Cauze
și
efecte istorice privind imposibilitatea romanizării
forțate
a dacilor !
Dar
de unde provin aceste defecțiuni
ale scrierii istoriei ?
Arheologul Brian
Haughton (n.1964) în lucrarea s-a „Istoria secretă –
Civilizații pierdute și mistere străvechi” referindu-se la
„misterele istoriei” scrie în introducerea carții” „Din
nefericire, dovezile care susțin o teorie îndrăgită sunt de
obicei obținute prin ignorarea informațiilor contradictorii sau
eliminând un artefact individual, o persoană sau chiar contextul
original.
Să
ne imaginăm o situație în care, de exemplu, doriți să dovediți
că Irlanda a fost invadată de romani, chiar dacă majoritatea
arheologilor și istoricilor sunt convinși că așa ceva nu s-a
întâmplat niciodata. Există destule descoperiri romane în această
țara, unele în contexte arheologice fixe, pe care le puteți folosi
ca să vă consolidați cazul.
Dar
dacă aceste obiecte romane sunt privite în detaliu, iar contextele
lor originale sunt examinate, devine clar că artefactele sunt
obiecte portabile: vase, monede și bijuterii. Obiectele romane din
Irlanda sunt de obicei găsite, în situri religioase, precum uriașul
gorgan funerar din Newgrange, la nord de Dublin, deja având mii de
ani vechime în perioada romană. Acest lucru indica faptul că, în
loc să semnifice o invazie romană, obiectele au fost rezultatul
ofrandelor religioase aduse de pelerini, probabil vizitatori din
Britania. O privire superficială asupra artefactelor, separat, nu ar
fi dus niciodată la această concluzie.”
Printr-un astfel
de sistem de speculații și dezinformari
prezentate în mod incomplet, forțat și contradictoriu s-au
construit, funcție de interesul părții care o susține, o serie de
teorii legat de geneza poporului român precum: teoria romanizari
forțate, teoria rossleriană, teoria imigraționistă, teoria
dacismului pur, teoria romanității pure, s.a.
La aceste teorii
„fascinante” mai putem adăuga
și afirmația
lui Peisker, din anul 1917, când
scria foarte doct că:
“Românii
se trag dintr-un popor uralo - altaic venit din Asia Centrală”
(?!).
În capitolul
“Vechea Civilizație Europeană”
prezentam geneza civilizatiei neolitice în
spațiul carpato - balcanic, începând
din anii 11.000 î.Chr. (Cuina Turcului).
Această populație
neolitică avea să
se extindă în
întrega Peninsula Balcanică,
pe insulele Mării Egee, pe țărmurile
egene ale Asiei Mici și pe țărmurile
europene ale Mării Mediterane. Acestă
populație generatoare a unei limbi de
factură latină,
numită limba latină
vulgară - limba prisca, cum îi
spuneau grecii, va fi sâmburele pe
care se vor forma viitoarele națiuni
vorbitoare de limbă romanică.
La venirea grecilor în
Europa de Est, aceștia, vor întâlni
conform istoricilor antici, triburile geto - dacilor (folosesc
termenul clasic) , răspândite într-un
areal vast, situat pe direcția sud - nord,
de la Munții Balcanici, până
în nordul curburii Munții
Carpati, la limita Munților Carpați
Slovaci, iar pe direcția vest - est , de
la râul Tisa, până
la Nistru și Marea Neagră.
Arealul
Popoarelor Geto-Dace după
Herodot
La sud de Munții
Balcanici, grecii vor întâlnii popoarele
tracice propriu-zise. Herodot afirma că
și geto - dacii erau spița
din traci, cea ce confirmă limba comună
care se vorbea în Balcanii acelor timpuri.
Lipsa de unire a
triburilor trace, după cum bine amintește Herodot va duce la
ocuparea întregii Peninsule Balcanice până la Dunare de către
romani.
Romanii în prima fază
de invazie vor cuceri treptat Grecia, teritoriul dintre Munții
Rodopi și Munții Balcanici, ocupat de triburile tracilor sudici și
apoi teritoriul aflat între Dunăre și Munții Balcanici,
teritoriu ocupat de geți, înființând provinciile Moesia, Tracia,
Macedonia, Dalmatia, ș.a.
Istoria cuceririlor romane
nu ne prezintă nici un caz în care Împărații Romani ar fi
hotărât „romanizarea ” țărilor și populațiilor pe care le
aveau în imensul Imperiu roman. În această situație ar trebui să
ne confruntam în ziua de azi cu englezi, maltezi, germani,
austrieci, egipteni, marocani, algerieni, evrei, sirieni, irakieni și
multe alte popoare, vorbitoare de limbă latină.
Romanii nu au reuşit să
romanizeze limba dacă în 165 de ani, precum nu au reuşit să
romanizeze pe egipteni în 425 de ani (30 î.Hr. – 395 d.Hr.); pe
greci în 641 de ani (146 î.Hr. – 395 d.Hr.) ; pe evrei în 325 de
ani (70 d.Hr. – 395 d.Hr); pe maltezi în 1088 de ani (218 î.Hr. –
870 d.Hr.) ; pe britanici în 400 de ani şi mai ales nu au reuşit
să creeze o limbă unitară în propria lor Italie, odată ce există
1.500 de dialecte (!).
Romanii erau un popor
dominant interesat de bogățiile pe care le puteau obține în
folosul lor, nu popor civilizator al popoarelor considerate
„barbare”.
„Până
de curand se vehicula ideea că civilizatia romana a fost un lucru
bun. S-a spus că Roma a purtat flacăra civilizației în
intunericul lumii barbare și că, după neplăcerile cuceririi,
romanii au adus cu ei legi, arhitectură, literatură și beneficii
similare poporelor supuse. ... Acum, există o viziune alternativă,
ce sugerează că Roma a devenit singura civilizație din zona
Mediteranei distrugând alte căteva civilizații. Unele dintre
acestea erau la fel de avansate ca cea romană, sau chiar mai
dezvoltate. Altele se dezvoltau, dar nivelul pe care l-ar fi putut
atinge în final este astăzi pierdut pe vecie. ...
Problema
nu era însă că Roma constituia o cultura cu tendințe de eliminare
a altor culturi, ci devenise, cu timpul, o monocultura. Astfel,
popoarele din bazinul mediteranean au avut de ales între a adopta
civilizația romană sau nu avea nici un fel de civilizație.
De-a
lungul secolelor, civilizația a devenit sterilă, suferindă și
închistată. „ (Philip Matyszak –
Dușmanii Romei, de la Hannibal la Attila)
În Peninsula
Balcanică, în
afara de greci, romanii aveau să
întâlnească triburi și
uniuni de triburi tracice care vorbeau întrucâtva
o limbă asemanatoare cu romana. Acest fapt
va facilita viteza expansiunii romane și
totodată implementarea unei administrații
viabile. Totodata romanii se vor baza pe influența
greceasca în regiune, preluând
cu timpul de la aceștia tradiții
și obiceiuri locale. Se poate spune, că
în decursul timpului, că
nu romanii au romanizat pe eleni, ci eleni i-au grecizat pe romani.
În anul 107, romanii își
vor adauga la imperiul lor și parte din Dacia de peste Dunăre,
regatul lui Decebal. De ce spunem „parte” din Dacia ? Deoarece,
după scrierile istoricilor antici, Decebal nu stăpânea acea Dacie
Mare de pe vremea lui Burebista. Regatul lui se limita la sudul si
sud – vestul Transilvaniei. Celelalte teritorii ale Daciei Mari a
lui Burebista erau stăpânite de alți regi și conducatori daci.
Dio Cassius în Istoria Romana, amintește de acest fapt în momentul
în care daci buridavensii se prezintă cu o solie în fața lui
Traian: “ Când
Traian a pornit împotriva
dacilor și
se apropia de Tapae, locul unde barbarii își
aveau tabara, i se aduse o ciupercă
mare, pe care era scris cu litere latine că
atât
ceilalți
aliați,
cât
și
burîl
sfătuiesc
pe Traian să
se întoarcă
și
să
facă
pace.
Se
pare că
Traian în
prima lui încercare
de ocupare a Regatului lui Decebal din anul 101 , intrase fără
să
știe
pe teritoriul triburilor burilor din Oltenia. Cert este că
aceștia
erau aliații
lui Decebal, precum și
alte regate și
triburi dacice din Marea Dacie a lui Burebista. Victoria din primul
război
dacic a lui Decebal se va datora în
mare masură
și
aliaților
săi
daci intra
și extracarpatici.
În
al doilea război
dacic, Decebal va rămîne
aproape singur în
fața
romanilor, datorită
strategiei excepționale
pusă la
cale de către
Traian. Pentru a-l lipsi pe Decebal de ajutorul dacilor moldavi,
Traian va intra cu o coloana militară
în
Moldova, deschizând
un al doilea front, și
obligându-i
pe carpi și
costoboci să
intre în
confruntare directă
cu legiunile romane. Acest atac roman nu va permite dacilor moldavi
să-și
ajute aliatul, astfel ca Decebal va pierde
războiul
și
se va sinucide pentru a nu deveni prizonier al romanilor.
Traian
va ocupa Regatul lui Decebal, limitându-se
atât
el cât
și
urmașii
lui de a mai înainta
spre nordul, vestul sau estul fostului regat a lui Burebista. Se pare
că
între
Dacii Mari din nordul Transilvaniei și
Carpii și
Costobocii din Moldova, și,
Imperiul Roman se va incheia o pace, pace care se va dovedi în
decursul timpului foarte fragilă,
ținând
cont de desele incursiuni ale celor
dintâi în Dacia Romana
și
la sud de Dunare.
Ocupația
romană
în
timpul celor 165 de ani va însemna
pentru dacii
din noua provincie romana nu numai ocupare militară
romană,
ci și
instituirea unui sistem de fiscalitate excesiv în
favoarea Împaraților
Romani și
a Romei. În
general istoricii români
denumesc această
perioadă
“Dacia Felix” și
preamăresc
realizărilor
romanilor în
Dacia. Dar toate construcțiile
făcute
de către
romani (drumuri, orașe,
fortificații)
erau gândite
în
scopul obținerii
unui beneficiu cât
mai mare din Dacia , atât
financiar cât
și
material (zăcăminte
de aur, argint, fier, grâne,
alimente, ș.a.)
și
transportul lor în
cea mai mare siguranța
la Roma.
„Nici
o țară din Europa n-a fost și nu este așa bogată în minerale și
cu deosebire în aur ca Transilvania. Renumele ce și l-a câștigat
în lumea întreagă California, îl are in lumea continentului
nostru, Ardealul. Carpații apuseni ai țării - mai ales în această
parte s-au făcut sistematice exploatări - sunt plini de minerale
prețioase care în toate timpurile au atras lumea lacomă și
setoasă de aur...Când voiește cineva să-și dea seama despre
istoria întemeierii provinciei lui Traian și despre primii
locuitori care au intrat în fuziune pentru a da naștere poporului
român, nu trebuie să piarda din vedere mai ales avantajele
materiale care le putea oferi noua provincie cucerită: căci,
deși
scopul lui Traian la cucerirea Daciei, ca și
a lui Cesar la cucerirea Galiei, a fost mai cu seamă
întinderea
maiestății
romane și
formarea imperiului universal pe baze temeinice, totuși
nu puțin
ademenitoare pentru casa fiscului erau și
bogățiile
naturale ale acestor frumoase țări.
Iar în
ceea ce priveste mai ales pe coloniștii
din Dacia, << aceasta a fost negreșit
nada atrăgătoare,
care aducea atât
de numeroși
romani din toate
părțile
imperiului și
mai cu osebire
din Italia și
Roma>>. Preocupațiunea
lui Traian a fost nu numai șa
aducă
o populațiune,
<ad agros et urbes colendas>, cum zice Eutropiu, dar și
să
exploateze minele; și
aceasta desigur a fost un motiv puternic pentru ca Hadrian să
nu părăsească
Dacia.” (G.Popa-Lisseanu -
Romanica, studii istorice, filologice si arheologice)
Aferent
la afirmația
sa, că
Traian avea să
aducă
coloni, mai ales din Italia și
Roma, G.Popa-Lisseanu se corectează
ulterior în
aceași
lucrare:” căci
nu e probabil ca Romanii puri să
fi alergat în
numar mare în
Dacia cu scop de a lucra la munca anevoioasă
și
umilitoare a minelor ....” cea
ce dovedește
nesiguranța
istoricului privind susținerea
teoriei colonizarii și
romanizarii Daciei.
Dacii
aveau să
se răscoale
periodic împotriva
ocupației
romane, revoltele lor cumulându-se
cu intervențiile
armate ale dacilor liberi în
provincia romana sau la sud de Dunare.
Părerile unor
elevi/studenți/profesori despre faptul că imperiul roman a
colonizat Dacia cu creștini este foarte departe de adevăr, un fel
de îndulcire a altei afirmații că romanii au colonizat Dacia cu
pușcăriași. La acea vreme, în timpul lui Traian și până la
Dioclețian, creștinii erau cu totul în afara legii, erau uciși în
cele mai sălbatice moduri și nu beneficiau de deportări
forțate. Cum puteau
romanii să elibereze creștini sau tâlhari de rând și să-i
colonizeze într-o provincie nesigură, veșnic situată pe un butoi
de pulbere atât urmare acțiunilor războinice din interior
cât și din exteriorul hotarelor provinciei ?.
În
timpul celor 165 de ani de ocupație romană vor izbucni răscoale de
anvergura care vor obliga Imperiul Roman la aplicarea unor masuri
administrative de permanente reîmpărtiri a provinciei, precum și
la aducerea de legiuni militare suplimentare. Tot în această
perioadă dacii liberi, războinici renumiți, vor organiza peste
zece campanii împotriva ocupației romane din Dacia, atacuri întinse
pe ani, ajungându-se ca între anii 217 – 218 să preia controlul
total asupra provinciei „Dacia Felix” . Publius
Licinius Gallienus (259 – 268) va fi primul împarat care va
ridica problema adandonării Daciei și a retragerii trupelor și
administrației romane la sud de Dunare. Tot în această perioada
apar contestatari ai legitimității Imparatilor Romani în persoana
lui Regalianus, Ingenuus și Aureolus, de origine dacică care
încearcau o desprindere a Daciei de Imperiul Roman sau chiar creerea
unui nou imperiu la a cărui bază să stea Dacia. În aceste
condiții dramatice pentru Imperiul roman era imposibilă colonizarea
provinciei Dacia, fie cu creștini, fie cu tâlhari, fie cu coloni de
rând care trebuiau păziti, dar și protejați de furia dacica
(furor dacicum).
Referitor
la romanizarea baștinașilor prin căsătorii mixte dintre veteranii
romani și femeile dace este foarte puțin probabil existența unei
asemena fenomen, extins la scară mare. În primul rând mulți
dintre veterani erau oameni în vârstă care efectuaseră un
serviciu militar de 20 – 25 de ani, și, mulți dintre ei erau
căsătoriți în țările lor de baștină, unde visau să se așeze
după terminarea serviciului. În al doilea rând căsătoria dintre
femei dace
și romani nu era acceptată în rândul comunității dacilor, mai
ales la țară, fiind văzută ca o formă de colaboraționism.
Un alt factor care
contrazice teoria romanizării forțate sau pașnice este cel legat
de spațiu. Analizând din punct de vedere
geografic stăpânirea romană în Dacia vom constata că din punct
de vedere teritorial romanii stăpâneau doar Transilvania Centrală
, Banatul, vestul Olteniei și Dobrogea. Celelalte teritorii dacice,
Crișana, nordul Transilvaniei de peste malul drept al Someșului
Mare, Moldova și estul Munteniei nu fuseseră cucerite și nu vor
intra niciodata sub dominație romană. Estul Munteniei pe o perioadă
foarte scurtă între anii 102 – 117 avea să fie teritoriu
supravegheat de romani, încercându-se chiar incorporarea lui în
provincia Moesia, dar fără rezultat.
Raportând
suprafața ocupată de romani : cca. 85.000 kmp, la suprafața
actuală a României – 238.391 kmp, rezultă un procent de 35,65 %.
Raportând însă cei cca.85.000 kmp la suprafața României dintre
cele două războaie, 294.967 kmp (inclusiv Basarabia și Bucovina)
rezultă un procent mai mic, de 28,81 % care este procentul real de
ocupare a Daciei de către romani, ținând cont de moștenirea
teritorială lăsată dacilor de către Burebista. Ori în această
situație dacii stăpâneau 71,19 % din teritoriile propriei țări.
Aceste teritorii erau stăpânite de către triburi războinice de
daci precum: dacii mari și costobocii din nordul țării, carpii din
Moldova, daco-geții din Muntenia și tirageții de peste Prut. Ori
din punct de vedere statistic putem constata că cel putin 72 % din
populația dacică era situată în afara provinciei romane Dacia.
Plecând
de la premiza romanizării forțate petrecută
în
Provincia Dacia,
ne punem întrebarea, cum se face că cei 72 % din daci liberi,
reprezentand probabil 3 - 4 milioane de oameni (dupa unii istorici –
personal consider ca erau mult mai mulți) au ales să-și uite
limba și să adopte o noua limbă: cea romană ?
Luând
de bună informatia din Historia Augusta, aferent părăsirii Daciei
de către „armată și provinciali” : „ Văzând
că Illyria a fost devastată , iar Moesia pierdută şi nemaisperând
să mai poată păstra Dacia transdunăreană, provincia care o
crease Traian, el a părăsit-o şi a retras armata şi pe
provinciali. Populaţiile pe care le-a scos dintr-însa le-a aşezat
în Moesia şi a numit-o „Dacia sa”, provincia care acum desparte
cele două Moesii „ (Historia
Augusta), vom considera, ipotetic, că Aurelian a retras din Dacia,
alături de armată, administrație și populația, lăsând-o „terra
deserta”.
Știm
că
între
conducatorii dacilor liberi și
Aurelian au avut loc tratative în
care s-a hotărât
viitorul
provinciei abandonate.
Dacă
dacii liberi au intrat întradevăr
într-o
țară
pustie preluând
controlul asupra ei, se ridica o altă
problema și
mai greu de explicat de
către istoricii adepți
ai romanizării.
Cum este
posibil ca pe teritoriul
reocupat de către
dacii care vorbeau o limbă
barbară
fără nici o legătura cu limba latina,
să
se nască
un popor mai latin decât
italienii de astăzi
?
Realitatea
a fost de fapt cu totul alta, dacii liberi au intrat în
fosta provincie romană
Dacia, ca și
eliberatorii așteptați
timp de 165 de ani de populația
baștinașă.
În
situația
în
care se presupune că
dacii romanizați
ar fi fost duși
de către
Aurelian în
noua provincie Dacia de la sud de Dunăre,
cei rămași
în
numar mic nu ar fi putut converti marea masă
de daci liberi infuzată.
Unii
istorici afirmă
că
procesul de romanizare ar fi fost de lungă
durată,
dar nu dau explicații
cum s-a produs acest fenomen de romanizare pașnica
în
rândul
dacilor liberi. După
părăsirea
provinciei Dacia, până
în
timpul lui Constantin cel Mare, nici un împărat
roman nu va mai încercă
să-și
extindă
influența
peste Dunare. Cum s-a produs această
romanizare a dacilor liberi fără
romani ?
Din
păcate,
istoricii români
dar și
străini
au ramas la vechea lor dogmă,
considerând
că
doar romanizarea dacilor ar fi putut
duce
la formarea unui popor vorbitor de limbă
latină
la nord de Dunare, fără
să-și
ridice problemele expuse de mine mai sus.
Ca
și
o confirmare a originii
geto-dacilor și a continuității lor vom
reaminti studiile
făcute de către Alexander Rodewald (directorul
Institutului de Biologie Umană
al Universității
din Hamburg, Germania ), și,
în
paralel ale Georgetei Cardos, biolog la Institutul Național
de Cercetare “Victor Babeș”
pe oseminte vechi și
actuale, care au dus la concluzia că
în
ciuda unor mutații
importante, produse de și
după
invazia romană,
și
a popoarelor migratoare, mai ales ale
slavilor, elementele genetice dominante la români
sunt de origine traco-dacică
în
proporție
de 70 %.
Poporul român
nu este născut
din acea romanizare a dacilor, teorie obsedant de insistentă,
afirmata de mulți
istorici, ci prin mecanismul explicat mai sus, si, în
general în
toată
lucrare.
Nu susțin
descendența
pur dacică,
în
lungul timp al istoriei antice, până
în
zorii începerii
evului mediu, acesta va suferii multe
influente
cu
efect asupra formării
lui ca neam și
din partea romanilor, dar ulterior mai ales datorită
legăturilor
și
apropierii de Imperiul greco - roman al Bizanțului,
în
plină
expansiune până
în
anul 1453.
Timp de peste 630, intre
anii 271 - cca. 900, peste daci vor veni și
se vor aseza pe perioade lungi de timp sau mai scurte triburile
migratoare: goții,
hunii, avarii, gepizi, slavii s.a. care vor induce influente majore
asupra neamului dacic, care vor modifica sau adaugă
elemente de limbă,
obiceiuri, tradiții,
port, s.a. Fenomenul de alianțe
între
conducătorii
daci și
conducătorii
popoarele
migratoare, prin căsătorii
mixte, vor crea o nouă
comunitate, cu schimbări
ale caracteristicilor fizionomice și
caracter personal.
Fondul de bază
rămânâd
însă
dacic prin păstrarea
si utilizarea
limbii.
Un astfel de proces de
păstrare
a limbii ancestrale este prezentat de istoricul Paul Lendvai în
cartea sa “Ungurii”. Prezentand originea maghiarilor și
caracterul limbii lor, ca limbă
ugrică
din grupul de limbi fino-ugrice, acesta ajunge la concluzia că
în
decursul timpului fizionomia asiatică
a primilor maghiari s-a pierdut, poporul maghiar devenind prin
“asimilari și
colonizări”
pașnice
sau forțate,
fizionomic european, pierzându-se
trăsăturile
asiatice. De la intrarea maghiarilor în
Europa, având
în
vedere marile lor pierderi umane suferite
în
urma războaielor
purtate, vor promova o politică
de asimilare a
populațiilor
pe care le vor domina. Astfel se face că
mulți
cumani, pecenegi, cehi, germani, slovaci, croați,
români,
ruteni vor deveni maghiari prin “maghiarizare” și
vor duce la geneza unui popor european din punct de vedere
fizionomic. Însă
limba “ugrică”
ancestrală
nu se va pierde fiind transmisă
noii “nații”,
astfel încat
marele poet maghiar Mihaly Babits va scrie în
ajunul celui de-al doilea război
mondial, cuvintele: “
Poporul maghiar este un fenomen istoric și,
așa
cum a evoluat el, este nu atât
fenomen material, cât
unul spiritual. (...) Ungurii sunt totuși
un popor amestecat și
care se amestecă
în
permanență.
“
( Paul Lenvai – Ungurii ). Conform lui Lendvai, mecanismul
continuității
unui popor este legat de limba pe care o vorbește,
și
nu neapărat
de nația
originară
a celui adoptat de noua nație.
Lendvai menționează
ca marii conducători
ai Ungariei nu au fost maghiari ci slavi, germani, croati, sarbi și
chiar românii
(Iancu de Hunedoara și
Matei Corvin).
Cornel Bîrsan - Istorie Furată.Cronică Românească de Istorie Veche, Ed.Karuna, 2013
Eu pot demonstra că etaloanele vechi de măsură ale antichităţii provin din Dacia, ceea ce este o mare surpriză a istoriei
RăspundețiȘtergerehttps://birans.wordpress.com
Faptul cel mai fulminant este că dacii aveau ca etaloane cotul şi degetul piramidal, exact la valoarea lor consemnate de constructorii Piramidei-Keops şi asta cu 6 zecimale exacte.
Sunt şi alte direcţii de cercetare, cum ar fi studiul unităţilor de măsură folosite de geto-daci, care arată că ele provin din timpuri la fel de ancestrale, ca şi obârşia noastră în spaţiul mioritic şi nu numai.
RăspundețiȘtergereAstfel, dacii foloseau ca etaloane cotul şi degetul piramidal al constructorilor piramidelor egiptene, iar stânjenul geto-dac era calibrat după o măsură a sarcofagului din Piramida-Keops:
https://birans.wordpress.com