Radu Negru Vodă (1291-1315)
Istorie
Un rezumat al evenimentelor petrecute între anii 1291 şi 1315, şi a identităţii
Întemeitorului Ţării Româneşti, Radu Negru Vodă, poate fi sintetizată prin
documentele timpului şi ulterioare:
- documentul din primăvara anului 1291, prin care Ugrinus este pus în posesia
celor doua moşii din Ţara Făgăraşului;
- cronica lui Nicefor Gregoras, care
menţionează despre existenţa unui principe al Valahiei în jurul anului 1300;
- inscripţia de pe mormântul lui Laurentiu de Longo Campo din anul 1300;
- menţionarea Valahiei şi a unui mare conducător al ei, în anul 1307, în
cronica lui Ottokar de Styria;
- pisania de pe frontispiciul Bisericii din Câmpulung care menţionează anul
sfiinţirii ei, 1315;
- documentul emis în anul 1332, de cancelaria regală maghiară, în care Radu
Negru este menţionat sub numele de Tatomir;
- cronica lui Nicolo Luccari, din anul 1352, care îl identifică pe Radu Negru
ca Întemeietor al Ţării Româneşti;
- hrisovul din anul 1549 a lui Mircea Ciobanul, în care se confirmă existenţa
unor acte de danie din timpul lui Negru Vodă;
- idem, în anul 1558, acelaşi domnitor Mircea Ciobanul;
- 1569, domnitorul Alexandru II Mircea re-confirmă actul de danie a lui Negru
Vodă;
- în anul 1585, seniorul Jaques Bongars, vizitează ruinele cetăţii lui Negru
Vodă;
- in anul 1618, Gavrilă Movilă confirmă un act de danie făcut de către
Nicolae Alexandru Basarab, "nepotul răposatului
Negru Radul Voievod" ;
- Matei Basarab, confirmă în anul 1646 existenţa în cancelaria domnească a
unor documente de pe vremea lui Negru Vodă;
- în Letopiseţul Ţării Româneşti a lui Macarie Zaim, scrisă în jurul anilor
1640-1650, scrie despre Ankro Voivod (Negru Vodă);
- în jurul anilor 1660, Paul de Alep, scrie despre "Negrul Voievod,
adică, Domnul cel Negru";
- în anul 1656, călugării de la Bărătia, prezinta un document autentificat cu
pecetea lui Negru Vodă, judelui Ghergina;
- în anul 1659, Mihnea Vodă întăreşte privilegiile câmpulungenilor, în baza
"hrisovului lui Negru Vodă"'
- Letopiseţele Cantacuzinesc şi al Bălenilor, scrise în jurul anilor 1665 -
1678, îl menţionează pe Radu Negru Voievod ca descălecator;
- în anul 1682, Gheorghe Duca, întăreşte privilegiile câmpulungenilor în baza
hrisovului lui Negru Vodă;
- cronica călugărilor franciscani din anul 1764, mentioneaza întemeierea
oraşului Câmpulung de către Radu Negru.
În baza
documentelor, mai sus prezentate, se poate alcătui o cronologie a evenimentelor
care au dus la Întemeierea Tării Româneşti.
Radu Negru Vodă (cca.1255/60 -
1315) a ales drumul surghiunului, descălecând in Ţara Românească, însoţit de
supuşii lui în anul 1291, şi Intemeind Ţara Românească. Radu Negru era
căsătorit cu Marghita (Margareta) şi avea, cel puţin doi copii, Vlaicu zis şi
Basarab şi o fată al cărei nume nu-l
cunoaştem, din păcate. Soţia lui Radu
era de naţie maghiară şi era catolică, cea care va iniţia construcţia Biserici Catolice
din Câmpulung. Radu Negru va construi în Campulung doua biserici, una ortodoxă,
terminată şi sfiinţită în anul 1315 şi una Catolică, pentru supuşi lui catolici,
fideli, sfiinţită în anul 1304. Piatra de temelie a Oraşului Câmpulung va fi
pusă în anul 1299, administrarea oraşului
făcându-se între anii 1299-1300 de către magistrul sas Laurentiu. Tot in anul
1300, Radu Negru îşi va căsători fiica cu regele sârb Stefan Milutin. Începând
din anul 1304 oraşul Câmpulung va deveni capitala oficială a Ţării Româneşti. Radu
Negru, Întemeitorul Ţării Româneşti va trece la cele vesnice în anul 1315,
conducerea destinelor locuitorilor acestei ţări trecând în maînile fiului
acestuia, Vlaicu (Ivancu) Basarab, numit in istoria oficială, ca şi Basarab I.
În documentul emis de cancelaria maghiară în
anul 1332 prin menţţiunea referitoare legat de numele de Basarab, „Basarab, filium Thocomerii, scismaticum, infidelis Olahus Nostris”, istorici şi
cercetătorii noştri, începând cu Nicolae Iorga şi până la
Neagu Djuvara, omit întelegerea textului.
Basarab era fiul lui Tatomir
(Thocomeri), de religie ortodox (schismatic), infidel, dar Olah (Român).
Cum se poate ca fiul, român fiind, să fie de
neam cuman, prin tată ?
Paftaua lui Negru Vodă |
Concluzie
Numele de Basarab îl întălnim de
asemenea frecvent în Transilvania mai ales în Ţara Haţegului. Unii istorici
ajungând să opineze că de fapt Radu Negru ar fi “descălecat” din Ţara Haţegului
şi nu din Ţara Făgăraşului.
O astfel de pomenire de nume este
legată de un conflict inter-etnic, din anul 1341, purtat între Egidiu, fiul lui
Basarab şi fii comitelui Werner, saşi din Saschiz. De remarcat este faptul că
tatăl lui Egidiu, Basarab, posesor al moşiei Zoltan (jud.Mureş) a trait în
aceaşi perioadă cu omologul său, Basarab I, domnitorul Ţării Româneşti.
Numele de Basarab mai este menţionat în
ţinuturile româneşti în anii: 1358, de doi cnezi Basarabi in Craşova, în anul
1360 de către Basarab Longus din Haţeg; în anul 1398 de cneazul Basarab din
Râuşor-Haţeg, în anul 1447 de preotul Ioan Basarab din Vaideei, în anul 1450 un
Basarab este pomenit ca proprietar al unor moşii în localitatea Telciu din
actualul judeţ Bistriţa-Năsăud, în anul 1546 este menţionată o "doamnă
Băsărăboaie" în zona de munte a Argeşului.
Care este legatura între Tatomir şi Radu
Negru, şi de ce Negru, Paul de Alep specificând în mod expres termenul de
“Domnul cel Negru” ?
Este posibil ca acest Tatomir să fi fost
Radu Negrul Voievod, sau Tatomir să fi fost tatăl lui Radu. În cronicile
maghiare se tinde în general să se amintească filiaţia, respectiv ascendenta şi
descendenţa familiei. Totdeauna, după fiu este specificat tatăl, deoarece existau
mai mulţi Tatomiri sau Basarabi, care erau din familii diferite. Astfel Ioan şi
Ştefan, sunt menţionaţi ca descendenţă din Iuga, voievodul Maramureşului, frate
cu Bogdan Vodă. Acest sistem de nominalizare a persoanei se întamplă şi în
prezent la tară, când o persoană este identificată ca fiind “ a lui ......” (
exemplu: Ion, a lui Creangă)
În memoria nobililor maghiari vor ramâne
vii evenimentele din anii 1290 - 1291 când Radu Negru se va rasculă împotriva autorităţii
coroanei maghiare şi va trece munţii. Dar după 41 de ani, de la acele
evenimente, din timpul regalităţii lui Carol Robert de Anjou, scribi care au întocmit
documentul, îl menţionează ca tată a lui Basarab pe Thocomerii,acesta fiind de fapt numele tatălui lui Negru Vodă.
Funcţionarii cancelariei nu au mai verificat documentele anterioare din anii
1290, mulţumindu-se din amintiri, cei bătrâni, să pomenească numele conducatorului
familiei din care descindea Radu Negru.
Astfel se ajunge ca Basarab să-l aiba
tată pe Tatomir şi nu pe Radu Negru.
Legat de numele Negru este mai sigur că
era un cognomen atasat numelui sau, Radu, descriptiv al unei însuşiri
fizionomice sau al culorii ţinutei în care se imbraca. Se ştie că tătarii
numeau Ţara Românească “ Kara Ulagh” , ţara vlahilor negri. Este posibil ca în
cronicile tătare, noul conducător al Ţării Româneşti, acceptat de ei, să fi
fost “botezat” şi el cu numele de “negru”, devenind “Domnul cel Negru” conform celor scrise de Paul de Alep. Acest
nume de Radu Negru Vodă s-a transmis încă din anul 1315 şi va rămâne sub
această formă în toată istoria scrisă de catre toţi cronicarii si istoricii
timpurilor ulterioare.
Se mai cuvine să menţionăm că din documentul
de la 1332 mai aflăm o serie de informatii importante. Basarab este numit
“valahul nostru infidel” în urma infrângerii suferite de către Carol Robert de
Anjou la "Posada", asemeni cum va fi numit ulterior peste câţiva ani
Bogdan , Voievodul Maramureşului de către Ludovic I de Anjou. Pe lângă această
etichetare, scribii cancelariei nu uita să menţioneze şi termenul de “schismatic”, atribut atât de
utilizat pentru românii ortodoxi, nesupuşi biserici apusene. Cea ce ne confirma
însă faptul că Radu Negru Vodă, era ortodox de credinţă, religie pe care a
transmis-o şi fiului său.
Un alt fapt neluat în seamă de către
cercetători şi istorici este numele de botez acordat Domnitorilor Ţării
Româneşti şi procedeul de atribuire de nume. Se ştie că în general există o
filiaţie bunic - nepot , astfel încât de cele mai multe ori nepoţii dau
copiilor lor numele bunicului sau al tatălui. Analizând cu atentie numele de
botez al Domnitorilor Ţării Româneşti vom constata în decursul a circa 370 de
ani, de existenţă a Dinastiei Basarabilor frecvenţa repetiţiei numelui. Astfel
că numele de Radu este preluat de domni de 11 ori, Vlad/Vladislav de10 ori,
Basarab (4), Mircea (4), Alexandru (3), Dan (3) Petru (3), Nicolae (2), Mihnea
(2), Mihai, Neagoe şi Vintilă doar o dată.
Filiatia bunic - nepot este si mai determinativă
în acest caz:
·
Nicolae Alexandru , fiul lui
Basarab şi nepotul lui Radu Negru, îşi botează fiul cu numele de Radu (Radu I,
domn 1377-1383)
·
Mircea cel Batran, fiul lui
Radu I, şi nepotul lui Nicolae Alexandru, îşi botează un fiu cu numele de
Alexandru (Alexandru I Aldea, domn 1431 - 1436), iar pe altul Radu (Radu II ,
domn 1420 - 1427, cu întreruperi)
·
Vlad II Dracul, fiul lui
Mircea cel Batran şi nepotul lui Radu I, îşi botează un fiu cu numele de Radu
(Radu III cel Frumos, domn 1462 - 1475 , cu întreruperi)
·
Vlad IV Călugărul, fiul lui
Vlad II Dracul şi nepotul lui Mircea cel Batran, îşi botează doi fii (?) cu
numele de Radu (Radu Călugărul, domn 1521, si, Radu IV cel Mare 1495 - 1508)
·
Radu IV cel Mare, fiul lui
Vlad IV Călugărul şi nepotul lui Vlad II Dracul îşi botează copii cu numele de
Vlad (Vlad VI Vintilă, domn 1532-1535, cu întreruperi), Mircea (Mircea III
Ciobanul, domn 1545-1559, cu întreruperi) şi alţi trei fii (?) cu numele de
Radu ( Radu zis Bădica, domn 1523 - 1524 ; Radu Paisie, domn 1534 - 1545, cu
întreruperi ; Radu de la Afumaţi, domn 1522 - 1529, cu întreruperi)
Acest fenomen se manifesta şi cu alte nume,
şi în cazul filiaţiei unchi - nepot: Mircea cel Bătrân, fiul lui Radu I îşi va
numit un fiu Vlad (Vlad II Dracul, domn 1436 - 1447, cu intreruperi) după
unchiul său Vladislav, domn intre anii 1364 - 1377, fratele lui Radu I.
Din simplă analiză a arborelui Dinastiei
Basarab nu identificăm nici un nume transmis, ulterior sub forma de Thocomerius,
lucru ce ar trebui să-i dea de gândit d-lui Djuvara. Totodată se observă că
Nicolae Alexandru Basarab, fiul lui Basarab I, şi, nepotul lui Radu Negru îşi
va boteza fiul Radu I cu numele bunicului Radu,nici într-un caz, Thocomerius.
Cea ce ne certifică adevărul istoric,
Radu Negru a fost tatăl lui Basarab I, şi bunicul lui Alexandru Nicolae
Basarab.
Speculaţia legata de numele lui
Basarab privind originea lui sunt simple pierderi de timp a istoricilor. Numele
de Basarab ales de către Radu Negru si soţia lui, pentru fiul lor era un nume obişnuit în acele
vremuri în Transilvania, şi larg răspândit, precum Tatomir, Seneslau, Crăciun,
Bogdan, Drag cu variantele Dragoş şi Dragomir, s.a.
Pe eupedia.com
există un studiu genetic elocvent privind populaţiile din Europa, bazat pe analiza
haplogrupurilor, adică ramuri ale arborelui genealogic uman, alcătuite din
totalul mutaţiilor pe care le-a suferit o populaţie de-a lungul miilor de ani.
Potrivit acelui studiu, pe teritoriul României haplogrupul N, specific
populaţiilor uralice (deci şi cumanilor), are o frecvenţă zero, în timp ce
haplogrupul Q, specific populaţiilor turcice (implicit hunilor, magharilor şi
tătarilor), are o frecvenţă de 2 %.
Dacă Thocomerius era cuman, haplogrupul
specific popoarelor altaice se trasmitea întregii familii a Basarabilor. Tinând
cont de numărul mare al urmaşilor acestora
înruditi şi încuscriti cu numeroase familii româneşti ar fi trebuit să
avem totuşi o frecvenţa mai mare, fata de acel 0% absolut, măcar pentru a se
putea forma un judeţ cu minoritate cumanică majoritar ! (?)
Tot procesul de dezinformare,
manipulare, interpretare părtinitoare a documentelor şi popularizare excesivă, pornit de către d-l
Djuvara, în încercarea de a ne convinge că dinastia Basarabilor este o dinastie
de origine cumană nu este unică.
Mi se pare interesant articolul si logica argumentatiei la fel. Nefiind insa un expert as avea niste nelamuriri:
RăspundețiȘtergere- de unde vine supranumele "Negru"? I l-au pus cei din tara sau dinafara?
- numele asta, Thocomerius, ar avea vreo insemnatate intr-o alta limba vorbita in zona la momentul respectiv?
- cautand mai demult studii de genetica facute pe populatie romaneasca am gasit si-un articol despre un studiu facut pe majoritatea celor care au numele de familie Basarab si niciunul dintre ei nu avea cromozomul Y altaic. Erau I, E, J, G si ceva R1a, deci in concluzie populatii care au venit cel mai tarziu in perioada fierului pe teritoriul acesta.
http://www.plosone.org/article/info:doi/10.1371/journal.pone.0041803
NEGRU înseamnă ROMÂN. Turcii îi numeau pe români și ”karaghiaur” = creștin negru = român: grecii spuneau:”mavrogheni”=neam negru. De aici și MAREA NEAGRĂ = Marea Traco-geto-dacilor, a românilor, căci până să vină neamurile turcice și slave, era înconjurată de neamurile noastre. Poetul latin Horațiu scrie într-una din satirele sale:”Dacii și colhii mă cunosc, pentru că vorbesc un idiom care seamănă cu latina” Colhida era plasată pe țărmul estic al Mării Negre!!!
RăspundețiȘtergere