partea a VII-a - LATINITATE “ROMANICĂ” SAU LATINITATE “DACICĂ” ?
Învățații
români
vor prelua și
populariza descendența
romanică,
dar în
două
variante:
- romanizarea dacilor și
formarea unui popor daco-roman;
- descendența
românilor
din coloni romani , latinitate pură.
Nicolae Olahus (1493 - 1568)
arhiepiscop de Esztergom (Strigonium), regent al Ungariei, umanist,
istoriograf și
om politic de origine română,
care prin mama descindea din familia lui Iancu de Hunedoara, va fi
printre primi români
care se va apleca asupra cercetării
originii poporului român.
Si el va prelua ipoteza descendenței
prin coloni. Într-o
scrisoare adresată
lui Erasmus din Rotterdam (1466 - 1536), unul din cei mai însemnați
umaniști
din perioada Renașterii,
îi
scrie acestuia legat de românii
din Transilvania: ’’
se trag chiar de la Roma, cetatea stăpână a împăraţilor şi că
au fost aşezaţi într-o parte foarte bogată Daciei, care se
numeşte Transalpina. . . ’’
Nicolae Olahus (Olahus=Valahul) va suștine
în
acelasi timp și
unitatea de neam a românilor
din Țara
Românească,
Moldova și
Transilvania.
Primul cronicar moldovean,
Grigore Ureche (1590 - 1647) a scris între
anii 1642 - 1647 o istorie a Moldovei numită
Letopisețul
Țării Moldovei de când s-au descălecat țara și de cursul anilor
și de viața domnilor care scrie de la Dragoș până la
Aron-vodă.Cronicarul
va observa asemănarea
dintre limba română
și
italiană,
ajungand la
concluzia unei origini comune, lucru cel va consemna: ”
Rumânii,câți
se află
lăcuitori
la Țara
Ungurească
și
la Ardeal și
la Maramoroșu,de
un loc suntu cu moldovenii și
toți
de la Râm
se trag”.În
același
timp la fel ca și
Nicolae Olahus, Ureche va afirma originea comună
a moldovenilor, muntenilor și
ardelenilor.
Miron Costin (1633 - 1691),
primul istoriograf din literatura română,
va continua și
completa Letopisețului
lui Grigore Ureche sub numele de Letopisețul
Țării Moldovei de la Aron vodă încoace, de unde este părăsit de
Ureche – vornicul .
Miron Costin va mai scrie încă
o lucrare de referința,
De
neamul moldovenilor, din ce țară au ieșit strămoșii lor.
Erudit,
bun cunoscător de limbi străine, cronicarul avea la cunoștiința
multe scrieri în
care romanii erau ponegriți,
astfel încât
în
ciuda faptului că
era bătrân
ăi
bolnav se hotărește
totusi să
scrie o istorie a neamului.
“Predoslovie,
adecă cuvântare dintăi de descălecatul țărâi cel dintăi și a
neamului moldovenescŭ
Începutul
țărâlor acestora și neamului moldovenescŭ și muntenescŭ și
câți sunt și în Țările Ungurești cu acest nume, români și
până astăzi, de unde suntŭ și de ce seminție, de când și cum
au dăscălecat, acéste părți de pământŭ, a scrie, multă vréme
la cumpănă au stătut sufletul nostru.
Să înceapă osteneala aceasta,
după atâta véci de la discălecatul țărâlor cel dintăi de
Traian împăratul Râmului, cu câteva sute de ani peste mie
trecute, să sparie gândul.
A lăsa iarăș nescris, cu mare
ocară înfundat neamul acesta de o seamă de scriitori, ieste inimii
durére.
Biruit-au gândul să mă apucu
de această trudă, să scoț lumii la védére felul neamului, din
ce izvor și seminție suntŭ lăcuitorii țărâi noastre, Moldovei
și Țărâi Muntenești și românii din Țările Ungurești, cum
s-au pomenit mai sus, că toți un neam și o dată discălecați
suntŭ, de unde suntŭ veniți strămoșii lorŭ pre acéste locuri,
supt ce nume au fostŭ întăi la discălecatul lor și de cândŭ
s-au osebit și au luat numele cest de acum, moldovan și muntean, în
ce parte de lume ieste Moldova, hotarăle ei păn unde au fostŭ
întâi, ce limbă țin și păn-acum, cine au lăcuit mai nainte de
noi pe acestŭ pământŭ și supt ce nume, scot la știrea tuturorŭ,
carii vorŭ vrea să știe neamul țărilor acestora.” (Miron
Costin - De neamul moldovenilor).
Adept al teoriei latinității
prin colonizare (“de
la Râm
ne tragem”)
va lua atitudine împotriva
copiștilor
cronicii lui Grigore Ureche, Simion Dascalul “ om
cu multă
neștiință
și
minte puțina”
și
Misail Călugărul,
care afirmaseră că moldovenii sunt urmașii tîlharilor de la Roma
exilați în Dacia.
Constantin
Cantacuzino, stolnicul (1639 - 1716) în
Istoria
Țării
Românești,
va cauta să
explice și
el unitatea românilor
din cele trei țări
și
a limbii : “Însă
rumânii înțeleg nu numai ceștia de aici (Țara
Românească,
subl.n.) ,
ce și den Ardeal, carii încă și mai neaoș sânt, și
moldoveanii, și toț câț și într-altă parte să află și au
această limbă, măcară fie și cevași mai osebită în niște
cuvinte den amestecarea altor limbi, cum s-au zis mai sus, iară tot
unii sânt, ce dară pe aceștia, cum zic, tot romani îi ținem, că
toț aceștia dintr-o fântână au izvorât și cură.”
Remarcabil om de cultura (autor,
cărturar, enciclopedist, etnograf, geograf, filozof, istoric,
lingvist, muzicolog, compozitor, om politic și scriitor), Dimitrie
Cantemir (1673 - 1723), domn al Moldovei între
anii 1710 - 1711, va aborda si el romanitatea românilor
în
lucrarea Hronicul
vechimei a româno-moldo-vlahilor.
Cantemir
însă
va susține
descendența
pur latină,
considerând
că
dacii au fost complet decimați
în
Dacia, care ulterior ar fi fost colonizată
cu romani.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu