Radu Negru Vodă versus Neagu Djuvara !
În luna mai 2013 a apărut, în condiţii grafice
excelente, lucrarea “ O scurtă istorie
ilustrată a românilor “ de Neagu Djuvara. Suntem deja foarte obişnuiţi cu
efortul pe care îl face Editura Humanitas de a promova lucrarile D-lui Djuvara,
unele dintre ele ajungând până la a 8 – 9 ediţie (!?), chiar în condiţiile în
care multe din opiniile autorului, legat de istoria românilor nu sunt acceptate
de către istoricii şi cercetătorii români.
După ce a încercat prin doua lucrări: “Thocomerius
– Negru Vodă, un voievod de origine cumană la începuturile Ţarii Româneşti”
şi “Răspuns criticilor mei şi
neprietenilor lui Negru Vodă” să ne convingă că dinastia Basarabilor era de
origine turanică, respectiv cumană, autorul recidiveaza în “O scurta istorie ilustrată…. “ extinzându-şi
teoria cumanicităţii.
În “Cuvânt înainte” d-l Djuvara face menţiunea
că lucrarea s-a născut în ideea încercării de a prezenta o “istorie nedeformată”
diferită de cea existentă în manualele scolare dinainte de anul 1989.
Ori domnia sa nu numai că prezintă o istorie
total deformată, susţinând, din interese probabil personale, o adevărată istorie
cumanica a poporului român !
Spicuind din lucrarea domniei sale, vom constata că Basarab şi întreaga dinastie Basarabă era de origine cumană, iar mulţi dintre boierii Ţării Româneşti vor fi alesi din rândul acestei populaţii migratoare asiatice. În continuarea teorie sale face afirmaţia că românii şi-au cizelat limba prin intermediul limbii cumanice, preluând de la aceştia un număr însemnat de cuvinte ?!. De asemenea vechii români nu aveau cunoştiinţe privind arta purtării războiului fiind nevoiţi să înveţe acest mesteşug de la cumani ?! Şi toată această proslăvire a cumanilor si a civilizaţiei lor culmineaza cu afirmaţia prin care Neagu Djuvara îi identifica şi pe celebri fraţi vlahi Asan ca fiind cumani ?!
Nu voi incerca să răspund d-lui Djuvara la aceste afirmaţii fanteziste, deoarece au mai făcut-o şi alţii. Nu am nimic cu persoana domniei sale, chiar fiindu-mi foarte simpatică, lucrarea sa “ Amintiri din pribegie” pe care am citit-o cu multă plăcere mi-a amintit de stilul Ion Creangă din “Amintiri din copilărie”, dar aş vrea să-i atrag atentia asupra unui lucru care nu a fost băgat în seama de domnia sa, dar nici de alţi amici sau contestatari ai săi - este vorba de numele de botez pe care îl purtau domnitorii, fii lor şi ulterior ceilalţi descendenţi ai acestora.
“Se ştie că în general există o filiaţie bunic - nepot ,
astfel încât de cele mai multe ori nepoţii dau copiilor lor numele bunicului
sau al tatălui. Analizând cu atentie numele de botez al Domnitorilor Ţării
Româneşti vom constata în decursul a circa 370 de ani, de existenţă a Dinastiei
Basarabilor, frecvenţa repetiţiei numelui. Astfel că numele de Radu este
preluat de domni de 11 ori, Vlad/Vladislav de 10 ori, Basarab (4), Mircea (4),
Alexandru (3), Dan (3) Petru (3), Nicolae (2), Mihnea (2), Mihai, Neagoe şi
Vintilă doar o dată.
Filiatia bunic -
nepot este si mai determinativă în acest caz:
·
Nicolae
Alexandru , fiul lui Basarab şi nepotul lui Radu Negru, îşi botează fiul cu
numele de Radu (Radu I, domn 1377-1383)
·
Mircea cel
Batran, fiul lui Radu I, şi nepotul lui Nicolae Alexandru, îşi botează un fiu
cu numele de Alexandru (Alexandru I Aldea, domn 1431 - 1436), iar pe altul Radu
(Radu II , domn 1420 - 1427, cu întreruperi)
·
Vlad II Dracul,
fiul lui Mircea cel Batran şi nepotul lui Radu I, îşi botează un fiu cu numele
de Radu (Radu III cel Frumos, domn 1462 - 1475 , cu întreruperi)
·
Vlad IV
Călugărul, fiul lui Vlad II Dracul şi nepotul lui Mircea cel Batran, îşi
botează doi fii (?) cu numele de Radu (Radu Călugărul, domn 1521, si, Radu IV
cel Mare 1495 - 1508)
·
Radu IV cel
Mare, fiul lui Vlad IV Călugărul şi nepotul lui Vlad II Dracul îşi botează
copii cu numele de Vlad (Vlad VI Vintilă, domn 1532-1535, cu întreruperi),
Mircea (Mircea III Ciobanul, domn 1545-1559, cu întreruperi) şi alţi trei fii
(?) cu numele de Radu ( Radu zis Bădica, domn 1523 - 1524 ; Radu Paisie, domn
1534 - 1545, cu întreruperi ; Radu de la Afumaţi, domn 1522 - 1529, cu întreruperi)
Acest fenomen se
manifesta şi cu alte nume, şi în cazul filiaţiei unchi - nepot: Mircea cel
Bătrân, fiul lui Radu I îşi va numit un fiu Vlad (Vlad II Dracul, domn 1436 -
1447, cu intreruperi) după unchiul său Vladislav, domn intre anii 1364 - 1377,
fratele lui Radu I.
Din simplă analiză a
arborelui Dinastiei Basarab nu identificăm nici un nume transmis, ulterior sub
forma de Thocomerius, lucru ce ar trebui să-i dea de gândit d-lui Djuvara.
Totodată se observă că Nicolae Alexandru Basarab, fiul lui Basarab I, şi,
nepotul lui Radu Negru îşi va boteza fiul Radu I cu numele bunicului Radu,nici
într-un caz, Thocomerius.
Cea ce ne certifică
adevărul istoric, Radu Negru a fost tatăl lui Basarab I, şi bunicul lui
Alexandru Nicolae Basarab.
Speculaţia legata de numele lui Basarab
privind originea lui sunt simple pierderi de timp ale istoricilor. Numele de
Basarab ales de către Radu Negru si soţia lui,
pentru fiul lor era un nume obişnuit în acele vremuri în Transilvania, şi
larg răspândit, precum: Tatomir, Seneslau, Crăciun, Bogdan, Drag cu variantele
Dragoş şi Dragomir, s.a.
(click pe poza)
Pe eupedia.com există un studiu genetic
elocvent privind populaţiile din Europa, bazat pe analiza haplogrupurilor,
adică ramuri ale arborelui genealogic uman, alcătuite din totalul mutaţiilor pe
care le-a suferit o populaţie de-a lungul miilor de ani. Potrivit acelui
studiu, pe teritoriul României haplogrupul N, specific populaţiilor uralice
(deci şi cumanilor), are o frecvenţă zero, în timp ce haplogrupul Q, specific
populaţiilor turcice (implicit hunilor, magharilor şi tătarilor), are o
frecvenţă de 2 %.
Dacă Thocomerius
era cuman, haplogrupul specific popoarelor altaice se trasmitea întregii
familii a Basarabilor. Tinând cont de numărul mare al urmaşilor acestora înruditi şi încuscriti cu numeroase familii
româneşti ar fi trebuit să avem totuşi o frecvenţa mai mare, fata de acel 0%
absolut, măcar pentru a se putea forma un judeţ cu minoritate cumanică
majoritar ! (?)
Tot procesul
de dezinformare, manipulare, interpretare părtinitoare a documentelor şi popularizare excesivă, pornit de către d-l
Djuvara, în încercarea de a ne convinge că dinastia Basarabilor este o dinastie
de origine cumană nu este unică.
În
“Monografia judeţului Satu- Mare”, la pagina 586, conform informaţiei date de catre
preotul St.Tăsiedanu din Ciumeşti, legat de genealogia familiei Ilosvay de
Nagyiloşva se afirmă în mod foarte senin că: “ Cel
intâiu stramoş cunoscut < al familiei > este Tugomir, al cărui fiu este
Bazarad, voieovodul român. Pe fiul acestuia, pe Bogdan, l-a colonizat Carol
Robert în Maramureş. Nicolae şi Maxim s’au asezat între anii 1330 – 1334 în
judetul Beregh, ocupând teritoriu de 24.000 de iugăre lângă râul Iloşva unde
s’au aşezat întaie-dată Iloşva Mare şi de aici s-au împrumutat numele şi mai
târziu atributul familiar <de Iloşva>. Tăsiedanu în sprijinul
afirmaţie celor de mai sus, pomeneşte despre existenţa din vechime şi a unui
munte aflat la graniţa dintre judeţele Maramureş şi Nasaud, pe nume Basarab.
Nimic nou sub soare, iată cum o
familie nobiliară maghiară care se trăgea din spiţa Voievodului Tatomir,
încerca să rescrie istoria în favoarea ei, pretinzându-se descendenţi a lui
Basarab I, Domnul Tării Romăneşti. Bine-nţeles că personajele istorice sunt
amestecate, aparănd ca fiu a lui Tatomir, un Bogdan în locul lui Seneslau de
Dolha şi un Nicolae, în locul lui Crăciun de Bilca, tatăl lui Nicolae de fapt.
Totodată în text se integrează şi cunoscuta teorie imigraţionistă, susţinută de
către istoricii maghiari, precum că Bogdan ar fi fost adus din Serbia de către Carol Robert de
Anjou, şi colonizat în Maramureş, în jurul anului 1340, în urma aşa ziselor lui
fapte de vitejie.
Ca o concluzie în final, de
subcapitol, voi reveni asupra altei afirmaţii făcute cu dezinvoltura dezarmantă
de către dl.Djuvara : “ Cumanii sunt cei care i-au învăţat pe
români arta războiului.” (Thocomerius - Negru Voda, Un voivod de origine cumană la începuturile
Ţării Româneşti.)
Aceaşi afirmaţie gratuită o mai
face şi cronicarul Anonymus, când povestind despre luptele dintre maghiarii
conduşi de Tuhutum şi valahii conduşi de Gelu, îi eticheteaza pe cei din urmă
ca fiind cei “mai neînsemnaţi din toată lumea” neavând decât “ arcul şi
săgeţile pentru apărare “ şi că "n-ar îndrăzni să stea împotriva curajului ungurilor.”
Totusi Anonymus îşi va corecta afirmaţia completând cauza slăbiciunii valahilor,
cauzată de “multe vătămări din partea cumanilor şi
picenaţilor.”
Arta războiului moştenită de către
valahi de la dacii cei războinici le permitea să lupte în acelaşi timp împotriva
a trei duşmani: cumanii, pecenegii şi ungurii. De altfel Tuhutum nu va obţine o
victorie supremă asupra valahilor, în urma mortii lui Gelu, ci va căuta o întelegere
pasnică cu boierii voievodului român.
Aceasta stăpânire a “artei
războiului” la români îi va obliga pe maghiarii aliaţi cu cumanii şi pecenegii
să lupte timp de peste 250 de ani până să dobândeasca Transilvania, iar dorinţa
lor de expansiune în Moldova şi Ţara Românească va fi stopată din primul moment
de “cei mai neînsemnaţi din toată lumea.”
Istorie
Un rezumat al evenimentelor petrecute
între anii 1291 şi 1315, şi a
identităţii Întemeitorului Ţării Româneşti, Radu Negru Vodă, poate fi
sintetizată prin documentele timpului şi ulterioare:
-
documentul din primăvara anului 1291, prin
care Ugrinus este pus în posesia celor doua moşii din Ţara Făgăraşului;
-
cronica lui Nicefor Gregoras, care menţionează despre existenţa unui
principe al Valahiei în jurul anului 1300;
-
inscripţia de pe mormântul lui Laurentiu de
Longo Campo din anul 1300;
-
menţionarea Valahiei şi a unui mare
conducător al ei, în anul 1307, în cronica lui Ottokar de Styria;
-
pisania de pe frontispiciul Bisericii din
Câmpulung care menţionează anul sfiinţirii ei, 1315;
-
documentul emis în anul 1332, de cancelaria
regală maghiară, în care Radu Negru este menţionat sub numele de Tatomir;
-
cronica lui Nicolo Luccari, din anul 1352,
care îl identifică pe Radu Negru ca Întemeietor al Ţării Româneşti;
-
hrisovul din anul 1549 a lui Mircea
Ciobanul, în care se confirmă existenţa unor acte de danie din timpul lui Negru
Vodă;
-
idem, în anul 1558, acelaşi domnitor Mircea
Ciobanul;
-
1569, domnitorul Alexandru II Mircea re-confirmă
actul de danie a lui Negru Vodă;
-
în anul 1585, seniorul Jaques Bongars,
vizitează ruinele cetăţii lui Negru Vodă;
-
in anul 1618, Gavrilă Movilă confirmă un
act de danie făcut de către Nicolae Alexandru Basarab, "nepotul răposatului Negru Radul Voievod" ;
-
Matei Basarab, confirmă în anul 1646
existenţa în cancelaria domnească a unor documente de pe vremea lui Negru Vodă;
-
în Letopiseţul Ţării Româneşti a lui
Macarie Zaim, scrisă în jurul anilor 1640-1650, scrie despre Ankro Voivod (Negru
Vodă);
-
în jurul anilor 1660, Paul de Alep, scrie
despre "Negrul Voievod, adică, Domnul cel Negru";
-
în anul 1656, călugării de la Bărătia,
prezinta un document autentificat cu pecetea lui Negru Vodă, judelui Ghergina;
-
în anul 1659, Mihnea Vodă întăreşte privilegiile
câmpulungenilor, în baza "hrisovului lui Negru Vodă"'
-
Letopiseţele Cantacuzinesc şi al Bălenilor,
scrise în jurul anilor 1665 - 1678, îl menţionează pe Radu Negru Voievod ca
descălecator;
-
în anul 1682, Gheorghe Duca, întăreşte
privilegiile câmpulungenilor în baza hrisovului lui Negru Vodă;
-
cronica călugărilor franciscani din anul
1764, mentioneaza întemeierea oraşului Câmpulung de către Radu Negru.
În
baza documentelor, mai sus prezentate, se poate alcătui o cronologie a
evenimentelor care au dus la Întemeierea Tării Româneşti.
Radu Negru
Vodă (cca.1255/60 - 1315) a ales drumul surghiunului, descălecând in Ţara
Românească, însoţit de supuşii lui în anul 1291, şi Intemeind Ţara Românească.
Radu Negru era căsătorit cu Marghita (Margareta) şi avea, cel puţin doi copii,
Vlaicu zis şi Basarab şi o fată al cărei
nume nu-l cunoaştem, din păcate. Soţia lui Radu era de naţie maghiară şi era catolică,
cea care va iniţia construcţia Biserici Catolice din Câmpulung. Radu Negru va
construi în Campulung doua biserici, una ortodoxă, terminată şi sfiinţită în
anul 1315 şi una Catolică, pentru supuşi lui catolici, fideli, sfiinţită în
anul 1304. Piatra de temelie a Oraşului Câmpulung va fi pusă în anul 1299,
administrarea oraşului făcându-se între
anii 1299-1300 de către magistrul sas Laurentiu. Tot in anul 1300, Radu Negru
îşi va căsători fiica cu regele sârb Stefan Milutin. Începând din anul 1304
oraşul Câmpulung va deveni capitala oficială a Ţării Româneşti. Radu Negru,
Întemeitorul Ţării Româneşti va trece la cele vesnice în anul 1315, conducerea
destinelor locuitorilor acestei ţări trecând în maînile fiului acestuia, Vlaicu
(Ivancu) Basarab, numit in istoria oficială, ca şi Basarab I.
În documentul emis de cancelaria maghiară în
anul 1332 prin menţţiunea referitoare legat de numele de Basarab, „Basarab, filium Thocomerii, scismaticum, infidelis Olahus
Nostris”, istorici şi cercetătorii noştri, începând cu Nicolae Iorga şi până la Neagu Djuvara, omit întelegerea
textului.
Basarab era
fiul lui Tatomir (Thocomeri), de religie ortodox (schismatic), infidel, dar
Olah (Român).
Cum se poate ca fiul, român fiind, să fie de
neam cuman, prin tată ? “ (fragment
din Istorie Furata. Cronica Romaneasca de Istorie Veche – Editura Karuna
Bistrita, martie 2013, autor Cornel
Birsan)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu