În
migrația
lor din nordul Europei spre granițele
Imperiului
Roman,
parte din goți
se vor așeza
după
anul 271 la nord de Dunăre,
în
fosta provincie romană
Dacia. Dacii au acceptat această
așezare
pașnică
a goților,
participând
împreună
cu aceștia
la campanii de jaf în
Imperiul
Roman.
Sub presiunea hunilor la anul 376 gotii vor cere azil în
Imperiul Roman
unde vor fi acceptați,
dar tratați
în
mod barbar de către
romani.
Impactul
dintre cele două
civilizații
va crea o nouă
mitologie de sorginte dacică
care va fi adoptată,
ca proprie, de țări
precum Danemarca, Suedia și
Spania.
La
originea acestei mitologii fabuloase va sta Iordanes, un episcop de
origine gotică
sau alană,
născut
în
jurul anului 500, și
care între
anii 550-551 va redacta o istorie a goților.
Lucrarea numită
“Getica” este de fapt un rezumat al lucrării
“Historia Gothorum” scrisă
în
12 cărți
de către
Casiodor (cca.490 - 583), consilierul regelui got Theodoric cel Mare
(454 - 526).
Intenția
lui Casiodor comună
cu a lui Iordanes era creerea unei identități
și
istorie pentru goți
cel puțin
echivalentă
cu a romanilor.
Astfel
că
Iordanes/Casiodor în
lipsă
de imaginație
vor prelua de la daci identitatea de nație,
de personalități,
obiceiuri, tradiții,
învătăminte
și
evenimente istorice.Chiar
și
numele lucrarii lui Iordanes va fi adaptat, în
loc de “Gothica”
în
“Getica”.
Tinand
cont de vastitatea informatiilor preluate de Iordanes este cert că
încă
în
secolul al VI-lea mai existau multe lucrări
și
documente despre geto - daci și
lumea lor, necunoscute în prezent.
Vom
extrage din lucrarea lui Iordanes doar paragrafele referitoare
la geți
cu specificația
ca în
timpul citirii termenului de “goți”
să
întelegeți
de fapt “geti”:
„ .... despre
originea şi faptele geţilor ...
34.
În interior este Dacia întărită
de prăpăstioşii
Alpi în formă
de cunună.
39.
În al doilea popas <goţii>,
pe pământul
Daciei, Traciei şi
Mysiei l-au avut <rege> pe Zalmoxe, despre care cei mai mulţi
scriitori de anale spun că
a fost un mare erudit în domeniul filozofiei. Căci
au avut erudit mai întâi pe Zeuta, apoi pe Deceneu și
al treilea pe Zalmoxe, despre care am vorbit mai înainte. Astfel că
n-au lipsit cei care să-i
învete înţelepciunea.
40.
De aceea dintre toţi
barbarii, goții
au fost cei mai înţelepţi
şi
aproape la fel cu grecii, precum ne asigură
Dio, care a scris în
greceşte
istoria şi
analele acestora. El spune că
ei au fost numiţi
mai întâi taraboşti,
iar apoi pileati, aceștia
fiind cei mai de neam dintre ei, din care îsi alegeau regii şi
preoţii.
Pînă
într-atât
au fost laudati goții,
încît s-a spus că
la ei s-a născut
Marte, pe care fantezia
poeţilor
l-a numit zeu al războiului,
de unde şi
Vergiliu spune: Tatăl
Gradivus, care ocroteşte
ogoarele getice.
63.
Apoi Darius,
regele Persiei şi
fiul lui Histaspe, a cerut în căsătorie
pe fiica lui Antirus, regele goţilor,
rugându-l deopotrivă
şi
ameninţându-l,
dacă
nu i se îndeplineşte
dorinta. Dispreţuind
înrudirea, goţii
i-au refuzat cererea.
Respins, acesta s-a înfuriat de necaz şi
a trimis împotriva lor o armată
de 700.000 de soldaţi,
înarmaţi,
căutând
să
răzbune
printr-un rău
public ruşinea
sa. Şi
cu corabii făcute
pod şi
legate între ele de la Calcedon până
la Bizant, a atacat Tracia şi
Moesia. Apoi construind tot în acelaşi
mod un pod peste Dunăre,
după
ce a fost neîntrerupt atacat timp de doua luni, a pierdut la Tapae
8000 de luptători
şi,
temându-se ca nu cumva podul peste Dunare să
fie ocupat de adversarii săi,
s-a întors în goană
forţată
în Tracia neavând încredere că
solul Mysiei va fi în siguranţă
pentru a mai întârzia cel puţin
pe el.
67.
Pe când domnea peste goţi
Burebista, a venit în Goţia,
Deceneu, în timpul în care puterea la romani o avea Sylla.
Burebista luându-l pe lânga el pe Deceneu, i-a dat putere aproape
regală
şi
după
sfatul acestuia goţii
au devastat pamânturile germanilor, pe care le stapânesc în
prezent francii.
68.Dar
Cezar, care cel dintâi dintre toţi
romanii a cerut să
fie împărat
şi
a pus sub legile sale aproape toată
lumea, supunînd toate stapânirile, deşi
a ajuns să
ocupe în afară
de oraşul
nostru insulele din interiorul Oceanului şi
pe cei care nu cunoşteau
nici macar din auzite numele romanilor să-i
facă
tributari romanilor, pe goţi
totuşi, cu toate
încercările,
n-a putut să-i
subjuge. Gaius Tiberius domnea ca al treilea împarat peste romani,
dar goţii şi
sub domnia sa continuau să
rămâna
liberi.
69.
Pentru ei aceasta era salvator, aceasta util, aceasta de dorit, ca
tot ce-i învăţa
Deceneu, sfătuitorul
lor, aceasta să
năzuiasca
şi
ei, judecând că
aceasta este util, ca ei să-i
traducă
în faptă
dorinţele
. Acesta, vazînd că
ei i se supun sufleteşte
în toate si că
au şi
înzestrare naturală,
i-a învatat aproape toată
filosofia; caci el era maestru în această
disciplina. Predându-le etica le-a domolit obiceiurile barbare,
învatându-i fizica, i-a facut să
traiască
în chip firesc dupa legi proprii, pe care pîna acum le numesc
belagine, avându-le scrise, instruindu-i în domeniul logicii le-a
dezvoltat gândirea, făcându-i
sa fie mai dezvoltaţi
la minte decît celelalte neamuri, arătându-le
importanţa
practicii i-a îndemnat să
trăiasca
savârsind cele mai bune. Iar în domeniul teoretic i-a facut să
cunoască
cele 12 semne ale zodiacului şi
contemplând mersul planetelor să
stapânească
cunostinţele
astronomice, să
stie cum şi
care sînt fazele de creştere
şi
descreştere
ale Lunii, cu ce nume sau semne urcă
sau coboară
pe cer din răsărit
pâna
în apus cele 346 de stele.
70.
Ma întreb ce placere îi facea pe vitejii barbati ca atunci când nu
erau ocupati cu mânuirea armelor sa-si umple capul cu învataturi
filosofice. Vedeai cum cerceteaza unul pozitia stelelor pe cer, altul
planetele mici sau mari, cum urmareste acesta fazele Lunii, acela
eclipsele de Soare, cum astrele în cercul lor pe cer se coboara în
apus, dar apar din nou la rasarit, cautând acestia toti sa-si afle
odihna numai dupa ce gasesc la toate explicare.
71.
Acestea şi
altele ca acestea încredinţându-le
gotilor cu priceperea lui
(Deceneu), a strălucit
ca un om minunat în faţa
lor, ajungând
să
asculte de el nu numai cei mulţi,
dar chiar si regii. Căci
a ales atunci dintre ei pe bărbaţii
cei mai nobili şi
mai înţelepţi,
pe care i-a învăţat
teologia şi
i-a îndrumat în venerarea celor dumnezeieşti
şi
sfinte, făcându-i
preoţi,
numiţi
în timpul slujbelor pileati - după
părerea
mea - fiindcă
le-a pus pe cap tiare, care cu alt cuvânt se numeau pilleus.
72.
A poruncit însă
ca oamenii ceilalti, din popor, să
fie numiţi
capilati, nume pe care goții
l-au primit ca o formă
de respect şi-l
amintesc şi
acum în cântecele lor.
73.
După
moartea lui Deceneu l-au socotit demn de aceeaşi
veneraţie
pe Comosicus, fiindcă
era la fel de învaţat.
Pentru pregătirea
lui era socotit şi
rege şi
prim preot şi
judecător
în justiţia
supremă.
Plecând şi
acesta din cele omeneşti,
a ocupat scaunul de rege al goţilor
Coryllus, care a domnit
peste poporul său
în Dacia timp de 40 de ani.
76.
După
un lung interval, în timpul domniei împăratului
Domiţian,
goţii
temându-se de lăcomia
acestuia au anulat tratatul pe care-l încheiaseră
mai înainte cu alti împăraţi
şi
au devastat malul Dunarii stăpânit
de mult timp de imperiul roman, ucigând soldaţii
romani şi
pe comandanţii
lor. Mai mare peste această
provincie dupa Agrippa era atunci Oppius Sabinus, iar principatul
goţilor îl
avea pe Diurpaneus. În acest timp goţii
pornind cu război,
romanii au fost învinşi.
Lui Oppius Sabinus i s-a tăiat
capul, iar
goţii, atacând cetăţile
şi
fortificaţiile,
au prădat
posesiunile imperiului.
77.
Împins de primejdia alor sai, Domitian a pornit în graba cu toate
forţele
sale spre lllyricum şi,
numindu-l pe Fuscus comandant suprem peste aproape întreaga armată
imperială
şi
peste barbaţii
cei mai aleşi,
a strîns corăbiile,
le-a facut pod peste Dunăre
şi
a trecut împotriva armatei lui Diurpaneus.
78.
Atuncii goţii
n-au pregetat să
pună
mâna pe arme. Chiar la prima ciocnire i-au învins pe romani şi,
generalul Fuscus fiind ucis au jefuit tot ce au găsit
în taberele romane, în victorie ca şi
cum învingeau datorită
norocului şefilor,
i-au numit pe aceştia
nu simpli oameni, ci semizei, adică
ansi. “
O dată
cu Iordanes se va începe
ofensiva asupra istoriei dacilor, multe neamuri și
nații
arogându-și
dreptul de a-și
afirma descedența
din acestia. Fapt care se va manifesta, pe scară
largă
și
în
evul mediu, legat de valahi și
rumâni,
și
din păcate
și
în
zilele noastre.
Fenomen pe care îl
numesc: furtul istoriei.
Copii ale lucrării
lui Iordanes vor circula ulterior în
întreaga Europă,
generând o preocupare obsedantă
a erudiților evului mediu în
a-și căuta
descendența din geto-daci.
În anul 1015, Dudo
de Saint-Quentin identifică pe normanzi ca
urmași ai Troiei prin geto-daci. Gheorghe
I. Brătianu în
lucrarea sa Tradiția istorică
despre întemeierea statelor
românești prezinta un episod
petrecut în timpul lui Ioniță
Caloianul , Țarul vlah fiind implicat
intr-o discuție cu cavalerii francezi. “
Mai e, dealtfel, în
cronica lui Robert de Clari un alt episod care duce la concluzii
neasteptate, în
cea ce privește
stările
de cultura din Imperiul Asăneștilor.
In stilul său
naiv, povestitorul amintește
de misiunea ce a îndeplinit-o
unul din cruciați,
Pierre de Bracheux, în
tabară
valahilor, stând
de vorbă
cu Ioniță
și
cu fruntașii
din tabăra
lui, les haus hommes de Blakie.
El reproduce întrebarea,
care cu siguranță
este autentică,
pentru că
e firescă,
pe care au formulat-o față
de războinicul
străin:
- Ne minunăm
mult de buna voastra cavalerie, și
ne minunăm
mult că
ați
venit în
țara
aceasta, cari sunteți
din țări
atât
de îndepărtate,
cari ați
venit aici să
cuceriți
pământ.
N-aveți
oare, ziseră
ei pământ
în
țara
voastră
de care să
vă
folosiți
? Răspunsul
cavalerului aduse însă
un element cu totul
neașteptat.
- N-ați
auzit, îi
întreabă
la rândul
său,
cum a fost distrusă
Troia cea mare și
din vina cui ? - Ba da, răspunseră
vlahii și
cumanii, am auzit vorbindu-se, și
mult e de atunci. - Ba, replică
Pierre de Bracheux, Troia a fost a strămoșilor
noștri,
iar cei care au scăpat
s-au așezat
acolo de unde am venit noi; și
pentru că
a fost a strămoșilor
noștri,
am venit aici să
cucerim pământ.
“ Ce păcat că
vlahii nu aveau lucrarea lui Dudo de Saint-Quentin să
le explice francezilor că stăteau
de fapt , față în
față cu strămoșii
lor !
In cronica Gesta Normannorum ducum a
lui Guillame de Jumièges, povestind despre cei trei întelepți:
Zeuta, Zamolxes și Deceneu, autorul
identifica Dacia cu Danemarca.
Călugarul
Ekkehard în anii 1100 va alcătui
o istorie enciclopedică populară
în evul mediu în
care Zamolxes, Zeuta , Deceneu și
Comosicus apar ca întelepți goți.
În Spania,
episcopul de Toledo, Rodrigo Jimènez de Rada (cca.1170 - 1245)
copiază din Iordanes mare parte în
lucrarea sa Historia de rebus Hispanie sive Historia gothica
amintindu-i pe învățații goți:
Deceneu, Zeuta și Zamolxis. Mai mult decât
atât, mai târziu
episcopul Alfonso de Cartagena (1386 - 1456) specifica în
lucrarea sa Regnum Hispaniae anacephalaeosis că
gotii vin în Spania din Dacia, iar regii
spanioli descind din principii daci.
Istoricul Alexandru Busuioceanu (1896 - 1961)
în lucrarea sa Zamolxis sau mitul dacic
in istoria și legendele
spaniole referitor la cele de mai sus face o constatare
pertinentă: ’’ Îmi
închipui că această parte a cronicilor spaniole n-a fost cercetată
de istoricii români, dacă nu s-a observat până acum că, pentru
cronicarii spanioli, adică pentru toţi, nu Dacia a fost fondată de
un împărat iberic (autorul face referire la imparatul Traian
care era de origine spaniola - subl.n) sau
are a-şi căuta vreo urmă între hispanici, ci dimpotrivă
hispanicii sunt descendenţi din geţi sau daci şi Spania a fost
fondată la a patra ei întemeiere, cea definitivă în sec. al
V-lea, de poporul de la Dunăre’’. Tot Busuioceanu este
cel care remarcă că
pe scutul Regilor Catolici Spanioli apar simbolurile dacilor: jugul
și săgețile.
În Danemarca
evului mediu, prezența geților
dar și a dacilor este justificată
prin mai multe forme. Exista o variantă
prin care se afirmă că
danezii se trag din daci, respectiv din dacii care sau refugiat în
Danemarca din cauza ocupației romane. Să
amintim că în
evul mediu Danemarca era numită “
Dacia”. Regii danezi, până doar acum
câteva sute de ani, se auto-intitulau
“reges dacia”, păstrând memoria
ancestrală a presupusei
lor origini.
Pentru danezi faptul că
se trăgeau din daci constituia o onoare.
Rușii îi numeau
pe danezi cu termenul de “dacianini”.
Celebrul scriitor danez Hans Christian
Andersen, în timpul unei vizite în
țara noastră,
în anul 1841, făcea
observația că
tot ce văzuse avea un caracter danez !
Suedia va trece de asemeni, în
secolele XVI - XVII printr-o criză de
identitate națională. Considerând
că leaganul goților
a fost Suedia, “Getica” devine carte națională
a suedezilor. Erudiții suedezi vor căuta
să explice originea suedeza a personajelor
getice precum Zamolxe și Ghebeleizis,
legile belagine devin la origine legi suedeze iar Zamolxe considerat
primul legislator al suedezilor. Reprezentanții
de frunte a “getismului” suedez au fost: Johannes Magnus,
supranumit Gothus (1488-1544), Johannes Loccenius (1598 - 1677),
Olaus Rudbeck (1630 - 1702) și Carl Lund
/ Carolus Lundius (1638 - 1725).
*
Din păcate
erudiții europeni nu au avut la îndemână
lucrarea cronicarului Kekaumenos, Sfaturi și
povestiri, scrisa între anii 1075 -
1078, care prin cele scrise despre români,
nu poate fi acuzat ca fiind părtinitor ci
din contră, pentru a realiza cine sunt de
fapt urmașii daco-geților.
Prezentăm o mică
parte din capitolul intitulat Diatriba
împotriva
vlahilor. Însemnări
despre obiceiurile, caracterul, originea și
istoria lor : “ Vă
sfătuiesc
deci pe voi și
pe urmașii
voștri
următoarele,
deoarece neamul vlahilor este cu totul necredincios și
stricat, neavând
credința
dreaptă
nici față
de Dumnezeu, nici față
de împărat,
nici față
de rudă
sau de prieten ci umblă
pe toți
să-i
înșele
și
minte strașnic
și
fură
mult, jurându-se
zilnic cu jurăminte
preaînfricoșate
față
de prietenii săi
și
călcându-și
usor jurămintele
și
făcând
frății
de cruce și
cumetri și
închipuindu-și
că
prin acestea va însela
pe cei mai simpli și
deoarece n-a păstrat
niciodată
credință
față
de cineva, nici față
de împarații
mai de demult ai romeilor. Loviți
cu război
de către
împăratul
Traian și
înfrânți
deplin, au fost supuși
<de acesta >, iar regele lor, numit Decebal, a fost ucis și
capul i-a fost înfipt
într-o
suliță
în
mijlocul orașului
romeilor. Căci
aceștia
sânt
așa-numiții
daci <ziși>
și
besi.” (Izvoarele
Istoriei României,
vol III, Scriitori bizantini)
Kekaumenos, în
toată
furia lui stârnită
contra valahilor, motivele
fiind bine întemeiate,
este cel care ne sare în
ajutor, fiind corect în
privința
adevărurilor
istorice.
Bazându-se
pe documente și
lucrări
istorice existente la Constantinopol, este primul istoric care afirmă
cert că
vlahii se trag din daci, specificând
că
aceștia
se mai numesc și
besi (populație
dacică
din Moesia).
La fel
Iordanes este primul istoric care pomenește
numele de Dacia, în
anul 550, după
retragerea romană,
diferențiind
Dacia veche, de pe vremea lui Deceneu, de Dacia nouă
din vremea lui.
Peste
o sută
de ani, însă,
textul lui Kakeumenos, va fi fost rătăcit,
deoarece, în
jurul anului 1167, cronicarul Ioan Kinnamos vorbind despre vlahi
scrie: “sunt
coloni de demult ai celor din Italia.”
Aceasta
constatare, din păcate
și
nu cea a lui Kakeumenos, va fi preluată
ulterior de către
toți
istoricii, umanistii și
politicienii ulteriori și
folosită
în
interese politice de multe ori contrare poporului român:
- Cronicarul maghiar Simon de Keza, va scrie în anul 1283 în lucrarea sa Gesta Hunorum et Hungarorum că valahii au fost păstorii romanilor;
- Filozoful italian Poggio Bracciolini (1380-1459) afirmă descendența valahilor dintr-o colonie formată de romani;
- Enea Silvio Picolomini / Papa Pius al II-lea (1405-1464) scrie că după înfrângerea dacilor, țara a fost colonizată cu coloni romani;
- Umanistul italian Antonio Bonfini (1453-1503) menționează că : “din legiunile și coloniile aduse în Dacia de Traian și de ceilalți împărati s-au tras românii “';
- Umanistul Anton Verancsis (1504-1573) , vicerege al Ungariei, menționează în lucrarea Descrierea Transilvaniei,Moldovei și Țării Românești că valahii ”își trag originea de la romani”;
- Jan Laski (1456-1531) ,episcop de Gnezno, afirma despre valahii din Moldova că : sunt oștenii de odinioară ai romanilor”;
- Cărturarii sași L.Toppeltinus și J.Troster (sec.XVII) își afirmă convingerea că : “românii de azi ce trăiesc în Țara Românească,Moldova și munții Transilvaniei nu sunt decât urmașii legiunilor romane”';
- Valentin Frank von Frankenstein (1643 - 1697), comite al sașilor din Transilvania afirma latinitatea românilor ca fiind pur romană;
- Preotul sas, David Hermann (1625 - 1682) scria că românii: ”atât cei de dincolo de Carpați,cât și cei din Transilvania,își trag originea și numele, ba chiar și limba română, din coloniștii aduși de Traian”;
- Martin Schmeitzel (1679 - 1747), profesor la Universitatea din Halle, a popularizat în cursurile lui teoria originii pur romane a românilor;
SAȘII URMAȘII DACILOR ?
Toată
această
repetare, insistentă
în
timp, a concluziei lui Ioan Kinnamos va duce în
Transilvania la un mod ciudat de re-considerare a istoriei fiecărei
dintre cele 4 nații
eixstente. Astfel încăt
Ungurii și
Secuii se
vor
pretinde descendenți
ai Hunilor, Valahii bine-nțeles
urmași
ai colonilor Romanilor, iar Sașii
descendenți
ai Gotilor și
Geților
(?!). În
această
situație
sașii
deveneau cei mai vechi locuitori ai Transilvaniei.
Teoria
identității
sașilor
cu goți
și
geții
va fi promovată
de către
olandezul Johannes Goropius Becanus (1519 - 1572) în
anul 1569, și
de Philip Melanchton (1497 - 1560). Conform celor doi umaniști,
sașii
ar fi resturile goților
și
geților,
rămași
după
mutarea
goților
la sud de Dunăre
în
Imperiul Roman.
Doctorul
în
istorie, Dan Dana (n.1975) prezintă
cu amănunte
acest fenomen indus de cărturarii
secolelor XVI - XVII în
lucrarea Zalmoxis
de la Herodot la Mircea Eliade, Istorii despre un zeu al pretextului:
“
Conform
ginerelui lui Melanchton, Caspar Peucer (1525 - 1602), sașii
se numeau pe ei însiși
Detchen - constatăm
încă
o dată
recursul la etimologii și
la aproprieri fonetice, de data aceasta cu Daci -,iar strămosul
lor biblic e găsit
în
persoana lui Gether. Acestă
teorie este ulterior dezvoltată
ca o legenda despre origini de către
Albert Huet în
1591 (în
calitate de Sachsengrah), în
fața
dietei transilvănene:
el va susține
originea getică
a sașilor,
teza care va fi popularizată
în
secolul al XVII-lea de erudiți
cărturari
locali Tröster si Toppelt. Idiomul săsesc
din Ardeal va fi desemnat chiar ca 'limba dacă,
lingua Dacică.
Această
teorie dacică
a originii sașilor
va fi populară
pentru cel puțin
250 de ani în
Transilvania (în
secolele XVI-XVIII) și
în
umanismul german, ca mit de origine, dar și
ca mărturie
a continuității
și
a vechimii. “
În
lucrarea menționată
mai sus se pomenește
și
de încercările
sibianului Johannes Tröster
de
a germaniza nume dacice, astfel, Decebal devine Diezwald, iar
Sarmisegetusa, Sarmis Gothusa.
Se
știe
însă
de fapt că
prima încercare
de colonizare cu sași
(saxonii) se datorează
reginei Ghizela, soția
regelui Stefan I în
zona orasului Satu-Mare, dar fără
succes. Abia în
timpul regalității
lui Geza al II-lea (1141 - 1162) se va re-iniția
procesul de colonizare. Sașii
vor fi așezați
în
zona orașului
Satu-Mare, pe valea Bistriței
și
în
Bistrița,
în
zona Sibiului, a Brașovului
și
la Orăștie.
Nu
toți
învățați
sași
împărtășeau
această
teorie aberantă.
Pastorul sas Michael Lebrecht (1757 - 1807), în
timpul răscoalei
lui Horea (1784) va scrie că
românii
ca urmași
ai romanilor sunt cei mai vechi locuitori ai Transilvaniei.
Si
istoricii maghiari, precum Andras Huszti, autorul cărții
Vechea
și
noua Dacie
editată
la Viena în
anul 1791, va reacționa
la teoria originii
sașilor,
scriind că
românii
sunt urmași
ai “geților”
și
“ai vechilor colonii romane” și
că
: “Nicio
națiune
nu are limba atâta
de apropiată
de acea veche romana ca națiunea
valahilor,ceea ce este un semn sigur și
care nu poate înșela
că
ei sunt în
Transilvania urmașii
vechilor colonii romane.”
O
altă
încercare
de “furt de istorie” o vor iniția
polonezii. Johann Christoph Gatterer (1727 - 1799) , profesor la
Universitatea din Göttingen va lansa în
anul 1791 ideea ca slavii descind din geți
și
daci. Teoria lui Gatterer este preluata pe rând
de către
G.E.Groddeck (1762 - 1825), care va scrie două
cărți
despre geți
și
Zamolxe, de către
Maciej Maliszewski (1799 - 1870) care în
anul 1852 va edita o carte ilustrată
despre Columna lui Traian, conform căreia
polonezii sunt descendenți
ai dacilor refugiați
în
urma cuceririi romane. Waclaw Aleksander Maciejowski (1792 - 1883)
publică
doua lucrari referitoare la daci și
polonezi, Geto
- dacii vistulieni și
niprieni strămoși
ai polonezilor (1855)
și
Geto-dacii
(1858) în
care susține
ferm descendența
polonilor din geto-daci. Acest fenomen va trece și
în
Ucraina, unde clericul rutean Mychailo Lucikai (1789 - 1843) în
lucrarea sa Historia
Carpato-Ruthenorum va
afirma că
rutenii sunt urmașii
dacilor. (după
Dan Dana - Zalmoxis de la Herodot la Mircea Eliade, Istorii despre un
zeu al pretextului)
În
privința
rutenilor, Mychailo Lucikai, are oarecum dreptate. Mulți
dintre maramureșeni,
urmași
ai dacilor mari, vor fi rutenizați,
în
ținuturile
din nordul Carpaților.
Maramureșenii
rutenizați
își
vor pastră
însă
în
mare parte obiceiurile, tradițiile
și
portul popular.
Părerea mea personală, este că goţii au fost „geţii de nord”, din actuala Ucraina, Polonia şi ţările nordice, care odată cu destrămarea Imperiului Roman, „au coborât” spre Dunăre şi şi-au continuat drumul alături de autohtonii daco-geţi, „rude apropiate”, până la Atlantic. Iată o informaţie foarte importantă care demonstrează existenţa şi provenienţa goţilor/geţilor încă din mileniul al 3-lea Înainte de Hristos :
RăspundețiȘtergere„Până şi în arealul considerat azi Legăn al Omenirii, se semnalează invazia unei „populaţii barbare cu piele albă şi păr blond-roşcat” … THE GUTIAN PEOPLE (în engleză) denumire şi caracteristici fizionomice, care nu pot să nu ne ducă cu gândul la GEŢI, GOŢI, aşa cum rezultă din diverse surse.
La prăbuşirea Imperiului AKKADIAN în Mesopotamia (2154 î.C.), au contribuit „nişte sălbatici cu piele albă şi păr blond” (sălbatici, deoarece probabil nesocoteau credinţele religioase ale mesopotamienilor), care au pus bazele unei dinastii şi care au rămas în „memoria istorică” , până pe vremea lui Cirus Cel Mare (sec al VI-lea î.C.), când exista un guvernator al GUTIEI pe nume Gubaru (Gobryas)
„In the late 19th-century, Assyriologist Julius Oppert sought to connect the Gutians of remote antiquity with the later Gutones (Goths), whom Ptolemy in 150 AD had known as the Guti, a tribe of Scandia. Oppert’s theory on this connection is not shared by many scholars today, in the absence of further evidence.”
Conform teoriei roirii populaţiei aşa-zis caucaziene, din bazinul dunărean, se poate admite că „geţii de nord”, adică goţii, ar fi plecaţi de la „bază”, s-au diferenţiat într-o oarecare măsură în noul areal timp de milenii, după care, profitând de slăbirea organizărilor prestatale din zona subcarpatică în urma conflictelor armate dintre romani şi autohtoni, au coborât din nord, împinşi cumva şi de presiunea hunilor. Ajunşi în vecinătatea imperiului roman, suferă influenţele importante ale civilizaţiilor superioare ale geto-dacilor şi romanilor, inclusiv religioase (Zamolxe, Deceneu, Cotiso, etc până la creştinarea lui Wulfila), după care îşi continuă marşul spre Roma şi Atlantic, cu aceste moşteniri. LOGIC nu?
RăspundețiȘtergereVizigotii si ostrogotii nu au fost germanici. Numele gotilor provine de la muntele Ceahlau carate s-a numit in antichite Mont Gato ceea ce inseamna "Muntele Leopardului". Asemenea leoparzi sunt prezentati si pe doua vase componente ale tezaurului de la Pietroasele. Vizigotii au ajuns in Spania unde au creat Imperiul vizigotic, in care s-au pastrat pe langa arianism si traditiile mai vechi legate de cultul lui Zamolsxis si Deceneu, precum si faptele istorice ale lui Burebista si Decebal. Ostrogotii au ajuns in nordul Italiei unde au fondat Imperiul lui Theodoric cel Mare; in catedrala de la Ravena, construita de acest imparat, cei trei magi sunt reprezentati cu caciula dacica pe cap, iar mironositele sunt imbracate precum femeile de la noi. Ramura nordica a gotilor, cu numele de normanzi, au migrat pana la urma in Franta iar pe steagul lor sunt reprezentati niste leoparzi la fel ca pe stema Daciei si pe vasele de la Pietroasele. Gotii nu au fost germanici, caci nici in Spania, nici in nordul Italiei si nici in Normandia nu se vorbeste vre-o limba care sa semene cu gremana.
RăspundețiȘtergereda. lituanianul alexander rakus a scris cartea guthones kinsman of lituanians adica guthonii stramosii lituanienilor in care el ii numeste pe acestea si goti, geta, gaeta, gaut. de altfel partea de vest a lituaninei se numeste samogetia, samogitia. gasiti pe google daca introduceti samogitia. pe urma tot pe google gasiti geatii geats care au locuit la marea baltica. Johannes magnus episcop de Uppsala spune ca dupa potop o parte din fiii lui magog au migrat de la marea neagra la marea baltica si ca unul din fiii lui magog a fost GETHAR care a fost tatal gotilor. getii de la marea neagra s-au amestecat cu tracii de aceea au fost bagati in aceeasi oala cu tracii de catre herodot dar nu erau din acelasi tata cu tracii decat doar dupa mama se inrudeau. pe cand getii de la marea baltica s-au incuscrit doar pe filiera magog in continuare. dacii in schimb se trageau din alt fiu a lui iafet si anume madai din care se mai trageau si sacii(saxonii), mezii, persii. fiii lui magog au fost: suenno(tatal sueonilor)-suedezii, gethar(tatal gotilor), ubbo(tatal suebilor), thor(tatal teutonilor), german(tatal germanilor in speta trburile vestice de pe rin franci). ceea ce spune Johannes magnus despre gethar gasiti pe google magog(bible). intr-adevar lituanienii au portul cu decoratii si catrine apropiat de a nostru iar suedezii au la fel in muzica folclorica ratviks kirca femeile au dungi orizontale catrine ca si portul de la noi. deci totul se leaga
RăspundețiȘtergereidea este ca pe teritoriul tarii noastre rep moldova au locuit dupa sec III mai multe dinastii getice. multe ramuri atat autohtone cat si venite din nord estul europei.
RăspundețiȘtergerebaltii erau din lituania
amalii din nord vestul rusiei, Belarus, ucraina nord si est
rosomon ucraina de est
tervingii tiragetae, tiragaetae din rep modolva
gotii cei mici care erau spune iordanes o ramura de oameni mai saraci sedentari
asdingii getii din slovacia si silezia
gepizii getii din carpatii nordici care apar la ptolomeu cu numele de piengetii in nordul muntelui carpatos
breniti, varni in suedia
din suedia era tribul getic venit in zona noastra numit brenti sau borani. iar varni varegii care au ramas in suedia pana mai tarziu la inceputurile evului mediu stim cand vor face negot in europa
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereNu stiam ca toata Europa se trage din Dacia :) E amuzanta obsesia lor. Foarte bune sursele care vorbesc despre originea dacica a valahilor, din pacate nu gasim asa ceva in scoli sau la TV, doar la oameni foarte pasionati
RăspundețiȘtergereCa locuitor al comunei Hangu,judetul Neamt (in vecinatea muntelui Ceahlau), dorind sa inteleg istoria localitatii mele, si mai cu seama originea denumirii acestei localitati, am observat ca toti cei care au incercat sa scrie ceva despre aceasta, au ajuns la concluzia ca HANGU reprezintă traducerea, în limba maghiara a toponimului românesc Audia (sat vecin).
RăspundețiȘtergereDin verificarile pe care le-am facut (pe internet, in special), am gasit aceasta denumire la localitati din Pakistan, India, Etiopia si China. In India exista si o localitate Ayodhya (Audia ?).
Sa fie aceasta un rezultat al migratiei populatiilor neolitice ?
Radu Andries