Ioniță Caloianul s-a născut în jurul
anilor 1168 – 1169, fiind fratele mai mic a lui Petru și Ioan Asan. Isprăvile
și realizarile lui îi vor aduce multe supranume din partea semenilor săi, dar
și a dușmanilor lui. Cronicarii ni-l prezintă sub numele de Caloianul, de la
grecescul „Koloioannes” , respectiv cel Frumos, dar numindu-l și „Rōmaioktonos „,respectiv, Omorâtorul
de Romei. Acest supranume al lui va duce la afirmații grave și inconștiente din
partea unor istorici și wikipediști, care în necunoștiința lor atingător de
istorie, vor traduce acestă poreclă ca „omorâtorul de români” ( romankiller ,
in engleza ) dupa opinia lor. Vreau să reamintesc că la acea vreme nu exista
termenul de român, noi „românii” eram menționați în documente ca și daci,
carpi, carpodaci, costoboci, ausoni, valahi sau vlahi. Termenul de Romania era
dat de grecii bizantini unui vast teritoriu al Balcanilor, populat de mari
comunități vorbitoare de limbă latină, respectiv de vlahi, și celelalte ramuri
ale lor, aromâni, megleno-români,
istro-români şi macedo-români. Popoarele
occidentale, în special italienii numeau prin termenul de Romania, Imperiul
Bizantin, iar pe locuitorii acestuia, romei. Porecla lui Ioniță de „omorâtor de
romei” specifică clar împotriva cui își purta el războaiele de independență
teritorială și afirmare a identității de vlah. Și în prezent aceste deformari
ale istoriei sunt practicate de către istoricii bulgari, care îl prezintă pe
Ioniță ca și Kaloyan al Bulgariei, tratându-l atât pe el cât și pe frații săi
cu respect demn de marii împărați ai lumii, dar neținând cont de faptul că
istoricul bizantin Choniates, delimitează clar existența a doua popoare
implicate în rascoală: vlahii și bulgarii, identificându-i pe asănești în mod
clar ca și vlahi, vorbitori de limbă părintească latină. Aceasta origine latină
a lui Ioniță va fi pomenită și în scrisorile schimbate între el si Papa de la
Roma.
Gresit titlul : Nu second Bulgarian Empire, ci Regnum Valahorum in timpul lui Ionita Caloianul ! |
Alți mari suporteri și mistificatori
ai personalității lui Ioniță și a evenimentelor generate de către el vor fi
grecii bizantini care îl vor denumi în secret : „ Skyloioannes „, respectiv „
Cainele Ioan”. Cronicarii bizantini se vor întrece în încercarea de a construi
o imagine nefavorabilă lui Ioniță, accentuând brutalitatea și cruzimea țarului
vlaho-bulgar. Domnia lui Ioniță a concis însă cu o perioada de mare creștere și
ascensiune politică a Imperiului vlaho – bulgar, care și-a extins atât
frontierele, cât și puterea și influența în Balcani în defavoarea Imperiului
Bizantin.
Prima mențiune despre Ioniță o avem în
anul 1188, când este trimis ca și ostatec, de către frații lui, Petru și Ioan
Asan, la curtea imperială bizantină. În anul 1189 reușește să evadeze și să se
întoarcă la semenii săi. Cronicarul Nicetas Choniates Akominatos menționează că
Ioniță s-a refugiat pentru o vreme la nord de Dunare, unde devine „domn peste
niste vlahi din neamul lui”. Tradiția populară și cercetatorii fac afirmatia că
Ioniță Caloianul ar fi înființat orașul Craiova, care îi poartă de altfel și
numele, Craiova = Crai Ioviță. La rândul lor etnografii susțin că dansul
popular „Călușul” și „ Caloianul” și-ar avea originile din acea perioadă.
În urma asasinării fraților săi
(1196,1197), Ioniță reușește îndepărtarea grupării pro-bizantine condusă de
către boierul Ivanko, care pentru meritul asasinării fraților Asan va primi din
partea împaratului bizantin, functia de guvernator de Philippopolis (zona
Plovdivului actual, în Bulgaria).
Caloian va continua politica de
nesupunere față de imperiul bizantin, inițiată de frații săi căutând să-și
atragă de partea lui aliați. Unul dintre aceștia va fi chiar boierul Ivanko,
care urmărea și el obținerea autonomiei sudului Bulgariei, față de bizantini. Lor
li se va alătura un alt personaj fascinant al istoriei balcanice, Dobromir Hriz
supranumit „Chrysos” < Cel cu aura>.
Chysos este pomenit de către
cronicarul Nicetas Choniates ca fiind stăpânul fortăreței Prosek din Macedonia
de est. Originea lui este clar specificată de către cronicar care afirmă ca
acesta „era prin naștere vlah”. In
timpul răscoalei fraților Asan acesta va fi obligat de către împăratul Isaac
Anghelos să participe ca aliat în luptă, împotriva acestora. Fiind vlah și
obligat și el să suporte dominația bizantină, Chrysos va înclina balanța către
Asănești, drept pentru care va fi arestat și întemnițat. Depunând ulterior,
însă jurământ de credință față de Isaac Angelos, va fi eliberat și se va
întoarce ca și guvernator al regiunii Strumița și a fortăreței Prosek.
Alianța celor trei conducători
balcanici din anul 1197, îl va pune pe gânduri însă pe împăratul Alexios al
III-lea. Acesta va ordona șambelanului eunuc, George Oinaiontes, adunarea unei
mari armate la Kypsella, în vederea declanșarii unei riposte împotriva
acestora. Pentru a-și mări forțele va solicita ajutorul satrapului turc al
Ankarei, care îi va trimite o oaste bine pregătita și înarmată. Ioniță
Caloianul va rezista atacului bizantino-turc, dar nu și Ivanko, care va fi
nevoit să se supună bizantinilor.
Cu o altă situatie se va confrunta însă
Hriz.
Armata trimisă contra lui va intra în
ținutul Strumiței, devastând și arzând localitățile, după care vor trece la
asediul cetatii Prosek. Cetatea puternic fortificată și dotată cu cu mașini de
război, de tipul catapultelor aruncătoare de bolovani, fiind situată într-un
ținut mlăștinos, nu va putea fi cucerită de bizantini. Cronicarul Choniates
atribuie ironic această victorie a lui Hriz, inginerului care i-a construit
catapultele, și care servise în armata bizantină până atunci și plecase
nemulțumit de plata salariului acordat.
În urma marilor pierderi umane suferite
atât de bizantini cât și de turci, împăratul Alexios al III-lea va abandona
ideea cuceriri cetății, solicitând o pace jenantă. Pentru a și-l atrage de
partea lui pe Dobromir Hriz, împăratul îi va ceda ținutul Strumița și cetatea
Prosek (care defapt îi apartineau lui Hriz !), iar pentru a-i conferi calitatea
de vasal îi va oferi de soție pe fiica generalului bizantin, Manuel Kamytzes,
vărul lui. Interesant este faptul, că atât Dobromir cât și fiica generalului,
la acea dată erau căsătoriți, dar din voința împăratului vor divorța, fiecare
de partenerul lui, și se vor căsători în anul 1198. O altă defecțiune provocată
de împarat era însă situația generalului Kamytzes. Acesta fusese luat prizonier
de către Ivanko și cedat, în semn de alianță credibilă, lui Ioniță Caloianul.
Kamytzes v-a solicita împăratului răscumpărarea lui de la țarul vlaho – bulgar,
dar acesta va refuza. Dobromir Hriz fiind ginerele generalului, va apela la
Ioniță și va obține libertatea acestuia, asigurându-i azil în fortăreața Prosek.
Manuel Kamytzes, în calitate de văr al
împăratului se va simți lezat de atitudinea acestuia și va solicita din nou,
către acesta plata răscumpărării. Ignorarea lui de către împărat va duce la o
revoltă a acestuia, aliat cu Hriz. Cei doi vor provoca mari revolte în zonă,
pătrunzând cu forță militară în thema Hellas, în Tessalia și în thema Morea, în Peloponez.
Pentru a-l câștiga de partea lui, și-i
a rupe alianța cu Kamytzes, împăratul Alexios al III-lea, îi va propune lui
Dobromir Hriz o nouă alianță, văzând în vărul său un real pericol privind
stabilitatea imperiului. Fire oportunistă, Dobromir va accepta, întrevănzând
posibilitatea unei succesiuni la tronul imperial. Alexios al III-lea îi va
oferi, de data aceasta, mâna fiicei lui Theodora, care mai fusese căsătorită
tot din rațiuni politice cu Ivanko și cu ducele Leopold al VI-lea al Austriei
(1194 – 1230). Căsătoria se va finaliza în anul 1200, Hriz divortând de cea
de-a doua nevastă, fiica generalului Kamytzes. Alianța lui cu împăratul
bizantin va duce, din păcate, la înfrângerea generalului.
Târnovo, capitala lui
Ioniță Caloianul
Profitând de aceste intrigi de culise,
și schimbări de situație care țineau ocupată atenția bizantinilor, Ioniță
Caloianul, avea să-și extindă imperiul cucerind Konstanteia (Simeonovgrad) în
Tracia, la granița imperiului bizantin, și Varna, înglobând și teritoriul
Dobrogei în anul 1201. Niketas Choniates
în lucrarea sa „Istoria” menționează, vădit dușmanos față de vlahi, că în semn
de razbunare față de uciderea fraților săi, Ioniță a poruncit ca prizonierii
greci, luați la cucerirea Varnei să fie îngropați de vii, caracterizându-l pe
acesta, ca un țar energic, și, de o cruzime monstruoasă, care îi confirma
supranumele de „Ucigaș de romei”. Speriat de riposta Caloianului, Alexios al
III-lea Angelos va încheia o pace grea pentru imperiul bizantin în acele
momente. Imperiu care era grav amenințat de pretențiile teritoriale ale lui
Henric VI de Hohenstaufen, împăratul Germaniei și regele Siciliei, încă din anul 1197, privind
pământurile situate între Dyrrachion și Thessalonic. La această pretenție
teritorială se mai adăugau și șantajul exercitat de către dogele Republicii
Veneția, Enrico Dandolo, și Lotario Conti, conte de Segni, cunoscut mai bine sub
numele de Papa Inocentiu al III – lea,
care îl amenințau pe Alexios cu detronarea lui și repunerea în drepturi a
fratelui său Isaac al II-lea.
Urmare a trecerii lui Dobromir Hriz de
partea bizantinilor și a aspirațiilor lui imperiale, Ioniță Asan, trecându-l în
tabara trădătorilor, pornește o campanie de cucerire a Macedoniei, în anul
1202. Ioniță reușește să-l înfrangă pe acesta, și să-și treacă în posesie și
fortăreața Prosek. Documentele vremii nu pomenesc de soarta lui Hriz, probabil
acesta a fost ucis în luptele purtate, sau a fost luat prizonier și posibil
executat. Cert este faptul că anul 1202, este ultimul an ca mențiune în
documente, privind persoana și existența
lui.
În conjuctura nou creată, în Balcani,
prin schimbarea de forțe, și a conflictului existent dintre Ioniță Asan și
bizantini, noul înscăunat ca papă, Inocentiu al III-lea (1198 – 1216) întrevede impunerea autorității bisericii romano-catolice în
detrimentul celei ortodoxe, și creerea unui avanpost catolic, în imediata apropiere a Imperiului Bizantin. Astfel că în anul 1199, îi
adresează o scrisoare lui Ioniță, propunându-i acestuia să treacă la religia catolică. În scrisoare, papa invocă strămoșii comuni ai italienilor și a vlahilor, afirmând că victoriile “nobilului Ioniță”
au fost posibile doar cu ajutorul lui Dumnezeu. Este cea
mai pertinentă dovadă scrisă, existentă, ca atât papa de la Roma, cât și cronicarii timpului, știau despre geneza originii poporului vlah, cât și a limbii de tip latin, pe care o
vorbeau acestia.
Ioniță presat de evenimente îi
răspunde Papei abia în anul 1202, mulțumindu-i pentru oferta făcută și
acceptând o alianță politică cu acesta, fără a pune însă în discuție trecerea
la catolicism. Ioniță va cere în schimbul unei posibile convertiri, trimiterea
de către Statul Papal a coroanei imperiale și a sceptrului care aparținuseră
țarilor bulgari, Simeon I, Petru I și Samuil, precum și recunoașterea ca
Împărat. Este cauza și motivul pentru care Ioniță, se numește pe el, Caloiohannes Imperator Bulgarorum et
Blachorum si nu invers” Blachorum et Bulgarorum” termeni care reflectau
adevărata realitate de fapt, a statului vlaho-bulgar din punct de vedere al
conducerii acestuia și a majorității populaționale.
Până la primirea răspunsului Papei,
Ioniță se vede nevoit, însă să facă față unor noi agresiuni militare, dar de data
aceasta, nu din partea bizantinilor, ci a vecinilor de la vest, maghiarii.
La sfârșitul anului 1202, regele Imre
(1196 – 1204) al Ungariei, invadează Serbia și statul vlaho-bulgar, cucerind
regiunile Belgrad, Braničevo si Niš, si, oferindu-le protejatului său Vukan
Nemanjić. Ioniță Caloianul va
răspunde acestui atac în primăvara anului 1203, înfrângânu-i pe maghiari și
aducându-l la putere în Serbia pe aliatul său, Stefan
Nemanjić, fratele lui Vukan.
Starea de conflict dintre maghiari și Ioniță rămâne însă deschisă.
Împăratul bizantin Alexios al III-lea
Angelos, având la cunoștiință legăturile lui Ioniță cu Papa Inocentiu, va
realiza pericolul în care se afla viitorul imperiului și a bisericii ortodoxe
prin creerea unui avanpost romano-catolic prin statul vlaho-bulgar chiar la
porțile Constantinopolelui. La aceste temeri ale împăratului bizantin se
adăugau și știrile privind acțiunile lui Alexios al IV-lea Angelos (1203-1204)
, fiul fratelui său Isaac, care căuta ajutor militar în Europa vestică pentru
a-l detrona.
În fața acestor amenințări, Alexios
al III-lea îi va propune lui Ioniță recunoasterea titului de Împărat al
Vlahilor și Bulgarilor, în schimbul obținerii unei alianțe militare de ajutor
reciproc.
Toate strădaniile împăratului erau însă
prea tardive. Alexios al IV susținut de comandanții cruciadei a IV-a: marchizul Bonifaciu de Montferat, conții Balduin de Flandra, Ludovic de Blois, Hugues de
Saint-Pol și dogele venețian Enrico Dandolo au pornit în cursul lunii iunie
1203, o campanie militară de cucerire și ocupare a Constatinopolelui. Alexios
al III-lea va fugi la Adrianopole, lăsându-și familia și poporul la voia
sorții. El va fi capturat câțiva ani mai târziu de către împăratul de la
Niceea, Theodor I Lascaris, care va porunci să fie tuns călugăr, și să fie
ținut până la moarte într-o mănăstire din Asia Mică.
Nici Alexios
al IV și tatăl său Isaac al II – lea Angelos, nu au avut o soartă mai bună.
Înscăunați de către latini ca împărati, aceștia nu vor avea să-și țină promisiunile
față de cruciați, invitându-i pe aceștia chiar să părăsească Contantinopolul.
În fața unui asemenea afront, cruciații vor ataca pentru a doua oară orașul
cucerindu-l și alungându-i pe tată și fiul nerecunoscători (13 aprilie 1204).
Împărat al Constantinopolelui va fi ales la 16 mai 1204, contele Baudouin
(Balduin) de Flandra.
Cert este
faptul că Ioniță Caloianul nu a intervenit în aceste lupte, nealăturându-se
nici uneia dintre părti, urmându-și propria cale.
Astfel că
la 8 noiembrie 1204, va fi incoronat ca
Rege cu titlul de „Rex Bulgarorum et Blachorum” de către trimisul Papei, nunţiul papal, Leon,
Cardinal de Santa Croce, care îi va înmâna însemnelor regești, coroana, sceptrul și bula de
recunoaștere a papalității. Cu această ocazie arhiepiscopului Vasile de Târnovo
va fi numit ca arhiepiscop primat al bulgarilor și vlahilor. Ioniță va multumi
cardinalului Leon, asigurându-l că atât el cât și
întreaga lui curte se vor supune bisericii romano-catolice. Acesta mulțumit de
promisiunea făcută se va întoarce la Roma, luând cu el și doi copii, pentru a-i
învăța limba latină, unul dintre ei fiind chiar fiul Caloianului.
Nemulțumit însă de
ignorarea cerinței lui, de a fi încoronat ca și împărat, Ioniță îi va trimite o
scrisoare papei, prin care îi mulțumește pentru încoronarea „imperiala” (!) (nu
regală cum fusese înfăptuită în fapt de papalitate), făcându-se că nu a
înteles, foarte bine rangul la care îl ridicase papalitatea (?!).
La solicitarea papei Inocentiu al
III-lea, Ioniță își va oferi calitatea de aliat împăratului latin al
Bizanțului, în schimbul recunoasterii lui ca împărat al vlahilor și bulgarilor.
Scrisoarea lui „de prietenie” adresată latinilor nu va fi luată în seamă,
răspunsul acestora fiind ostil și grosolan: „ i s-a
poruncit <lui Ioniță> ca în scrisorile lui către ei să vorbeasca nu ca un
împărat către niște prieteni, ci ca un slujitor către stăpâni, iar de nu, să
priceapă ca ei vor ridica armele împotriva lui și vor devasta cu ușurința Misia
< Moesia>, pe care el o stăpânește fără a avea dreptul, în urma
răzvrătirii împotriva stăpânilor săi romeii <bizantini>, și îl vor
readuce în situația de mai înainte” (G.I.Brătianu – Tradiția istorică despre întemeierea
statelor românești)
Balduin se simte jignit la gândul că
trebuie să se alieze cu un ’’Rob’’, neconsiderându-l pe Ioniţă de spiţă nobilă
după criteriile lui, amenințându-l și cu
ocuparea imperiului vlaho-bulgar.
Aristocrația
greacă se revoltă însă împotriva dominației cruciaților și-i solicită ajutorul lui Ioniță,
promițându-i în schimb acestuia supunerea lor și coroana imperială bizantină.
Împăratul
Balduin, la rândul lui, va începe o campanie de supunere a cetăților grecești
răsculate, culminând cu asediul Adrianopolelui, unde erau refugiați cei mai
mulți mari demnitari greci.
Ioniță va
veni în sprijinul acestora cu o armata foarte mare, alcătuită potrivit
descrierii cavalerului Geoffroi de
Villehardouin, din vlahi, bulgari și cumani,
"Ioniță, rege al Bulgariei, a sosit
pentru a sprijini Adrianopolul cu foarte mare armată, pentru că el aducea cu
sine valahi și bulgari și peste 40.000 de cumani care nu fuseseră niciodată
botezați " (De
la Conquête de Constantinople).
La 14
aprilie 1205, armata vlaho-bulgaro-cumană a reușit să atragă cavaleria grea a
cruciaților într-o ambuscadă în mlaștinile de la nord de Adrianopole, provocând
o grea și categorică înfrângere acestora. Împăratul Balduin a fost făcut
prizonier, îar armata latina decimantă în parte. Ludovic I de Blois, lider
marcant al cruciaților, candidat la tronul Niceei, avea să-și piardă viața în
această bătălie. Până la sfârșitul anului, Ioniță avea să-i înfrângă pe cruciați la Serres, după care a capturat
cetatea Philippolis (Plovdiv), înglobându-și în imperiu mari părți ale
stăpânirii latine din Tracia și Macedonia. La exact un an de la cucerirea
Constantinopolelui, puterea latinilor se clătina sub presiunea forțelor lui
Ioniță Caloianul. Latinii evacuau și Asia Mica, rămânând doar în posesia
orașului Pegai. În urma acestui eșec de proporții Imperiul Latin al cruciaților
nu se va mai reface sau extinde pe deplin.
Ionita Caloianul |
Balduin de
Flandra, prizonier, a fost trimis de Ioniță la Târnovo, unde se pare a murit în
chinuri groaznice, urmare torturilor la care a fost supus, conform descrierii
cronicarului Nicetas Choniates. Cel care îi va urma la tronul imperiului latin
va fi fratele lui Balduin, Henric I de Flandra (1205 – 1216). Henric I de
Flandra va adopta o atitudine conciliantă față de aristocrații greci reușind
să-i câstige de partea lui. Aceștia din urmă vor uita promisiunea făcută lui
Ioniță, acea de a-l accepta ca împărat și vor conspira împotriva lui. Caloianul
nu va rămâne surprins de duplicitatea grecilor și va efectua dese incursiuni în
teritoriile grecești, provocând adevărate măceluri, cea ce îi va reconfirma
cognomenul de Rōmaioktonos
("Ucigătorul de romei"), în contrapartidă față de cognomenul de Boulgaroktonos
("Ucigătorul de bulgari") adoptat de catre împăratul Vasile
al II-lea (976 – 1025) în vremea în care acesta din urmă punea capăt
existenței primului țarat
bulgar (1018). Este important
de remarcat faptul că cronicarii timpului, se întrec care mai de care, să-l
denigreze pe Ioniță, caracterizându-l ca un om crud și repede omorâtor de greci
și latini. Dar tot aceștia uită crimele și ororile săvârșite de către greci
împotriva cruciatilor latini, doar în anul 1182, când în cadrul unor răfuieli,
bizantinii au masacrat pur și simplu un număr
mare de latini, stabiliți la Constantinopol. Se spune în
cronici că până și bolnavii au fost sugrumați în paturile lor de suferință, iar mai multe mii de femei și copii au fost vânduți ca sclavi musulmanilor.
La 31
ianuarie 1206, Ioniță obține o nouă victorie asupra latinilor conduși de către
Henric I de Flandra, în bătălia de la Rusion, cucerind orasul Dimotika. Trupele
lui vor devasta în mod periodic orașele grecești importante precum Herakleia și
Corlu.
Ionita va
încerca în mod repetat cucerirea cetății Adrianopole, centrul de comanda al
aristocrației grecești, dar va eșua de fiecare dată, fie ca urmare a
neînțelegerilor cu conducătorii cumani aliați lui, fie a ajutorului dat de
Henric I, grecilor.
În anul
1207, la 4 septembrie, Caloianul va atrage în cursă pe Bonifaciu de Montferrat,
regele latin al Salonicului și-l va înfrânge. Pe lângă mulți cavaleri latini de
rang înalt care vor pieri în acestă luptă, va fi ucis însuși marchizul
Bonifaciu de Montferrat.
Urmare
acestei victorii, Ioniță hotărește asedierea Salonicului. Însă nu va putea duce
la bun sfârșit acest deziderat, deoarece la 8 octombrie 1207 este asasinat de
către Manaster, șeful gărzii lui personale, unul dintre comandanții cumani
aliați.
„Kaloian a fost cel care a
salvat de la ruină Imperiul Bizantin din Asia Mica...” (Maria Georgescu). „ O dată cu el pierea cea mai
însemnată figură pe care au dat-o românii din Balcani „ ( Contantin C.Giurescu).
Piatra tombală a lui
Ioniță Caloianul
foarte mishto scrisa si frumos completata.
RăspundețiȘtergereBRAVO!
Cuvinte bulgara în limba romana:
RăspundețiȘtergereBabă - Baba
Baltă - Blato
Basm - Basnya
Bârlog - Bъrloga
Beli - Beleya
Bivol - Bivol
Blagoslovenie - Blagoslovenie
Boală - Bolest
Bob - Bob
Bogat - Bogat
Bogăție - Bogatstvo
Boier - Bolyar
Bolnav - Bolen
Capac - Kapak
Cartofi - Kartofi
Cașcaval - Kashkaval
Castravete - Krastavitsa
Cârpă - Kъrpa
Căruță - Karutsa
Ceas - Chas
Cerni - Cernyavam
Cinstit - Chesten
Ciocan - Chuk
Ciudat - Chuzhdenets
Citit - Cheta
Clește - Kleshti
Clocoti - Klokotya
Cneaz - Knyaz
Coasă - Kosa
Cocină - Kochina
Cocoș - Kokosh
Copită - Kopito
Corabie - Korab
Cutie - Kutiya
Daltă - Dleto
Dar - Dar
Darnic - Darnik
Dobitoc - Dobitъk
Dobrotă - Dobrota
Drag - Drag
Dragoste - Dragost
Drâzneşti - Draznya
Duh - Duh
Duhovnicu - Duhovnik
Gâscă - Gъska
Glumi - Glumya se
Goni - Gonya
Gospodar - Gospodar
Graniță - Granitsa
Grădină - Gradina
Grădinar - Gradinar
Greblă - Greblo
Grija - Grizha
Groaznic - Groznik
Grohăi - Gruhtya
Hram - Hram
Hrană - Hrana
Iad - Yad
Ieftine - Evtino
Iubi - Lyubya
Izbăvi - Izbavyam
Izbi - Izbivam
Izvor - Izvor
Izvorăște - Izviram
Jale - Zhal
Jalnic - Zhalnik
Jigni - Zhegna
Lebădă - Lebed
Lipsă - Lipsa
Lopată - Lopata
Lotcă - Lodka
Lovi - Lovya
Мăgăriţa - Magaritsa
Măslină - Maslina
Milă - Mil
Milostiv - Milostiv
Morcov - Morkov
Мucenic - Mъchenik
Muncă - Mъka
Nădejde - Nadezhda
Neamţ - Nemets
Nevoie - Nevolya
Obicei - obichay
Odih - Otdih
Oglinda - Ogledalo
Omorî - Umoryavam
Opri - Opiram
Ostrov - Ostrov
Otrava - Otrova
Păianjen - Payak
Păstrăv - Pъstъrva
Peșteră - Peshtera
Plăti - Plashtam
Plescăi - Plyaskam
Plug - Plug
Poiană - Polyana
Pomeni - Pomenavam
Potcoavă - Podkova
Praf - Prah
Prag - Prag
Pravoslavnic - Pravoslaven
Praznic - Praznik
Pricina - Prichina
Prieten - Priyatel
Primejdia - Premezhdie
Proroc - Prorok
Proslăvire - Proslavyam
Prost - Prostak
Rac - Rak
Rai - Ray
Rând - Red
Răni - Ranyavam
Răsplata - Razplata
Război - Razboy
Rob - Rob
Scumpă - Skъp
Sfânt - Svyat
Sfârşit - Svъrshek
Sfeclă - Tsveklo
Sfeşnice - Sveshtnik
Silă - Sila
Sită - Sito
Slab - Slab
Slavă - Slava
Slănină - Slanina
Slobod - Svoboden
Slovă - Slovo
Sluga - Sluga
Slujba - Sluzhba
Sluji - Sluzha
Stariţ - Starets
Sticlă - Stъklo
Strașnic - Strashen
Șapcă - Shapka
Știucă - Shtuka
Taina - Tayna
Tată - Tatko
Târg - Tъrg
Târnăcop - Tъrnokop
Tocilă - Tochilo
Topi - Topya
Topor - Topor
Trebuie - Tryabva
Tropoti - Tropotya
Trudi - Trudya se
Trup - Trup
Undiță - Vъditsa
Utrenie - Utrenie
Vârf - Vrъh
Vârtej - Vъrtezh
Vâslă - Veslo
Vesel - Vesel
Vidră - Vidra
Vifor - Vihъr
Vină - Vina
Voinic - Voynik
Voivoda - Voyvoda
Vrabie - Vrabche
Vremea - Vreme
Zadarnic - Zadarnik
Zdrobi - Zdrobyavam
Zid - Zid
Zori - Zora
---
•Sufixul -nic este de origine bulgar.
•Sufixul -iță, -eț este de origine bulgar.
•Sufixul -escu este de origine bulgar.
•Sufixul -u, -ov este de origine bulgar.
•Sufixul -ean este de origine bulgar.
•Sufixul -ar este de origine bulgar.
---