ISTORIA TRANSILVANIEI până în anul 997 (part 2)
Invazia
maghiara
Cine
sunt acesti unguri, numiti si maghiari? Calugarul Ricardus ii descrie
in cronica lui: „ei
sunt pagani, neavand nici o cunostiinta despre Dumnezeu. Dar nu se
inchina nici la idoli, ci traiesc traiesc ca dobitoacele. Nu cultiva
pamantul, mananca carne de cal, de lup si altele de acest fel. Beau
lapte si sange de cal. Au o mare bogatie de cai si de arme si in
razboaie sunt foarte viteji. .... < la infatisare erau >
oameni urati, cu ochii scufundati, marunti la statura, barbari si
salbatici in naravuri si in limba ; un fel de monstri omenesti „
’’
Informaţiile despre primul habitat al triburilor ce vor constitui
mai târziu poporul ungar, după migrarea lor în Câmpia Panonică,
sunt destul de confuze. Studiul limbii a arătat că este vorba de
elemente de origine fino – ugrică, analoage cu cele care populează
încă Siberia vestică, amestecată cu triburi turcice ; aceste din
urmă au furnizat clasa conducătoare. Nu este imposibil ca însuşi
numele de =unguri= sub care îi cunoaşte Europa după instalarea
lor în Panonia să fi derivat din cel de =onogurii=, trib turcic
înrudit cu protobulgarii.’’ (Gheorghe
I. Brătianu – Marea Neagră) .
Problema
localizarii tinutului de bastina a maghiarilor a fost pusa de catre
diversi cercetatori. Apare foarte frecvent in studiile
cercetatorilor, ipoteza formarii acestora ca triburi disparate la
vest de lacul Baikal situati pe malurile raului Angara. În jurul
anilor 3.000 - 2000 î.e.n. (conform Paul Lendvai) această
comunitate uraliană se scindeaza, iar grupurile etnice fino-ugrice
desprinse din ea se vor stabili la vest de Urali, la nord și
la sud de confluența
râurilor Volga și
Kama. În preajma anului 1.500 î.e.n. în modul de viață
al fino-ugricilor a avut loc o schimbare fundamentală: trecerea la o
economie productivă bazată pe agricultură și
creșterea
animalelor. În această perioadă are loc dezmembrarea unității
fino-ugrice si formarea unei limbi de fond ugrice. În jurul anului
1.000 î.e.n. se dezmembrează si unitatea ugrică, drept care
începând cu această perioadă putem vorbi de habitatul
proto-maghiarilor, pe care cercetătorii l-au plasat de-alungul
cursului mijlociu al Volgăi. Sub presiunea exploziei demografice ,
maghiarii invadeaza incepand cu sec I si II si spatiul cuprins între
Munţii Urali şi fluviul Volga, teritoriu dominat de Imperiul
Khazar.
Khazarii,
populaţie turcică de tip caucazian, se aflau datorită zonei pe
care o stăpâneau în veşnic conflict cu Imperiul Bizantin.
Conflict acutizat şi de prezenţa masivă în rândurile lor a unei
diaspore evreieşti emigrate din Constantinopol ca refuz la
încercarea de convertire a lor la creştinism, iniţiată de Leon,
la acea dată împărat bizantin (723 d.Hr.). Ceea ce nu reuşise
Leon, vor reuşii evreii în scurt timp : convertirea le iudaism a
clasei conducătoare şi a unei mari părţi a populaţiei khazare.
Într-un
imperiu conglomerat care îi cuprindea şi pe cumani, pecenegi şi
bulgari, maghiarii vor fi toleraţi în schimbul ajutorului lor
militar în lupta dusă de aceştia împotriva Imperiului Bizantin.
Dar nu
pentru mult timp, pentru că în urma unor disensiuni dintre
maghiari şi pecenegi, primii se vor vedea nevoiţi să se deplaseze
din nou. Împinşi de populaţiile pecenege, blocaţi la nord de
ruşi, vor înainta spre vest, cucerind şi ocupând un teritoriu
cuprins între Prut şi Nistru căruia îi vor da numele de Atelkuz (
ţara dintre râuri).
De
pe acest teritoriu vor începe în jurul anilor 850 – 860, primele
atacuri împotriva cnezatelor şi ducatelor româneşti existente
dincolo de Prut. În această situaţie, băştinaşii valahi şi
slavi de pe teritoriul Basarabiei actuale, împreună cu cei de
dincoace de Prut, vor iniţia lupte de eliberare şi blocare a
continuităţii invaziei maghiare, hărţuindu-i atât în interiorul
teritoriului ocupat cât şi în timpul expediţiilor de jaf.
Datorită
acestei opoziţii hotărâte, triburile maghiare, se văd nevoite să
ocolească partea centrală a ţării, mai bine organizată şi
apărată, mulţumindu-se să o tranziteze pe la nord. În timpul
acestor expediţii de jaf şi cucerire, în jurul anului 862 pătrund
în Câmpia Panonică, spaţiu asemănător locului lor de origine
asiatic. Descoperirea unui asemenea teritoriu, precum şi veşnica
ameninţare a pecenegilor, îi determină să părăsească Atelkuzul
şi să se îndrepte spre această ’’ţară a făgăduinţei’’.
Această mişcare de migrare se va face într-un timp destul de lung,
de aproape 40 de ani, timp caracterizat prin veşnice hărţuieli ale
băştinaşilor, ca răspuns la expediţiile de jaf organizate de
triburile maghiare.
Numai
datorită acestui fapt, ungurii îşi modifică traseul spre Câmpia
Panoniei, forţând teritoriul ţării noastre pe la sud, pe un drum
paralel cu cursul Dunării. Modul lor de pătrundere violent şi
distructiv va provoca riposta bulgarilor, care, aliaţi cu cumanii,
vor da o grea lovitură hoardelor maghiare, învingându-i într-o
bătălie dată, probabil în Câmpia Română, la anul 895. Această
bătălie va determina grăbirea deplasării est-vest şi aşezarea
hoardelor în Panonia. Aşa
se încheie prima etapă a invaziei maghiare, prin limitarea puterii
lor în zona Panonică, în urma neputinţei de a ocupa teritoriul
ţării venind dinspre est.
Aşezaţi în Panonia şi
organizaţi sub forma unor uniuni de triburi conduse de Curzan
(Kurszan) şi nu Arpad, cum îl prezintă cronicile corectate (!?),
maghiarii îşi vor îndrepta ţelurile expansioniste spre Occident,
ajungând până în Germania şi Franţa, dar şi spre Transilvania,
teritoriul mirific al spaţiului carpatic.
Curzan
(Kurszan), fiul lui Cundu, este conducător al maghiarilor în
perioada lor de expansiune, de la începutul secolului X. În anul
902, după alţi istorici 904, este invitat de către nobilii
bavarezi la un ospăţ la Fischa, lângă Viena. Kurszan, împreună
cu toată suita lui, sunt asasinaţi de către bavarezi. Moartea
acestuia deschide drumul spre conducere lui Arpad, întemeietorul
dinastiei arpadiene, care va conduce Ungaria între anii 905 şi
1301.
Istoricii
maghiari deformează această informaţie, identificându-l pe
Kurszan ca şi conducător al maghiarilor cu titlul de “kundu”,
fără
să realizeze că acest termen nu semnifică rangul de conducator, ci
doar numele tatălui său, Cundu, cel pomenit în Cronica lui
Anonymus. (Paul Lendvai - Ungurii)
Cornel Bîrsan - Istorie Furată.Cronică Românească de Istorie Veche.
Istoria trebuie știută. Ca să știți trebuie să citiți. Mergeți pe drumul propus de Cornel BÂRSAN. N-o să vă împiedicați!.......
RăspundețiȘtergereLendvai cred ca ar scrie astazi altfel. Oare el este la originea mistificarii aceasteia cu istoria Ungarilor cu 2000 de ani inainte de Christos, cu aparitia agriculturii, si mai stiu eu ce - cum vroiau ei sa identifice aceste popoare? Dar este adevarat, am regasit si eu basme similare cu pretentie de istorie, si m-am intrebat cum vor ei sa stie, cand parca si la Greci nu prea se stie cu 2000 inainte de Christos cum era! Interesanta istoria lui Kundu. Multumesc!
RăspundețiȘtergere