O
alt fel de istorie în
viziunea istoricilor clasici, necunoscută
nouă.
partea a X-a - LATINITATE “ROMANICĂ” SAU LATINITATE “DACICĂ” ?
Revenind
la începutul
acestui capitol, să
ne aducem aminte de faptul că
și
marii noștrii
istorici clasici nu erau în
totalitate convinși
de teoria romanizării.
Cazul lui Nicolae Iorga și
Constantin Daicoviciu fiind prezentate la finalul primului
subcapitol. Constantin C.Giurescu făcând
paralela între
durata ocupațiilor
romane în
alte țări
și
Dacia, nu găsea
logica posibilității
nașterii
unei populații
de limba latină
într-o
durata de timp atât
de scurtă.
Și
de o limba latină
atât
de apropiată
de limba italiană,
cum bine menționa
istoricul maghiar Andras Huszti în
anul 1791.
În
toată
această
problema a romanizării
se uita acel element determinant care bloca procesul unei romanizari.
Reocuparea provinciei Dacia de triburile libere dacice care în
mod sigur nu fuseseră
romanizate nici prin forță
nici pașnic.Si
mai ales că
această
reocupare a fostei provincii romane din Dacia avea să
fie definitivă,
până
în
zilele noastre.
Nu
exista nici un document ulterior care să
confirme că
după
anul părăsirii
Daciei de către
romani cu daci romanizați
sau fără,
romanii ar fi re-romanizat pe dacii liberi. Însă
există
foarte multe informații
în
care daci liberi, costobocii și
carpii au atacat și
terorizat împărații
romani și
pe
supușii
lor chiar la ei acasă
în
Imperiul Roman.
Nu
putem să
spunem că
istoricii noștri
clasici nu cunoșteau
aceste lucruri.
Nicolae
Iorga, își
punea întrebarea
în
cuprinzătoarea
lucrare Istoria
Românilor,
ce
sa întâmplat
după
părăsirea
provinciei Dacia: “Să
nu uităm
apoi pe Dacii de peste hotar, așa
de vioii și
de temuții
Carpi, a căror
coborâre
a trebuit să
urmeze îndată
după
părăsirea
oficială
a provinciei”.
Iorga
realiza că
intrarea dacilor în
provincie, nu a facilitat procesul de romanizare început,
dacă
într-adevar
romanii inițiaseră
un asemenea proces, ci chiar l-au
blocat. Dacii colaboraționiști
care nu fugiseră
odată
cu coloanele romane, mai mult ca sigur au fost judecați
și
executati, sau aceștia
au fost iertați
în
condițiile
puse la tratativele purtate dintre Împăratul
Aurelian și
șefii
triburilor dacice libere.
Interesant
este faptul că
un eveniment atât
de important ca și
părăsirea
Daciei,
atât
de jeluită
de cetățenii
Romani, nu a fost menționat
în
acte, nu au existat procese verbale, nu au existat liste de persoane
care urmau a fi evacuate și
alte acte care s-ar putea intocmi în
asemenea condiții,
ținând
cont că
romanii erau atât
de meticuloși
în
administrație,
încât
aveau evidența
și
a unui kilogram de sare.
Tratativele
dintre Aurelian și
șefii
de triburi nu au fost consemnate în
nici un document.O decizie atât
de importantă
colportă
o serie de documente legale, de contracte, de înțelegeri
și
alte acte, și
totuși
ele nu există.
Sau
poate ele au existat ?, sau există
?
Care
a fost cauza reală
a părăsirii
Daciei de către
romani ? De ce această
părăsire
a fost făcută
în
timpul lui Aurelian ? De ce după
părăsirea
provinciei Dacia au urmat un șir
lung de Împărați
de origine Dacă
?
Sunt
întrebări
la care poate, în
timp, vom avea raspuns, sau poate nu ?
Aceste
pierderi de documente sau distrugeri ale lor este un proces care se
va perpetua şi în perioada istoriei ulterioare a dacilor.
"
S-a pierdut opera lui Dio Chrysostomos sau din Prusia despre geţi:din
cele ale lui Statilius Crito, medic şi prieten a lui Traian, asupra
războaielor dacice, Apolodor din Damasc, arhitectul său, despre
podul care unea cele două maluri ale Dunării şi despre
fortificaţiile şi tehnica militara, şi Balbas cu privire la
topografie şi geodezie, rămân, doar lamentabile fragmente. Din
istoria lui Ammianus Marcelinus ne lipseşte partea referitoare la
Traian, şi din cea a lui Apian nu există decât fragmente în
legătură cu războaiele dacice. (Jesus
Pardo - Conversaţii despre Transilvania)
Interesant
este însă faptul că aceste distrugeri de documente se vor face şi
voit.
În
general, istoricii prezintă în mod idilic relaţia dintre Traian şi
Hadrian, viitorul împărat roman, menţionându-se şi gradul de
rudenie dintre ei. Totuşi se pare că această relaţie nu era chiar
aşa, iar adevărata ei natură va duce la pierderi inestimabile
pentru istoria dacilor.
"Comentariile
lui Traian despre acele razboaie s-au pierdut, datorită, în parte,
faptului că Adrian a facut să se reduca ritmul copierii şi
publicarea lor.....
Această
dorintă a lui Adrian se atribuie de asemenea de către câtiva unui
resentiment împotriva lui Traian, ale cărei beţii trebuia să le
imite în silă pentru a putea fi în rând cu lumea; în plus Traian
nu l-a numit niciodată pe Adrian ca succesor al său în mod
oficial. Se ştie că Adrian a redus numarul de monede în circulaţie
cu efigia predecesorului său, şi că pierderea cărţii De
bello Dacico se poate datora
numai unei decizii imperiale, mai mult sau mai puţin secrete, de a
nu încuraja difuzarea ei."(Jesus
Pardo - Conversaţii despre Transilvania.)
Cel
pomenit de către Jesus Pardo,Adrian, nu este altul decât Publius
Aelius Traianus Hadrianus (24
ianuarie 76
– 10
iulie 138),
cel care avea să-i urmeze lui Traian la tronul imperial între anii
117 -138.
În
toate actiunile lui Hadrian avea să-l conteste pe Traian, atât
politica cât şi realizările acestuia, urmărind chiar să
părăsească nou cucerita provincie dacică pe motivul dificultăţii
apărarii ei, fapt ce se va dovedi ulterior în cursul timpului.
Încercări
de modificare a istoriei le va face şi Hadrian care avea să omită
de altfel şi titlul de Dacicus de pe toate inscripţiile în care
era menţionat Traian.
*
Revenind
la observațiile
istoricilor nostri, privind teoria romanizării,
vom continua cu concluzia istoricului
Dimitrie Onciul (1856 - 1923) : […]
Pe baza indiciilor istorice, noi nu putem susține romanizarea
acestei țări decât în partea apuseană a Ardealului cu Banatul
timișan și Oltenia, pe care teritoriu se mărginise colonizarea
romană. In Moldova și Valahia răsăriteană, precum și în
regiunea dintre Tisa superioară și Ardeal, lipsea această temelie;
aici nomenclatura topografică a rămas sub dominația romană curat
dacă, ca și populația. […] Și după părăsirea provinciei
dacii din țară susțin ostilități cu Imperiul roman. Acest
element ostil, în cea mai mare parte, nu se poate privi ca
romanizat.” (Dimitrie Onciul,
Scrieri istorice, ed. critică îngrijită de A. Sacerdoțeanu,
București, Editura Științifică, 1968, p. 167–168).
Admiterea
imposibilității
romanizării
generalizate este negată
și
de către
Onciul în
urma însușirii
concluziilor lui Rösler:
“ Avem
motive să credem că elementul dacic supus s-a ținut departe de
contactul cu civilizația romană și și-a menținut dușmănia față
de Roma. Romanitatea Daciei a fost însă diferită de cea a altor
provincii cucerite de armata Romei. În Italia de Sus, Gallia,
Spania, Britannia, Pannonia etc. ea a fost produsul unei fericite
deznaționalizări a unei populații numeroase preexistente care a
continuat să reprezinte majoritatea, a atragerii acestei populații
la un alt mod de a gândi și de a vorbi, a amestecului unei părți
a sângelui roman imigrat cu cel local iberic, celtic și alte
neamuri. În Dacia însă a fost creată o adevărată țară de
colonizare dintr-un teritoriu slab locuit și înconjurat de o
populație dușmănoasă, în care însă romanitatea nu și-a înfipt
rădăcini atât de adânci, nesprijinindu-se pe bazele sigure ale
unei naționalități cucerite și din punct de vedere spiritual. De
aici și ușurința cu care mai târziu a putut să fie îndepărtată
și a dispărut, fără a lăsa atât de multe urme ca în Britannia
sau în Noricum, fiind ștearsă ca o simplă poleială.(Robert
Roesler, Romänische Studien. Untersuchungen zur alteren Geschichte
Rümäniens, Leipzig, 1871, p. 44–45)
Analizând
ambele texte constatăm
că
amândoi
istoricii admiteau romanizarea doar în
teritoriul ocupat de romani. În
același
timp ambii istorici vedeau în
dacii liberi, factorul determinant în
blocarea
romanizării,
Röesler îi
considera pe baștinași
dușmănoși
prin informațiile
scriitorilor antici care îi
numeau pe daci, cei mai războinici
și
de temut. Istoricul german, în
mod logic elimina posibilitatea romanizării
dar și
a colonizarii, tot în
prisma reocuparii provinciei Dacia de către
Dacii liberi.
Eliminând
posibilitatea formarii poporului român
în
aceste condiții
în
Dacia nord Dunareana, Rösler având
informații
despre marea masă
de valahi existentă
la sud de Dunare, menționată
încă
din secolul al VI d.Chr. în
cronicile bizantine, vine cu ipoteza formării
poporului român
în
spațiul
cuprins între
Dunăre
și
Munții
Balcani (Haemus). De unde ulterior ar fi migrat în
mod pașnic
la nord de
Dunăre.
“Invadarea și ocuparea Valahiei
a fost liniștită și imperceptibilă, începutul ei, care trebuie
să fi fost încă în perioada dominației cumane, neputând fi
precizată. La fel de puțin menționată este și așezarea vlahilor
de sud pe pământul Greciei care a avut loc ca urmare a migrației
albanezilor începând cu secolul al XII-lea. Multă vreme și mulți
dintre ei au zăbovit doar o parte a anului pe văile și câmpiile
țării care a fost numită apoi după numele lor Valahia,
considerând încă câmpiile din Haemus drept adevărata patrie,
cămin părintesc, până să ajungă la așezări stabile în
nord.”(Robert Roesler,
Romänische Studien. Untersuchungen zur alteren Geschichte Rümäniens,
Leipzig, 1871, p. 118–119)
Dimitrie
Onciul într-o
încercare
de raspuns, provocarii inteligente făcute
de Röesler, din lipsă
de argumente, va accepta concluzia germanului: “Admigrarea
română din dreapta Dunării, care trebuie deci s-o admitem, nu
alteră caracterul de continuitate al elementului roman în Dacia
Traiană, așa că se păstră tradiția despre originea
dacoromânilor din timpul dominației romane asupra acestei țări.
Partea rămasă în Dacia, după pierderea provinciei, formă
elementul fundamental, din care se născu poporul dacoromân. Adaosul
primit succesiv din dreapta Dunării contribui mai mult la întîrirea
numerică a acestuia, decât la întemeierea lui. Până în secolul
VII, când începe admigrarea de care e vorba, s-au putut păstra în
părțile muntoase ale Daciei încă destul element roman, pentru ca
continuitatea să nu fie aici nicidecum întreruptă. Argumentul
toponimic împreună cu tradiția istorică pun aceasta, cum am
văzut, afară de îndoială.” (Dimitrie
Onciul, Scrieri istorice, ed. critică îngrijită de A.
Sacerdoțeanu, București, Editura Stiințifică, 1968, p. 257)
Alexandru D.Xenopol |
Alexandru Xenopol respinge teza lui
Röesler, neadmițând o romanizare la sud
de Dunăre:
“Pentru ca poporul român să revină în Dacia din Moesia, trebuia
ca el să se fi aflat acolo la epoca la care se presupune că a
părăsit-o, sau cel puțin la o epocă anterioară. Însă noi vom
vedea că aceasta niciodată nu s-a întâmplat, că elementul român
întotdeauna a fost prea slab în Moesia […].” (A.D.
Xenopol, Teoria lui Roesler. Studii asupra stăruinței românilor în
Dacia Traiană, București, 1998, p. 49)
Dar într-un
moment de luciditate, făcând parelela
între perioada
posibilei migrări a românilor
de la sud la nord, stabilită de istoricul
german, după invazia tătarilor
(1241-1242) aduce unul dintre cele mai puternice argumente în
favoarea non - emigrării: “Ce
nevoie ar fi împins pe valachi a trece Dunărea în cei dintîi ani
ai ființării statului valacho-bulgar? […] Cum să ne putem
închipui că valachii să fi părăsit țara lor tocmai în momentul
când, întemeind un stat neatârnat, ei puteau să se bucure de
toate drepturile lor, și în ce scop?” (A.D. Xenopol,
Teoria lui Roesler. Studii asupra stăruinței românilor în Dacia
Traiană, București, 1998, p. 49)
Veliko Târnovo, a treia capitală a lumii după Constantinopol și Roma între anii 11195 - 1396 |
In secolul XIII situatia romanilor la sud
de Dunare era situata la cele mai inalte niveluri de dezvoltare si
putere militara in Balcani.Imperiul vlaho - bulgar al Asanestilor,
sub conducerea lui Ioan Asan II (1218 - 1241) va deveni cea mai
puternica forta militara rivalizand cu Imperiul Bizantin. Si dupa
moartea lui , urmasii: Caliman I Asan (1241-1246), Mihail I Asan
(1246 - 1256), Caliman II Asan (1256 - 1257) si Mitu Asan (1257 -
1258) vor cotinua politica de dezvoltare politica si sociala inceputa
inca de pe vremea lui Ionita Caloianul (1197 - 1207).
Nici după
venirea la putere a macedoneanului
Constantin Tich (1258 - 1277), situația
vlahilor nu se va schimba, noul țar
al Imperiului vlaho-bulgar își va adăuga
numele de Asan, se va căsători cu nepoata
lui Ioan Asan II, Irina de Niceea și își
va numi fiul cu numele de Mihail Asan, păstrând
forma statului preluată de la Asănești.
După anul 1323, Asănești
vor reveni din nou la putere, continuând
tradiția familiei
valahe, până în
anul 1396, cand vor fi ocupați de turci.
Astfel că
teoria imigrării românilor
de la sud de Dunare nu se demonstrează,
din lipsa de cauzalitate și
motivație.
Un alt argument contradictoriu teoriei
rossleriene este prezența
valahului Gelu, în momentul încercării
maghiarilor de a cuceri Transilvania (890 - 904/5). Anonymus face
afirmația pertinentă
că după moarte
lui Gelu, Tuhutum, nu a decimat românii ci
a ajuns la un consens cu nobilii voievodului român,
făcând pace cu
aceștia.
Teoria lui Röesler, are însă
și o parte de adevăr,
poporul român s-a
format, și, la sud de Dunăre.
Revenind la harta cu arealul triburilor
geto-dacice din timpul lui Herodot, să ne
amintim că aceștia
erau răspândiți de la Munții
Balcanici și până
la Dunăre, și
de la Dunăre și
până în nordul
Munților Carpați,
de la Tisa și până
la Nistru și Marea Neagră.
Ca o ironie a istoriei romanii nu vor
romaniza ținuturile de la sud de Dunare ci
le vor “daciza” în permanență,
mutând în
nenumarate perioade, mari populații de la
nord de Dunare, fenomen pe care îl putem
numi, “re-dacizare” a dacilor de la sud de Dunăre.
De altfel primele informații
despre valahi, sub forma vlahi le avem încă
din secolul al VI, datorită apropierii de
Imperiul Bizantin, si de interferențele
care se vor crea cu aceștia în
decursul sutelor de ani.
O alta teza a lui Röesler este lipsa de
documente, fiind invocată chiar absența
românilor între
secolele al IV - XIII în teritoriile nord
dunărene. Dimitrie Onciul va contrazice
această teza specificand ca sursele
documentare în care sunt menționați
românii există,
dar ei sunt menționați de cele mai multe
ori sub alt nume.
După părăsirea
provinciei Dacia de către romani, aceștia
se vor confrunta cu desele incursiuni ale carpilor și
geților, începând
din anul 271 și până
în 381. În
această perioadă
mulți dintre împărații
romani își vor atribui
titulatura de Dacicus Maximus și Carpicus
Maximus. Mulți dintre împărații
romani vor fi de origine dacică,
ajungându-se până
la autoritarul Galerius, care
va tinde să schimbe numele Imeriului Roman
în Imperiu Dacic.
În anul 367, în
timpul campaniei Împăratului Valens, la
nord de Dunare , trupele romane se vor așeza
lângă un sat carp, Vicus Carporum, în
bună întelegere
însă cu
aceștia, pentru a evita un conflict cu
renumuții războinici
carpi. În anul 448 la întălnirea
dintre Attila și Priscus, acesta din
urmă va menționa existența
ausonilor (a dacilor mari nordici,
vorbitori de limba latina veche) și
a unui conducător al
acatirilor pe nume Curidachus. Attila se va auto-intitula
’Attila, Rex Hunorum, Medorum, Dacorum’’.
Începuturile vieții
creștine sunt consolidate la nord și
sud de Dunăre de preoții
de origine daco-getică: Ulfila,Aeticus
Histricus, Ioan Maxențiu și
Dionisie Exiguul. În anul 536, Împăratul
Iustinian duce pentru apărarea Mănăstirii
Sf. Ecaterina din Peninsula Sinai, 100 de daci împreună
cu familiile lor. În conviețuirea
lor cu slavii, dacii vor fi prezenți sub
numele de anti sau/si limitanei (la hotare). Prima mențiune
despre vlahi este făcută de către
cronicarul Cedrenus în anul 617, an
după care ei vor fi omniprezenti, sub acest termen, în istoria
valahilor dar și a Imperiului Bizantin.
Termenul de ausoni,
atribuit de unii istorici, dacilor, dar contestat de alții, va mai
apare însă în
izvoarele bizantine, denumind aceasi populație, vlahii.
Veliko Târnovo |
Cronicarul
bizantin, Nicetas Choniates confirmă în lucrările sale faptul că
neamul vlahilor sud dunăreni și al valahilor nord dunăreni era de
fapt o singură nație vorbitoare de aceași limbă.
Care
era această limbă ?
În urma
morții împăratului grec, Ioan Vatatzes al Niceei (1221-1254), fost
aliat a lui Ioan Asan II (1218-1241), fiul celui dintâi, Teodor al
II-lea Lascaris (1254 - 1258), va scrie un panergic dedicat tatălui
său, în care printre
altele, menționează:„
A
unificat pământul
ausonilor,
care era divizat în
foarte multe părți
de suverani străini
și
despotici, latini, perși,
bulgari, sciți
și
alții,
i-a pedepsit pe tâlhari
și
și-a
apărat
pământul”
(A.A.Vasiliev
- Istoria Imperiului Bizantin).
Textul
surprinde prin realitatea istorică
evocată
de împărat.
După
moartea lui Ioan Asan II la 1241, Regnum Valachorum al Asăneștilor
traversează
o puternică
perioadă
de criză.
Țarii
Asănești
se succed rând
pe rând,
pe scurt timp, datorită
frecventelor asasinate, boierii imperiului sunt
implicați în comploturi,
grecii și
latinii întrevăd
ocuparea imperiului vlaho-bulgar, idem și
împăratul
de la
Niceea, Ioan Vatatzes (!),
însă
în
final, puternicul boier macedonian Constantin Tich, va prelua frâiele
imperiului, înducând
din nou o stare de siguranță
si stabilitate.
Cea
ce ne intereseaza în
acest moment, pe noi, este faptul că
Teodor Laskaris, bun cunoscător
al evenimentelor
epocii nu-i numește
pe vlahi, cu termenul de vlah, ci cu termenul de auson, adică
vorbitor de limbă
latină
veche. Împăratul
Nicenian nu face nici o confuzie, menționând
cu claritate, celelate nații
implicate în
situația
incertă
a imperiului asăneștilor:
latini, persi (?), bulgari, sciti (tatari), uitând
însă,
din modestie, să
menționeze
interesul special al grecilor pentru Regnum Valachorum. Făcând
această
afirmație
clară,
legat de limba specific latină
a vlahilor, își
confirmă
practic descendența.
Mama
lui Teodor Laskaris, Elena, era vlahă,
fiica a țarului
Ioan Asan II (1218 - 1241). Este
mai mult ca sigur că Teodor, pe lânga limba greacă, cunoștea la
perfecție și limba maternă.
In
acea perioadă
a imperiului bizantin, grecii bizantini erau pomeniți
sub numele de romei,
ca amintire a descendenței
lor de la Roma, chiar dacă
utilizau mai mult limba greacă,
iar vlahii erau pomeniți
ca și
ausoni,
vorbitori de limbă
latină
veche.
Cornel Bîrsan - Istorie Furată.Cronică Românească de Istorie Veche
Veliko Târnovo |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu