilca, voievod de Beregh si Maxim, cneaz de Iloşva,
înobilaţi de regele Ludovic I (1342 – 1382) în anul 1343, în
urma serviciilor făcute de către acestia coroanei maghiare.
Interesant este
de specificat faptul că familiile maramureşene făceau între ele
alianţe matrimoniale, încuscriri. Astfel Seneslau de Dolha se va
căsători cu sora lui Dragoş Vodă , iar Craciun cu sora lui Bogdan
Vodă. Urmaşii lui Tatomir vor fi implicaţi într-o adevarată sagă
maramureşeană în timpul conflictelor dintre familiile
Bogdăneştilor şi Drăgoşeştilor.
Informaţiile
despre aceşti voievozi şi cnezi o găsim în mod detaliat, în
lucrarea “Diplome
Maramureşene din sec. XIV si XV”, apărută la editura Dragoş
Vodă din Cluj Napoca în anul 2009, prin grija lui Vasile Iuga de
Sălişte.
Lucrarea “Diplome Maramureşene din
sec. XIV si XV” a fost scrisă de către Dr.Ioan Mihaly de Apşa
(1844-1914), membru corespondent al Academiei Române, născut în
Maramureşul istoric în comuna Ieud, localitate de pe Valea Izei. În
decursul a zeci de ani a adunat şi tradus un numar de 366 de
documente emise de cancelaria coroanei maghiare, începand din anii
1300, în care sunt pomeniţi conducători români: cnezi şi
voievozi, toponime şi hidronime din Transilvania, fapte si acţiuni
istorice care au influentat viaţa comunităţii existente la acea
vreme în Ardeal şi împrejurimi. Ce este mai important de menţionat
că multe dintre aceste documente sunt adevărate “extrase CF”
care dovedesc dreptul de proprietate a românilor asupra moşiilor,
cnezatelor şi voievodatelor existente la acea vreme în Ardeal şi
Ungaria.
În aceste documente vom întâlni
menţionate nume cunoscute precum a lui Dragoş Vodă şi Bogan Vodă,
dar vom descoperi şi numele cnezilor şi voievozilor români despre
care nu am auzit, până acum, sau, a altor conducători de obşte
maramureşeni, care au stăpânit ţinuturi atât în Transilvania,
cât şi în actuala Ungarie şi Ucraină (comitatele Ung, Ugocea şi
Beregh).
Numele acestor înainte
mergători sunt cele tradiţionale poporului roman indiferent de zona
geografică, putandu-le evidenţia ca prezente în secolul al XIV –
XV - lea:
Alexandru,
Andrei, Andreica, Bârsan, Baila, Balc, Bogdan, Bud,
Codrea, Corui, Clement, Cosma, Costea, Crăciun, Drag, Drăguş,
Dragoş,
Dragomir,
Dragoslav, Dumitru, Feier (Albu), Francisc, Gheorghe, Ghergheş,
Giula, Gilian (Iulian),
Gurzo (Burzo), Ioan,
Iuga, Ivancu, Ladislau, Laţcu,
Locovoi,
Luca, Lucaciu,
Mariş, Maxim, Miclea, Micu, Micula, Mihail, Mihalca, Miroslav,
Nicolae, Opriş,
Petru, Rad, Radu,
Săracin, Sas,
Stan,
Stanislău, Ştefan,
Şteţco, Tatomir, Tătar,
Uglea, Valentin,
Vancea, Vasile, Vlad, Zouard, Zolon s.a.
Povestea transmisă prin documentele
culese de către Ioan Mihaly de Apsa este impresionanta, fiind
necesară o carte de dimensiunile lucrarii autorului maramureşan,
pentru a cuprinde evenimentele şi actiunile în care au fost
implicaţi maramureşenii acelor vremuri. Lucrarea ne transmite o
lume vie în care stramoşii maramureşenilor sunt implicaţi în
lupte împotriva autorităţii coroanei maghiare, în conflicte cu
clasa nobiliară maghiara în creştere dar şi conflicte armate sau
judecătoreşti între români.
Naşterea Ţarii Moldovei a început
încă din Maramureş pe fondul conflictului dintre familiile
Dragoşeştilor şi a Bogdăneştilor, conflict care a degenerat în
confruntări armate, distrugeri şi arderi de moşii şi pierderi de
vieţi omeneşti de ambele părţi. Multe din familiile maramureşene
vor fi implicate în acest conflict de o parte sau alta, unele
continuandu-si existenţa în Maramureş iar altele “emigrand” în
Moldova, sau alte ţinuturi ale Ardealului.
Până în anul 1386, românii îşi
vor putea păstra obiceiurile şi rangurile cneziale şi voievodale,
prin grija reginelor Ungariei, dar după acest an, drepturile lor se
vor restrânge până la aproape totala dispariţie. Cei care vor
incerca să supravieţuiască altfel vor alege calea catolicizării
şi maghiarizarii, ajungându-se ca multe din marile familii
nobiliare maghiare din Transilvania, din secolele urmatoare, să fie
din spiţa românească.
“Bisericile ungureşti
erau patronate de magnaţii unguri şi sprijinite de stat, cele
româneşti erau avizate numai la contribuţia credincioşilor.
Românii, când treceau la o confesiune maghiară erau scutiţi de
orice plată către biserică sau cantor. Nu numai atât, dar când
cineva făcea trecerea, primea şi bani de la preot, 5-10 coroane. În
comuna Bicsad, din jud.Trei Scaune, sistemul s-a practicat până în
timpul din urmă. Mai trăiesc, poate, în această comună şi
astăzi români secuizaţi care au primit acest preţ al vânzării;
ei se numesc öt (tiz) koronas magyar ; porecla “ unguri de cinci
(zece) coroane” era acordată
de colectivităţile româneşti renegaţilor care primeau la
convertire un modest ajutor bănesc. (G.Popa
Lisseanu – Originea secuilor şi secuizarea românilor)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu