din ciclul…. ISTORIA PROSTIEI LA ROMÂNI !
Îngroparea intenţionată a ruinelor primei
Biserici Ortodoxe din ţara noastră la Alba Iulia ! (II)
Voievodatul lui Iuliu (cca. 940 –
1046)
....... fragment din lucrarea Istorie Furată.Cronică
Românească de Istorie Veche.
În documentele cancelariei
maghiare, primul voievod (principe) al Transilvaniei este pomenit la anul 1111, în persoana unui anume
Mercurius. Studiind însă documentele timpului (lucrările cronicarilor maghiari și bizantini) rămânem surprinși să aflăm că această funcție de voievod al Transilvaniei a
fost preluată de către unguri de la organizarea statală a lui Iuliu cel Bătrân, care conducea un voievodat
independent în centrul Ardealului încă din anul 940 (informație nedovedită, însă, documentar), ca și continuitate a fostului voievodat al lui Gelu.
Comparând “Cronica Ungurilor” a lui
Simon de Keza cu Cronica lui Anonymus, vom observa că acesta a preluat multe din informațiile
cuprinse în “gesta” lui Anonymus, dar le-a interpretat după bunul său plac și/sau a intereselor oficialităților timpului.
Astfel, Keza a preluat lista căpitanilor lui Arpad de la Anonymus, dar
făcând o "mică modificare" semnificativă, respectiv: Zobole, Jula, Urs, Cund, Lel și Bulchu.
Anonymus îi prezintă, pe parcursul cronicii sale, pe mai mulți conducători
maghiari, respectând generațiile:
- Zobolsu, Ound, Ketel,
Borsu, Usubuu, Velec, Thosu, Tuhutum, Bulsuu
si Ousadunec, din generatia lui Almus;
- Ursuur, Zuard, Cadusa, Huba, Lelu, Botond si Usubuu, din generatia
lui Arpad.
Constatăm că cinci dintre căpitanii
menționați de către Simon de Keza se regăsesc în lista lui Anonymus: Zobole =
Zobolsu, Cund = Ound, Urs = Ursuur, Lel = Lelu și Bulchu = Bulsuu, iar unul nu,
respectiv, Jula.
Care este explicația acestei
omisiuni? Anonymus a avut acces, față de Keza, la mult mai multe date și
documente care au stat la baza scrierii “gestei” lui. Simon de Keza a preluat
ceea ce i-a fost util din “gesta”, compilând-o și modificând-o după bunul lui
plac și după interesele de moment ale coroanei regale.
Apariţia acelui personaj pe nume Jula,
în calitate de căpitan al lui Arpad și care nu există în cronica lui Anonymus,
a fost pentru dezinformare și ca să-i ascundă identitatea persoanei care a
stat, de fapt, în spatele acestui nume: Iuliu.
Pentru a-i conferi o naționalitate pură, maghiară, voievodul transilvănean
de origine valahă, Iuliu cel Bătrân (dux magnus et potens, sau rex
Iulus), care s-a botezat ortodox la Constantinopol, în anul 953, este
ridicat la rangul de căpitan al lui Arpad. Ori din punct de vedere cronologic,
la vremea morții lui Arpad, Iuliu era, mai mult ca sigur, un copil sau poate
nici măcar nu se născuse (cum argumentăm acest lucru în text).
Apariția acestui misterios Iuliu (Gyula în
cronică) și a descendenților săi este menționată de trei ori de către Anonymus.
Prima dată face referire la Iuliu cel
Bătrân - Gyula Major ca fiind nepotul lui Tuhutum (Tuhutum, tatăl lui Horca, bunicul lui Geula şi Zumbor).
A doua oară se referă la descendentul
lui Iuliu cel Bătrân, Iuliu cel Tânăr – Gyula Minor și la copiii acestuia (Căci ţara foarte păduroasă au stăpânit-o
urmaşii lui Tuhutum până în timpul sfântului rege Ştefan şi ar fi stăpânit-o şi
mai departe, dacă Gyula cel Mic ar
fi voit să fie creştin împreună cu cei doi fii ai săi, Biuia şi Bucna, şi dacă
n-ar fi lucrat totdeauna împotriva sfântului rege, astfel cum se va spune în
cele ce urmează).
A treia oară, Anonymus face o prezentare
amănunțită familiei Iuliu (Iar Tuhutum a
născut pe Horca. Horca l-a născut pe Geula
şi Zombor. Geula a născut două fete,
din care una s-a numit Caroldu şi
alta Saroltu şi Saroltu a fost mama sfântului rege Ştefan. Dar Zumbor l-a născut pe
Geula cel Mic, tatăl lui Buc şi Bucne, în timpul căruia sfântul rege Ştefan a subjugat ţara foarte
păduroasă. Şi pe însuşi Geula l-a
dus în Ungaria înlănţuit şi l-a ţinut pe toate zilele vieţii sale încarcerat,
pentru că era fără credinţă şi n-a voit a fi creştin şi multe împotriviri făcea
sfântului rege Ştefan, deşi fusese neamul de sânge al mamei sale.)
*
Și pentru a înțelege mai bine cele ce
urmează, este necesară o explicație despre existența unor voievodate din
Transilvania, conduse de valahi chiar după anul 907.
În urma conflictele dintre unguri și
băștinașii din Câmpia Pannonică și Transilvania, putem trage următoarele
concluzii:
- ducele “de
Loborcy” este învins de către maghiari
și asasinat, iar fortăreața lui trece în stăpânire maghiară;
- în urma bătăliilor
dintre Salanus și maghiari se ajunge la un armistițiu, Salanus păstrându-și
domnia și o parte din proprietăți;
- Gelu Blacul este
învins de către maghiari și ucis, iar voievodatul lui trece sub conducerea lui
Tuhutum;
- între Glad și maghiari
se semnează o convenție de pace, drept dovadă că urmașii lui Glad (precum
Ahtum) aveau să conducă cnezatul până în anul 1030;
- în schimbul
“încuscririi” cu Arpad, Menumorout își păstrează domnia voievodatului
Bihorului, iar urmașii lui o vor păstra încă mult timp, cel puțin pe perioada
domniei regelui maghiar Zoltan.
Aceste fapte dovedesc că încercarea de
cucerire a Câmpiei Pannonice și a Transilvaniei de către maghiari s-a dovedit
deosebit de dificilă și s-a derulat pe parcursul a sute de ani. “Ducatele” lui
Glad, Gelu și Salanus vor fi conduse, după moartea lor, de către urmasii lor,
acceptând suveranitatea maghiară, dar fiind independenți din punct de vedere
administrativ și economic.
Ducatul lui Gelu, în Transilvania
centrală, va fi condus de către Tuhutum,
probabil până la moartea acestuia, după care îi va urma fiul Horca și nepotii:
Geula și Zumbor.
Cine este acest misterios Geula,
prezentat în decursul istoriei și ca Gyula sau Jula și identificat cu rang de
vice-rege?
Să ne amintim că Tuhutum a condus în pace
și înțelegere cnezatul transilvan, parte a convenției încheiate cu conducătorii
valahi ai lui Gelu, rămași în viață.
Este mai mult ca sigur că acest nepot,
Geula sau Jula, forme derivate ale numelui valah Iuliu, să fi fost adoptat de către Tuhutum, sau fiul lui Horca,
parte a bunei înțelegeri cu conducerea băștinașă a voievodatului, sau poate nu.
Pe ce se bazează aceste afirmații:
- numele latin (Iuliu)
al viitorului mare conducător al cnezatului este în discrepanță totală cu
numele celui de-al doilea nepot, pe nume Zumbor;
- în vederea întăririi
așa zisei lor rudenii, Zumbor își va numi un fiu Gyula, probabil botezat de
fratele lui adoptiv, Iuliu;
- creștinarea lui Iuliu la Constantinopol, în rit ortodox, în anul 953;
- conflictul care se va
naște între familia lui Iuliu și regii maghiari va ține până după anul 1046,
fiind continuat prin Iuliu cel Tânăr și fiii acestuia;
-
încercarea cronicarilor și a istoricilor de a ignora existența acestei familii,
identificând numele lui Iuliu cel Bătrân cu o funcție onorifică, “Gyla”,
respectiv rangul de vice-rege.
Cum se face aceasta? Simplu, iar pentru
înțelegere vă voi prezenta o altă manipulare a datelor istorice, făcută chiar
de către Nicolae Iorga, cu sau fără voie, dar care a influențat cunoștințele
istorice ale multor generații.
Vorbind despre bătălia de la 1330 dintre
Carol Robert de Anjou, regele Ungariei și Basarab I, domnitorul Țării
Românești, Nicolae Iorga precizează locul unde a avut loc renumita luptă ca
fiind Posada. Ori, până la Iorga, nici un cronicar medieval sau istoric nu precizează vreun nume al zonei sau al
localității unde s-a desfășurat bătălia. Nicolae Iorga pur și simplu a preluat
termenul “Pazzata“, cuvânt care
se referă la caracteristicele locului bătăaliei de la 1395 dintre Vlad I,
domnitor al Țării Românești și Sigismund de Luxemburg și îl transferă ca denumire a
localității/zonei bătăliei de la 1330. Astfel, generațiile următoare lui Iorga
vor identifica totdeauna victoria lui Basarab sub numele de “bătălia de la
Posada “, fapt nereal și nedovedit din punct de vedere istoric.
Astfel de manipulări și dezinformări
s-au făcut în toate timpurile, din diverse interese, nu numai de către
cronicarii medievali, ci și de cercetătorii istorici recenți.
Paul Lendvai, în lucrarea sa
"Ungurii", ne prezintă foarte amănunțit acest proces: “Una din moștenirile din timpul lui Ladislau Cumanul este "noua imagine istorică" a maghiarilor, inventată de la A la Z de Simon
Kezai, predicatorul de la Curtea lui. Pe termen lung, această moștenire a fost
cea mai importantă din punct de vedere istoric, politic și mai ales psihologic.
În anul 1252, în celebra lui scrisoare către Papă, regele Bela îi compară pe
mongoli cu regele Attila și cu hunii săi, faptuitori de omoruri și pârjoluri.
Nu mai târziu de o generație, între 1282 și 1285, grămăticul de la Curtea
nepotului îi vede pe huni cu totul altfel: plăsmuitor talentat de legende,
maestrul Simon Keza îl descoperă pe Attila ca pe un mândru strămoș al regilor
creștini. Din izvoare pe care le-a găsit ‘peste tot în Italia, Franța și
Germania’, clericul curtean – care se trăgea dintr-o familie de oameni simpli
și care, în prefață, se declara adept entuziast al regelui Ladislau IV – a
înjghebat imaginea istorică evident așa cum era dorită <subl. n>.
Grămăticul Curții ne servește
surprinzătoarea teorie a unui ‘dublu descălecat’: cele 108 triburi primitive ar
fi format, încă din negura timpurilor, unul și același popor, numit atunci
huni, astăzi unguri. .... Cele 108 triburi din anul 280 sunt deci, după Simon Kezai, urmașele comunității primitive – fără nici cel mai mic amestec. În felul acesta, se realizează o continuitate istorică, numai că ea nu a existat niciodată în forma astfel prezentată.
Acest
‘fantast inventiv’, observa Jeno Szucs, furnizează o fundamentare istorică, juridică, ba chiar ‘morală’ pentru ‘dreptul istoric’ al maghiarilor asupra
bazinului carpatic și pentru voința de autoafirmare a nobilimii
de jos în lupta ei pe viață și pe moarte împotriva oligarhiilor. “
< subl. n.>
Plecând de la aceste interpretări și manipulări ale cronicarilor, vom face câteva precizări absolut necesare.
Identificarea rangului de
vice-rege cu numele de Gyla este pur și simplu o speculație apărută în cronici și datorată cunoștințelor insuficiente și neînțelegerii limbii maghiare de către cronicarii bizantini, ruși sau germani ai timpului. Din
aceste motive, multor personalități
istorice li se va echivala numele cu o funcție, dealtfel absolut inexistentă în cadrul organizații administrației coroanei maghiare.
Cele mai ciudate astfel de relaţionări sunt legate de aşa zisele
ierarhii conducătoare ale regatului maghiar:
- Kundu – ierarhie I, cu rangul de conducător suprem (în cronici apare “kundu” Curszan);
- Gyla – ierarhie II, cu rangul de vice – rege (În cronici apare simplu “gyla”);
- Horka – ierarhie III, cu rangul de general,
conducător a armatei maghiare ((în
cronici apare “horka” Bulcsuu).
Pentru a realiza penibilul unor astfel de
concluzionări savante, să vedem de unde rezultă aceste aberaţii de aşa-zisă
factură “istorică”.
Kundu era numele
tatălui lui Curszan, conducătorul suprem al maghiarilor până la anul 902 (sau
904, după alţi istorici), cel care va fi ucis de către conducătorii germani în
timpul unui ospăţ la Ficha, lângă Viena. Moartea acestuia îi deschide drumul
spre domnie lui Arpad, întemeietorul dinastiei arpadiene, care va conduce
Ungaria între anii 905 şi 1301.
Gyla era numele lui Iuliu cel Bătrân,
prezent în anul 953 la Constantinopol pentru creştinare în rit ortodox. În
acest moment, cronicile bizantine prezintă personajul cu rang de “gyla” prin
necunoaşterea şi neînţelegerea limbii maghiare.
Horka este fiul lui Tuhutum, cel care, probabil, avea să conducă
cnezatul transilvan (ţara păduroasă)
după moartea tatălui său, până la Iuliu cel Bătrân.
Toate aceste “identificări şi
intoxicări” savante nu doresc decât să ascundă adevărul istoric, manipulând şi
dezinformând, în scopul negării existenţei voievodatelor şi cnezatelor din
Transilvania înainte de venirea maghiarilor şi până după sfârşitul dinastiei
arpadiene (la 1301), cnezate conduse de către români.
“Absenţa toponimelor derivate
din numele lui Tuhutum şi Horca în nord-vestul Transilvaniei a fost explicat în
mod diferit de către cercetători. Pentru Kristo Gyula, ea este o dovadă
concludentă a faptului că Tuhutum, Horka, Zombor şi neamul Maglod nu au de-a
face cu istoria Ardealului“. <Kristo Gy., A 10 szazadi Erdely polotikai tortenetehez, in Szazadok,
123 1988>. Anonymus i-ar fi atribuit lui Tuhutum cucerirea Transilvaniei în mod
arbitrar, din pură întamplare, datorită necunoaşterii realităţilor istorice şi
a fanteziei sale prea bogate. Kristo Gyula crede că Ardealul a fost cucerit de
către acel Gyula, menţionat în opera lui Simon de Keza …“ (Tudor Sălăgean – Ţara lui
Gelou).
Atat K. Gyula, cât şi
istoricii români T. Sălăgean şi A.Madgearu pică în plasa unei duble
dezinformări. În baza informaţiei falsificate de către Simon de Keza, care-l
prezintă pe Gyula ca şi unul dintre cei şapte conducători maghiari, K. Gyula demitizează pe Tuhutum, care-l
trădase pe Arpad, conferindu-i lui Gyula, asimilat ca şi căpetenie maghiară,
rolul de “descălecător” în Transilvania. Scopul
lui K. Gyula, asemeni lui Simon de Keza, este acelaşi, respectiv confirmarea
dreptului de stăpânire asupra Transilvaniei a regilor din dinastia arpadiană,
prin prisma existenţei unui oarecare comandant maghiar pe nume Gyula, care ar
fi cucerit, în numele ducilor maghiari, Ardealul. Chiar dacă A. Madgearu şi T.
Sălăgean se raliază parţial la această teorie a lui K. Gyula, îşi vor pune
unele semne de întrebare legate de identitatea personajului istoric care a fost
Iuliu cel Bătrân: “Pare prin urmare posibil ca termenul de gylas (gyula), să
fi dobândit, la un moment istoric dat, semnificaţia generică de “şef militar”
al unei formaţiuni oarecare, echivalentă, în mediile slavone cu termenul de
voievod. Acest fapt ar putea explica, între altele, fenomenul reluării titlului
voieovodal de către conducătorii transilvăneni purtători ai titlului de guyla,
dar şi acela al asimilării numelui
Gyula de către familii voievodale româneşti – aşa cum a fost, de exemplu, cea a
Giuleştilor maramureşeni. (Tudor Sălăgean – Ţara lui Gelou). < subl.n.>
*
Dar, în sfârşit, să vedem
cine este acest Gyula – Jula – Geula.
Cronicarii medievali
maghiari susţin că acest Gyula – Iuliu era fiul lui Horca, fiul lui Tuhutum,
deci nepotul lui Tuhutum. Mai sus am explicat motivele care ne fac să nu credem
posibilă această descendenţă, pe care o mai putem motiva şi prin afirmaţia
făcută în Chronicom Pictum (Cronica Pictată), în care autorul afirmă clar
că Iuliu cel Bătrân avea ascendenţă dintr-un conducător pe nume Ladislaus şi nu Horca, fiul lui
Tuhutum. Trebuie să remarcăm în special terminaţia latină – us a numelui tatălui lui Iuliu. Este mai mult ca sigur că acest
Ladislaus era un descendent al lui Gelu Blacul, urmând la conducerea voievodatului
odată cu dispariţia lui Tuhutum şi Horca. Din documentele istorice dispar toţi
aceşti conducători, prima menţiune istorică făcându-se în anul 953, când Iuliu
cel Bătrân îşi stabileşte capitala voievodatului la Alba Iulia, se creştinează la Constantinopol în rit
ortodox, construieşte o biserică ortodoxă în capitala sa (ale cărei ruine s-au
descoperit în luna aprilie 2011) şi-l numeşte pe Hierotheus, adus de la Bizanţ,
ca primul episcop ortodox al valahilor.
Chronicon Pictum
Vindobonense relatează că: „Acest Gyula era un prinţ mare şi puternic care găsise
într-o vînătoare a sa în Ardeal o mare cetate, ce fusese construită mai de mult
de Romani”. Chronicon
Posoniense semnalează că oraşul găsit de Gyula în Transilvania, cu ocazia unei
vânători, se numea „…civitas Alba in
Erdeuel”, respectiv Alba Iulia.
Bineînţeles că iarăşi cronicarii fabulează pe tema “descoperirii” oraşului Alba
Iulia, invocand aceeaşi temă legendară ca şi în cazul lui Dragoş, că cetatea ar
fi fost descoperită în timp ce mergeau la vânătoare. Alba - Iulia există din
timpuri imemoriale, comunitatea dacilor preluată de către romani şi întărită cu
castru şi fortăreţe a continuat să găzduiască între zidurile sale pe valahi şi
conducătorii lor şi după plecarea romanilor din Dacia.
Existenţa unei formaţiuni
politice prestatale, anterioară venirii maghiarilor, un voievodat la Balgrad
(Alba – Iulia) a fost susţinută pentru prima dată de către istoricul sas Kurt
Horedt (1914 – 1991). Ştefan
Pascu considera şi el că Alba – Iulia
era cel mai important centru politico-economic al voievodatului lui Iuliu.
Episodul referitor la
creştinarea voievodului Iuliu, la anul 953, este relatat de către scriitorii
bizantini Skylitzes, Kendros şi Zonaras, aceştia făcând specificaţia că însuşi
împăratul Constantin al VII-lea îi va acorda voievodului titlu de
“patricius”. Cert este că în jurul
anilor 940 – 970, acest Iuliu cel Bătrân
va conduce voievodatul Transilvaniei.
În urma bătăliei de la
Lechfeld, din anul 955, pierdută de către maghiari, se va face simţită
ameninţarea permanentă a germanilor şi creşterea presiunii slavilor moravi.
Regele maghiar Taksony (947 – 972) se vede nevoit să-şi caute
aliaţi împotriva acestor duşmani, şi în acest sens îl abordează pe voievodul
Iuliu cel Bătrân, la acea vreme puternicul conducător al Transilvaniei
centrale. Înţelegerea dintre cei doi conducători se întăreşte prin căsătoria
fiicei lui Iuliu, Sarolta, cu Geza, fiul regelui maghiar. Astfel, în jurul anului 971, fiica lui Iuliu cel Bătrân, Sarolta (cca.
947/957 - 997) se căsătoreşte cu viitorul rege al Ungariei, Geza I (972 – 997),
căsătorie din care vor rezulta patru fete: Juditha, Margareta, Şarolta, Gizella
şi un băiat, Ştefan, născut în anul 975.
Băiatul va fi botezat iniţial Voicu
şi creştinat în rit ortodox, ca apoi, la vârsta de 10 ani, respectiv în anul
985 să fie botezat catolic, sub numele de Ştefan, devenind astfel primul rege
creştin al maghiarilor sub titulatura de Ştefan cel Sfânt (997-1038).
Pentru a infirma descendenţa valahă a regelui
Ştefan I, istoriografii maghiari “au descoperit” (sic?!) că Geza I ar fi avut
două neveste, pe Şarolta şi pe o prinţesă de origine poloneză care ar fi fost,
de fapt, mama viitorului rege, ipoteză care nu este susţinută de dovezi
documentare şi care nu stă în picioare, deoarece polonezii erau orientaţi la
acea vreme pe drumul care ducea spre catolicism, iar Ştefan (Voicu) a fost
botezat la naştere în religia ortodoxă a mamei lui.
Ciudat
este faptul că din această căsătorie vor proveni câţiva dintre viitorii regi ai
dinastiei arpadiene, plecând de la Ştefan şi continuând cu Petru Orseolo, fiul
Şaroltei, la rându-i fiica reginei Şarolta, căsătorită cu Otto Orseolo, doge de
Veneţia şi Samuel Aba, a cărui soţie a fost Gizella, altă fiică a Şaroltei. Ca
o menţiune, nu putem să nu amintim că şi celelalte fiice ale Şaroltei vor fi
căsătorite cu principi întemeietori de dinastii: Iuditha cu viitorul rege al
Poloniei, Boleslav I, iar Margareta cu viitorul ţar al Bulgariei, Gavril
Radomir.
Nu putem concluziona decât că o parte a
dinastiei arpadiene creştine a fost “infuzată” cu sange valah!
Dar să revenim la partea bărbătească a
familiei lui Iuliu cel Bătrân.
*
Istoriografii maghiari
pomenesc ca descendenţi ai acestui voievod transilvănean doar două fete:
Carolta şi Şarolta, fără a mai pomeni (din nou!) despre o descendenţă
masculină.
Dar în lucrarea Chronicon, scrisă de episcopul Thietmar
of Merseburg, acesta pomeneşte despre unchiul lui Ştefan I, Iuliu Prokui
(pomenit uneori ca Iuliu Ştefan), frate cu Şarolta şi care este catalogat ca un
“vechi inamic” al regelui maghiar.
Mai
mult ca sigur că după moartea lui Iuliu cel Bătrân, la conducerea voievodatului
Transilvaniei va veni acest fiu numit Iuliu II (Procuj, în alte documente
Paraid sau Iuliu, botezat Ştefan). Cert este că între acesta şi regele Geza,
ulterior Ştefan, vor interveni frecvente conflicte cauzate de dorinţa de
păstrare a autonomiei Transilvaniei şi neincluderea ei în coroana maghiară.
*
Nu
trebuie să omitem, însă, nici puternica personalitate a celei care a fost
Şarolta, mama regelui maghiar Ştefan.
Cronicarii şi istoricii încearcă, de cele mai multe ori, să falsifice
identitatea acestei femei. Cu toate că Anonymus îi prezintă descendenţa din
Gyula, istoricii maghiari alătură la acest nume cuvântul Zombor (Zombor Gyula),
care era defapt cu totul un alt personaj istoric. Binenţeles că acest lucru se
face pentru a ascunde relaţia ei de rudenie cu Iuliu cel Bătrân (era fiica
lui). O altă ipoteză bizară este cea facută de către istoricul german G.
Schmidt care, în jurul anului 1861 (articol tradus de Iuliu Marţian sub
denumirea de ”Cucerirea Ardealului de către unguri”) afirma că Gyula era
peceneg, teorie preluată apoi de alţi numeroşi istorici, fără a fi supusă unei
analize documentare. Ne punem din nou întrebarea: atunci de ce istoricii
maghiari îl prezintă în mod obsesiv pe Gyula ca fiind nepotul lui Tuhutum, deci
de origine maghiară.
Numele ei, Şarolta, este prezentat ca o deformare a unui cuvânt turcesc:
“sar–oldu” care, după părerea acelor savanţi istorici, înseamnă “jderul alb”.
Care a fost fundamentul pentru a boteza strănepoatai conducătorului maghiar
Tuhutum cu un nume derivat din limba turcă? Din nou se caută devierea atenţiei
de la adevărata identitate a Şaroltei.
Dacă analizăm cu atenţie numele de Şarolta, vom descoperi şi surpriza
care se ascunde in spatele lui. Cronicarul Anonymus precizează că Iuliu cel
Bătrân a avut două fete, Şarolta şi Karolta, dar omite să-l menţioneze pe Iuliu
Procui.
Analizând originea numelor celor două fete, constatăm că:
- Şarolta este formată din Şar şi Oltea; Sar
este termenul maghiar pentru “noroi”, iar Oltea este vechiul nume valah al
râului Olt (Alutus);
- Karolta se împarte şi el în doua silabe: Kar
şi Oltea, unde cuvântul Kar este termenul maghiar pentru “păcat”, iar Oltea
deja îl cunoaştem.
Ce
putem deduce din aceasta? Este mai mult ca sigur ca această persoană să fi fost
una singură, numită Oltea, fiica lui Iuliu cel Bătrân. Această afirmaţie se
bazează pe faptul că de la căsătoria ei cu ducele Geza, ea va fi cea care va
prelua conducerea Ungariei, după cum bine ne spune cronica lui Qurfurti Bruno: “stăpânea ţara ungurilor cu
mână bărbătească” .
Această calitate şi ambiţia ei nu le va pica bine
supuşilor maghiari care, în mod normal, o vor bârfi şi prezenta ca pe Oltea cea
murdară (Şarolta) sau ca pe Oltea cea păcătoasă (Carolta), ţinând cont că religia ei era ortodoxă şi, poate şi din alte motive. Aceste
nume întinat al Şaroltei va rămâne în memoria maghiarilor, fiind preluat de
către Anonymus cu mari inadvertenţe.
Aproape imediat după căsătoria ei cu ducele Geza şi înscăunarea
acestuia, la anul 972, Şarolta îşi va face simţită puterea şi dorinţa de
dominare a soţului ei. Se pare că puterea acestei femei şi faptul că era
rebotezată în rit catolic avea să fie văzut ca o posibilă extindere a
dominaţiei bizantine asupra Transilvaniei şi Ungariei.
Şarolta este descrisă în cronici ca o femeie foarte hotărâtă, cu un
adevărat caracter bărbătesc. Episcopul Thietmar of Merseburg povesteşte că ea
l-ar fi omorât pe un soldat care a îndrăznit să-i oprească calul, regina fiind
însă în stare de ebrietate. Cronicile ne mai informează şi că această femeie
foarte energică scria cu litere ale alfabetului chirilic şi că a construit la
Vezprem o catedrală ortodoxă asemănătoare cu rotonda (baptisteriul) ridicată de
tatăl ei, Iuliu cel Bătrân, la Alba Iulia.
Moartea lui Geza I, în anul 997, va duce la izbucnirea unor lupte
interne pentru succesiune. Unchiul lui
Ştefan, Koppany, fratele lui Geza I, îşi revendică dreptul la succesiunea
coroanei maghiare în defavoarea lui Ştefan, solicitând, conform “tradiţiilor
maghiare” şi dreptul de a se căsători cu Şarolta. Este mai mult ca sigur că şi
Iuliu II Procui a fost implicat în aceste lupte legate de succesiunea la tronul
maghiar, deoarece, în urma înfrângerii oştilor lui Koppany de către Ştefan I,
acesta este tranşat în patru părţi, din care o bucata din trup este trimisă
special ca avertisment lui Iuliu II, cu obligaţia de a o expune pe zidurile
cetăţii lui, Alba Iulia. Celelalte bucăţi din trupul lui Koppany au fost expuse
pe zidurile cetăţilor din Gyor, Veszprem şi Estergom. “Şi
dându-se astfel lupta, s-au bătut mult timp vitejeşte din ambele părţi, şi, cu
ajutorul milostivirei divine, fericitul duce Ştefan a obţinut o victorie
strălucită. În aceeaşi luptă, comitele Vencellinus a ucis pe ducele Cupan şi a
fost răsplătit cu mare dărnicie de fericitul Ştefan, pe atuncia numai duce. Iar
pe Cupan fericitul Ştefan a pus să-l taie în patru părţi: prima parte a
trimis-o la poarta Strigoniului, a doua la cea a Vesprimului, a treia la cea a
Jaurinului, a patra în Ardeal.” (Cronicum Pictum Vindobonenese)
1. Execuţia lui Koppany,
prezentată în Cronica Pictată
Tot
în anul 997 moare şi mama regelui Ştefan I, Şarolta, nu se ştie dacă de moarte
naturală sau a fost scoasă de pe scena politică prin otrăvire.
După eliminarea lui
Koppany şi intimidarea familiei Iuliene, Ştefan se încoronează ca rege al
maghiarilor la 25 decembrie anul 1000, adoptând catolicismul ca religie de
stat. Încercările lui ulterioare şi a clerului catolic de a-i converti din
ortodoxism la catolicism pe cei din familia Iuliană se soldează cu reluarea
conflictelor între cele două părţi.
În timpul conflictelor din
anii 1002 şi 1003 dintre coroana maghiară şi voievodatul transilvan, alături de
Iuliu II Procui va participa şi fiul acestuia, Iuliu III cel Tânăr. În anul
1003 regele maghiar atacă Transilvania şi ocupă voievodatul condus de Iuliu II.
Din dispoziţia lui Ştefan I, Iuliu II părăseşte teritoriul transilvan şi se
refugiază în Polonia, la curtea regelui Boleslav I, cel care era căsătorit cu
nepoata sa, Iuditha, fata Şaroltei. Boleslav îi va da funcţia de comandant al unui fort de
frontieră.
Fiul lui Iuliu II, Iuliu
cel Tânăr (Iuliu III), va fi prins şi el de către regele maghiar şi ţinut
captiv pentru tot restul vieţii.
2. Momentul capturării lui Iuliu cel Tânăr (cronica pictată)
În
urma înlăturării lui Iuliu cel Tanar, Ştefan I oferă conducerea voievodatului,
în anul 1.003, unei rude de-a lui, pe nume Zoltan Ardeleanul.
După 43 de ani, în anul
1046, fiii lui Iuliu cel Tânăr, Bua şi Bucna, declanşează o mare răscoală
“anticreştină” (anti-catolică şi anti-maghiară), intervenind în luptele de
succesiune pentru tron. Regele Andrei, pe care ei l-au susţinut, este înscăunat
în locul lui Petru Orseolo. Demn de
remarcat este faptul că Petru Orseolo era fiul Şaroltei mici, fiica reginei
Şarolta, Bua şi Bucna fiind veri de rangul II cu acesta! În ciuda acestui fapt,
fraţii sprijină o altă ramură a familiei arpadiene, cea a lui Andrei I, care
era fiul lui Vazul, tot frate al lui Geza I, tatăl lui Ştefan cel Sfânt. Este
posibil ca în urma acestui ajutor, fiii lui Iuliu cel Tânăr să-şi fi recuperat
şi păstrat drepturile de conducători asupra voievodatului Transilvaniei.
*
Pentru înţelegerea istoriei acelor vremuri este necesar să abordăm
evenimentele istorice şi din punct de vedere al “maternităţii”, element
determinant şi modelator al întregii istorii a omenirii.
Istoria, în general, a fost
scrisă de către bărbaţi, care au încercat permanent să prezinte cursul istoriei
din punctul lor de vedere războinic şi constructiv, dar misogin, eliminând, ca
şi în cazul Bibliei, aportul femeilor.
Însă este foarte bine cunoscut faptul că femeile, în decursul întregii
istorii a omenirii, au avut un cuvânt greu de spus, fiind în preajma
conducătorilor (bărbaţi), determinând şi modificând cursul istoriei după
ambiţiile şi aspiraţiile lor. Fapte şi decizii edificatoare pot fi amintite şi
specificate în întreaga istorie a lumii, începând din antichitate şi până în
epoca modernă, la orice popor din lume, indiferent de ţară sau de
continent.
Dacă analizăm istoria din punctul de vedere al descendenţei
materne şi al evenimentelor istorice pe care le-au generat soţiile, mamele şi
amantele conductătorilor acelor vremuri, ascunse în negura timpurilor din lipsa
dovezilor şi documentelor istorice, constatăm că lucrurile primesc o
”claritate” aparte.
În
acest sens, legat de subiectul pe care ni l-am asumat, să analizăm efectul
istoric pe care l-au avut soţiile şi mamele primilor conducători din dinastia
arpadiană, mai ales că, pe linie maternă, descendenţa primilor regi din
sorgintea lui Arpad a fost de origine valahă!
Istoricii maghiari susţin că la venirea lui Arpad în Câmpia Pannonică,
acesta îşi ia o soţie băştinaşă, fiică a unui “duce” local, deci, mai mult ca sigur de origine valahă.
Fiul lui Arpad, Zulta/Zoltan, va fi parte într-o înţelegere “amiabilă”
dintre ducele maghiar şi Menumorout, hotărându-se “încuscrirea” celor doi
conducători, Zulta devenind soţul fiicei lui Menumorout. Această soluţie a fost
adoptată de către Arpad pentru că i-a fost imposibil să-l înfrângă pe
Menumorout. Alianţa “familială” avea să asigure, în schimb, fiului său rangul de conducător al Bihariei.
Din căsătoria fiicei lui Menumorout cu Zulta se va naşte un fiu, pe nume
Tacsany, care va fi conducător al
maghiarilor între anii 947 şi 972. Anonymus precizează că acest fiu al lui Zulta
se va căsători cu o femeie din Ţara Cumanilor.
Cine era, de fapt, această
femeie de origine cumană (?) sau, după cum se bănuieşte, valaha (?), deoarece
la acea vreme teritoriul Moldovei era denumit şi Ţara Cumanilor. Este evident
că fiica lui Menumorout, mama lui Zulta, a avut un cuvânt greu în alegerea
soţiei pentru fiul ei, preferând o femeie din neamul ei uneia străine (lucru
deloc ciudat şi în vremurile noastre dacă analizăm pretenţiile mamelor faţă de
nurori!).
Din căsătoria lui Tacsany
cu “femeia din Ţara Cumanilor” se va naşte următorul conducător al maghiarilor,
Geza (care a domnit în perioada 972-997), care va avea soţie pe fiica lui Iuliu
cel Bătrân, Şarolta, mai mult ca sigur în urma intervenţiei şi influenţei mamei
lui. Nu avem nici o dovadă istorică
scrisă că Ştefan I cel Sfânt, botezat de mama lui în rit ortodox sub numele de
Voicu, ştia sau nu să vorbească limba română, dar este un lucru aproape
imposibil să nu fi cunoscut şi vorbit limba română, fiind crescut de către mama
lui în credinţa ei.
3. Şarolta,
imediat după naşterea lui Ştefan I al Ungariei. (Cronica pictată)
Găsim însă o informaţie dată de către
episcopul Mihail din Devol, la anul 1118, care spune clar că ţarul
bulgar Gavril Radomir, soţul Margaretei de Ungaria, fiica Şaroltei, purta
supranumele de Romanos. Supranumele se datorează căsătoriei lui cu o prinţesă
de origine “romanică”, vorbitoare de
limbă valahă într-o lume bulgară şi slavă. Fiul lui Radomir şi al Margaretei,
Petru Delian, în momentul răsculării lui împotriva imperiului bizantin, va
căuta ajutor la rudele lui din Ungaria şi Transilvania (1041).
Această informaţie aduce o altă confirmare
decisivă asupra originii valahe a familiei lui Iuliu cel Bătrân şi a
descendenţilor lui.
Cunoaştem luptele interne
pentru succesiunea la tron şi contestarea legitimităţii lui Ştefan I pentru
accedere la tron de către rudele sale, atât neamurile tatălui său cât şi
neamurile mamei sale. Cert este faptul că, în urma conflictului generat în anul
1003 între el şi familia Iuliană, după ocuparea voievodatului lui Iuliu II
Procui, măsurile de pedepsire aplicate nu sunt radicale, alegând să-l expulzeze
pe unchiul său, Iuliu II Procui şi să-l întemniţeze sau, mai bine zis, să-l aibă
sub supraveghere pe vărul său Iuliu cel Tânăr pe parcursul întregii lui vieţi.
“În urmă fericitul Ştefan, după ce
a primit din mila lui Dumnezeu coroana înălţimii regeşti, a purtat un vestit şi
rodnic război împotriva unchiului său cu
numele Gyla, care pe acea vreme avea
domnia peste întreg regatul
Ultrasilvaniei. Deci în anul
1.002, fericitul Stefan
a prins pe
ducele Gyla împreună cu soţia şi cei doi fii ai săi şi
i-a trimis în Ungharia. Aceasta însă pentru acee a
făcut-o, fiindcă deşi i s-a atras atenţia foarte adeseori luarea aminte de
către fericitul rege Ştefan, nici nu s-a întors la legea creştină, nici n-a
încetat de a ataca pe unghuri. Şi întregul regat, foarte mare şi foarte bogat, l-a unit cu
regatul Unghariei”.
“În
cele din urmă, fiindcă Gyula a fost duşman al Ungurilor ce locuiau în Pannonia
şi şi-a făcut o situaţie grea în multe privinţe, a fost trecut de regele Ştefan
cel Sfânt în Pannonia. Totuşi nu acest comandant Gyula, ci al treilea după
acesta”.
(Cronica pictată de la Viena, P. Lisseanu, volumul
XI, Bucureşti, 1937, p.148)
Ce ne confirmă cronica:
- Iuliu II Procui era voievod al Transilvaniei;
- Iuliu II era unchiul lui Ştefan I după sora lui, Şarolta, mama regelui;
- Iuliu III cel Tânăr a fost luat în captivitate împreună cu soţia şi cei
doi copii, Bua şi Bucna;
- Iulienii erau duşmanii maghiarilor, deci nu erau maghiari !
Acestea, coroborate cu informaţia dată de
episcopul Mihail din Devol, la anul 1118, ne confirmă clar faptul că familia
Iulianeştilor era de origine română, descendenţi ai lui Gelu Valahul !
Este clar că amintirea
mamei lui l-a determinat pe Ştefan să nu ia măsuri punitive faţă de familia din
care el însuşi descindea, ţinând cont că represaliile împotriva unchiului său
Koppany, fratele tatălui său, au fost foarte violente şi de o cruzime extremă.
Domnia lui Ştefan I cel
Sfânt se termină în anul 1038, odata cu moartea sa şi fără urmaşi direcţi,
copiii lui, Imre, Otto şi Hedvig murind înaintea tatălui lor. Lupta pentru succesiune se dă între membrii
familiei lui din partea tatălui şi familia din partea mamei lui.
În primă fază, de la
moartea lui Ştefant I cel Sfânt şi până în anul 1046, tronul maghiar este
disputat de către fiicele Şaroltei: Şarolta Mică, mama lui Petru Orseolo (rege
al Ungariei între 1038 -1041 şi 1044 -1046) şi Gizela, soţia lui Samuel Aba
(rege al Ungariei între 1041-1044).
După anul 1046, conducerea
Ungariei trece în cealaltă ramură a lui Tacsany prin Vazul, fratele lui Geza.
Primul rege maghiar din această spiţă arpadiană va fi Andrei I (1046-1060),
fiul lui Vazul.
Interesant este şi faptul
că în urma înfrângerii şi a prinderii lui Petru Orseolo de către Andrei I,
acesta va fi orbit cu argint lichid şi
castrat pentru a nu avea urmaşi, lucru ce dovedeşte frica şi ura lui Andrei I
faţă de ramura familiei descendente din Şarolta.
Care sunt concluziile
prezentării acestei epopei a familiei iuliene?
Regii maghiari Ştefan I
cel Sfânt (997 – 1038), Petru Orseolo (1038 – 1041 şi 1044 – 1046) şi Samuel
Aba (1041 – 1044) au avut sânge românesc în urma căsătoriei dintre Şarolta,
fata lui Iuliu cel Bătrân şi regele Geza I, ei mai beneficiind de descendenţă
valahă şi după fata lui Menumorut, soţia lui Tacsany (906 – 947), tatăl lui
Geza I (972 – 997).
Datorită puterii familiei lui Iuliu cel Bătrân şi a voievodatului lui,
regii maghiari, sub influenţa nobilimii din regat, vor creea o instituţie de
conducere a Transilvaniei şi o înaltă funcţie, cea de Voievod al Transilvaniei.
Prin aceasta se va câştiga o autonomie a provinciei faţă de coroana maghiară,
având conducere administrativă proprie şi uneori şi judecătorească proprie.
Această autonomie va sta la baza înfiinţării Principatului
Transilvaniei, în anul 1526, în urma bătăliei de la Mohacs. Victoria otomanilor
va diviza Ungaria pentru o perioadă de aproximatic 150 de ani între Imperiul
Otoman, Imperiul habsburgic şi
Principatul Transilvania
Abore familia Iulienilor de Alba Iulia |
E semnificatv faptul ca de la postarea articolului 09.06.2013 si pina azi 30.03.2014 nu s-au postat nici un fel de comentarii! Concluzie: Acesta este intersul "românilor" pentru trecutul lor! A nu se uita si "Nunta Zamfirei", care in facto prezinta nunta unei Zamfirei cu .....
RăspundețiȘtergereEl, cel mai drag! El a venit
Dintr-un afund de Rasarit,
Un print frumos si tinerel,
Si fata s-a-ndragit de el.
Ca doara tocmai Viorel
I-a fost menit.
.......
Foarte tare articolul, :) .
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereNu e chiar asa... Interesul cititorilor este mare. Cineva insa trebuie sa sparga gheata si nu multi au cunostintele necesare sa combata un astfel de articol bine documentat si argumentat. Felicitari domnului Birsan pentru scrierea acestui articol.
RăspundețiȘtergere