ADEVARUL DESPRE NEGRU
VODA (
1291 – 1315 )
Speculaţii
istorice
Legendele
şi povestirile cu privire la "descălecarea" lui Radu
Negru Vodă în Muntenia, undeva în jurul anilor 1290, apar nu numai
în hrisoavele medievale valahe ci şi în cele străine, fapt ce
scoate din discuţie, inexistenta acestui act istoric. Este mai
mult ca sigur că un personaj important a venit din Transilvania în
Ţara Românească, împreună cu supuşii lui pentru a încerca
împreună cu cnezii şi voievozii locali să întemeieze un stat
suveran, independent faţă de coroana maghiară.
Care
a fost motivul acestei alianţe, şi cum a fost acceptată de către
conducătorii locali ?
La
data "coborârii" lui Radu Negru Voda, Tara Romaneasca era
teritoriu vasal Regatului Maghiar, umare a morţii voievodului
Litovoi, Bărbat, fratele acestuia fusese înscăunat de către
Ladislau Cumanul (1272 - 1290), în schimbul acceptării vasalităţii.
Situaţia
românilor din Transilvania era oarecum identică cu cea din Ţara
Româneasca, toţi erau supuşi ai coroanei maghiare. Acest fapt va
conduce la revolta românilor de pe ambele părţi ale Carpaţilor,
ridicarea voievozilor români, acceptarea lui Radu Negru ca
reprezentant al tuturor şi întemeierea statului independent al
Ţării Româneşti.
Stema de pe nasturi |
"Săracul
Negru Voda ! Unii istorici români îl tin numai de figura unei
legende ori a tradiţiunii poporaleşsi pentru aceasta l-au scos din
sirul domnilor Valahiei, şi astfel l-au scos din istoria ţerii.
Dacă
o legenda despre mănăstirea Argeşului, prin faptul că acolo
într-adevăr s'a zidit o mănăstire, la spatele ei are un adevăr
istoric; asemenea o tradiţiune, ca descălecarea din Făgăraş,
prin faptul că descălecarea într'adevar s'a întâmplat, la
spatele ei are un adevăr, un fundament istoric.
Atâta
rătăcire la cronicarii şi istoricii români ! În 600 - 700 de ani
ei n'au avut timp ca să scruteze că, pe lângă toata legenda şi
tradiţiunea, unde e si ce e adevărul istoric şi cum stă persoana
cea grandioasă a lui Negru Vodă faţă de istorie ?
Şi
nimeni n'a întrebat de izvoarele documentate ale epocei lui
NegruVoda, şi nimeni nu le-a scrutat, cum ar fi trebuit să le
scruteze, ca să se poată afla adevărul istoric ! " (Negru
Vodă şi Epoca lui - Dr.Atanasie M.Marienescu, membru al Academiei
Române)
Care
este motivul ignorării şi de cele mai multe ori a negării
existenţei lui Negru Vodă şi a actului descălecatului. Din păcate
este una care ţine de factorul uman. Asemeni descălecatului
Moldovei, care întotdeauna a fost tratat, pueril, din punct de
vedere al legendei lui Dragoş, ignorandu-se evenimentele şi
personajele excepţionale care au dus la Întemeierea Ţării
Moldovei, şi, Întemeierea Ţării Româneşti este falsificată,
încercându-se impunerea lui Basarab I şi a unui personaj
inexistent din punct de vedere istoric, Thocomerius.
Este
binecunoscută dorinţa multor istorici de a încerca dovedirea
vechimii dinastiei Basarab încă din anul 1241, în persoana acelui
Bezeranban, care din păcate se dovedeşte a fi voievodul Litovoi.
Tot o alta teorie la modă este încercarea D-lui Neagu Giuvara de a
ne demonstra că Basarab I este fiul lui Thocomerius, care era un
mare conducator de origine cumană. Teorie care a provocat o
adevarată isterie naţională, ducând pâna la dezgroparea
rămăşitelor domnilor pentru a li se preleva probe pentru
stabilirea tipului de ADN.
Care
este motivul acestei prelungite bâlbâieli. În general multi dintre
istorici sunt deranjaţi de faptul că întemeierea statelor
româneşti medievale s-a facut de către voievozi ardeleni, iar
elementul autohton nu este evidenţiat în documentele timpului.
Primii
care vor încerca să corecteze acest lucru, practic să intervină
în cursul derularii evenimentelor istorice, sunt cronicarii care au
întocmit Letopiseţul
Cantacuzinesc.
„ Atunce
s-au ales dintr-înşii boiari carii au fost de neam mare. Şi puseră
banoveţi un neam ce la zicea Basarabi, să le fie lor cap (adecă
mari bani) şi-i aşezară întâi să le fie scaunul la Turnul
Severinului, al doilea scaun s-au pogorât la Strehaia, iar al
treilea scaun s-au pogorât la Craiova. Şi aşa fiind multă vreme
au trecut tot ei, oblăduind acea parte de loc.
Iar
când au fost la cursul anilor de la Adam 6798 <1292> , fiind
în Țara
Ungurească un voievod ce l-au chiemat Radul Negrul Voievod, mare
herțeg
pre Almaș
și
pre Făgăraș,
rădicatu-s-au de acolo cu toată casa lui și
cu mulțime
noroade: rumâni, papistași,
sași,
de tot feliul de oameni, pogorându-se pre apa Dâmboviții,
început-au a face țară
noao. Întâi facut-au oraşul ce-i zic Câmpulung. Acolo au facut şi
o biserică mare, frumoasă şi înaltă. De acolo au descălecat la
Argeş şi iară au făcut oraş mare şi şi-au pus scaunul de
domnie, făcând curţi de piatră şi case domneşti şi o biserică
mare şi frumoasă. Iară noroadele ce se pogorâseră cu dânsul,
unii s-au întins pre subt podgorie, ajungând până la apa
Siretului şi până la Brăila, iar alţi s-au tins în jos, peste
tot locul, de au făcut oraşe şi sate până în marginea Dunării
şi până la Olt.
Atunci
şi Basarabeştii, cu toată boierimea ce era mai nainte peste Olt,
s-au sculat cu toţii de au venit la Radu-Vodă, închinându-se sa
fie subt porunca lui şi numai el să fie peste toţi stăpânitor.
Şi de atunci s-a numit de-i zic Ţara Românească. Iar tituluşul
domnului s-a facut precum s-arată mai jos: Întru Hristos, Dumnezeu,
cel bun credincios şi cel bun de cinste şi cel iubitor de Hristos
si singur biruitor, Io Radu Voievod, cu mila lui Dumnezeu domn a
toată Ţara Românească, dintru Ungaria descălecat şi de la Amlaş
şi Făgăraş herţeg.
Acesta
iaşte tituluşul domnilor de atunce începându-se pân-acum, precum
adevărat să vede ca iaşte scris la toate hrisoavele ţării.
Şi
într-acestaşi chip tocmitu-s-au Radu Vodă ţara cu bună pace, că
încă nu era de turci împresurata, şi au domnit până la moarte,
îngropându-l la biserica lui din Argeş. Si au domnit ani 24 .”
Letopiseţul
Cantacuzinesc este o compilaţie, făcută in secolul al XVII-lea, a
mai multor cronici. Scriind despre "descălecatul" lui
Negru Voda, cronicarul, constătând că din toată povestea lipseşte
elementul baştinaş, adaugă de la sine povestea care va duce
ulterior la multe fabulatii, despre pretinsa existenta a neamului
Basarabilor înainte de anul 1290. Anterior am pomenit despre
convingerea multora dintre istorici că acel Bezerenban din anul 1241
nu este altceva decât utilizarea titulaturii lui LItovoi, Ban al
Severinului, şi nu confirmă existenta unui Basarab în acele
vremuri.
Nu
afirmăm că elementul autohton, boierii munteni nu ar fi existat, ci
dorim să lămurim faptul că acestia nu erau Basarabi. Dupa moartea
lui Litovoi, fratele acestuia, Bărbat, şi alţi voievozi şi cnezi
din Muntenia îşi vor duce în continuare viaţa de zi cu zi, dar
sub dominaţie maghiară. Este mai mult ca sigur că "descălecatul"
a fost hotărât şi făptuit prin întelegerea românilor de ambele
părţi ale Carpaţilor, şi Negru Voda a fost întâmpinat si
acceptat de către cnezii şi voievozii din Muntenia, dar repetam,
aceştia nu erau din neamul Basarabilor, ci din neamul lui Litovoi,
Seneslau, Ioan şi Farcaş şi a altor conducători de voievodate
existente.
Cronicarul
a ales numele de Basarab, deoarece la data la care a fost scris acest
document, domnitorul Ţării Româneşti era din spiţa Basarabilor,
şi atunci era neapărat mare nevoie să se afirme vechimea acestei
familii.
Acest
document va fi însă preluat de către unii istorici, care vor
încerca negarea existenţei lui Negru Vodă, a fenomenului
"descălecatului" şi a procesului de "întemeiere"
a Ţării Româneşti.
Primul
istoric care ocupându-se de identitatea lui Negru Voda, Bogdan
Petriceicu Hasdeu (1838-1907), încearcă şi el să modifice
istoria, afirmând că Negru Voda a "descalecat" din
Oltenia, din "Vechiul
Banat al Basarabilor"
şi care ar fi purces ulterior la cucerirea Ţării Făgăraşului
(!).
Marele
istoric, Nicolae Iorga (1871-1940) va fi unul dintre promotorii
teoriei prin care îl elimina pe Negru Voda în totalitate din
istoria Ţării Româneşti: "
Basarabă nu trebuie confundat cu personalitatea legendară, adânc
înrădăcinată în conştiinţa poporului, care este Negru Vodă,
pretins întemeietor venit din Făgăraş, regiune care n-a fost
colonizată şi organizată politiceşte decât în a doua jumătate
a veacului XIV-lea. Legenda acestui Negru Vodă nu are nimic de-a
face cu personalitatea istorică a adevăratului Radu-Vodă, domniind
în a doua jumătate a veacului al XIV-lea, voievod de oarecare
însemnătate pentru calugarii pe care îi ocrotise şi de la care
n-a rămas nici un document. Cât pentru Negru, e vorba de Neagoe
Basarab, care fiind mare ctitor, a săvârşit prin a fi considerat
de popor ca acela care ar fi ridicat toate vechile zidării".
Sa
specificăm că "Radu-Vodă", este Radu I (1377-1383), fiul
lui Nicolae Alexandru Basarab (1352-1364) şi nepotul lui Basarab I
(1315-1352). Care este însă legătura între descălecat, Negru
Vodă si domnul Radu I. ?
Al
doilea personaj istoric pomenit de Nicolae Iorga este Neagoe
Basarab, domn al Ţării Româneşti între anii 1512-1521, care nici
nu faceă parte din familia Basarabilor fiind fiul marelui vornic
Pârvu Craiovescu şi al soţiei acestuia Neaga. Neagoe Basarab şi-a
motivat pretenţiile la tron pretinzându-se fiu, din flori, a lui
Basarab IV Tepeluş (1477-1461). După părerea istoricului, se pare
că până la Neagoe Basarab, nici un alt domnitor nu ar fi ridicat
şi ctitorit biserici, omitându-se lungul sir de domnitori care vor
ridica lăcaşe de cult încă din anii 1300, precum Negru Vodă,
Basarab I, Nicolae Alexandru Basarb, Vladislav, Radu I, Dan I, Mircea
cel Bătrân, şi mulţi alţii. Tot Nicolae Iorga va fi cel care va
lansa ipoteza posibilei cumanităţii a lui Basarab I, atât de dragă
d-lui Giuvara.
În
baza pisaniei de la Biserica veche din Câmpulung, ctitorită de
către Negru Vodă o serie de istorici, precum Aexandru D. Xenopol
(1847-1920), Dimitrie Onciul (1856-1923), Atanasie M Marienescu
(1830-1915), propun ca dată a descălecatului anul 1215, încercând
pe motivaţia extinderii puterii Cavalerilor Teutoni aduşi de regele
Andrei al II-lea (1205-1235) în Tara Bârsei în anul 1211, să
justifice posibilitatea unei "coborâri" a lui Radu-Negru
în acele vremuri.
Înexistenţa
sau lipsa unor documente avea să ducă la încercări de “umplere”
a golurilor prin întocmirea de documente false sau interpetări
forţate.
O
astfel de “manipulare” a istoriei a făcut-o şi Em.C.Grigoraş
în lucrarea să “Criptografia şi istoria românească” aparută
în anul 1924.
Dar
pentru a întelege care a fost motivaţia şi cadrul întocmirii
acestei lucrări de către domnia sa, vom prezenta momentul care va
declanşa o succesiune de mari “descoperiri” istorice, făcute de
către Grigoraş prin decriptarea diverselor inscripţii sau
documente.
În
anul 1920 în timpul unor lucrari de restaurare a Bisericii Domneşti
de la Curtea de Argeş, lucrare supravegheată de către istoricul
Virgil Drăghiceanu, se descoperă 14 morminte domneşti. Între
acestea, mormântul nr. 10 este găsit intact, perfect conservat:
"Sub pulberea de raze ce se împrăştia de la fereastra din
apropiere, apare întins pe un pat subţire de nisip, în toată
maiestatea morţii, scheletul unui domn, cu faţa craniului căzut
spre dreapta. Un giulgiu de mătase, bucăţit, acoperea torsul,
oasele picioarelor goale. În dreptul bărbiei, o materie scămoasă,
neagraă, câlţoasă, care dă impresia unei bărbi, dar în care,
prin cercetări făcute la microscop de doctorul Grigoriu, se
constată textura de mătase, amestecată cu fire de păr castaniu
Prin petecele de giulgiu se distinge la mijloc cordonul pe care
scânteiau perle; pe degetele mâinilor se distingeau inelele, pe
care le-am şi ridicat, în speranţa de a deslega enigma numelui; la
gât, sub giulgiu, apărea ca o bordură, ornamentată strălucit în
romburi, dar care, în realitate, era diadema căzută de pe cap;
butoni plaţi apar pe mijlocul pieptului tunicii şi pe coatele
mânecilor, urme de broderie cu mărgăritare pe marginea mânecilor
tunicii.
Se
desface giulgiul de pe Negru-Vodă. Se vede foarte bine, acum, forma
tunicii sale, eleganţa manşetelor, nasturii cu stema Basarabilor,
copiată de pe cea angevină. Se descoperă paftaua de aur; o suviţă
de păr castaniu, pe umărul drept, urme de fire de mustaţă,
amestecate cu o materie scămoasă, o dantelă de Veneţia ce fusese
pusă pe faţa mortului.
/> M.S. Regele, domnii Iorga, Vaida, Maniu, General Răşcanu, Brătianu, viziteaza în mijlocul unei afluenţe enorme de lume, venită din toate colţurile ţării, ce necesitează postare de gardă militară pentru mormintele găsite”
/> M.S. Regele, domnii Iorga, Vaida, Maniu, General Răşcanu, Brătianu, viziteaza în mijlocul unei afluenţe enorme de lume, venită din toate colţurile ţării, ce necesitează postare de gardă militară pentru mormintele găsite”
Tragedia
se produce însă imediat după ridicare pietrei de mormânt,
osemintele domneşti şi ţesăturile se pulverizează rapid în
contact cu aerul. Disperat istoricul Nicolae Iorga a cazut atunci în
genunchi şi s-a rugat spre iertare, pentru profanarea rămăşiţelor
domneşti.
Iniţial
cercetătorii de faţă au consemnat în scrierile lor că personajul
îngropat este Negru – Vodă , după care s-a trecut la presupuneri
că de fapt acesta ar fi fost Basarab I, Nicolae Alexandru, Vladislav
I sau fratele său Radu I.
Scriitorul
Grigore Băjenaru, autor al celebrului roman autobiografic “
Cişmigiu & comp.” face o menţiune interesantă legat de acest
eveniment.: Am
făcut fotografiile de rigoare şi ne-am îndreptat apoi către
biserica „Sfântul Nicolae Domnesc”, cea mai veche din
localitate, unde se descoperise de curând mormântul lui
Basarab-Vodă, adevăratul întemeietor al Ţării Româneşti.
Mormântul lui Basarab era lângă un stâlp pe care se aflau picturi măiestrit realizate şi suprapuse, datorită cărora savantul român făcuse însemnata descoperire.
Sub un cristal gros se vedea acela care fusese viteazul stăpânitor al Ţării Româneşti.
Hainele, ca prin minune, îi erau neatinse de vreme. Avea o tunică roşie ca vişina putredă si era încins cu un cordon de aur, cu catarame, reprezentând un castel medieval.
Mormântul lui Basarab era lângă un stâlp pe care se aflau picturi măiestrit realizate şi suprapuse, datorită cărora savantul român făcuse însemnata descoperire.
Sub un cristal gros se vedea acela care fusese viteazul stăpânitor al Ţării Româneşti.
Hainele, ca prin minune, îi erau neatinse de vreme. Avea o tunică roşie ca vişina putredă si era încins cu un cordon de aur, cu catarame, reprezentând un castel medieval.
Părul,barba
şi mustăţile se conservaseră foarte bine.
Voievodul
ne-a uimit prin statura lui impozantă: avea aproape doi metri şi
era foarte spătos!
― Ia uitaţi-vă, mă, ăsta român!...”
― Ia uitaţi-vă, mă, ăsta român!...”
În
imediata apropiere a mormântului nr. 10 s-au mai descoperit încă
două morminte. Primul, în mijloc, ar putea fi al lui Vladislav
Vlaicu, dacă interpretarea inscripției
șterse
de pe piatra de mormânt, din care au mai rămas doar câteva litere
(la
şi
is,
deci posibil [V]la[d]is[lav]), este corectă. Cel de-al doilea a fost
atribuit cronologic lui Dan I, fiul lui Radu I. Personajul din
interior mai purta dintre podoabe doar diadema de pe cap.
Naosul
bisericii adăpostea alte doua morminte domneşti, considerate ca
fiind a lui Radu I şi al fratelui său, prinţul Voislav.
Cine
este însă personajul de doi metri înălţime descoperit în
mormântul nr.10, ştiind că atât Basarab I , cât şi fiul său
Nicolae Alexandru au fost îngropaţi la Biserica Mănăstirii “Negru
Vodă” de la Câmpulung ?
Este
demn de menţionat că bijuteriile descoperite în mormântului nr.
10 : diadema de mărgaritare, lanţ de aur pentru păr, treizeci de
nasturi de aur, pafta de aur , inele de aur împodobite cu pietre
preţioase, aveau să impresioneze în egală măsură istoricii dar
şi capetele încoronate Se ştie că Iorga i-ar fi zis Reginei
Maria, care făcuse o pasiune pentru inelele Cavalerului: “Majestate,
lăsaţi-le! Sînt ale Dinastiei Basarab, nu ale Casei
Hohenzollern-Sigmaringen”.
Perioada
de după a descoperiri mormintelor voievodale de la Curtea de Argeş,
avea să genereze o stare euforică, de factura romantică.
Istoricii, oamenii politici ai vremii, scriitorii aveau să se
întreacă în a face diverse supoziţii şi speculaţii legat de
identitatea şi legitimitatea celor înhumaţi sub pardoseala
bisericii.
Unul
dintre aceştia este şi Em.C.Grigoraş care în cartea lui
’’Criptografia şi istoria românească’’, avea să prezinte
„noi” descoperiri istorice legat de începuturile Ţării
Româneşti, Negru Vodă şi binenţeles Basarabi.
Grigoras
ne povesteşte că în anul 1687, amiralul veneţian Francesco
Morosini a cumpărăt din Pireu doi lei din piatră, aşezându-i în
faţa intrării principale a Arsenalului din Veneţia (existenţi şi
în ziua de azi). Inscripţia de pe capul unuia din lei, parţial
ştearsă de vitregiile timpului nu a putut fi tradusă în
totalitate, de către autorul lucrarii, ci doar fragmente, primul
fiind :’’ 1128 egipsia iglisia i Valakia’’ (biserica
egipteană şi valahă), iar al doilea ’’1113 Nicolai Basarab ot
Vdi ot Bulgaria’’ (Nicolae Basarab al Valahiei şi Bulgariei ).
Ce
se poate înţelege din acest fragment de inscripţie ? Anul 1128
pare să reprezinte anul terminării bisericii, de cult egiptean,
după cum ne explică textul, dar si valah (?). În general pe
frontonul bisericilor noastre este menţionat anul începerii
construcţiei, anul terminării, ctitorul şi numele constructorilor
. De ce este prezentă această inscripţie pe unul din lei ? Mai
mult ca sigur că ei reprezentau un dar omagial făcut bisericii de
către voievodul Nicolae Basarab.
Cine
este acest Nicolae Basarab ? De unde apare el în anul 1113, când
primul domnitor cunoscut cu acest nume în istoria ţării este
Basarab I, care devine domn în anul 1315 ? Titulatura lui Nicolae
Basarab este simplă şi clară, domn ’’al Valahiei şi
Bulgariei’’.
Tot
Grigoraş face o încercare de decriptare a inelului “cavalerului”
înhumat sub pardoseala bisericii de la Curtea de Argeş ajungand la
concluzia că literele, presupuse slavone se traduc sub forma: “ Io
Radu Nigru W, Priştina 1128”. La fel se face decriptarea
inscripţiei aflate pe o icoana din Biserica Domnească de la Curtea
de Arges, prin care i se atribuie unui voievod pe nume “ Voislav”
ctitorirea acestei biserici la anul 1213, asemeni criptogramei de pe
o icoană aflată în biserică,care face mentiunea despre un
voievod “ispravesce Voislav” , anul zidirii şi data “1213
Aprihil 5, egipsziea Eglisia” <1213, biserică de rit
egiptean>.
În
căutarea lui de legitimare a identităţii şi continuităţii
românilor în Ţara Românească, profesorul Grigoraş, mai
identifică pe două icoane aflate în Biserica de la Studeniţa
(Serbia), şi un conducător al ţinutului Oltului , pe la anul 1111,
pe nume Coşnila Asanos.
Nu
afirmăm că în totalitate aceste informaţii sunt greşite, doarece
un sâmbure de adevăr există în ele, considerăm însă că anii
menţionării personalităţilor sunt forţaţi dintr-un scop ascuns
al autorului.
Voievodul
pomenit între anii 1113 si 1128 sub numele de Nicolae Basarab, nu
este altul decât Nicolae Alexandru , fiul lui Basarab I, care este
pomenit în cronicile maghiare sub numele de Nicolae Alexandru
Basarab (!). Ştim că acesta a fost iniţial, asociat al tatălui
său la domnia Ţării Româneşti, urmându-i acestuia ca domn cu
drepturi depline. Mai ştim că Basarab I şi Nicolae Alexandru
Basarab, aveau legături strânse cu ţarii vlaho-bulgari: sora lui
Nicolae Alexandru, Teodora va fi soţia ţarului Ivan Alexandru (1330
– 1371) şi mama viitorului conducător al Vlaho-Bulgariei,
Straţimir. Deci asocierea dintre numele lui Nicolae şi Bulgaria nu
este întâmplătoare, însă traducerea textului nu este corectă
nici ca şi conţinut nici ca şi informaţie, iar anii sunt
antedataţi forţat.
Menţionarea
unui voievod pe nume Radu Nigru la anul 1128, inscripţie aflată pe
inelul cavalerului îngropat sub pardoseala bisericii este făcută
în două scopuri. Primul scop este cel de a confirma din punct de
vedere istoric existenţa acestui voievod, şi-i a-i atribuii
osemintele descoperite în mormântul din biserică.
Al
doilea scop este cel legat de anul 1128, pomenit atât în cazul
inelului, atingătoare de Radu Negru, cât şi a inscripţiei găsită
pe leul veneţian, atingătoare de Nicolae Alexandru Basarab. Se ştie
că în anul 1128, Cavalerii Templieri, întorşi din Ierusalim în
Europa au fost recunoscuţi în mod oficial de către Consiliul
Bisericii de la Troyes (Franta) ca ordin religios-militar.
Artefactele
descoperite în mormântul domnesc de la Curtea de Argeş, precum şi
piatra de mormânt (existenţa unui desen straniu – un arbore al
vieţii, încununat cu o stea cu 12 colţuri, formată din tot atâtea
triunghiuri, simboluri solare, cruce templieră, steaua lui David,
paftaua sub formă de cetate cu patru turnuri, având în centru o
lebădă cu cap de femeie) aveau să-l inspire pe Grigoras, cât şi
pe alţi urmaşi ai lui, de a crea o legătură între Cavalerii
Templieri şi sectele ezoterice, cu cei doi domnitori, Radu Negru
Vodă şi Nicolae Alexandru Basarab. Lucru care ni se pare cu totul
ridicol şi imposibil din punct de vedere istoric. Toate aceste
informaţii nu au făcut decât să denatureze adevărul istoric,
provocând confuzii şi interpretari greşite.
O
alta eroare survenită în interpretarea anilor, este cea legata de
anul ctitoririi bisericii din Câmpulung. Pe pisania aflată pe
frontonul bisericii din Câmpulung, Arges, se menţionează:
“Biserica
s-a început, s-au zidit şi s-au săvârşit de bătrânul şi
preamilostivul creştin Radu Negrul Vodă, carele au fost din început
descălecători Ţării Româneşti şi din început au fost zidită
această sfântă dumnezeiască biserică, când au fost cursul
anilor de la Adam şase mii şapte sute douăzeci şi trei”
(6723 = 1215). Anul 1215 nu este însă cel real. Mănăstirea de la
Câmpulung a fost refăcută de către Matei Basarab între anii 1635
si 1636. Tot atunci s-a refacut şi pisania. În lucrarea de
restaurare a ei, datorită gradului ridicat de uzura, litera
chirilică 800
(ω) a
fost confundată cu litera 700
(ψ),
astfel că anul 6723 era defapt 6823, respectiv anul 1315. Acestă
părere este împărtăşită şi de majoritatea istoricilor.
Anul
6723, respectiv, 1215 a fost preluat, în mod eronat, şi de alte
două documente: hrisovul lui Matei Basarab din 1 aprilie 1647 şi
pomelnicul de lemn de la Mănăstirea din Câmpulung.
Legat
de pomenirea “voievodului Voislav” la anul 1213, Grigoraş
încearcă confirmarea ctitorisirii Bisericii Domneşti de la Curtea
de Arges de un “anume” voievod. Nu putem afirma că în
interpretarea lui s-a greşit cu 100 de ani, anul exact fiind 1313.
Tot
în acelaşi fel se redatează anul inscris de către meşterul
constructor, care a efectuat lucrarile de restaurare şi s-a semnat
la terminarea lucrarilor: “Inika 14 novembrii 1261, Io, Dumitru ”,
anul real fiind 1361.
Povestea
despre existenţa unui conducator oltean cu numele de Coşnilă
Asanos şi încercarea lui Grigoraş de al confirma, ca un strămoş
al celebrei dinastii a Asăneştilor sunt după parerea noastră pur
si simplu, nimic altceva decât interpretari eronate.
Cornel Bîrsan - Istorie Furată.Cronică Românească de Istorie Veche.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu