Voievodatul
lui Iuliu si familia Iulienilor din Transilvania
(cca. 940 – 1046)
În
documentele cancelariei maghiare, primul voievod (principe) al
Transilvaniei este pomenit la
anul 1111, în
persoana unui anume Mercurius. Studiind însă
documentele timpului (lucrările
cronicarilor maghiari și
bizantini)
rămânem
surprinși
să
aflăm
că
această
funcție
de voievod al Transilvaniei a fost preluată
de către
unguri
de la organizarea statală
a lui Iuliu cel Bătrân,
care conducea un voievodat independent în
centrul Ardealului încă
din anul 940 (informație
nedovedită,
însă, documentar),
ca și
continuitate
a fostului voievodat al
lui Gelu.
Comparând
“Cronica Ungurilor” a lui Simon de Keza cu Cronica lui Anonymus,
vom observa că
acesta a preluat
multe din informațiile
cuprinse în
“gesta” lui Anonymus, dar le-a
interpretat
după
bunul său
plac și/sau
a intereselor oficialităților
timpului.
Astfel, Keza a
preluat
lista căpitanilor
lui Arpad de la Anonymus, dar făcând
o "mică
modificare" semnificativă,
respectiv: Zobole,
Jula, Urs,
Cund,
Lel
și
Bulchu.
Anonymus îi
prezintă,
pe parcursul cronicii
sale,
pe
mai mulți
conducători
maghiari, respectând
generațiile:
-
Zobolsu,
Ound,
Ketel, Borsu, Usubuu, Velec, Thosu, Tuhutum, Bulsuu
si Ousadunec, din generatia lui Almus;
-
Ursuur,
Zuard, Cadusa, Huba, Lelu,
Botond si Usubuu, din generatia lui Arpad.
Constatăm că
cinci dintre căpitanii menționați de către Simon de Keza se
regăsesc în lista lui Anonymus: Zobole = Zobolsu, Cund = Ound, Urs
= Ursuur, Lel = Lelu și Bulchu = Bulsuu, iar unul nu, respectiv,
Jula.
Care este
explicația acestei omisiuni? Anonymus a avut acces, față de Keza,
la mult mai multe date și documente care au stat la baza scrierii
“gestei” lui. Simon de Keza a preluat ceea ce i-a fost util din
“gesta”, compilând-o și modificând-o după bunul lui plac și
după interesele de moment ale coroanei regale.
Apariţia acelui
personaj pe nume Jula, în calitate de căpitan al lui Arpad și care
nu există în cronica lui Anonymus, a fost pentru dezinformare și
ca să-i ascundă identitatea persoanei care a stat, de fapt, în
spatele acestui nume: Iuliu.
Pentru a-i
conferi
o naționalitate
pură,
maghiară,
voievodul transilvănean
de origine valahă,
Iuliu cel Bătrân
(dux
magnus et potens,
sau rex
Iulus), care
s-a botezat ortodox la Constantinopol, în anul 953, este ridicat la
rangul de căpitan al lui Arpad. Ori din punct de vedere cronologic,
la vremea morții lui Arpad, Iuliu era, mai mult ca sigur, un copil
sau poate nici măcar nu se născuse (com argumenta asta în text).
Apariția
acestui misterios Iuliu (Gyula în cronică) și a descendenților
săi este menționată de trei ori de către Anonymus.
Prima dată
face referire la Iuliu cel Bătrân - Gyula Major ca fiind nepotul
lui Tuhutum (Tuhutum,
tatăl lui Horca, bunicul lui Geula
şi Zumbor).
A doua oară se
referă la descendentul lui Iuliu cel Bătrân, Iuliu cel Tânăr –
Gyula Minor și la copiii acestuia (Căci
ţara foarte păduroasă au stăpânit-o urmaşii lui Tuhutum până
în timpul sfântului rege Ştefan şi ar fi stăpânit-o şi mai
departe, dacă Gyula
cel Mic
ar fi voit să fie creştin împreună cu cei doi fii ai săi, Biuia
şi Bucna,
şi dacă n-ar fi lucrat totdeauna împotriva sfântului rege, astfel
cum se va spune în cele ce urmează).
A treia oară,
Anonymus face o prezentare amănunțită familiei Iuliu (Iar
Tuhutum a născut pe Horca. Horca l-a născut pe Geula
şi Zombor. Geula
a născut două fete, din care una s-a numit Caroldu
şi alta Saroltu
şi Saroltu
a fost mama sfântului rege Ştefan. Dar Zumbor l-a născut pe Geula
cel
Mic,
tatăl lui Buc
şi Bucne,
în timpul căruia sfântul rege Ştefan a subjugat ţara foarte
păduroasă. Şi pe însuşi Geula
l-a dus în Ungaria înlănţuit şi l-a ţinut pe toate zilele
vieţii sale încarcerat, pentru că era fără credinţă şi n-a
voit a fi creştin şi multe împotriviri făcea sfântului rege
Ştefan, deşi fusese neamul de sânge al mamei sale.)
*
Și pentru a
înțelege mai bine cele ce urmează, este necesară o explicație
despre existența unor voievodate din Transilvania, conduse de valahi
chiar după anul 907.
În urma
conflictele dintre unguri și băștinașii din Câmpia Pannonică și
Transilvania, putem trage următoarele concluzii:
- ducele “de Loborcy” este învins
de către maghiari și asasinat, iar fortăreața lui trece în
stăpânire maghiară;
- în urma bătăliilor dintre Salanus
și maghiari se ajunge la un armistițiu, Salanus păstrându-și
domnia și o parte din proprietăți;
- Gelu Blacul este învins de către
maghiari și ucis, iar voievodatul lui trece sub conducerea lui
Tuhutum;
- între Glad și maghiari se semnează
o convenție de pace, drept dovadă că urmașii lui Glad (precum
Ahtum) aveau să conducă cnezatul până în anul 1030;
- în schimbul “încuscririi” cu
Arpad, Menumorout își păstrează domnia voievodatului Bihorului,
iar urmașii lui o vor păstra încă mult timp, cel puțin pe
perioada domniei regelui maghiar Zoltan.
Aceste fapte
dovedesc că încercarea de cucerire a Câmpiei Pannonice și a
Transilvaniei de către maghiari s-a dovedit deosebit de dificilă și
s-a derulat pe parcursul a sute de ani. “Ducatele” lui Glad, Gelu
și Salanus vor fi conduse, după moartea lor, de către urmasii lor,
acceptând suveranitatea maghiară, dar fiind independenți din punct
de vedere administrativ și economic.
Ducatul lui Gelu,
în Transilvania centrală, va fi condus de către Tuhutum, probabil
până la moartea acestuia, după care îi va urma fiul Horca și
nepotii: Geula și Zumbor.
Cine este acest
misterios Geula, prezentat în decursul istoriei și ca Gyula sau
Jula și identificat cu rang de vice-rege?
Să ne amintim că
Tuhutum a condus în pace și înțelegere cnezatul transilvan, parte
a convenției încheiate cu conducătorii valahi ai lui Gelu, rămași
în viață.
Este mai mult ca
sigur că acest nepot, Geula sau Jula, forme derivate ale numelui
valah Iuliu, să fi fost adoptat de către Tuhutum sau fiul lui
Horca, parte a bunei înțelegeri cu conducerea băștinașă a
voievodatului.
Pe ce se bazează
aceste afirmații:
- numele latin (Iuliu) al viitorului
mare conducător al cnezatului este în discrepanță totală cu
numele celui de-al doilea nepot, pe nume Zumbor;
- în vederea întăririi așa zisei
lor rudenii, Zumbor își va numi un fiu Gyula, probabil botezat de
fratele lui adoptiv, Iuliu;
-
creștinarea
lui Iuliu la Constantinopol, în
rit ortodox, în
anul 953;
- conflictul care se va naște între
familia lui Iuliu și regii maghiari va ține până după anul 1046,
fiind continuat prin Iuliu cel Tânăr și fiii acestuia;
- încercarea cronicarilor și a
istoricilor de a ignora existența acestei familii, identificând
numele lui Iuliu cel Bătrân cu o funcție onorifică, “Gyla”,
respectiv rangul de vice-rege.
Cum se face
aceasta? Simplu, iar pentru înțelegere vă voi prezenta o altă
manipulare a datelor istorice, făcută chiar de către Nicolae
Iorga, cu sau fără voie, dar care a influențat cunoștințele
istorice ale multor generații.
Vorbind despre
bătălia de la 1330 dintre Carol Robert de Anjou, regele Ungariei și
Basarab I, domnitorul Țării Românești, Nicolae Iorga precizează
locul unde a avut loc renumita luptă ca fiind Posada. Ori, până la
Iorga, nici un cronicar medieval sau istoric nu precizează vreun
nume al zonei sau al localității unde s-a desfășurat bătălia.
Nicolae Iorga pur și simplu a preluat termenul “Pazzata“,
cuvânt care se referă la caracteristicele locului bătăaliei de la
1395 dintre Vlad I, domnitor al Țării Românești și Sigismund de
Luxemburg și îl transferă
ca
denumire a localității/zonei bătăliei de la 1330. Astfel,
generațiile următoare lui Iorga vor identifica totdeauna victoria
lui Basarab sub numele de “bătălia de la Posada “, fapt nereal
și nedovedit din punct de vedere istoric.
Astfel de
manipulări și dezinformări s-au făcut în toate timpurile, din
diverse interese, nu numai de către cronicarii medievali, ci și de
cercetătorii istorici recenți.
Paul
Lendvai, în lucrarea sa "Ungurii", ne prezintă foarte
amănunțit acest proces: “Una
din moștenirile din timpul lui Ladislau Cumanul este "noua
imagine istorică"
a maghiarilor, inventată de la A la Z de Simon Kezai, predicatorul
de la Curtea lui. Pe termen lung, această moștenire a fost cea mai
importantă din punct de vedere istoric, politic și mai ales
psihologic. În anul 1252, în celebra lui scrisoare către Papă,
regele Bela îi compară pe mongoli cu regele Attila și cu hunii
săi, faptuitori de omoruri și pârjoluri. Nu mai târziu de o
generație, între 1282 și 1285, grămăticul de la Curtea nepotului
îi vede pe huni cu totul altfel: plăsmuitor talentat de legende,
maestrul Simon Keza îl descoperă pe Attila ca pe un mândru strămoș
al regilor creștini. Din izvoare pe care le-a găsit ‘peste tot în
Italia, Franța și Germania’, clericul curtean – care se trăgea
dintr-o familie de oameni simpli și care, în prefață, se declara
adept entuziast al regelui Ladislau IV – a
înjghebat imaginea istorică evident așa cum era dorită
<subl. n>.
Grămăticul
Curții ne servește surprinzătoarea teorie a unui ‘dublu
descălecat’: cele 108 triburi primitive ar fi format, încă din
negura timpurilor, unul și același popor, numit atunci huni, astăzi
unguri. .... Cele
108 triburi din anul 280 sunt deci, după
Simon Kezai, urmașele
comunității
primitive – fără
nici cel mai mic amestec. În
felul acesta, se realizează
o continuitate istorică,
numai că
ea nu a existat niciodată
în
forma astfel prezentată.
Acest
‘fantast inventiv’, observa Jeno Szucs, furnizează
o fundamentare istorică,
juridică,
ba chiar ‘morală’
pentru ‘dreptul istoric’ al
maghiarilor asupra bazinului carpatic
și
pentru voința
de autoafirmare a nobilimii de jos în
lupta ei pe viață
și
pe moarte împotriva
oligarhiilor. “ < subl. n.>
Plecând
de la aceste interpretări
și
manipulări
ale
cronicarilor,
vom face câteva
precizări
absolut
necesare.
Identificarea
rangului de vice-rege cu numele de Gyla este pur și
simplu o speculație
apărută
în
cronici și
datorată
cunoștințelor
insuficiente
și
neînțelegerii
limbii maghiare de către
cronicarii bizantini, ruși
sau germani ai timpului. Din aceste
motive,
multor personalități
istorice li se va echivala numele cu o funcție,
dealtfel absolut inexistentă
în
cadrul organizații
administrației
coroanei maghiare.
Cele
mai ciudate astfel de relaţionări sunt legate de aşa zisele
ierarhii conducătoare ale regatului maghiar:
- Kundu –
ierarhie I, cu rangul de conducător suprem (în
cronici
apare
“kundu”
Curszan);
- Gyla – ierarhie
II, cu rangul de vice – rege (În
cronici apare simplu “gyla”);
- Horka
– ierarhie III, cu rangul de general, conducător a armatei
maghiare ((în
cronici apare “horka” Bulcsuu).
Pentru a
realiza penibilul unor astfel de concluzionări savante, să vedem de
unde rezultă aceste aberaţii de aşa-zisă factură “istorică”.
Kundu
era numele tatălui lui Curszan, conducătorul suprem al maghiarilor
până la anul 902 (sau 904, după alţi istorici), cel care va fi
ucis de către conducătorii germani în timpul unui ospăţ la
Ficha, lângă Viena. Moartea acestuia îi deschide drumul spre
domnie lui Arpad, întemeietorul dinastiei arpadiene, care va conduce
Ungaria între anii 905 şi 1301.
Gyla
era numele lui Iuliu cel Bătrân, prezent în anul 953 la
Constantinopol pentru creştinare în rit ortodox. În acest moment,
cronicile bizantine prezintă personajul cu rang de “gyla” prin
necunoaşterea şi neînţelegerea limbii maghiare.
Horka
este fiul lui Tuhutum, cel care, probabil, avea să conducă cnezatul
transilvan (ţara
păduroasă)
după moartea tatălui său, până la Iuliu cel Bătrân.
Toate
aceste “identificări şi intoxicări” savante nu doresc decât
să ascundă adevărul istoric, manipulând şi dezinformând, în
scopul negării existenţei voievodatelor şi cnezatelor din
Transilvania înainte de venirea maghiarilor şi până după
sfârşitul dinastiei arpadiene (la 1301), cnezate conduse de către
români.
“Absenţa
toponimelor derivate din numele lui Tuhutum şi Horca în nord-vestul
Transilvaniei a fost explicat în mod diferit de către cercetători.
Pentru Kristo Gyula, ea este o dovadă concludentă a faptului că
Tuhutum, Horka, Zombor şi neamul Maglod nu au de-a face cu istoria
Ardealului“.
<Kristo
Gy., A 10 szazadi Erdely polotikai tortenetehez, in Szazadok, 123
1988>.
Anonymus
i-ar fi atribuit lui Tuhutum cucerirea Transilvaniei în mod
arbitrar, din pură întamplare, datorită necunoaşterii
realităţilor istorice şi a fanteziei sale prea bogate. Kristo
Gyula crede că Ardealul a fost cucerit de către acel Gyula,
menţionat în opera lui Simon de Keza …“
(Tudor
Sălăgean – Ţara lui Gelou).
Atat K.
Gyula, cât şi istoricii români T. Sălăgean şi A.Madgearu pică
în plasa unei duble dezinformări. În baza informaţiei falsificate
de către Simon de Keza, care-l prezintă pe Gyula ca şi unul dintre
cei şapte conducători maghiari, K. Gyula demitizează pe Tuhutum,
care-l trădase pe Arpad, conferindu-i lui Gyula, asimilat ca şi
căpetenie maghiară, rolul de “descălecător” în Transilvania.
Scopul
lui K. Gyula, asemeni lui Simon de Keza, este acelaşi, respectiv
confirmarea dreptului de stăpânire asupra Transilvaniei a regilor
din dinastia arpadiană, prin prisma existenţei unui oarecare
comandant maghiar pe nume Gyula, care ar fi cucerit, în numele
ducilor maghiari, Ardealul. Chiar dacă A. Madgearu şi T. Sălăgean
se raliază parţial la această teorie a lui K. Gyula, îşi vor
pune unele semne de întrebare legate de identitatea personajului
istoric care a fost Iuliu cel Bătrân: “Pare
prin urmare posibil ca termenul de gylas (gyula), să fi dobândit,
la un moment istoric dat, semnificaţia generică de “şef militar”
al unei formaţiuni oarecare, echivalentă, în mediile slavone cu
termenul de voievod. Acest fapt ar putea explica, între altele,
fenomenul reluării titlului voieovodal de către conducătorii
transilvăneni purtători ai titlului de guyla, dar şi acela al
asimilării numelui Gyula de către familii voievodale româneşti –
aşa cum a fost, de exemplu, cea a Giuleştilor maramureşeni.
(Tudor
Sălăgean – Ţara lui Gelou). < subl.n.>
*
Dar, în
sfârşit, să vedem cine este acest Gyula – Jula – Geula.
Cronicarii
medievali maghiari susţin că acest Gyula – Iuliu era fiul lui
Horca, fiul lui Tuhutum, deci nepotul lui Tuhutum. Mai sus am
explicat motivele care ne fac să nu credem posibilă această
descendenţă, pe care o mai putem motiva şi prin afirmaţia făcută
în Chronicom
Pictum (Cronica Pictată), în
care autorul afirmă clar că Iuliu cel Bătrân avea ascendenţă
dintr-un conducător pe nume Ladislaus
şi nu Horca, fiul lui Tuhutum. Trebuie să remarcăm în special
terminaţia latină –
us
a
numelui tatălui lui Iuliu. Este mai mult ca sigur că acest
Ladislaus era un descendent al lui Gelu Blacul, urmând la conducerea
voievodatului odată cu dispariţia lui Tuhutum şi Horca. Din
documentele istorice dispar toţi aceşti conducători, prima
menţiune istorică făcându-se în anul 953, când Iuliu cel Bătrân
îşi stabileşte capitala voievodatului la Alba Iulia, se
creştinează la Constantinopol în rit ortodox, construieşte o
biserică ortodoxă în capitala sa (ale cărei ruine s-au descoperit
în luna aprilie 2011) şi-l numeşte pe Hierotheus, adus de la
Bizanţ, ca primul episcop ortodox al valahilor.
Chronicon
Pictum Vindobonense relatează că: „Acest
Gyula era un prinţ mare şi puternic care găsise într-o vînătoare
a sa în Ardeal o mare cetate, ce fusese construită mai de mult de
Romani”.
Chronicon Posoniense semnalează că oraşul găsit de Gyula în
Transilvania, cu ocazia unei vânători, se numea „…civitas
Alba in Erdeuel”,
respectiv Alba Iulia. Bineînţeles că iarăşi cronicarii fabulează
pe tema “descoperirii” oraşului Alba Iulia, invocand aceeaşi
temă legendară ca şi în cazul lui Dragoş, că cetatea ar fi fost
descoperită în timp ce mergeau la vânătoare. Alba - Iulia există
din timpuri imemoriale, comunitatea dacilor preluată de către
romani şi întărită cu castru şi fortăreţe a continuat să
găzduiască între zidurile sale pe valahi şi conducătorii lor şi
după plecarea romanilor din Dacia.
Existenţa
unei formaţiuni politice prestatale, anterioară venirii
maghiarilor, un voievodat la Balgrad (Alba – Iulia) a fost
susţinută pentru prima dată de către istoricul sas Kurt Horedt
(1914 – 1991). Ştefan
Pascu considera şi el că Alba – Iulia era cel mai important
centru politico-economic al voievodatului lui Iuliu.
Episodul
referitor la creştinarea voievodului Iuliu, la anul 953, este
relatat de către scriitorii bizantini Skylitzes, Kendros şi
Zonaras, aceştia făcând specificaţia că însuşi împăratul
Constantin al VII-lea îi va acorda voievodului titlu de “patricius”.
Cert este că în jurul anilor 940 – 970, acest Iuliu cel Bătrân
va conduce voievodatul Transilvaniei.
În urma
bătăliei de la Lechfeld, din anul 955, pierdută de către
maghiari, se va face simţită ameninţarea permanentă a germanilor
şi creşterea presiunii slavilor moravi.
Regele
maghiar Taksony (947 – 972) se vede nevoit să-şi caute aliaţi
împotriva acestor duşmani, şi în acest sens îl abordează pe
voievodul Iuliu cel Bătrân, la acea vreme puternicul conducător al
Transilvaniei centrale. Înţelegerea dintre cei doi conducători se
întăreşte prin căsătoria fiicei lui Iuliu, Sarolta, cu Geza,
fiul regelui maghiar. Astfel,
în jurul anului 971, fiica lui Iuliu cel Bătrân, Sarolta (cca.
947/957 - 997) se căsătoreşte cu viitorul rege al Ungariei, Geza I
(972 – 997), căsătorie din care vor rezulta patru fete: Juditha,
Margareta, Şarolta, Gizella şi un băiat, Ştefan, născut în anul
975.
Băiatul
va fi botezat iniţial Voicu şi creştinat în rit ortodox, ca apoi,
la vârsta de 10 ani, respectiv în anul 985 să fie botezat catolic,
sub numele de Ştefan, devenind astfel primul rege creştin al
maghiarilor sub titulatura de Ştefan cel Sfânt (997-1038).
Pentru a
infirma descendenţa valahă a regelui Ştefan I, istoriografii
maghiari “au descoperit” (sic?!) că Geza I ar fi avut două
neveste, pe Şarolta şi pe o prinţesă de origine poloneză care ar
fi fost, de fapt, mama viitorului rege, ipoteză care nu este
susţinută de dovezi documentare şi care nu stă în picioare,
deoarece polonezii erau orientaţi la acea vreme pe drumul care ducea
spre catolicism, iar Ştefan (Voicu) a fost botezat la naştere în
religia ortodoxă a mamei lui.
Ciudat este
faptul că din această căsătorie vor proveni câţiva dintre
viitorii regi ai dinastiei arpadiene, plecând de la Ştefan şi
continuând cu Petru Orseolo, fiul Şaroltei, la rându-i fiica
reginei Şarolta, căsătorită cu Otto Orseolo, doge de Veneţia şi
Samuel Aba, a cărui soţie a fost Gizella, altă fiică a Şaroltei.
Ca o menţiune, nu putem să nu amintim că şi celelalte fiice ale
Şaroltei vor fi căsătorite cu principi întemeietori de dinastii:
Iuditha cu viitorul rege al Poloniei, Boleslav I, iar Margareta cu
viitorul ţar al Bulgariei, Gavril Radomir.
Nu putem
concluziona decât că o parte a dinastiei arpadiene creştine a fost
“infuzată” cu sange valah!
Dar să
revenim la partea bărbătească a familiei lui Iuliu cel Bătrân.
*
Istoriografii
maghiari pomenesc ca descendenţi ai acestui voievod transilvănean
doar două fete: Carolta şi Şarolta, fără a mai pomeni (din nou!)
despre o descendenţă masculină.
Dar în
lucrarea Chronicon,
scrisă
de episcopul Thietmar of Merseburg, acesta pomeneşte despre unchiul
lui Ştefan I, Iuliu Prokui (pomenit uneori ca Iuliu Ştefan), frate
cu Şarolta şi care este catalogat ca un “vechi inamic” al
regelui maghiar.
Mai mult ca sigur
că după moartea lui Iuliu cel Bătrân, la conducerea voievodatului
Transilvaniei va veni acest fiu numit Iuliu II (Procuj, în alte
documente Paraid sau Iuliu, botezat Ştefan). Cert este că între
acesta şi regele Geza, ulterior Ştefan, vor interveni frecvente
conflicte cauzate de dorinţa de păstrare a autonomiei Transilvaniei
şi neincluderea ei în coroana maghiară.
*
Nu trebuie să
omitem, însă, nici puternica personalitate a celei care a fost
Şarolta, mama regelui maghiar Ştefan.
Cronicarii şi
istoricii încearcă, de cele mai multe ori, să falsifice
identitatea acestei femei. Cu toate că Anonymus îi prezintă
descendenţa din Gyula, istoricii maghiari alătură la acest nume
cuvântul Zombor (Zombor Gyula), care era defapt cu totul un alt
personaj istoric. Binenţeles că acest lucru se face pentru a
ascunde relaţia ei de rudenie cu Iuliu cel Bătrân (era fiica lui).
O altă ipoteză bizară este cea facută de către istoricul german
G. Schmidt care, în jurul anului 1861 (articol tradus de Iuliu
Marţian sub denumirea de ”Cucerirea Ardealului de către unguri”)
afirma că Gyula era peceneg, teorie preluată apoi de alţi numeroşi
istorici, fără a fi supusă unei analize documentare. Ne punem din
nou întrebarea: atunci de ce istoricii maghiari îl prezintă în
mod obsesiv pe Gyula ca fiind nepotul lui Tuhutum, deci de origine
maghiară.
Numele ei,
Şarolta, este prezentat ca o deformare a unui cuvânt turcesc:
“sar–oldu” care, după părerea acelor savanţi istorici,
înseamnă “jderul alb”. Care a fost fundamentul pentru a boteza
strănepoatai conducătorului maghiar Tuhutum cu un nume derivat din
limba turcă? Din nou se caută devierea atenţiei de la adevărata
identitate a Şaroltei.
Dacă analizăm
cu atenţie numele de Şarolta, vom descoperi şi surpriza care se
ascunde in spatele lui. Cronicarul Anonymus precizează că Iuliu cel
Bătrân a avut două fete, Şarolta şi Karolta, dar omite să-l
menţioneze pe Iuliu Procui.
Analizând
originea numelor celor două fete, constatăm că:
- Şarolta este formată din Şar şi
Oltea; Sar este termenul maghiar pentru “noroi”, iar Oltea este
vechiul nume valah al râului Olt (Alutus);
- Karolta se împarte şi el în doua
silabe: Kar şi Oltea, unde cuvântul Kar este termenul maghiar
pentru “păcat”, iar Oltea deja îl cunoaştem.
Ce putem deduce
din aceasta? Este mai mult ca sigur ca această persoană să fi fost
una singură, numită Oltea, fiica lui Iuliu cel Bătrân. Această
afirmaţie se bazează pe faptul că de la căsătoria ei cu ducele
Geza, ea va fi cea care va prelua conducerea Ungariei, după cum bine
ne spune cronica lui Qurfurti Bruno: “stăpânea
ţara ungurilor cu mână bărbătească” .
Această
calitate şi ambiţia ei nu le va pica bine supuşilor maghiari care,
în mod normal, o vor bârfi şi prezenta ca pe Oltea cea murdară
(Şarolta) sau ca pe Oltea cea păcătoasă (Carolta),
ţinând
cont că religia ei era ortodoxă şi, poate şi din alte motive.
Aceste nume întinat al Şaroltei va rămâne în memoria
maghiarilor, fiind preluat de către Anonymus cu mari inadvertenţe.
Aproape imediat
după căsătoria ei cu ducele Geza şi înscăunarea acestuia, la
anul 972, Şarolta îşi va face simţită puterea şi dorinţa de
dominare a soţului ei. Se pare că puterea acestei femei şi faptul
că era rebotezată în rit catolic avea să fie văzut ca o posibilă
extindere a dominaţiei bizantine asupra Transilvaniei şi Ungariei.
Şarolta este
descrisă în cronici ca o femeie foarte hotărâtă, cu un adevărat
caracter bărbătesc. Episcopul Thietmar of Merseburg povesteşte că
ea l-ar fi omorât pe un soldat care a îndrăznit să-i oprească
calul, regina fiind însă în stare de ebrietate. Cronicile ne mai
informează şi că această femeie foarte energică scria cu litere
ale alfabetului chirilic şi că a construit la Vezprem o catedrală
ortodoxă asemănătoare cu rotonda (baptisteriul) ridicată de tatăl
ei, Iuliu cel Bătrân, la Alba Iulia.
Moartea lui Geza
I, în anul 997, va duce la izbucnirea unor lupte interne pentru
succesiune. Unchiul lui Ştefan, Koppany, fratele lui Geza I, îşi
revendică dreptul la succesiunea coroanei maghiare în defavoarea
lui Ştefan, solicitând, conform “tradiţiilor maghiare” şi
dreptul de a se căsători cu Şarolta. Este mai mult ca sigur că şi
Iuliu II Procui a fost implicat în aceste lupte legate de
succesiunea la tronul maghiar, deoarece, în urma înfrângerii
oştilor lui Koppany de către Ştefan I, acesta este tranşat în
patru părţi, din care o bucata din trup este trimisă special ca
avertisment lui Iuliu II, cu obligaţia de a o expune pe zidurile
cetăţii lui, Alba Iulia. Celelalte bucăţi din trupul lui Koppany
au fost expuse pe zidurile cetăţilor din Gyor, Veszprem şi
Estergom. “Şi
dându-se astfel lupta, s-au bătut mult timp vitejeşte din ambele
părţi, şi, cu ajutorul milostivirei divine, fericitul duce Ştefan
a obţinut o victorie strălucită. În aceeaşi luptă, comitele
Vencellinus a ucis pe ducele Cupan şi a fost răsplătit cu mare
dărnicie de fericitul Ştefan, pe atuncia numai duce. Iar pe Cupan
fericitul Ştefan a pus să-l taie în patru părţi: prima parte a
trimis-o la poarta Strigoniului, a doua la cea a Vesprimului, a treia
la cea a Jaurinului, a patra în Ardeal.” (Cronicum
Pictum Vindobonenese)
Execuţia
lui Koppany, prezentată în Cronica Pictată
Tot
în anul 997 moare şi mama regelui Ştefan I, Şarolta, nu se ştie
dacă de moarte naturală sau a fost scoasă de pe scena politică
prin otrăvire.
După
eliminarea lui Koppany şi intimidarea familiei Iuliene, Ştefan se
încoronează ca rege al maghiarilor la 25 decembrie anul 1000,
adoptând catolicismul ca religie de stat. Încercările lui
ulterioare şi a clerului catolic de a-i converti din ortodoxism la
catolicism pe cei din familia Iuliană se soldează cu reluarea
conflictelor între cele două părţi.
În timpul
conflictelor din anii 1002 şi 1003 dintre coroana maghiară şi
voievodatul transilvan, alături de Iuliu II Procui va participa şi
fiul acestuia, Iuliu III cel Tânăr. În anul 1003 regele maghiar
atacă Transilvania şi ocupă voievodatul condus de Iuliu II. Din
dispoziţia lui Ştefan I, Iuliu II părăseşte teritoriul
transilvan şi se refugiază în Polonia, la curtea regelui Boleslav
I, cel care era căsătorit cu nepoata sa, Iuditha, fata Şaroltei.
Boleslav îi va da funcţia de comandant al unui fort de frontieră.
Fiul lui Iuliu
II, Iuliu cel Tânăr (Iuliu III), va fi prins şi el de către
regele maghiar şi ţinut captiv pentru tot restul vieţii.
Momentul capturării lui Iuliu cel Tânăr (cronica pictată)
În
urma înlăturării lui Iuliu cel Tanar, Ştefan I oferă conducerea
voievodatului, în anul 1.003, unei rude de-a lui, pe nume Zoltan
Ardeleanul.
După 43 de ani,
în anul 1046, fiii lui Iuliu cel Tânăr, Bua şi Bucna, declanşează
o mare răscoală “anticreştină” (anti-catolică şi
anti-maghiară), intervenind în luptele de succesiune pentru tron.
Regele Andrei, pe care ei l-au susţinut, este înscăunat în locul
lui Petru Orseolo. Demn de remarcat este faptul că Petru Orseolo
era fiul Şaroltei mici, fiica reginei Şarolta, Bua şi Bucna fiind
veri de rangul II cu acesta! În ciuda acestui fapt, fraţii sprijină
o altă ramură a familiei arpadiene, cea a lui Andrei I, care era
fiul lui Vazul, tot frate al lui Geza I, tatăl lui Ştefan cel
Sfânt. Este posibil ca în urma acestui ajutor, fiii lui Iuliu cel
Tânăr să-şi fi recuperat şi păstrat drepturile de conducători
asupra voievodatului Transilvaniei.
*
Pentru
înţelegerea istoriei acelor vremuri este necesar să abordăm
evenimentele istorice şi din punct de vedere al “maternităţii”,
element determinant şi modelator al întregii istorii a omenirii.
Istoria, în
general, a fost scrisă de către bărbaţi, care au încercat
permanent să prezinte cursul istoriei din punctul lor de vedere
războinic şi constructiv, dar misogin, eliminând, ca şi în cazul
Bibliei, aportul femeilor.
Însă este
foarte bine cunoscut faptul că femeile, în decursul întregii
istorii a omenirii, au avut un cuvânt greu de spus, fiind în
preajma conducătorilor (bărbaţi), determinând şi modificând
cursul istoriei după ambiţiile şi aspiraţiile lor. Fapte şi
decizii edificatoare pot fi amintite şi specificate în întreaga
istorie a lumii, începând din antichitate şi până în epoca
modernă, la orice popor din lume, indiferent de ţară sau de
continent.
Dacă analizăm
istoria din punctul de vedere al descendenţei materne şi al
evenimentelor istorice pe care le-au generat soţiile, mamele şi
amantele conductătorilor acelor vremuri, ascunse în negura
timpurilor din lipsa dovezilor şi documentelor istorice, constatăm
că lucrurile primesc o ”claritate” aparte.
În acest sens,
legat de subiectul pe care ni l-am asumat, să analizăm efectul
istoric pe care l-au avut soţiile şi mamele primilor conducători
din dinastia arpadiană, mai ales că, pe linie maternă, descendenţa
primilor regi din sorgintea lui Arpad a fost de origine valahă!
Istoricii maghiari susţin că la venirea lui Arpad în Câmpia
Pannonică, acesta îşi ia o soţie băştinaşă, fiică a unui
“duce” local, deci, mai mult ca sigur de origine valahă.
Fiul lui Arpad,
Zulta/Zoltan, va fi parte într-o înţelegere “amiabilă” dintre
ducele maghiar şi Menumorout, hotărându-se “încuscrirea”
celor doi conducători, Zulta devenind soţul fiicei lui Menumorout.
Această soluţie a fost adoptată de către Arpad pentru că i-a
fost imposibil să-l înfrângă pe Menumorout. Alianţa “familială”
avea să asigure, în schimb, fiului său rangul de conducător al
Bihariei.
Din căsătoria
fiicei lui Menumorout cu Zulta se va naşte un fiu, pe nume Tacsany,
care va fi conducător al maghiarilor între anii 947 şi 972.
Anonymus precizează că acest fiu al lui Zulta se va căsători cu o
femeie din Ţara Cumanilor.
Cine era, de
fapt, această femeie de origine cumană (?) sau, după cum se
bănuieşte, valaha (?), deoarece la acea vreme teritoriul Moldovei
era denumit şi Ţara Cumanilor. Este evident că fiica lui
Menumorout, mama lui Zulta, a avut un cuvânt greu în alegerea
soţiei pentru fiul ei, preferând o femeie din neamul ei uneia
străine (lucru deloc ciudat şi în vremurile noastre dacă analizăm
pretenţiile mamelor faţă de nurori!).
Din căsătoria
lui Tacsany cu “femeia din Ţara Cumanilor” se va naşte
următorul conducător al maghiarilor, Geza (care a domnit în
perioada 972-997), care va avea soţie pe fiica lui Iuliu cel Bătrân,
Şarolta, mai mult ca sigur în urma intervenţiei şi influenţei
mamei lui. Nu avem nici o dovadă istorică scrisă că Ştefan I
cel Sfânt, botezat de mama lui în rit ortodox sub numele de Voicu,
ştia sau nu să vorbească limba română, dar este un lucru aproape
imposibil să nu fi cunoscut şi vorbit limba română, fiind crescut
de către mama lui în credinţa ei.
Şarolta, imediat după naşterea lui Ştefan I al Ungariei. (Cronica
pictată)
Găsim însă o
informaţie dată de către episcopul Mihail din Devol, la anul
1118, care spune clar că ţarul bulgar Gavril Radomir, soţul
Margaretei de Ungaria, fiica Şaroltei, purta supranumele de Romanos.
Supranumele se datorează căsătoriei lui cu o prinţesă de origine
“romanică”,
vorbitoare de limbă valahă într-o lume bulgară şi slavă. Fiul
lui Radomir şi al Margaretei, Petru Delian, în momentul răsculării
lui împotriva imperiului bizantin, va căuta ajutor la rudele lui
din Ungaria şi Transilvania (1041).
Această
informaţie aduce o altă confirmare decisivă asupra originii valahe
a familiei lui Iuliu cel Bătrân şi a descendenţilor lui.
Cunoaştem
luptele interne pentru succesiunea la tron şi contestarea
legitimităţii lui Ştefan I pentru accedere la tron de către
rudele sale, atât neamurile tatălui său cât şi neamurile mamei
sale. Cert este faptul că, în urma conflictului generat în anul
1003 între el şi familia Iuliană, după ocuparea voievodatului lui
Iuliu II Procui, măsurile de pedepsire aplicate nu sunt radicale,
alegând să-l expulzeze pe unchiul său, Iuliu II Procui şi să-l
întemniţeze sau, mai bine zis, să-l aibă sub supraveghere pe
vărul său Iuliu cel Tânăr pe parcursul întregii lui vieţi.
“În urmă
fericitul Ştefan, după ce a primit din mila lui Dumnezeu coroana
înălţimii regeşti, a purtat un vestit şi rodnic război
împotriva unchiului său cu numele Gyla, care pe acea vreme avea
domnia peste întreg regatul Ultrasilvaniei. Deci în anul 1.002,
fericitul Stefan a prins pe ducele Gyla împreună cu
soţia şi cei doi fii ai săi şi i-a trimis în Ungharia. Aceasta
însă pentru acee a făcut-o, fiindcă deşi i s-a atras atenţia
foarte adeseori luarea aminte de către fericitul rege Ştefan, nici
nu s-a întors la legea creştină, nici n-a încetat de a ataca pe
unghuri. Şi întregul regat, foarte mare şi foarte bogat, l-a unit
cu regatul Unghariei”.
“În cele din
urmă, fiindcă Gyula a fost duşman al Ungurilor ce locuiau în
Pannonia şi şi-a făcut o situaţie grea în multe privinţe, a
fost trecut de regele Ştefan cel Sfânt în Pannonia. Totuşi nu
acest comandant Gyula, ci al treilea după acesta”.
(Cronica pictată de la Viena, P.
Lisseanu, volumul XI, Bucureşti, 1937, p.148)
Ce ne confirmă cronica:
- Iuliu II Procui era voievod al
Transilvaniei;
- Iuliu II era unchiul lui Ştefan I
după sora lui, Şarolta, mama regelui;
- Iuliu III cel Tânăr a fost luat în
captivitate împreună cu soţia şi cei doi copii, Bua şi Bucna;
- Iulienii erau duşmanii maghiarilor,
deci nu erau maghiari !
Acestea,
coroborate cu informaţia dată de episcopul Mihail din Devol, la
anul 1118, ne confirmă clar faptul că familia Iulianeştilor era de
origine română, descendenţi ai lui Gelu Valahul !
Este clar că
amintirea mamei lui l-a determinat pe Ştefan să nu ia măsuri
punitive faţă de familia din care el însuşi descindea, ţinând
cont că represaliile împotriva unchiului său Koppany, fratele
tatălui său, au fost foarte violente şi de o cruzime extremă.
Domnia lui
Ştefan I cel Sfânt se termină în anul 1038, odata cu moartea sa
şi fără urmaşi direcţi, copiii lui, Imre, Otto şi Hedvig murind
înaintea tatălui lor. Lupta pentru succesiune se dă între
membrii familiei lui din partea tatălui şi familia din partea mamei
lui.
În primă fază,
de la moartea lui Ştefant I cel Sfânt şi până în anul 1046,
tronul maghiar este disputat de către fiicele Şaroltei: Şarolta
Mică, mama lui Petru Orseolo (rege al Ungariei între 1038 -1041 şi
1044 -1046) şi Gizela, soţia lui Samuel Aba (rege al Ungariei între
1041-1044).
După anul
1046, conducerea Ungariei trece în cealaltă ramură a lui Tacsany
prin Vazul, fratele lui Geza. Primul rege maghiar din această spiţă
arpadiană va fi Andrei I (1046-1060), fiul lui Vazul.
Interesant este
şi faptul că în urma înfrângerii şi a prinderii lui Petru
Orseolo de către Andrei I, acesta va fi orbit cu argint lichid şi
castrat pentru a nu avea urmaşi, lucru ce dovedeşte frica şi ura
lui Andrei I faţă de ramura familiei descendente din Şarolta.
Care sunt
concluziile prezentării acestei epopei a familiei iuliene?
Regii maghiari
Ştefan I cel Sfânt (997 – 1038), Petru Orseolo (1038 – 1041 şi
1044 – 1046) şi Samuel Aba (1041 – 1044) au avut sânge românesc
în urma căsătoriei dintre Şarolta, fata lui Iuliu cel Bătrân şi
regele Geza I, ei mai beneficiind de descendenţă valahă şi după
fata lui Menumorut, soţia lui Tacsany (906 – 947), tatăl lui Geza
I (972 – 997).
Datorită puterii
familiei lui Iuliu cel Bătrân şi a voievodatului lui, regii
maghiari, sub influenţa nobilimii din regat, vor creea o instituţie
de conducere a Transilvaniei şi o înaltă funcţie, cea de Voievod
al Transilvaniei. Prin aceasta se va câştiga o autonomie a
provinciei faţă de coroana maghiară, având conducere
administrativă proprie şi uneori şi judecătorească proprie.
Această
autonomie va sta la baza înfiinţării Principatului Transilvaniei,
în anul 1526, în urma bătăliei de la Mohacs. Victoria otomanilor
va diviza Ungaria pentru o perioadă de aproximatic 150 de ani între
Imperiul Otoman, Imperiul habsburgic şi Principatul Transilvania.
Ruinele bisericii de la Alba Iulia
( ştiri din ziare)
“În
aprilie 2011, în faţa Catedralei Romano-Catolice din Alba Iulia a
fost descoperită o absidă despre care s-a spus că ar fi o biserica
din secolul X. Declaraţia a fost făcută de dr. Daniela Marcu
Istrate, conducătorul cercetărilor arheologice”.
Este vorba de prima biserică a oraşului Alba Iulia, dar şi prima biseric din Ardeal. Această biserică se află la 24 metri vest de Catedrala Romano-Catolică, în prelungirea acesteia. Absida bisericii are ziduri groase, de 1,1-1,2 m:
"era extrem de
mult pentru o biserică medievală timpurie. Biserica avea dimensiuni
mari, chiar foarte mari. Avea o elevaţie (înălţime)
impresionantă, fiindcă pentru o elevaţie mai mică erau suficiente
ziduri de 70-80 cm. (...) Bănuim că aceasta poate fi biserica
construită de principele Gyula, care l-a adus pe episcopul
Hierotheus la întoarcerea de la Constantinopol,unde fusese
creştinat. Sunt multe discuţii dacă Hierotheus a fost la Alba
Iulia sau dacă a fost în regiunile de dincolo de Tisa. O parte
importantă din specialişti consideră că, totuşi, aici a fost
acest sediu şi sperăm peste câteva luni să putem argumenta şi
tranşa acest fapt istoric, în sensul că aceasta este biserica lui
Hierotheus, databilă deci la jumătatea sec. X", a declarat
Daniela Marcu-Istrate în conferinţa din aprilie a.c.
"Contextul stratigrafic al descoperirii ne-a determinat să afirmăm că biserica a fost construită în intervalul cuprins între mijlocul secolului X (n.a. - anul 950) şi anul 1.050; posibil este o ctitorie a principelui Gyula, creştinat la Constantinopol. Nava bisericii este un pătrat, iar în zona centrala se află fundaţiile a 4 stâlpi care susţineau o cupola, poate un mic turn. Acest plan în formă de cruce greacă înscrisă este specific arhitecturii bizantine", se arată într-un comunicat al Arhiepiscopiei Romano-Catolice de la Alba Iulia.
Lucrările arheologice din faţa Catedralei Romano-Catolice sunt foarte importante, dacă ne gândim că din sec. VI până în a doua jumătate a sec. X nu sunt urme ale creştinismului: sunt câteva sute de ani de gol în ceea ce priveşte informaţiile istorice, arheologice.
Cercetările de la biserica lui Gyula se vor încheia în 13 august 2011, ruina bisericii urmând a fi acoperită şi marcată la suprafaţa terenului.”
"Contextul stratigrafic al descoperirii ne-a determinat să afirmăm că biserica a fost construită în intervalul cuprins între mijlocul secolului X (n.a. - anul 950) şi anul 1.050; posibil este o ctitorie a principelui Gyula, creştinat la Constantinopol. Nava bisericii este un pătrat, iar în zona centrala se află fundaţiile a 4 stâlpi care susţineau o cupola, poate un mic turn. Acest plan în formă de cruce greacă înscrisă este specific arhitecturii bizantine", se arată într-un comunicat al Arhiepiscopiei Romano-Catolice de la Alba Iulia.
Lucrările arheologice din faţa Catedralei Romano-Catolice sunt foarte importante, dacă ne gândim că din sec. VI până în a doua jumătate a sec. X nu sunt urme ale creştinismului: sunt câteva sute de ani de gol în ceea ce priveşte informaţiile istorice, arheologice.
Cercetările de la biserica lui Gyula se vor încheia în 13 august 2011, ruina bisericii urmând a fi acoperită şi marcată la suprafaţa terenului.”
“A fost
descoperită cea mai veche biserică creştină din Transilvania,
veche de peste 1.000 de ani. Arheologii au descoperit, în interiorul
cetăţii Alba Iulia, ruinele celei mai vechi biserici creştine din
Transilvania şi câteva sute de morminte din perioada
medievală.
Coordonatorul lucrărilor de cercetare, arheologul Daniela Marcu Istrate, a declarat, vineri, că zidurile bisericii au fost descoperite în timpul unor lucrări de reabilitare a infrastructurii şi a reţelelor de apă şi canalizare din interiorul cetţăii din Alba Iulia, informează Antena 3. Cu această ocazie, arheologii au descoperit zidurile unei biserici creştine şi, după cercetarea întregii ruine, au stabilit că aceasta este cea mai veche biserică creştină din Transilvania, de tradiţie bizantină, construită în jurul anului 1.000.
În aceeaşi zonă au fost descoperite şi 400 de morminte din perioada medievală, iar scheletele din interiorul acestora vor fi cercetate la Institutul de Antropologie al Academiei Române,după care vor fi reînhumate. Este o clădire sub influenţa arhitecturii bizantine şi va reprezenta un element important în descifrarea prezenţei Bizanţului în teritoriile de la nordul Dunării", a spus Daniela Marcu Istrate. “
Coordonatorul lucrărilor de cercetare, arheologul Daniela Marcu Istrate, a declarat, vineri, că zidurile bisericii au fost descoperite în timpul unor lucrări de reabilitare a infrastructurii şi a reţelelor de apă şi canalizare din interiorul cetţăii din Alba Iulia, informează Antena 3. Cu această ocazie, arheologii au descoperit zidurile unei biserici creştine şi, după cercetarea întregii ruine, au stabilit că aceasta este cea mai veche biserică creştină din Transilvania, de tradiţie bizantină, construită în jurul anului 1.000.
În aceeaşi zonă au fost descoperite şi 400 de morminte din perioada medievală, iar scheletele din interiorul acestora vor fi cercetate la Institutul de Antropologie al Academiei Române,după care vor fi reînhumate. Este o clădire sub influenţa arhitecturii bizantine şi va reprezenta un element important în descifrarea prezenţei Bizanţului în teritoriile de la nordul Dunării", a spus Daniela Marcu Istrate. “
Cornel Bîrsan - Istorie Furată.Cronică Românească de Istorie Veche.
(despre Biserica Ortodoxa de la Alba - Iulia, vom reveni cu amanunte, mai recente !)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu