Un
articol de Cornel Bîrsan,
cu
sprijin logistic acordat de Daniel Gurban.
Voi
reveni din nou la lucrarea lingvistului german Harald Haarmann: Das
Rätsel der Donauzivilisation: Die Entdeckung der
ältesten Hochkultur Europas - Enigmele
Civilizațiilor Dunărene. Descoperirea celei mai Vechi Culturi a
Europei
pentru a vă prezenta opiniile domniei sale despre Tăblițele de la
Tărtăria, din subcapitolul Die
beruhmten Tafelchen won Tărtăria - Faimoasele Tăblițe de la
Tărtăria.
Povestind
despre descoperirea plăcuțelor, Haarmann, menționează ca la data
descoperii lor datorită inexistenței unor tehnici speciale de
datare ele au fost atestate ca fiind din anii 3000 i.Chr. Acest lucru
a provocat o serie de speculații care mai de care mai fanteziste.
S-a creat o legătură între vechi sumerieni care s-ar fi deplasat
în Transilvania pentru efectuarea unor prospecțiuni miniere în
interesul extragerii cuprului. Minierii sumerieni au fost la rândul
lor însoțiți de o serie de oameni de știință care i-ar fi
învătat pe localnicii europeni arta scrisului !
O
altă greseală gravă a cercetătorilor a fost încercarea de a
traduce inscripțiile în baza limbi sumeriene, fiind astfel
identificate Zeități și Orase fantaste. Ulterior însă
cercetătorii au recunoscut că în baza scrierii sumeriene nu pot fi
descifrate Tăblițele de la Tărtăria !
Datarea
placuțelor de la Tărtăria s-a facut, din nou, în anul 2005 prin
interesul acordat acestor artefacte de către Mario Merlini.
Testele,
prin metoda radiocarbon s-au efectuat asupra scheletului descoperit
lângă placuțe, oseminte ale unei femei decedată la vârsta de 50
ani, cu grave semne de artrita și o posibilă deformare a coloanei
vertebrale (cocoașă). Merlini a numit-o " Milady de Tărtăria"
Rezultatele
testelor efectuate aveau să confirme vechimea bănuită de către
unii cercetători, perioada cuprinsă între anii 5370 si 5140
i.Chr.(Lazarovici/Merlini 2005 :208).
Această
datare a întrerupt orice speculatie legat de sumerieni, popor care
va aparea abia peste 2000 de ani în istoria omenirii !
Ce
este însă interesant, după cum afirmă cercetătorul german, este
inerția istoricilor de a renunța la gândirea stereotipă, prin
care se afirmă cu insistență „ că Istoria începe la Sumer „
!
Prin
prisma ultimelor descoperiri arheologice făcute în Romania și
țările învecinate se conturează din ce în ce mai mult ipotezele
lui Nicolae Densușianu, Marija Gimbutas, Mario Alinei, Cicerone
Poghirc și mulți alți cercetatori care susțin faptul că
civilizația europeană s-a născut în spațiul Carpato-Dunărean,
civilizația primordială fiind numită Vechea Civilizație Europeana
sau Pelasgii !
Pentru
cei care doresc mai multe informații pot citi în continuare
Povestea scrisului , fragment din lucrarea mea, Istorie
Furată.Cronică Românească de Istorie Veche, începuta în anul
2009, cu doi ani înainte de apariția carții lui Harold Haarmann,
editata in anul 2011 !
Și ce este mai important veți găsi și o încercare de decriptare a tăblițelor !
POVESTEA
SCRISULUI
Toate
aceste descoperiri făcute,
și
multe altele, puțin
mediatizate,
a căror
enumerare numai, ar ocupa zeci de volume, se întind
pe un spatiu imens care acoperă
o mare parte a Europei de Est pe actualele teritorii ale României,
Republicii Moldova, Ungariei, Ucrainei, Cehiei si Slovaciei, Serbiei
si Bulgariei, Greciei si Turciei.
Ne
punem intrebarea cine au fost cei care au construit aceste
fortificatii gigantice, au început
să
își
contruiască
case și
să
închege
comunități
mari, au început
să
prelucreze metalele, au inceput să
se împodobească
cu obiecte din aur și
argint, si mai ales au început
să-și
organizeze traiul, după
structuri administrative, economice, militare și
religioase, bine
definite
?
O
astfel de civilizație
în
plin proces de dezvoltare economică
și
culturală
avea însă
nevoie de un instrument absolut necesar contabilizării
și
ținerii
evidenței
cantităților
de cereale recoltate în
raport cu numărul
de populație,
a însemnării
duratei de evoșuție
a anotimpurilor,
a calculului cantităților
de materiale necesare realizării
marilor fortificații
și
de a comunica între
ei, și,
chiar cu zeii la care se închinau.
Astfel că
au inventat scrisul.
Până
în ultimii ani s-a considerat că apariţia scrisului este legată
de civilizaţia protosumeriană. Şi nu în mod deductiv, ci bazat pe
vaste cercetări arheologice. În straturi arheologice vechi în
Mesopotamia au fost găsite o serie de tăbliţe cu scriere
pictografică datate ce vechime între mileniul IV – V î.Chr.
Tăbliţele descoperite la El Obeid (lângă vechea aşezare Ur),
Warka (lângă vechiul oraş sumerian Uruk) şi Djemdet Nasra (în
apropierea miticului oraş Kiş), sunt din lut ars, acoperite cu
diverse desene şi inscripţii, dovedind o scriere pre-sumeriană
ideografică. Scribul care a executat aceste notaţii s-a folosit de
plăcuţe de argilă proaspătă, pe care a imprimat uşor cu
ajutorul unei bucăţi de trestie diverse semne şi desene; ulterior
plăcuţele a fost arse
realizându-se acea rezistenţă necesară păstrării lor ca
viitoare documente.
„ În
anul 1882, cercetatoarea Torma Zsofia, din Oraștie, a publicat în
Anuarul Societatii de Istorie si Arheologie a comitatului Hunedoara,
câteva dintre studiile sale, reunite sub titlul „” Contribuții
la preistoria comitatului Hunedoara””. Lucrarile fusesera
prezentate anterior la una din ședintele respectivei societati (pe
30 noiembrie 1880).
Autoarea
a înfățisat, în această culegere de studii, o colectie unică de
obiecte preistorice, descoperite de la Turdaș si Valea Nandrului.
Cele mai prețioase sunt idolii de lut de la Turdaș și Valea
Nandrului, precum și roțile de lut, conținad rudimente de scriere.
La cea de a XI-a reuniune a antropologilor, desfășurata la Berlin
(5-12 august 1880), Torma Zsofia a prezentat celor 400 de oameni de
știința prezenti rezultatele descoperirilor sale.
În
urma acestor comunicari, marele arheolog Schlieman a declarat că
este de acord cu concluzia autoarei, conform căreia „” stăvechii
locuitori ai Translvaniei aparțineau aceluași trunchi preistoric al
unei familii de popoare ariene, precum cel din Hissarlik”’.
În
comunicarea prezentată la Berlin, Torma Zsofia a abordat problema
semnelor grafice existente pe obiectele descoperite la Turdaș și
Valea Nandrului, subliniând uimitoarea asemănare dintre grafemele
amintite și semnele aparținând scrierilor din Troia și Cipru,
analizate de Schlieman în celebra sa carte Ilios și de Cesnola în
lucrarea Cypern.
În
finalul comunicării, cercetătoarea a atras atenția asupra
identității perfecte dintre cultura de la Troia și accea din
Dacia. Totodată autoarea a afirmat că locuitorii preistorici ai
României au cunoscut scrierea.”
(V.Maierean&D.Dulcu – O
istorie a criptologiei românești).
Vom devia puțin de la
subiectul nostru pentru a prezenta pe scurt personalitatea celei care
a fost Zsofia Torma, prima femeie arheolog din Romania, „Doctor
Honoris Cauza” a Universității din Cluj.
Născută în anul 1832,
la 27 septembrie, în localitatea Cristur, comitatul Hunedoara, și-a
petrecut primii 29 de ani în casa părintească din localitatea
Crișteștii Ciceului (jud.Bistrița-Năsăud). Tatăl
ei, József (Iosif)
Torma, dintr-o
veche familie ardeleană nobilă,
făcuse
cercetări la
avanpostul
roman
de la Ilișua
(jud.Bistrita-Nasaud); iar fratele ei, mai mare, Károly Torma,
profesor universitar la Pesta, arheolog și
epigrafist, a fost cel care a înființat
muzeul antichităților
dacice de la Aquincum (Buda veche), i-au insuflat pasiunea pentru
istorie si au incurajat-o să
studieze istoria
si arheologia.
Dupa moartea tatalui, in anul 1861, Zsofia Torma avea să
se stabilească
la Oraștie,
unde se va deveni membru al Societății
de Istorie și
Arheologie
a Comitatului Hunedoara și
a Comitetului Director.
În
anul 1875 începe
primele săpături
arheologice în
zona Turdas, lângă
Alba - Iulia, iar în
anul urmator pe Valea Nandrului. Până
în
anul 1879 va mai efectua săpături
în
locatățile
: Josani, Nandru, peștera
de la Nandru, Cârjiți,
Geoagiu de Jos, Coldău,
Hunedoara, Găunoasa
și
Aranieș.
Descoperirile făcute
la Turdaș
și
Valea Nandrului, din anul 1875, aveau să
confirme existența
unui proto-scris, inscripționat
pe diferite obiecte ceramice, figurine sau fusaiole. Inventarul
acestor semne simple și
complexe, depășește
un numar de peste 300 de inscripții
sub forme regulate, geometrice sau stilizate.
Prezentarea
făcută de către Zsofia la reuniunea generală a Societății
Germane de Antropologie, ținută la Berlin, în luna august 1880, și
discuțiile ulterioare ale cercetatoarei cu ilustrii arheologi ai
timpului : A.Voss, R.Virchov si H.Schlieman vor duce la concluzia că
populațiile neolitice europeene aveau un sistem propriu descriere
cert.
Această intuiție este făcuta
cu 86 de ani, înaintea celebrelor plăcuțe de la Tărtăria
descoperite de către Nicolae Vlasa in anul 1961.
Existența acestei
proto-scrieri descoperite de către Zsofia Torma avea sa fie
re-confirmată în anul 1908 când M.Vasic, le va regăsi în situl
de la Vinca, lânga Belgradul Sârbesc, și după cincizeci de ani
mai târziu, când vor fi din nou regăsite la Banjica, tot în
apropierea capitalei sârbe.
Pe tot parcursul vieții ei,
Zsofia Torma, se va implica tot mai mult în activitatea arheologică,
ținând permanent legatura cu marii cercetatori și istorici ai
acelor timpuri.
Szofia Torma avea să treacă
la cele vesnice, în locuința sa de la Orastie, la 14 noiembrie
1899, ora 15.30, în urma unui atac de cord.
Scrierea
Turdaș - Vinca
Scrierea
Lepenski Vir
Făcând o comparatie între
scrierile descoperite la Turdaș, Vinca și Lepenski Vir,
paleolingvistul iugoslav Radivoje Pesic, profesor la Universitățile
din Belgrad si Roma, a ajuns la concluzia, că, scrierile erau de
formă liniara și nu pictografică, reușind prin sistematizarea
semnelor descoperite, să identifice 57 de litere, despre care
susține că ar fi stat la baza alfabetului etrusc organizat din 26
de litere. Concluziile lui nu au fost bine primite însa de elita
cercetatorilor europeeni.
Pesic avea să priveasca cu mare
venerație Vechea Civilizatie Europeana și să respingă părerea,
arhelologilor și cercetatorilor vest-europeni, că oamenii
preistorici, erau primitivi.
Radivo Pesic (1931 - 1993) a avut
chiar ideea întocmirii unui tabel cronologic al apariței scrisului
sub forma lui pictografică, și liniară, completată și de alți
cercetători, în baza altor descoperiri arheologice , ulterioare:
- inscripțiile geometrice de la Cuina Turcului ( cca. 11 000 î.Ch)
- proto-scrierea de la Lepenski Vir ( cca. 8 000 î.Chr )
- proto-scrierea de la Turdaș – Vinca ( cca. 7 000 î.Chr.)
- inscripțiile de la Miercurea Sibiului (cca.6.200)
- scrierea de Tărtăria (cca.5 500 î.Chr.)
- scrierea de la Sumer ( cca. 3 100 î.Chr.)
- scrierea proto-elamită ( 3 000 – 2 000 î.Chr.)
- scrierea egipteană ( 3 000 î.Chr.)
- scrierea proto-indiană (cca. 2 200 î.Chr.)
- scrierea cretană (cca. 2 000 î.Chr.)
- scrierea hitită (cca. 1 600 î.Chr.)
- scrierea chineză ( cca. 1 300 î.Chr.)
*
Legendele pun inventarea
scrisului pe seama atlanţilor sau a altor civilizaţii pierdute în
negura istoriei. Sumerienii afirmau că scrisul era un dar al zeilor,
tainele lui fiind deslușite doar de către puțini inițiați.
Opinia generală prezentată în sute de carți și documentare de
televiziune este - fară drept de apel - că “ scrisul a inceput în
Sumer”, concluzie puternic zdrucinata de descoperirile făcute în
zona balcano – carpatică, si mai ales de descoperirea făcută de
către arheologul Nicolae Vlasa în anul 1961, în apropierea
localității Tărtăria.
Plăcuţele descoperite la
Tărtăria sunt din lut ars, de dimensiuni mici : două plăcuţe
rectangulare având desenate pe ele reprezentări animale şi
vegetale, iar a treia, rotundă prezintă gravată pe ea o scriere
pictografică. Cea ce era însă interesant este uimitoarea asemănare
dintre aceste inscripţii şi cele de la Djemdet – Nasra şi Creta.
Pe
baza acestor asemănari relevante, o serie de cercetători au
încercat să descifreze mesajele transmise de oamenii, care au trăit
în zona Tărtăriei, în urmă cu 7 000 de ani.
„Sumerologul
V. Titov afirmă că textul înscris pe cea de-a treia plăcuţă se
traduce aproximativ prin textul : ‘’ În (cea de-a)
patrusprezecea domnie pentru buzele (gura) zeului Sane cel mai
vârstnic după ritual (este sau a fost) ars ’’, argumentând
aceasta cu locul în care au fost descoperite, o groapă de
sacrificiu, din care s-au excavat alături de plăcuţe, cenuşă şin
oase de om matur dezmembrat şi calcinat. Titov susţine caracterul
unui rit antropofagic de sacrificiu, rolul tăbliţelor fiind
totemic. Numele zeului Sane, zeu tartaric,în cinstea căruia se face
sacrificiul, îl consideră sinonim cu zeul sumerian Usmu.
Altă
interpretare este făcută de către Janos Harmatta un reputat
arheolog, care consideră că cele trei plăcuţe sunt nişte simple
documente contabile ale unui negustor : ‘’Făină 60+10 (masuri)
zeului Palil ; 20 (masuri) regelui Pontif ; 60+2 (masuri) zeului
Usmu/Samos ’’.
În
consemnările sale din ‘’Jiviie slova Tartarii’’, Boris
Perlov caută descifrarea textelor de pe plăcuţe, plecând de la
interpretările făcute de Nicolae Vlassa şi similitudinea existentă
cu plăcuţele din Djemdet – Nasra : ‘’Pe prima tăbliţă
dreptunghiulară e însemnată întruchiparea simbolică a doi ţapi,
între dânşii e aşezat un spic. Poate că întruchiparea unor ţapi
şi a unui spic a reprezentat simbolul bunăstării obştii,la baza
căreia se află ocupaţia lor cu agricultura şi creşterea
animalelor. Dar s-ar putea să reprezinte şi o scenă de vânătoare.
E interesant că un subiect de acelaşi fel se întâlneşte şi pe
tăbliţele sumeriene.
A
doua tăbliţă e împărţită prin linii orizontale şi verticale
în sectoare nu prea mari. În fiecare sector sunt zgâriate diferite
imagini simbolice. Acestea nu sunt totemuri ?
Cercul
totemurilor sumeriene e cunoscut. Şi dacă se compară desenele de
pe tăbliţa noastră cu imaginea de pe vasul ritual, găsit în
săpăturile de la Djemdet – Nasra, vom remarca din nou o
coincidenţă izbitoare. Primul semn de pe tăbliţa sumeriană e un
animal, mai mult ca sigur un ied, al doilea reprezintă un scorpion,
al treilea, după toate posibilităţile, un cap de om sau de zeu, al
patrulea simbolizează un peşte, al cincilea o construcţie, al
şaselea o pasăre. Astfel se poate presupune că pe tăbliţă sunt
însemnate totemurile : ied, scorpion, demon, peşte,
‘’adânc-moarte’’,pasăre.
Pe
a treia tăbliţă rotundă sunt înscrise următoarele : NUM, KA,
SA, UGULA, PI, IDIM, KARA ,I.’’ (de către cele) patru
conducătoare, pentru chipul zeului Sane, cel mai în vârstă
(conducătorul – patriarhul – sacerdotul – preotul suprem) în
virtutea adâncei înţelepciuni, a fost ars unul’’
Ce
înţeles poate avea această înscripţie ?
S-o comparăm cu documentul Djemdet – Nasra pomenit înainte. În
acela se află lista celor mai însemnate surori preotese care erau
în fruntea a patru grupe tribale. Poate că tot astfel de preotese
conducătoare s-ar afla şi la Tărtăria. Dar mai există şi o altă
coincidenţă. În inscripţia de la Tărtăria este pomenit zeul
Sane, ba mai mult, numele zeului este reprezentat ca la sumerieni.
Judecând după toate acestea, tăbliţa conţine informaţii asupra
ritualului uciderii şi arderii unui sacerdot, care şi-a săvârşit
slujba într-un termen al conducerii sale.
Ne
întrebăm atunci cine au fost locuitorii străvechi a-i Tărtăriei,
care scriau în sumeriană, în mileniul V î.Hr., când despre
Sumerul însuşi nu se pomeneşte încă.”
(Bârsan Cornel – Revanşa Daciei)
Studiile
ulterioare făcute de către cercetători aveau să infirme
încercările de descifrare făcute de către V.Titov, J.Harmatta si
B.Perlov. Accepția generală este faptul că un artefact purtator de
scris, în cazul în care nu se cunoaşte nici măcar limba, dar nici
scrisul, are şanse zero de a putea fi descifrat. Chiar şi în cazul
în care se cunoaşte limba , dar nu se cunoaşte scrisul, sau,
invers se cunoaşte scrisul, dar nu se cunoaşte limba, este necesar
un număr mult mai mare de tablete. Ori în cazul de faţa avem din
păcate doar trei.
Totuşi cercetătorii au
încercat în decursul timpului, cu paşi mici să descopere misterul
inscripţiilor de la Tărtăria.
Oasele descoperite,
considerate iniţial ca aparţinând unui bărbat în vârstă de
circa 35 – 40 de ani, s-au dovedit a fi a unei femei, în vârstă
de aproximativ 55 de ani. Analiza oaselor a indicat faptul că ele nu
au fost supuse unui proces de incinerare, fiind exclusa varianta
sacrificării persoanei, sau a unui act de canibalism. Îngroparea
femeii, numită Milady Tărtăria, s-a făcut într-un ritual
religios riguros, dovadă fiind obiectele aşezate alături de ea.
Egiptenii îşi vor îngropa ulterior conducătorii, aşezând lângă
ei un mare inventar de obiecte, care, în concepţia lor aveau să
fie utilizate de decedat în viaţa de apoi.
Plecând
de la aceste obiecte vom încerca să analizăm circumstanţele
înhumării acestei femei, despre care unii cercetători au presupus
că ar fi o femeie – şaman.
În acea perioadă istorică,
triburile sau federaţiile tribale, erau in general conduse de către
femei. Rolul conducător al femeii, al perioadei matriarhatului,
fiind bine argumentat de studiile şi cercetările făcute de către
mari arheologi şi istorici.
Nu putem decât să opinam că
această femeie, înhumată în urmă cu 7 000 de ani, era
conducătoarea comunităţii / tribului care a trăit în acea zona.
Obiectele aşezate lângă ea erau ofrande făcute zeilor (figurinele
de lut şi alabastru) , obicei ritualic prezentat la începutul
acestui capitol, sau, pur si simplu obiecte purtate şi utilizate în
timpul vieţii de către decedată (bratara de scoici şi tabliţele
de lut).
Cea ce suscita însă atenţia
istoricilor şi a arheologilor sunt însă cele trei tăbliţe
misterioase, tăbliţe care aveau să zgduie lumea ştiinţifică.
Faptul că întreaga istorie veche îsi putea schimba cursul prin
această descoperire, i-a facut pe mulţi oameni de ştiinţa să
privească cu suspiciune aceste artefacte de lut, ca de fapt, orice
descoperire făcută pe teritoriul României.
Analizând în decursul
timpului aceste plăcuţe, mi-am format o părere proprie asupra lor,
ca şi utilizare, cât şi, ca şi inscripţionare, plecând de la
considerentele economice ale acelor timpuri.
Voi incepe cu cea mai mică
plăcuţă, cea în format dreptunghiular, care reprezintă un ţap
viu, un spic de grâu şi un alt animal tăiat şi tranşat spre
comercializare.
Plăcuta
de lut era echivalentul unei monede de schimb. Este mai mult ca
sigur, că deţinatorul acesteia îl folosea, ca echivalent al unui
card actual, sau, a unei monede de schimb. Plăcuţa îi permitea să
achiziţioneze în schimbul ei ori un animal viu ori un animal taiat,
ori o anumită cantitate de cereale, pentru a-şi putea hrănii
familia. Această plăcută îşi urma dupa acea cursul obişnuit al
tranzacţiei, plăcuţă contra produse, produse contra plăcuţă,
trecând dintr-o mâna în alta.
A doua plăcuţă dreptunghiulară
cu gaură centrală are inscripţionate pe ea urmatoarele semne,
dispuse în 5 spaţii delimitate:
- colţ stânga sus (primul spaţiu) – seminţe de cereale şi cereale ca plantă(graminee);
- colţ stânga jos (al doilea spaţiu ) – semnul în formă de Y (furca de lemn) limitat pe un spaţiu foarte mic , reprezintă cositul şi recoltatul fânului;
- colţ stânga jos , spre spaţiul central (al treilea spaţiu) – reprezentare a unui pocal, vas de ceramică;
- spaţiu central sus (al patrulea spaţiu) – reprezentate păsări;
- spaţiu central jos stânga (al patrulea spaţiu) – plantă textila (in , cânepă )
- spaţiu central jos dreapta (al patrulea spaţiu) – cap de ovină;
- spaţiu dreapta (al cincilea spaţiu ) – reprezentare a unui pocal în care se toarnă dintr-un alt vas (amfora), vin.
Plăcuţa
reprezenta în sine un veritabil certificat
de producător, care conferea
posesorului acesteia dreptul de a comercializa produsele obţinute în
gospodaria proprie. Inscripţionarea plăcuţei, dimensiunea ei şi
numarul de spaţii delimitate şi activităţi menţionate îi
confereau posesorului ei reprezentarea în scris a puterii de
producţie şi economice a familiei, sau, a comunităţii pe care o
conducea.
În cazul nostru, plăcuţa,
confirma oricui, că deţinătorul ei, era cultivator de cereale,
plante textile şi viţă de vie (producator de vin), precum şi
crescător de animale.
Inscripţiile făcute pe
plăcuţă evidenţiază în mod clar lista activităţilor pe care o
desfaşura familia sau comunitatea. Activitatile mentionate pe
placuta sunt:
- cultivarea cerealelor (grâu, mei) pentru coacerea pâinii necesare uzului propriu şi a comercializării
- cultivarea plantelor textile necesare confecţionării îmbrăcăminţii, încălţăminţii sau utilizării ca material de construcţii;
- creşterea animalelor – păsări pentru uz propriu sau pentru comercializare;
- creşterea animalelor – ovine, caprine, bovine, cu activităţile conexe de recoltare a fânului, asigurându-se astfel hrana animalelor pe perioada de iarna, tot pentru uz propriu, iar surplusul comercializat;
- producerea de oale din lut arse (amfore, cani, farfurii, sa.) pentru uz personal sau cormecializare
- cultivarea viţei de vie şi ulterior de producere a vinului ( activitatea este foarte bine stilizată pe plăcuta prin turnarea vinului, lichid stilizat prin linii semi-orizontale, scurs dintr-un vas, amfora, într-un pocal).
Remarcabil
este faptul că această plăcuţa avea o gaura în partea de sus,
cea ce permitea înşirarea ei pe o sfoară şi păstrarea ei în
gospodarie, împreună cu alte „documente” doveditoare a statului
economic şi social al proprietarului ei.
A treia plăcuţă de
lut, cea mai reprezentativă, este de fapt un calendar
anual, al anotimpurilor si al
activitatilor pe care era obligată familia/comunitatea să le
respecte pentru asigurarea necesarului de trai zilnic.
Plăcuţa
este structurată şi delimitată pe cele patru anotimpuri: iarnă,
primavară, vară şi toamnă în care sunt specificate ordinea
activitatilor şi a proceselor de producţie.
Primul
cadran reprezintă perioada de IARNĂ,
în care membrii familiei/comunităţii trebuie să-şi asigure un
adapost sigur pe perioada anotimpului friguros, cu mari precipitaţii
sub forma de zapadă (litera D
stilizată sub o forma foarte mare).
Al
doilea cadran reprezintă perioada de PRIMAVARĂ,
care specifică timpul de arat şi semănat în straturi, functie de
cerealele, legumele şi plantele textile dorite a fi semănate.
Inscripţia menţionează şi mersul anotimpului: de la precipitaţii
sub formă de zăpadă, lapoviţă şi ploi frecvente ( litera D
stilizată de la mare spre o
şi c),
cea ce dovedeşte buna cunoaştere a perioadei de primavară foarte
instabilă din punct de vedere atmosferic.
Al
treilea cadran reprezintă perioda de VARĂ,
cu activităţile specifice acestui anotimp. În aşteptarea recoltei
de toamnă membrii comunităţii cresc animale ( reprezentare
stilistica prin pictograma de ţarc), vânează animale şi păsări
( reprezentare făcută prin semnul de arc şi păsări în zbor)
Al patrulea cadran
reprezintă perioada de TOAMNĂ ,
reprezentată în mod stilizat prin
creşterea plantelor din pamant, recoltarea şi depozitarea lor în
spaţii închise şi acoperite (hambare).
Cele trei plăcuţe şi
celelalte artefacte descoperite în mormântul Doamnei de la Tărtăria
ne certifica existenţa unei comunităţi bine structurate din punct
de vedere economic, social şi administrativ. În virtutea
descoperirilor făcute în ultimii ani, a cetăţilor şi
fortificaţiilor existente înca din neolitic, putem afirma cu
siguranţa ca aceste mari comunităţi erau foarte bine structurate
din punct de vedere organizatoric, existând o viaţă economică,
comercială, socială, politică şi religioasă la un înalt nivel.
Doamna de la Tărtăria, a fost o mare personalitate a timpului său,
conducătoare de clan, trib sau comunitate ale carei merite au fost
pomenite şi prin asezarea în mormântului ei a „actelor”
doveditoare a acestui fapt, menţionate mai sus.
Amuleta calendar era , se
pare, reprodusă şi distribuită în mod tradiţional, fiecărui
conducător / conducătoare a comunităţii cu scopul de a-i reaminti
în mod ritual, de mersul anotimpurilor şi a obligativităţii
respectării unui ciclu de viaţa, în vederea supravieţuirii
persoanei şi a membrilor comunităţii.
Inventarea scrisului sub formă
pictografică, lineară sau geometrică a fost determinată de
dezvoltarea economică a comunităţilor „asa-zise primitive”.
Cultivarea cerealelor, creşterea animalelor, producţia de vase
ceramice, dezvoltarea metalurgiei dar mai ales construirea de mari
fortificaţii din pământ şi piatră i-a obligat să găsească un
sistem de contabilizare a producţiei şi mai ales de menţionare a „
proceselor” de lucru care le permiteau să supravieţuiască.
Ulterior scrierea s-a extins pentru însemnări cu caracter ritual,
religios, administrativ şi cultural.
Se impune de la sine o
concluzie : inventatorii scrierii sumeriene au fost, oricât de
paradoxal, nu sumerienii, ci locuitorii zonei carpato-balcanice,
est-europene. Întradevăr, cum poate fi explicat astfel faptul că
cea mai veche scriere din Sumer, datată din mileniul IV î.Hr. a
apărut cu totul pe neaşteptate şi într-o formă dezvoltată ?
Sumerienii (ca şi babilonienii) au fost doar elevi buni, preluând
scrierea pictografică de la civilizatia veche europeeana şi apoi
dezvoltat-o într-o scriere, mai sofisticata sub forma cuneiformă.
Şi totuşi această
descoperire este în continuare ignorată de cărţile de istorie şi
enciclopediile publicate peste tot în lume, care continuă să
prezinte Sumerul ca loc al naşterii scrisului.
De ce ?
Pentru că
opinia unor ‘’ iluştri
istorici ‘’ este că, o singură
descoperire, chiar arheologică, nu e
suficientă pentru a convinge.
Şi atunci voi aduce şi
câteva dovezi documentare preluate din opera lui Diodor din Sicilia
: ‘’ Biblioteca istorică ‘’, care în urmă cu exact 2000 de
ani (!) înainte de descoperirea de la Tărtăria, pomeneşte despre
vechea scriere europeană, fără ca acest lucru să de-a de gândit
cercetătorilor din istorie : ‘’
cât priveşte Linos se spune că el a însemnat cu litere pelasgice
isprăvile întâiului Dionysos, înfăţişând în lucrarea sa şi
celelalte legende. La fel s-ar fi folosit de scrierea pelasgică şi
Orfeu şi Pronapides, dascălul lui Homer, un foarte dăruit meşter
al cuvântului.’’
Şi mai mult decât
atât Marcus Porcius Cato, numit şi Cato cel Bătrân, om politic şi
istoric roman, care a trait între anii 234 – 149 î.Chr., menţiona
în scrierile sale un fapt absolut senzational, care din păcate este
la fel de ignorat în prezent : „în
plus, e posibil ca cu mult înainte să fi fost inventat alfabetul
latin şi înainte să fi ajuns Carmenta şi Grecia împreună cu
Evandru la gurile Tibrului şi pe pământ roman, după ce i-au
alungat pe băştinaşi, şi înainte ca neamul acela necultivat să
înveţe rânduiala şi scrierea, [e posibil] ca geţii să fi avut
alfabet propriu. Deşi nu pot afirma fără tăgadă acest lucru
(căci nu cunosc pe autorul acestui fapt ), totuşi acest lucru se
poate lămuri îndeajuns din aceea că geţii chiar înainte de
întemeierea Romei (753 i.Chr.) cântau acompaniaţi de fluier
faptele glorioase scrise în versuri ale eroilor lor; lucru care la
romani a devenit obişnuinţă doar după mult timp”.
*
Legat de plăcuțele de
la Tărtăria constatăm însă că multi dintre cercetatori nu au
auzit de ele, mediatizând în continuare scrierea sumeriană ca
fiind prima, iar alţii o iau în derâdere, considerând plăcuţele
contrafăcute, pentru a elimina aceste dovezi arheologice
„deranjante” pentru specialiştii în istorie.
„ Tăbliţele
zăceau pe fundul a ceea ce părea un puţ artificial, lângă câteva
rămaşiţe umane. Pe ele figurau simboluri picturale ce aminteau
atât de tabliţele sumeriene, cât şi de vestigiile civilizaţiei
minoice din Creta. Dar tăbliţele de la Tărtăria, care este
posibil să fi aparţinut culturii Vinca – trib agricol din epoca
pietrei, - precedeau cu o mie de ani scrierea sumeriană şi cu doua
mii de ani, pe cea minoică.Teoria este îndrăzneaţă, pentru că,
dacă scrierea a aparut în Europa în epoca pietrei, şi nu în
Sumer, în epoca bronzului, se ridică întrebarea cum a ajuns în
îndepărtatul Sumer cu o mie de ani înainte să fi apărut în
insula cretană.De asemenea, istoricii au refăcut evoluţia scrierii
în Mesopotamia, în timp ce în Europa n-au găsit nici o urmă a
procesului evolutiv.
Unii
oameni de ştiinţă consideră că proba cu cărbune la care au fost
supuse tăbliţele de la Tărtăria a fost eronată. Nu este
imposibil ca din cauza faptului că au fost deplasate în interiorul
tumulus-ului, tăbliţele să reflecte de fapt o epoca din cultura
Vinca ulterioară scrierii sumeriene. O a treia ipoteză afirmă că
inscripţiile de pe tăbliţe sunt în realitate nişte semne fără
nici un sens numite ”magice”” pe care un popor primitiv a
încercat să le copieze după ulcioarele şi bolurile neguţătorilor
veniţi dintr-o civilizaţie mai evoluată din Orientul Apropiat.Dacă
această din urmă teorie este cea exactă, atunci când triburile
transilvanene copiau sârguincios pictogramele, sumerienii
înlocuiseră de mult mâzgălelile cu un scris mai elaborat” „
(Erich
von Daniken – Înţelepciunea pierdută a vechilor civilizaţii).
Este interesant faptul
cum un „fan” al „extraterestrilor antici” bagatelizează şi
persiflează o determinantă descoperire a existenţei omenirii,
numai prin faptul că ea a fost făcută în România, asemeni, de
altfel tuturor descoperirilor făcute în ţara noastră care sunt
ţinute sub tăcere şi ignorate cu rea voinţă.
O
părere cu totul deosebită o are
însă scriitorul David Hatcher Childress care în cartea lui
„Tehnologia Zeilor, fascinanta cunoaştere a anticilor „
contrazice „dogma” multora dintre istoricii şi cercetătorii
occidentali, şi nu numai, derutând însă şi mai mult cititorii:
Din
punct de vedere arheologic, ideea că civilizatia a început în
Sumer este de dată relativ recentă, începând cu săpăturile
britanice şi germane de la jumătatea anilor 1800. În
această
perioadă s-a stabilit că Sumeria este cea mai veche civilizaţie
din lume şi că toate celelalte trebuie să fie mai recente. În
esenţa, ştiinţa susţinea că omul a trăit într-un haos
dezorganizat vreme de zeci sau sute de mii de ani până la
sumerieni, adică până prin anul 9000 î.Chr. În momentul de faţă
se crede că nu Sumeria este cea mai veche civilizaţie din lume, ci
culturile din India şi din sud-estul Asiei.”
Se pare că nici unul
dintre autorii de mai sus nu a auzit niciodată de Marija Gimbutas şi
de România (?!).
Existenţa
scrisului în timpul perioadei neolitice a Vechii Civilizaţii
Europene, sunt pe cale să fie descoperite de mai recentele săpături
efectuate în ţara noastră.
În anii '80 ai secolului trecut,
profesorul Dumitru Ioniţa, avea să descopere în locul numit Vadu
Rău, din localitatea Fărcaşa, jud. Neamt o serie de obiecte
neolitice cum ar fi: fusaiole, greutăţi pentru plasele de pescuit
sau pentru războiul de ţesut, topoare din piatra s.a.
În luna mai a anului 2009, o viitură a
râului Bistriţa, produsă în zona localităţii mai sus amintite
avea să scoată la inveală o serie de tăbliţe asemănătoare
celor de la Tărtăria.
Cu
timpul numărul lor a ajuns la 120 de bucăţi, fiind realizate din
lut ars sau din părţi de lespezi de piatra peste care s-a aşternut
un strat de lut. Inscripţiile realizate pe ele sunt romburi
franjurate, linii intersectate şi linii mici, diferite puncte şi
scobituri care se regăsesc în proto-scrierea Turdaş-Vinca şi
semnele de pe plăcuţele de la Tărtăria.
Vechimea lor nu a fost
verificată, din lipsa de încredere a cercetătorilor, însă
descoperitorul lor o situeaza ca fiind din anii 3.500 - 3.000 î.Chr.
La sfârşitul anului 2012, în
situl numit „Miercurea Sibiului 2” aflat în nordul localităţii
Miercurea Sibiului,pe şantierul autostrăzii Sibiu-Orăştie, s-a
descoperit un complex de locuinţe din neolitic. Alături de locuinţe
s-au descoperit cuptoare specifice arderii ceramicii, precum şi mii
de fragmente de ceramică.
Unul
dintre aceste fragmente avea să surprindă cercetătorii. Pe un
fragment de vas sunt inscripţionate simboluri necunoscute, care după
părerea calificată a directorul Muzeului Naţional
Brukenthal,prof.univ.dr.Sabin Adrian Luca, reprezintă o forma de
scris şi nu simboluri ornamentale.
Remarcabil
că acest fragment ceramic a fost realizat în urmă cu 8.200 de ani,
în jurul anilor 6.200 î.Chr. Scrierea fiind mai veche decât cea de
pe celebrele plăcuţe de la Tărtăria, confirmă autenticitatea
acestora, fiind găsite într-un spaţiu geografic foarte apropiat de
cea de la Miercurea Sibiului.
Dată fiind vechimea acestui obiect, se poate
spune că inscripţiile de pe el reprezintă în acest moment, dovada
celei mai vechi forme de scriere din istoria umană.
O descoperire incitanta va fi făcută în
Moldova, în cursul anului 2012. Profesorul Mihai
Gabriel Vasilencu efectuând săpături în localitatea Hândresti,
comuna Oteleni, jud. Iaşi, avea să
descopere urmele unei aşezari umane foarte vechi, la ora
actuală specialiştii nepronuntându-se asupra vechimii.
Aici arheologii aveau să
scoată la suprafaţă urme ale unor locuinţe dreptunghiulare cu
podină din lut ars, cuptoare de ardere a ceramicii şi un bogat
inventar arheologic constând în statuete zoomorfe şi antropomorfe,
cermica fină, semifină şi grosieră, suflătoare, fusaiole, lame
de silex, nuclee de silex, topoare de piatra cu perforatie de tip
ciocan si sapa, greutati, maciuci, daltite, razuitoare, varfuri de
lance, rasnite din piatra, margele de piatra s.a. În urma
cercetarilor efectuate s-a constatat că întreaga asezare neolitică
se întindea pe o suprafaţa de circa 6 km pătraţi.
Pe lângă aceste obiecte de tip unealtă sau descoperit însă şi
două tăbliţe de piatra care prezintă semne clare de scriere.
Tablitele
de la Hândresti
Interesant este însă
faptul că aceste semne – litere, sunt asemănătoare cu cele ale
scrierii Vinca – Turdaş dar şi cu celebrul alfabet secuiesc, care
a fost preluat de către secui de la daci.
Alfabetul secuiesc, respectiv dacic
Se
pare că istoria se scrie în prezent în România.
In acest caz oare tendinta scoaterii la iveala a secuilor de catre unguri ce vrea sa isemne, ca ei stiu mai multe sau ce?
RăspundețiȘtergereCum se poate ataşa un scris făcut înainte de Potopul Biblic al lui Noe cu scrierea unui trib venit o dată cu turcii aici? Aceste caractere de limbă turcă gasite într-o veche carte tipărită de pe vremea de după Guemberg cu ce doriţi să le comparaţi?Să vă fie ruşine....
ȘtergereUn raspuns....
ȘtergereCauconii, aflăm încă de la Homer, erau de origine tracă şi trăiau pe râul Kaukon în Kaukonia, care cuprindea regiunea Elis şi părţi din Ahaia şi Arkadia. Ei ar fi migrat din nordul Peninsulei Balcanice pe la anul 1600 î.Chr.
Pe cei rămaşi în vatra originară Ptolemeus (sec. II d.Chr.) îi va regăsi cu numele de cauconensis la nord de Dunăre printre triburile din Dacia, în Ţara Bârsei şi în împrejurimi, dar fără a trece de Carpaţii Răsăriteni.
Prin coroborarea informaţiilor referitoare la teritoriul lor, dacii cauconi au trăit în sud-estul Transilvaniei cuprinzând nu numai Ţara Bârsei, ci şi o parte din actualul judeţ Harghita, spre izvoarele Oltului, ca şi părţi din judeţele Buzău şi Mureş (pag.17). Tot în această zonă Amianus Marcellinus (sec.IV) a consemnat existenţa unui ţinut numit Caucaland, iar mărturia unui soldat roman se referă la un munte Caucas de pe lângă râul Olt (pag.22).
Ca urmare a faptului că reprezentau un vechi neam autohton atestat încă din antichitatea îndepărtată, lingvistul german Jacob Grimm a considerat firesc să constate legătura dintre denumirile de cauci, cauconi şi Caucaland pentru a le asocia acestora şi denumirea de Cogaion cu conotaţia sa religioasă. Pe de altă parte filologul german J.Wolff considera că şi denumirea de Kockel cu variantele Kukel şi Kukula utilizate de saşi pentru a desemna Târnavele ar proveni din anticul coca sau cuca, care înseamnă munte, cu menţiunea că cel mai important munte din zona Târnavelor se numeşte Cogan, cu variantele mai vechi Cocan sau Chuchal, ceea ce indică faptul că originea reală a acestor denumiri este hidronimul Kukula menţinut şi astăzi în uz de secui.
Cine nu îşi ştie trecutul nu este vrednic nici de prezent
Toate aceste asocieri dintre toponime şi etnonime puse demult în evidenţă de savanţii germani, conduc la concluzia că tribul dacic al cauconilor este unul şi acelaşi cu neamul sikuli-lor, adică al secuilor care ocupă şi astăzi acelaşi ţinut şi mai ales folosesc străvechea denumire de Kükülö. Numai în legătură cu acest hidronim ţinutul lor a şi purtat denumirea de Ciculia, iar locuitorii numele de ciculi, aşa cum au consemnat călătorii străini.
Din pacate dle Lucian Velicu, nu a-ti citit tot articolul meu si face-ti mari confuzii legat de cea ce am incercat eu sa transmit tututor. Ar fi cazul sa-l recititi cu un pix in fata si sa va sintetizati cea ce considerati Dvs. ca am gresit, sau ce a-ti inteles Dvs. gresit ! O zi buna ! Sarbatori Fericite !
RăspundețiȘtergereCum se poate sa scrieti atat de agramat, dvs, ca autor de articole! Cratima are niste reguli, invatati-le!!!
RăspundețiȘtergereFondul prezentarii,sustinerea afirmatiilor si analiza pertinenta sunt mai importante decat... o eroare de asezare in pagina a unor cratime! De multe ori nu vedem padurea...
ȘtergereExcelent dle. Barsan (fara cratima sic) si v-asi sugera sa-l contactati pe Miron Manega. Merita. La Multi Ani!
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergere...continuare pt
RăspundețiȘtergereDar numele de ciculi trece uşor la forma siculi, de unde şi forma de secui.
Viteji, aidoma cauconilor din Elis, siculii dacici şi-au păstrat conştiinţa de autohtoni, mândri de faptul că erau stăpâni pe ţinuturilor lor, ceea ce a impus recunoaşterea demnităţii lor colective. Captaţi treptat în sfera de interes a coroanei de la Buda, aşa după cum arată şi A.D.Xenopol în Istoria românilor din Dacia Traiană, (Ediţia III, Bucureşti 1988, Vol III pag.224) ei au fost maghiarizaţi prin mijloace din ce în ce mai dure mai ales după anul 1848.
Pentru a forţa desprinderea lor definitivă de masa covârşitoare a autohtonilor din Ardeal, istoriografia timpului le-a atribuit diferite origini bizare, care se contrazic între ele şi ca atare se anulează reciproc. În încercarea de a suplini lipsa oricăror dovezi care să ateste o pătrundere a lor în Ardeal, cum a fost cea a saşilor intens susţinută de coroana maghiară, istoricii au vehiculat şi mai vehiculează diferite plăsmuiri referitoare la originea secuilor oscilând penibil între a-i considera avari, gepizi, huni, pecenegi etc., deşi ei sunt autohtoni, sunt membrii străvechiului neam dacic al cauconilor, primii care au dat nume locurilor pe care trăiesc. Ei au conservat până astăzi nu numai nişte toponime de vârstă neolitică, ci serii toponimice de vârstă neolitică uneori identice cu cele din zona Sibiu, ceea ce reprezintă o altă mare dovadă a faptului că sunt băştinaşi.
Recapitulând, va trebui să arătăm lumii întregi că cei numiţi astăzi secuii sau siculii sunt urmaşii autohtonilor denumiţi cauconi (a se citi caucoli), iar mai târziu ciculi fiindcă au trăit şi trăiesc pe văile râurilor denumite încă din antichitate prin hidronimul autohton Kukula. Ca o altă dovadă că râurile Kukala au o denumire românească arhaică, aceeaşi spiritualitate românească a atribuit unui râu din bazinul Siretului omonimul Cucalea.
Având în vedere că maghiarizarea lor forţată echivalează cu imprescriptibilul genocid etnic, ne revine obligaţia, ca în numele adevărului, să facem necesara distincţie maghiarizat-maghiar, mai ales în cazul secuilor, care începând cu Unio Trio Nationum
s-au revendicat ca etnie de sine stătătoare distinctă de a ungurilor. I-am uitat şi continuăm să îi uităm pe cei de o fire cu noi şi soarta nu iartă.
In luna iunie 2014 a fost descoperit la Seimeni un inel sigilar din bronz, care are incizate simboluri Vinca-Turdas şi, mai mult, unul dintre simboluri se regaseste pe placuta discoidala descoperita la Tartaria:
RăspundețiȘtergerehttps://sites.google.com/site/seimenisatdinneolitic/home
Implicatiile descoperirii:
https://sites.google.com/site/seimenisatdinneolitic/concluzii
Interpretarea simbolurilor incizate pe inelul sigilar din bronz descoperit la Seimeni: Mama Pământ, bucraniul şi Zeul Cerului - simboluri atestate în paleoliticul superior, neoliticul timpuriu şi în toate perioadele următoare.
RăspundețiȘtergereSimbolurile incizate pe inel sunt identice cu simbolurile prezente pe statuetele antropomorfe feminine aparţinând culturii dunărene Zuto Brdo - Gârla Mare din epoca bronzului mijlociu şi târziu:
https://sites.google.com/site/seimenineoliticsipreneolitic/
Adevarul genezei poporului roman e ascuns cu buna stiinta de secole ! Tocmai cei care au tinut sub ocupatie fortata acest popor minunat au interesul sa se prezinte ca proprietari (falsi bineinteles) ai acestor teritorii pur romanesti.
RăspundețiȘtergereCunoasterea adevaratei istorii a poporului roman e posibila si mult asteptata!Falsurile nu au ce cauta in istoria Romaniei!
RăspundețiȘtergereStudiul istoriei Romaniei ar trebui sa fie inclus obligatoriu in clasele 1-12.
RăspundețiȘtergere