Începuturi
Din cele mai vechi
timpuri, teritoriul Moldovei a fost locuit de triburi dacice:
costobocii, în nordul Moldovei şi Basarabiei, carpii şi
carpodacii, de la est de Carpaţi până la Nistru, caucoenşii,
localizaţi în regiunile de munte din Neamţ şi Bacău, cotenşii,
în sud-estul Moldovei şi tyrageţii, localizaţi pe malurile
Nistrului (Tyras).
În urma ocupării
romane a Transilvaniei de sud şi vest şi a Olteniei, cu înfiinţarea
provinciei romane Dacia, triburile moldave îşi vor organiza o linie
de apărare la est de Carpaţi şi în sudul Moldovei, oprind
extinderea imperiul roman. Odată blocată expansiunea romană, dacii
liberi îşi încep atacurile asupra provinciei romane Dacia, în
scopul eliberării teritoriului ocupat. Aceste atacuri, în care
dacii liberi din Moldova s-au aliat de cele mai multe ori cu
costobocii din nordul Transilvaniei (regatul
costoboc se întindea inclusiv în nordul Transilvaniei)
se vor repeta mai mult de 170 de ani, grăbind părăsirea provinciei
Dacia de către romani.
După anul 271, Moldova
va fi supusă invaziilor popoarelor migratoare: goţii, hunii avarii
şi slavii.
Primele menţiuni
despre existenţa unor comunităţi sunt din sec. IX-XI, când
triburi slave se vor aşeza în Moldova estică, întemeind aşezări
fortificate, precum cele din satul Echimăuţi (Orhei) sau Rudi
(Soroca), unde a fost descoperită o cetate fortificată, supranumită
de populaţie „Farfuria
turcului”.
Aşezarea fortificată de la Echimauti, construită în jurul anului
940 de către slavi, avea un sistem de apărare alcătuit dintr-un
şanţ adânc şi un val mare de pământ, pe creasta căruia s-a
înălţat o palisadă din lemn şi piatră. Curând însă slavii
aveau să intre în conflict cu populaţia băştinaşă moldavă,
ducând la asedierea acestei fortificaţii şi în final, la
distrugerea ei prin incendiere, în jurul anul 1050.
Tot din acestă
perioadă (cca. 940-965) avem informaţii despre vechea cetate de
frontieră a Moldovei, respectiv Cetatea Albă, situată la limanul
Nistrului. Refăcută în secolul al VI-lea de către bizantini, pe
ruinele vechiului polis grecesc, aceasta avea să devină un loc
strategic, mult disputat, odată cu sfârşitul secolului al X-lea.
Cetatea avea să fie cunoscută în decursul istoriei sub mai multe
denumiri: Levcopilis (greci), Vidava (geto-daci), Alba Iulia
(romani), Moncastro sau Maurocastro (genovezi), Belgorod (ruşi) sau
Akkerman, dat de către turci.
Alte comunităţi ale
valahilor moldavi aveau să se organizeze sub forma unor complexe
teritoriale, apărate de fortificaţii, în mai multe zone: pe cursul
inferior al Jijiei, al Bahluilui şi Prutului, în regiunea dintre
Prut şi Bârlad, pe teritoriul dintre Prut şi Nistru – pe Valea
Ciuhurului (viitorul ţinut Lăpuşna - Orhei).
Dimitrie Cantemir va
menţiona în lucrările lui şi despre existenţa unor formaţiuni
politice vechi, organizate ca şi uniuni de obşti în Vrancea,
Câmpulung şi Thigheci.
Geografia universală
„Hudud-alam” (Hotarele lumii), scrisă în anul 982, pomeneşte
despre „ţara
locuită de madjgharî se mărgineste la răsărit cu munţi, la apus
şi miazănoapte cu ţinuturi locuite de Rus, miazăzi cu neamul
creştin V.n.nd.r., care sunt oameni slabi şi sărmani, lipsiţi de
averi. Mirvăt sunt vecini cu munţii V.n.nd.r. şi se întind de la
ei pînă în ţara pecenegilor şi la Marea Neagră”
O altă prezenţă românească este menţionată în cronica anonimă a biografiei Sfântului Olaf al Norvegiei, în anul 1018, când valahii (blokumenn), aliaţi cu pecenegii, îl sprijină pe Sviatopolk, duce al Kievului (1015-1019) împotriva fratelui său, ducele Iaroslav cel Înţelept (1019-1054).
Slăbirea puterii
slavilor avea să favorizeze intrarea în Moldova a triburilor
pecenege şi cumane. La finele secolului al IX-lea, cumanii se vor
aşeza în teritoriul dintre Don şi Nistru, de unde vor lansa
campanii de jaf spre vest, care se vor solda, în jurul anului 1057,
cu ocuparea unui vast teritoriu situat între Nistru şi Carpaţi,
asimilând şi triburile pecenege aproape decimate în războaiele
duse cu imperiul Bizantin. De aici, vor organiza campanii de
presiune asupra „ţărilor” moldave de peste Nistru şi Prut.
În jurul anului 1094,
geograful persan Gardizi avea să completeze cronica afgană de la
982 cu mai multe informaţii legate de ţara noastră: „Ţara
lor - scrie el despre madjgharî, - este aproape de Marea Rum, spre
care curg două mari râuri, iar madjgharî trăiesc între aceste
două râuri, iar cînd vine iarna, cei ce se depărtaseră se întorc
spre acest râu şi petrec iarna acolo. Ei sunt pescari şi se
hrănesc cu peşte. În ce priveşte fluviul care e la stînga lor,
trebuie să spunem că în direcţia slavilor e un neam de rum ai
cărui membri sunt creştini. Sunt numiţi N.nd.r. Ei sunt mai
numeroşi, dar mai slabi decît madjgharî. Dintre cele două rîuri
mai sus numite, unul se cheamă Atil, iar celălalt Duba, iar cînd
madjgharî stau pe ţărm, ei văd pe N.nd.rieni. Deasupra acestora,
pe malul rîului este un munte mare şi o apă izvorăşte din el, şi
curge pe povîrnişul său. În dosul acestui munte aflăm un neam
creştin numit M.rdât”
În anul 1147 este
menţionată cronica poloneză „Codex Diplomaticus Majoris”
prezenţa brodnicilor, vlahilor pruteni, care iau parte, alături de
cumani, la luptele duse contra viaticilor.
Prima menţiune legată
de existenţa Ţării Bolohovenilor apare în anul 1150, când
cneazul acestei formaţiuni este implicat în luptele duse cu cnejii
ruşi şi polonezi. Numele de bolohoveni/volohoveni este dat
moldovenilor nordici, volohi, respectiv valahi, de către ruşi.
Disputele teritoriale dintre volohi şi vecinii lor vor fi consemnate
şi în anii 1172, respectiv 1231.
Povestind despre faptele
aventuroase ale lui Andronic I Comnen (1118-1185), împărat bizantin
între anii 1183 şi 1185, cronicile bizantine amintesc faptul că în
urma evadării lui spectaculoase de la Constantinopol, în drum spre
cneazul Iaroslav al Haliciului a fost prins la graniţă şi
recunoscut de nişte „păstori valahi”, care l-au predat
soldaţilor trimişi în urmărirea lui de împăratul bizantin
Manuel I Comnenul (1143-1180). Cine au fost acei păstori valahi nu
putem şti, dar de unde până unde au reuşit aceştia să-l
recunoască pe însuşi Andronic I Comnenul, asta chiar este o enigmă
“ciudată” a istoriei.
În anul 1174, legat de
un conflict apărut între cneazul Andrei şi fii săi, Rostislav,
Riurik şi Mstesav, aflăm despre „Ţara Bârladnicilor” şi
oraşul Bârlad:
„Nu
umblaţi - se adresa cneazul Andrei - în partea mea şi plecaţi,
tu, Riurik, în Smolensk la fratele tău, în moşia tatălui tău;
da tu, Davîd, pleacă la Berlad, nu-ţi îngădui ţie să te afli
în Ţara Rusească; dar ţie, Msteslav, la fel, nu-ţi îngădui a
te afla în Ţara Rusească:
de
la tine totul s-a început”.
O nouă menţiune făcută
despre existenţa unei populaţii nord-moldovene numită “brodnici”,
se găseşte în cronicile ruseşti la anul 1216, când aceştia
luptă de partea cneazului Mstislav cel Viteaz al Haliciului (în
perioada 1193-1228) împotriva ginerelui acestuia, Iaroslav de
Vladimir (1191-1246). În urma bătăliei de pe malurile râului
Lipiţa, cneazul Mstislav, aliat cu brodnicii îl înfrânge pe
Iaroslav. Numele de brodnici era termenul folosit de către slavi
pentru a-i numi pe valahii moldavi din zona Siretului (“brod”, în
limba slavă înseamnă „vad”, ceea ce că ruşii îi
defineau ca
fiind valahii din vadul Siretului). Pe aceşti brodnici, dar şi pe
conducătorul lor, îi vom întâlni cât de curând.
În anul 1222, într-un
act emis de regele maghiar Andrei al II-lea, găsim o altă
menţionează despre existenţa unei „Ţări a brodnicilor”,
situată în nordul Moldovei, având graniţă cu cnezatul
Haliciului. Între brodnicii conduşi de voievodul Ploscânea şi
cneazul Mstislav cel Viteaz al Haliciului vor surveni diverse
probleme, în special de ordin teritorial. Ploscânea,
primul voievod român menţionat în istorie,
va fi implicat într-una din cele mai mari bătălii ale evului mediu
timpuriu.
Cornel Bîrsan - Istorie Furată.Cronică Românească de Istorie Veche.
Foarte interesanta cronica.
RăspundețiȘtergererent a car Bucuresti
Foarte interesant!
RăspundețiȘtergere